Вступ до історії 5 клас Пастушенко 2018
- 14-11-2022, 20:00
- 395
Вступ. Що таке історія
§ 1. Історія — наука про Людину
§ 2. Як і що досліджують українські історики?
Тема 1. Відлік часу в історії
§ 3. Історія – наука про зміни
§ 5. Культурно-історичні епохи
Тема 2. Де відбувається історія
§ 7. Україна на мапах упродовж історії
Тема 3. Джерела до вивчення історії
§ 9. Різновиди історичних джерел. Усні джерела
§ 11. Пошук та вивчення речових джерел
§ 12. Візуальні джерела. Фото- і кінохроніка
Тема 4. Історія України в пам'ятках
§ 13. Історична пам’ять і пам’ятки
§ 14. Пам’ятки доби державної незалежності України
§ 15. «Місця пам’яті» радянської доби
§ 16. Пам’ятки доби визвольних змагань українського народу
§ 19. Правові пам’ятки України
Тема 5. Дослідники історії
§ 21. Руські і козацькі літописи
§ 22. Історичні праці ХІХ – початку ХХ ст.
§ 23. Дослідження з історії рідного краю
Тема 6. Усе має минуле
§ 24. Праця і господарство: у минулому та нині
§ 25. Наука та освіта: тепер і колись
§ 27. Минуле дозвілля: ігри та іграшки
Слово від автора
Книга, яку Ти тримаєш у руках, створена автором так, щоб Ти навчився мислити історично, тобто в часі. Історичне мислення допомагає зрозуміти себе та світ людей, у якому кожен з нас має знайти своє місце. Ми завжди у таких пошуках, бо щодня ставимо собі запитання: «Що я зробив?», «Як повівся?», «Чому усе вийшло саме так?», «Що мені далі робити?», «Як вийти із ситуації, що склалася?». Подумки повертаючись до того, що вже відбулося, ми, інколи, виявляємо, що не завжди правильно відповідали на перелічені запитання. І, як наслідок, вчиняли те, про що тепер жалкуємо. Особливо часто ми помиляємося в дитячому віці. Помиляємося, бо бракує вправності, щоб аналізувати своє минуле та передбачати найближче майбутнє. Набути потрібних навичок допомагає предмет «історія».
У підручнику пояснено, що таке історія та навіщо її пізнавати. Про це йдеться у Вступі. Опрацьовуючи Теми 1 та 2, Ти дізнаєшся, що означає мислити історично. З Теми 3 довідаєшся, звідки люди черпають відомості про минуле, які треба осмислити. У Темі 4 мова йтиме про спільне бачення українцями минулого нації (народу), а в Темі 5 — про тих, для кого обдумування минулого стало покликанням, та про їх погляди на те, як пояснювати минуле. Підручник також знайомить з важливими для нашого народу подіями, про які нагадують пам’ятки історії та пам’ятники.
Зміст параграфів підручника не потрібно запам’ятовувати. Обмірковувати написане Тобі допоможуть запитання та завдання. У Вступі та перших двох темах вони сформульовані навіть до окремих частин тексту та розміщені на полях. Відповідаючи, Ти розвиватимеш уміння виділяти в тексті головне та аналізувати його основні ідеї.
Важливими в усіх темах є історичні терміни — слова, якими послуговуються історики. У перших темах ці нові для Тебе слова виділені. Завдяки цьому Ти звикнеш задумуватися над змістом слів та навчишся виявляти у текстах ключові (найважливіші) слова. Значення нових слів часто можна зрозуміти, читаючи текст. Уточнити своє розуміння зможеш з розміщених поруч приміток.
Низка завдань у підручнику спрямована на розвиток твоїх дослідницьких умінь. Щоб їх сформувати, до джерел історичної інформації часто додані пам’ятки-інструкції. Вони визначають послідовність дій, необхідних для отримання джерельних відомостей. Виробити навички роботи з джерелами допоможуть матеріали для практичних робіт.
Остання тема підручника задумана одночасно як винагорода всім, хто терпеливо й наполегливо навчався упродовж року, і як випробування для них. Винагорода — це розсип цікавих та маловідомих фактів українського і європейського повсякдення. Випробування ж полягає в тому, щоб спробувати відповісти на запитання, однозначних відповідей на які немає. Автор очікує, що Ти навчишся відповідати на ці запитання. Можливо, не все вдаватиметься, та в Тебе попереду ще п’ять років навчання.
Щоб знати, чого Ти можеш навчитися, перед кожною темою поміщено очікувані результати. Допомагатимуть Тобі досягнути успіху Твоя вчителька/вчитель, однокласники, рідні. Не бійся попросити допомоги та допомагай іншим, виконуючи завдання в парах або групах. Наприкінці кожної теми цього підручника всіх сумлінних чекає подарунок. Подані загадки та головоломки, які Ти, безсумнівно, можеш розгадати, — це не тільки розвага. Переконайся у своїй кмітливості та вмілості і порадій за себе.
Автор намагався зробити Твій шлях до історії зручним. Йди цим шляхом сміливо та наполегливо, опрацьовуючи параграф за параграфом. Почуватися впевнено Тобі допоможуть своєрідні дорожні знаки:
Вибудуваний у підручнику шлях до історії непростий, але посильний для всіх, хто вирушить у подорож сторінками цієї книги. Обміркувати цей шлях для Тебе Автора спонукало спілкування з Аліною Соколенко та Яриною Неборак. Дякую за щирі судження та запитання про потребу пізнання історії!
Удосконалити підручник, зробити його доступнішим та зрозумілішим для користувача допомогли науковці Галина Івануса і Мар’ян Мудрий, учителі історії Ірина Васильків, Тетяна Формос та Леся Хлипавка. Автор вдячний їм за виділений для читання книги час і поради до змісту, ілюстрацій та завдань. Щирю дякую художникові Олегу Щупляку за дозвіл використати його чудові картини як ілюстративний матеріал до книжки. Спасибі також моїй дружині за розуміння і терпеливе редагування, синові — за вдумливу оцінку зробленого, працівникам видавництва — за досконале оформлення і коректуру.
Висловлюю вдячність і Тобі, читачко/читачу, за старанність і волю до результативного навчання. Розраховую на Твою співтворчість та винахідливість. Успіхів Тобі на шляху до мети: бути співтворцем історії!
Автор
Коментарі (0)