Войти
Закрыть

Помаранчева революція

11 Клас , Історія України 11 клас Даниленко, Смольніцька (рівень стандарту)

 

§ 35. Помаранчева революція

1. Загострення політичної кризи

Помаранчева революція - це словосполучення, яким означають рух громадської непокори, організований прихильниками кандидата від опозиції після другого туру президентських виборів 2004 р. в Україні. Здійснювався у вигляді публічних протестів проти фальсифікації народного волевиявлення: мітингів, демонстрацій, пікетів, страйків, виступів у ЗМІ, звернень до урядів і громадськості інших країн, блокування будівель Адміністрації Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Центральної виборчої комісії України тощо. Тривалість - 12 днів: з 22 листопада по 3 грудня 2004 р.

Наприкінці жовтня 2004 р. відбулися чергові вибори президента України. З 24 кандидатів у президенти у другий тур пройшли В. Ющенко і В. Янукович. За підсумками другого туру виборів 21 листопада незалежні екзит-поли показували, що лідирує В. Ющенко (53 % голосів проти 44 % у В. Януковича). Натомість згідно з офіційним повідомленням Центральної виборчої комісії було озвучено цифри, які істотно відрізнялися: 49,5 % за В. Януковича і 46,9 % за В. Ющенка. Виявилося, що офіційні результати було сфальсифіковано. На знак протесту проти фальсифікацій виборів 200 тис. киян вийшли на майдан Незалежності.

Помаранчева революція. Листопад 2004 р., майдан Незалежності

Які події спонукали людей вийти на вулиці? Який зміст символіки в руках протестувальників?

Утім фальсифікація виборів була безпосереднім приводом, причини та передумови революції крилися в сукупності негативних рис, притаманних правлінню президента Л. Кучми і прем’єра В. Януковича. За роки незалежності так і не було сформовано ефективної демократичної політичної системи. Влада не змогла запропонувати адекватну програму соціально-економічного розвитку. Характерними ознаками економіки були застарілі технології у промисловості, розвал сільського господарства та маніпуляції з власністю на землю. Спостерігалася деградація системи освіти й науки, що призводило до зниження культурного рівня населення, втрати духовних та етнічних цінностей. Повсякденним явищем стали неефективне соціальне забезпечення, суцільна корупція, бюрократичне свавілля.

У суспільстві назріла об’єктивна й нагальна необхідність боротьби з безладдям, бюрократією та корупцією. Учасники протестних акцій Помаранчевої революції не тільки боролися за повернення своїх реальних виборчих прав. Вони фактично виступали за докорінні суспільні перетворення в Україні.

За оцінками соціологів, в акціях громадської непокори брали участь від 5 млн до 6 млн осіб.

Коли телевізійні камери передали зображення з майдану на весь світ, європейські глядачі вперше відкрили для себе Україну як щось більше, ніж далекий регіон на мапі. Ці зображення не залишали сумнівів, що її мешканці хочуть свободи та справедливості. Європа та світ не могли залишитися осторонь. За підтримки виборців європейські політики включилися в українську кризу й відіграли важливу роль у її вирішенні.

С. Плохій, історик

Перше, що лишилося після Помаранчевої революції, - це свобода вибору. Помаранчева революція була спровокована бажанням українців вільно вибирати свою владу... Друге, що залишилося від Помаранчевої революції, - це нова історична пам’ять українського суспільства... Зводячи перше і друге, можемо сказати, що одним з головних наслідків Помаранчевої революції було радикальне розходження України і Росії. Вони не лише мають різну історичну пам’ять і слідують різними політичними траєкторіями - вони, як виглядає, близько підійшли до точки, після якої нема уже вороття.

Я. Грицак, історик

Проаналізуйте наслідки Помаранчевої революції для України, які наводять історики.

26 грудня 2004 р. відбулося повторне голосування, за результатами якого В. Ющенко отримав 52 % голосів, а В. Янукович - 44 %.

