Войти
Закрыть

Пам’ятки доби державної незалежності України

5 Клас , Вступ до історії 5 клас Пастушенко 2018

 

§ 14. Пам’ятки доби державної незалежності України

Завдання перед читанням тексту параграфа

1. З якими подіями та особами поєднується в Тебе поняття «державна незалежність»? Спробуй пояснити, чому.

2. Поміркуй, чи відчуваєш Ти в повсякденному плині свого життя якісь виклики, на які треба давати відповіді.

Поради

1. Постав по 4-5 запитань до тексту кожного пункту параграфа.

2. Запиши у словник виділені в тексті слова та додай їх пояснення.

Історична доба — це термін для позначення своєрідності певного відтинку часу, його неповторності як окремого етапу історії. Тому в цьому та наступних параграфах слово «доба» вжито в переносному значенні, на позначення тривалого проміжку часу. Його виділяють за характерним для цього часу явищем, подією. Визначальні для кожної історичної доби події, дії історичних осіб увічнені у зведених сучасниками цих подій або їх потомками пам’ятниках чи збережених (відреставрованих) пам’ятках історії.

Сучасність — це незавершений історичний період, час, коли плин подій ще не дозволяє впевнено сказати, чи знайде суспільство потрібні відповіді на існуючі виклики. Таких викликів — багато. Навіть Ти можеш назвати окремі з них, бо відчуваєш їхній вплив на собі, на житті своєї родини. Ось, наприклад, кілька викликів-запитань, відповідей на які сьогодні шукає українська молодь:

1. Хто я, з якими суспільними групами (наприклад нацією, місцевою громадою) хочу пов’язати своє життя?

2. Чого навчитися, що мені придасться в майбутньому?

3. Яке заняття (бізнес, професію) обрати, щоб забезпечувати свої потреби?

Сучасна доба історії України — це доба її державної незалежності. Проголосивши 24 серпня 1991 року Україну окремою, нікому не підлеглою державою, українці як народ (нація) можуть вільно реалізувати одну з основних людських потреб — самостійно вирішувати, як жити.

Будучи цілісною (унітарною) державою, Україна має визначену територію й кордони, свою столицю, грошову одиницю та державну символіку, єдину державну владу. Верховна Рада України розробляє та ухвалює закони — документи, що регулюють найважливіші відносини між людьми, групами людей і державою, встановлюючи загальнообов’язкові правила. Головні з цих правил зафіксовано в Основному Законі — Конституції України. Верховна Рада України ухвалила її 28 червня 1996 року.

Впровадження прийнятих законів у суспільне життя забезпечує створюваний більшістю депутатів Верховної Ради уряд — Кабінет Міністрів України.

Судову владу здійснюють незалежні суди. Завдання судів — охороняти права і законні інтереси громадян, приймати рішення про покарання порушників чинних законів, контролювати, щоб діяльність державних органів не виходила за правові межі. Для оцінки прийнятих державних документів на відповідність Конституції України створено спеціальний Конституційний Суд.

Найвищою посадовою особою нашої держави, Верховним головнокомандувачем Збройних сил України та керівником зовнішньополітичної діяльності є Президент України. Глава держави — символ української державності та національної єдності.

Рішення в інтересах територіальних громад приймають органи місцевого самоврядування — ради та голови цих рад. Територіальною громадою називають жителів, об’єднаних постійним проживанням у межах міста, селища, села або об’єднання кількох суміжних поселень, що мають один центр управління. Спільні інтереси міських та об’єднаних територіальних громад (ОТГ) представляють районні й обласні ради.

Україна — демократична держава, влада у якій належить її громадянам — українському народу. Обираючи депутатів Верховної та місцевих рад, громадяни України, які мають право голосувати, довіряють їм на визначений Конституцією час ухвалювати рішення про організацію суспільного життя і розвиток держави, її господарства та культури, або господарства та культури місцевої громади. Тож доля українців як нації, її військова міць, стан господарства залежать насамперед від того, кому громадяни України довіряють кермувати державою.

Олег Шупляк. Борімося — поборемо! 2014 р.

Україна — молода держава. Попри це, все більше українців хоче, щоб біля керма цієї держави перебували патріотично налаштовані громадяни України, які поважають права людини та є фахівцями своєї справи. Можливо, тому ключовою подією сучасної доби для громадян України багато хто з істориків та громадських діячів вважає Революцію Гідності (21 листопада 2013 року — 20 лютого 2014 року), символом якої стане Меморіал Героям Небесної Сотні (м. Київ).

Запитання та завдання на застосування умінь і знань

1. Які часові межі доби державної незалежності України?

2. Назви ознаки держави та поясни, в чому важливість кожної з них.

3. Порадь, як встановити, хто з кандидатів у депутати відповідає зазначеним в останньому абзаці параграфа характеристикам народного обранця.

4. Склади перелік «місць пам’яті» доби державної незалежності України на теренах рідного краю.

Практична робота

Революція Гідності — яскрава сторінка сучасної доби

Завдання:

1. Познайомся з джерелами до історії Революції Гідності в Україні та продумай відповіді на поставлені до них запитання. Спробуй дібрати додаткові запитання до текстів і до світлин, щоб краще уявити собі цю подію. За потреби скористайся порадами, як досліджувати пам’ятки історії (знайдеш їх у темі 3).

2. Спираючись на власне уявлення про Революцію Гідності та час, у якому Ти живеш, спробуй виділити характерні риси сучасної доби української історії. Погодь у колі спілкування цю характеристику з однокласниками.

3. Уяви себе учасником Революції Гідності та запропонуй стислі відповіді на виклики-запитання, які сьогодні хвилюють українську молодь (див. с. 126). Добери із джерел докази на користь припущення, що учасники Революції Гідності міркували подібно до Тебе.

Джерела (для роботи у групах або індивідуальної роботи, на вибір):

1. Стаття Вікіпедії

Алея Героїв Небесної Сотні — пішохідна вулиця у центрі Києва. 20 лютого 2014 року на цій вулиці відбулися розстріли учасників Революції Гідності. Після завершення боїв вулицю було встелено квітами, а згодом на вулиці почали з’являтися пам’ятники полеглим. Загиблих учасників Революції називали Небесною Сотнею, а вулиця стала місцем вшанування їх пам’яті.

2. Алея Героїв Небесної Сотні

Рис. 58. Квіти, викладені Інститутською вулицею, на вшанування загиблих героїв. 24 лютого 2014 року

Рис. 59. Один з багатьох тимчасових пам’ятників Небесній Сотні, що їх зведено на Алеї Героїв

3. Довідка

Революція Гідності — рішуча зміна ставлення українців до людини, визнання суспільством цінності кожної особистості і обов’язку органів державної влади забезпечувати дотримання прав людини і громадянина в Україні.

Допоміжні запитання до джерел 1-3:

1. Чому загиблих під час Революції Гідності назвали Небесною Сотнею?

2. Яким є ставлення більшості українців до Героїв Небесної Сотні? Які деталі світлин (рис. 58-59) можуть свідчити на користь висловленого припущення?

4. Революція Гідності. Доку ментальні фото

Рис. 60. Майдан Незалежності, 1 грудня 2013 року. Мирна акція протесту проти свавілля влади

Рис. 61. Вул. М. Грушевського, 22 січня 2014 року. Спротив активістів «Правого сектора» діям міліції, перші жертви

Рис. 62. Майдан Незалежності, 19 лютого 2014 року. Сутички між протестувальниками та силовиками

5. Свідчення очевидця

На Майдані були не ті люди, у яких нічого не було, а ті, хто хотіли більшого. Хотіли чути українську мову ... на вулицях українських міст. Хотіли не тільки мати змогу вести бізнес чесно, а і щоби чесною щодо них була держава. Хотіли ... вільно відвідувати країни західніше України. <...>

Метою Революції Гідності була і є Україна, де кожна людина зможе жити і реалізуватись, при цьому не принижуючи себе.

(Андрій Приймаченко, учасник Майдану).

6. Свідчення очевидця

Димлять барикади. І йдуть тисячі громадян

На диво-ялинку, в свята по-спартанськи убрану.

Майдан вимерзає, але не вмирає Майдан.

Скажи, чи чекати тебе на граніті Майдану?

Палають серця і стоїть над Грушевського чад

І стяг український під небом тремтить переможно.

А тих, хто із чорних портретів суворо мовчать,

Навіки герої, яких забувати не можна.

Як речі звичайні по-іншому бачаться тут.

І слово просте набуває подвійного змісту.

Вогненні півонії в бочках ночами цвітуть,

І чуєш, як грають Шопена твої екстремісти.

За правду, свободу, за чесні і рівні права

Виходь у життя і нехай Україна повстане.

Це більше не гра у ретвіти, репости й слова.

Виходь на Майдан, за Майдан і заради Майдану!

І буде штормити, та нас ці вітри не знесуть.

І сніг у мішках, хай би що, до весни не розтане.

Є правда єдина, неписана істинна суть:

Ти крапля, що може зробити нас всіх океаном.

Усе неможливе сьогодні перейде межу.

І доля ще буде до мене і зла, і ласкава.

Але я виходжу на площу, але я кажу:

Слава Україні — Героям слава!

Оксана Воронець (19.02.2014)

7. Думка дослідника

<...> ми залишилися демократичною країною. Це дуже важливо. Ми підписали угоду про асоціацію з ЄС і залишилися на європейському шляху. <...> Євромайдан став подією, бо люди зрозуміли, що можуть впливати на рішення та вектор руху.

(Думки експертів: після Революції Гідності/Олексій Колесников // Погляд. 27.11.2016)

Допоміжні запитання до джерел 4-7:

1. Що за люди були учасниками Революції Гідності (джерела 4-6):

1.1. Якого вони були віку та якої статі?

1.2. Де більшість з них проживала?

1.3. До яких суспільних груп ці люди належали?

1.4. Яких поглядів щодо України дотримувалися?

2. З якою метою українці вийшли на майдан Незалежності? Чи досягни вони своєї мети? Скористайся джерелами 5 та 7.

3. Як розгорталися події на Майдані (рис. 60-62) упродовж зими?

4. До кого звернено поезію-заклик Оксани Боровець? Як Ти уявляєш собі її авторку?

Домашнє завдання

1. Познач на шкалі часу події, названі (виділені) в § 14 та в практичній роботі «Революція Гідності — яскрава сторінка сучасної доби».

2. Внеси у хронологічну таблицю такі факти:

а) проголошення незалежності України;

б) Революція Гідності.

3. Помісти в іменному довіднику інформацію про згаданих у параграфі та практичних роботах історичних осіб.

4. Познач на контурній карті місця, де відбулися такі події:

а) проголошення незалежності України;

б) Революція Гідності (спеціальними значками).

5. Виконай такі завдання:

5.1. Полічи, скільки років минуло від початку Революції Гідності.

5.2. Обчисли, скільки років минуло від проголошення незалежності України до Революції Гідності.

5.3. У 2018 році відзначали 100 років від проголошення незалежності Української Народної Республіки. Якого року відбулася ця подія?

5.4. У 1917 році розпочалася Українська революція. Через скільки десятиліть відбулася Революція Гідності?

5.5. Скільки років Україна перебуває в асоціації (спілці) з Європейським Союзом?

5.6. Яке з «місць пам’яті» українців у Києві існує довше: меморіал Незалежності України чи меморіал Героям Небесної Сотні?

5.7. Встанови послідовність правління керманичів українських держав:

А Іван Виговський

Б Богдан Хмельницький

В Іван Мазепа

Г Данило Галицький

5.8. Встанови відповідність між державою та її столицею:

А Військо Запорозьке

Б Галицько-Волинська держава

В Українська Народна Республіка

1 Київ

2 Чигирин

3 Галич

4 Чернігів

6. Чи маєш Ти власні враження, подібні до тих, які передає у своїй картині художник Олег Щупляк та в поезії — Оксана Боровець? Спробуй про них спершу розповісти, а тоді змалювати словом чи в кольорі.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Вступ до історії 5 клас Пастушенко 2018", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація