Історичний простір на картах упродовж історії
- 17-11-2022, 22:37
- 785
5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Власов, Гирич 2022
§ 15. Історичний простір на картах упродовж історії
Міркуємо
Роздивіться фотографії. Якій меті слугують карти, зображені на них? Що треба знати, аби скористатися картою? Коли застосовують карти в повсякденному житті?
Читаємо
Дайте відповіді на запитання до тексту.
Уявлення людей про простір, форму земної поверхні формувалися поступово. Найдавніші картографічні зображення збереглися від часів, коли ще люди не знали писемності. Вони відтворювали інформацію про навколишню місцевість: місця полювання та рибальства, шляхи кочувань, плани земельних ділянок тощо. Картографічні малюнки найдавніші люди створювали на різноманітних матеріалах - на корі, листках та деревині, шкірі й кістках тварин, камені тощо.
Малюнок на уламку бивня мамонта (знайдено біля с. Межиріч на Черкащині)
Нині відомо близько десяти картографічних зображень первісних часів, знайдених на території України. Найвідомішою пам’яткою серед них є рисунок (від слова «риска», тобто зображення рисками) на уламку бивня мамонта, знайденого в 1966 р. під час розкопок на березі річки Росави біля села Межиріч Канівського району Черкаської області на місці стоянки мисливців на мамонтів. Це найдавніша пам’ятка картографії на території України: її створено приблизно 15-17 тис. років тому.
Описи простору, у якому розгорталося життя людей, поклали початок науці географії, назва якої походить від грецьких слів «земля» та «описувати». За давніх часів Землю уявляли пласкою. Наприклад, у Давньому Єгипті її зображували у формі витягненого прямокутника, оточеного з усіх боків горами.
Багато географічних відкриттів зробили давні фінікійці, які були завзятими мореплавцями. Давньогрецькі географи уявляли Землю спершу у формі циліндра, а згодом - кулі й створили модель глобуса, висловивши здогад про подібність природних умов у північній та південній півкулях. Підтвердження цих ідей європейці отримали в XV—XVI ст. - у період Великих географічних відкриттів, унаслідок морських експедицій Христофора Колумба, Васко де Гама та інших славетних мореплавців.
Видатним українським мандрівником першої половини XVIII ст., який пішки обійшов Молдовію, Румунію, Польщу, Болгарію, Угорщину, Австрію, Італію, Сирію, побував на островах Кіпр, Крит та в інших далеких краях й залишив про свої мандри книгу розповідей, був Василь Григорович-Барський. Учений-мандрівник XIX ст. Микола Миклухо-Маклай, який досліджував життя народів Південно-Східної Азії, Австралії та Океанії, пишався своїм українським родом, пов’язаним з козацтвом.
Робота в парах
Що дізналися про найдавніші картографічні малюнки? • Позначте на лінії часу дві дати: створення Межиріч-карти та рік знахідки цієї пам’ятки. Складіть хронологічну задачу та запропонуйте її розв’язати в загальному колі. • Якими були уявлення людей про простір за давнини і внаслідок чого ці уявлення змінювалися? Як пов’язані розвиток географії та картографії?
Досліджуємо
Прочитайте довідку. Які дані враховують учені, розробляючи сучасні карти? Як новітні технології сприяють удосконаленню карт?
Компанія «Гугл» представила таймлапс-відео, що допомагає відстежити, які зміни відбулися на Землі за останні 32 роки. Новітні технології дали змогу створити карту регіонів Землі, які найбільше постраждали від змін клімату. Карту було створено на основі аналізу температури повітря, доступності води, а також хмарного покриву. Фахівці зробили розрахунки для кожної окремо взятої ділянки суші в 5 квадратних кілометрів. Інтерактивну карту можна масштабувати, вивчаючи найбільш помітні зміни. На сайті окремо виділено 8 регіонів, що викликають побоювання вчених через незворотні природні зміни: висушування Аральського моря, танення льодовиків Аляски, поступове зникнення амазонських лісів тощо.
Таймлапс (фрагмент)
Читаємо
Дайте відповіді на запитання до тексту.
Серед багатьох іноземців, які в XVI—XVIII ст. відвідали Україну й залишили оповідні джерела про нашу землю, особливе місце, безперечно, належить французькому інженерові-фортифікатору Гійому Левассеру де Боплану (1600-1673). Гійом де Боплан перебував в Україні близько 17 років, протягом яких багато подорожував, збираючи матеріали для великої карти, а також для спеціальних карт окремих регіонів українських земель, оскільки був фахівцем і з картографії. Боплан уперше подав на карті територію України на підставі математичних вимірів, що дало змогу картографам на початку XVIII ст. уточнити карту Європи.
«Генеральна карта України» Гійома де Боплана. XVII ст.
До своїх карт Боплан підготував докладні пояснення, які й становлять зміст його книжки «Опис України». Вона вийшла друком у французькому місті Руані 1651 р., одразу ставши надзвичайно популярною. Праця Боплана, яка знайомила європейців з природою та географією України, побутом і звичаями українців, була перекладена багатьма мовами і видавалася в Лондоні, Варшаві, Вроцлаві. Як цінне історичне джерело для вивчення доби козацтва книжка не втратила свого значення й нині.
Робота в парах
Чому на підставі математичних розрахунків, які застосував французький картограф, розробляючи карту України, було змінено карту Європи? • Як ви думаєте, навіщо Боплан підготував докладні пояснення до своїх карт? • Чи достатньо знати лише історію, щоб створити історичну карту?
Робота в групах
Позначте на лінії часу потрібні дати та розв’яжіть хронологічну задачу.
Скільки минуло років від виходу друком книжки інженера Гійома Левассера де Боплана «Опис України»?
ПІЗНАЙКАМ
Перейшовши за посиланням https://cutt.ly/ZIe5UKG або кодом, роздивіться «Генеральну карту України» Гійома де Боплана. Спробуйте віднайти на ній місто чи село, у якому ви мешкаєте (або сусідні населені пункти).
ЧИТАЙЛИКАМ
Перейшовши за посиланням https://cutt.ly/DIe6vbQ або кодом, прочитайте оповідання. Поділіться в загальному колі враженнями про військову майстерність козаків. Як із нею пов’язані обставини перебування Боплана в Україні?
ІСТОРИЧНА ГРА
Проведіть гру «Упізнай місце». Для цього в групах створіть фрагмент карти своєї школи, зобразивши на ній певне місце - шкільну їдальню, бібліотеку, кабінет історії тощо. Обміняйтеся малюками й доопрацюйте у своїх групах зображення, підготовлені вашими однокласниками та однокласницями. Перемогу віддайте тій групі, малюнок якої мав найменше доповнень.
Рефлексія
Що в матеріалах уроку зацікавило найбільше? Про що хотіли б довідатися докладніше?
Оцініть себе
Дайте відповіді на запитання, винесені на початок уроку.
Перейдіть за посиланням https://cutt.ly/uUB4QCB або кодом та виконайте завдання онлайн, щоб перевірити, як засвоїли матеріал параграфа. За потреби, поверніться до тих його частин, які варто опрацювати ретельніше.
Домашнє завдання
Роздивіться зображення карти. Придумайте історію про те, як допитливі друзі знайшли потьмянілу карту, яку сприйняли за давню, але аргументи однокласників та однокласниць переконали їх, що це не так (наведіть щонайменше 2-3 аргументи).
Коментарі (0)