2. Віктор Ющенко

Віктор Ющенко

Віктор Ющенко (народився 1954 р.) - економіст, державний діяч, політик. 1975 р. закінчив Тернопільський фінансово-економічний інститут. У 1975-1976 рр. - на військовій службі. З 1976 р. працював у банківській сфері. Голова Національного банку України (1993-1999). Саме за його керівництва НБУ введено в обіг національну українську валюту - гривню. У 1999-2001 рр. - Прем’єр-міністр, у 2005-2010 рр. - Президент України.

За часів прем’єрства В. Ющенка було знижено податки на малий і середній бізнес, виведено значну частину української економіки з тіні, збільшено державні доходи. Відбулося зростання промислового виробництва на 12 %. На парламентських виборах 2002 р. пройшов у Верховну Раду на чолі блоку «Наша Україна». На президентських виборах 2004 р. В. Ющенко очолював опозицію президентському режиму Л. Кучми.

На президентські вибори 2004 р. В. Ющенко йшов з програмою «10 кроків назустріч людям. 2005-2009 роки». Вона відображала проблеми суспільства, які потребували першочергового розв’язання. Серед них - захист цінностей сім’ї, сприяння духовності, зміцнення моральних цінностей, проведення зовнішньої політики в інтересах народу, надання пріоритетів у фінансуванні соціальних програм, підвищення боєздатності армії, сприяння розвитку українського села, збільшення бюджету при зменшенні податків, створення нових робочих місць, рішуча боротьба з корупцією, створення безпечних умов для життя людей.

Президентство В. Ющенка почалося 23 січня 2005 р. Прем’єр-міністром України було призначено Ю. Тимошенко.

Юлія Тимошенко

Юлія Тимошенко (народилася 1960 р.) - підприємець, державний діяч, політик. 1984 р. закінчила Дніпропетровський державний університет за спеціальністю «Економіка праці». У 1984-1988 рр. - інженер-економіст на Дніпропетровському машинобудівному заводі. З 1988 р. зайнялася приватною економічною діяльністю: відкрила пункт відеопрокату «Термінал». Черговий бізнес - торгівля нафтопродуктами через Російську товарно-сировинну біржу. З 1991 р. - директор підприємства «Корпорація "Український бензин”». Упродовж 1995-1996 рр. очолювала корпорацію «Єдині енергетичні системи України». З 1997 р. - депутат Верховної Ради України. 1999 р. організувала депутатську фракцію «Батьківщина». Протягом 1999-2001 рр. - віце-прем’єр міністр з питань паливно-енергетичного комплексу в уряді В. Ющенка.

Економіка. Економісти провадять економічний аналіз господарської діяльності відповідної структури, розробляють заходи щодо забезпечення режиму економії, підвищення ефективності праці, виявлення резервів, попередження втрат і непродуктивних витрат, більш раціонального використання всіх видів ресурсів. Економісти були й залишаються найпопулярнішими фахівцями на ринку праці. Застосовують свої знання на виробництві, у бізнесі, фінансовій сфері, науці.

Попри перемогу «помаранчева» команда виявилася не готовою до тривалої конструктивної співпраці у владі. Втративши ініціативу в перший рік президентства, В. Ющенко надалі був змушений працювати в умовах постійного пошуку діалогу зі своїми політичними суперниками та налагодженні співпраці між різними гілками влади.

Підсумки президентства В. Ющенка сьогодні виглядають украй суперечливо. Він дійсно приніс в українську політику ціннісний вимір, але запропонована ним шкала виявилася орієнтиром лише для частини українського суспільства, і, як продемонстрував перший тур (для кандидата у президенти В. Ющенка - останній) президентських виборів 2010 р., - для невеликої частини.

Б. Дем’яненко, історик

Прокоментуйте оцінку підсумків президентства В. Ющенка. Як ви її розумієте?

3. Конституційна реформа 2004 р.

Події на Майдані 2004 р. вплинули на розвиток політичної ситуації у країні. У грудні того ж року Верховна Рада України ухвалила Закон «Про внесення змін до Конституції України». Він став політичним компромісом на шляху виходу з кризової ситуації, що склалася навколо виборів Президента України. Конституційна реформа 2004 р. змінила державний устрій країни. Україна стала парламентсько-президентською республікою, повноваження президента обмежили, а повноваження парламенту й уряду розширили:

  • Верховна Рада стала призначати за поданням Президента України прем’єр-міністра, міністра оборони, міністра закордонних справ, а за поданням прем’єр-міністра - інших членів Кабміну;
  • президент міг подати кандидатуру прем’єр-міністра в парламент тільки за пропозицією коаліції депутатських фракцій, які складали конституційну більшість;
  • закон, ухвалений парламентом після подолання вето президента, що не підписаний президентом і не опублікований протягом 10 днів, міг бути негайно опублікований згідно з підписом Голови Верховної Ради;
  • Верховна Рада України отримала повноваження призначати голову Антимонопольного комітету, голову Держкомітету телебачення і радіомовлення, голову Фонду державного майна;
  • було внесено зміни до виборчої системи. Вибори до парламенту надалі мали відбуватися винятково на пропорційній основі, виборці мали голосувати лише за ту чи іншу партію;
  • повноваження парламенту і місцевих рад становили вже не 4, а 5 років;
  • Верховна Рада протягом місяця мала сформувати коаліцію депутатських фракцій (об’єднати більшість депутатів). Така коаліція протягом двох місяців від моменту обрання парламенту мусила сформувати уряд. Якщо перше чи друге не виконувалося в означений термін, президент мав право достроково припинити повноваження парламенту.

Загалом зміни до Основного закону не спрацювали на консолідацію українського суспільства. Навпаки, спрямований на переформатування взаємовідносин Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України, цей закон додатково розбалансував владу в державі і в наступні роки спричинив низку конституційних конфліктів.

Так сталось, що прийнята 8 грудня 2004 р. конституційна реформа не була повністю науково обґрунтованою і, що найголовніше, не вирішила основного завдання - усунути дуалізм1 в управлінні виконавчою владою. Таке поспішне реформування спричинило сплеск гострих протистоянь на вищому владному рівні.

В. Тацій, учений-правознавець

3 якою метою проводилася конституційна реформа і чи вдалося, на думку автора, вирішити проблему?

Формуємо компетентності

Хронологічну. Які події відповідають датам: 21 листопада 2004 р., 22 листопада - 3 грудня 2004 р., 8 грудня 2004 р., 26 грудня 2004 р.?

Просторову. Проаналізуйте географію основних подій Помаранчевої революції. Знайдіть у мережі Інтернет електоральну карту України 2004 р. Про яку ситуацію в українському суспільстві вона інформує?

Аксіологічну. 1. Поміркуйте: «Чому українські громадяни... раптом проявили високий рівень політичної свідомості, зуміли сконсолідуватися і в толерантній формі змінити політичну систему?». 2. Розпитайте про події Помаранчевої революції очевидців, ваших старших родичів чи знайомих або скористайтесь інформацією від першої особи з інтернет-мережі. 3. Підготуйте есе «Помаранчева революція: національний і людський виміри».

Логічну. Схарактеризуйте політичну діяльність В. Ющенка.

Інформаційну. Оберіть з тексту основні причини політичної кризи напередодні виборів 2004 р. та основні засади президентської програми В. Ющенка. Сформулюйте узагальнення про соціально-економічну ситуацію у країні, що склалася за попередні роки.

Мовленнєву. Складіть розповідь про конституційну реформу 2004 р. за планом: 1) причини; 2) зміст; 3) наслідки.

1 Дуалізм виконавчої влади (від лат. dualis - двоїстий) - явище, що має місце в республіках змішаного типу, де є «сильний» всенародно обраний президент і відповідальний перед парламентом уряд.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду