Практичне заняття. Релігії та храми України
- 28-11-2022, 00:35
- 407
5 Клас , Досліджуємо історію і суспільство 5 клас Мороз, Моцак 2022
§ 28. Практичне заняття. Релігії та храми України
1. Яким є релігійне життя в сучасній Україні?
Сучасне релігійне життя в Україні є доволі різноманітним. Найбільшого поширення в Україні набули такі релігії, як християнство, іслам, юдаїзм та буддизм. Про їх історію та особливості ви дізнаєтеся під час вивчення історії в наступних класах.
Релігія - погляди та уявлення, в основу яких покладена віра в існування надприродних сил - богів, духів, душ, у їхнє панування над світом.
1. Джума-Джамі або Хан-Джамі — соборна мечеть у Євпаторії (Крим). Мечеть місце для молитви і богослужіння, молитовний дім у мусульман, прихильників ісламського віровчення; 2. Синагога Гаймат Роза в Запоріжжі. Синагога — молитовне приміщення громади віруючої спільноти юдеїв
Храм Білого Лотоса — буддистський храм у місті Черкаси
Більшість українських вірян є християнами. Християни поділені на три течії — православних, католиків і протестантів. Прихильники цих течій не мають розбіжностей щодо основ віри, але їхні погляди різняться за деякими питаннями віросповідання та культовими, богослужбовими особливостями.
Конституція України гарантує кожному громадянину право на свободу світогляду і віросповідання. Це право включає свободу сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати жодної, безперешкодно відправляти релігійні культи і ритуальні обряди, провадити релігійну діяльність. Тож кожна людина має право вірити чи не вірити, адже це її особистий вибір. Важливо поважати та розуміти право інших людей на цей вибір.
2. У чому велич Софійського собору?
Софійський собор (повна назва Собор святої Софії — Премудрості Божої, також називають Софія Київська) було побудовано в XI ст. Його зводили як головний храм держави. У ньому відбувалися богослужіння, а також такі важливі державні урочистості, як сходження князів на київський престол, посвячення в митрополити, прийом іноземних послів. У соборі велося літописання, діяла майстерня для переписування та перекладу книг, були створені бібліотека та школа.
Працюємо разом!
На основі тексту та ілюстрацій визначте, у чому полягає цінність Софійського собору як історичної пам’ятки.
Спочатку собор увінчували 13 куполів (бань), що символізувало земне життя Ісуса Христа та його дванадцяти апостолів. Нині собор, після перебудов, має 19 куполів (бань). Фасади Софії були оздоблені декоративними нішами, орнаментом, мозаїкою, живописом.
Храм - будівля, де відбуваються богослужіння, релігійні обряди.
Собор - головна чи велика церква міста; головна церква в монастирі.
Особливу цінність становлять величні настінні зображення фрески та мозаїки XI ст. На фресках зображувались як релігійні сюжети, так і життя княжого двору: воєнні виправи, лови, вистави мандрівних акторів та ін.
Мозаїкам Софійського собору властиві не лише вишуканий малюнок, а й багатство барв, яскравість і насиченість тонів. Кожного, хто входить до собору, вражає мозаїчне зображення Оранти — фігури Святої Діви Марії, руки якої підняті в молитві. Ця мозаїка має шість метрів заввишки.
За своє тисячолітнє існування Софійський собор зазнав ворожих навал, неодноразових пограбувань, багаторічних запустінь, часткових руйнувань, добудов та перебудов. Він зберігає художній спадок кількох поколінь. Нині Софійський собор є складовою Національного заповідника «Софія Київська» й охороняється державою як історична та культурна пам’ятка.
1. Собор святої Софії — Премудрості Божої; 2. Софійський собор (вигляд згори); 3. Богоматір Оранта. Мозаїка в склепінні центрального вівтаря Софійського собору; 4. Христос Вседержитель. Мозаїка центральної бані Софійського собору в Києві; 5. Портрет родини Ярослава Мудрого. Фрагмент. Фреска XI ст.
3. У чому особливість Латинського катедрального собору?
Працюємо разом!
На основі тексту та ілюстрацій визначте, у чому особливість та унікальність Латинського катедрального собору у Львові
Латинський собор, або Катедра, як його називають у народі, розміщений у центральній частині міста Львова. Повна назва собору - Архікатедральна базиліка Успіння Пресвятої Діви Марії.
Латинський собор є головним храмом римо-католиків Львова. Його будівництво розпочалося в XIV ст. Храм зводили досить довго. За задумом архітектора Катедральний собор повинен мати дві вежі, але через брак грошей збудували лише одну. Протягом історії він неодноразово перебудовувався і добудовувався. Ззовні до собору було прибудовано кілька каплиць, де ховали заможних людей (до сьогодні збереглось вісім).
1. Латинський катедральний собор; 2. Каплиця Бичування Христа (Кампіанів)
В історії собору є кілька унікальних історичних моментів. У 1772 р. мешканці Львова, на знак протесту проти австрійської окупації, замуровали головний вхід до собору. Відтоді потрапити до нього можливо лише через бічні входи. Ще одну незвичну річ можна побачити на стінах собору артилерійські ядра, які під час воєнних дій влучали в собор, але дивом не розірвалися.
Оскільки храм досить довго будувався і зазнав чимало перебудов, то увібрав елементи різних архітектурних стилів. Форми собору суворі та величні. Всередині храм вражає відвідувачів своєю елегантною вишуканістю: помпезні арки, унікальні вітражі, фресковий розпис стін і склепінь. Особливо розкішним є вівтар. У храмі є також орган, який своїм мелодійним звуком супроводжує служби Божі.
Костел (костьол) (польс. kosciol — церква, від лат. castellum - укріплення) - римо-католицька культова споруда (храм).
1. Інтер’єр храму.; 2. Головний вітраж храму; 3. Стеля храму
4. Практична робота «Розмаїття храмів мого рідного краю».
Об’єднайтеся у групи. Використовуючи різні джерела інформації, складіть до наступного уроку розповідь (усну або письмову) про одних із храмів, розташованих у вашому рідному краї. Свій вибір ви можете зробити самостійно або за допомогою вчителя/вчительки. При підготовці розповіді використайте пам’ятку-інструкцію «Як досліджують історичні пам’ятки».
Результати вашого дослідження представте однокласникам/однокласницям.
Після завершення групової роботи обговоріть у загальному колі, що було важливим під час підготовки розповіді. Що виявилося найцікавішим?
Пам’ятка-інструкція «Як досліджують історичні пам’ятки»
1. Яку назву має пам'ятка? Де вона розташована?
2. Стисло опишіть історію цієї пам'ятки. До якого історичного періоду вона належить? Якщо є відомості — вкажіть століття або точну дату її створення.
3. Стисло опишіть вигляд пам'ятки — ззовні та всередині. Яке її призначення?
4. Яку інформацію про минуле рідного краю можна довідатися за допомогою пам'ятки?
5. Що вразило вас у цій пам'ятці найбільше?
Розвиваємо вміння працювати з картою. Позначте на карті розміщення пам’яток, які згадуються в цьому параграфі. Прокладіть уявний маршрут подорожі до цих пам’яток. Самостійно або за допомогою вчителя/вчительки визначте відстані між ними. Спробуйте розрахувати приблизний час цієї подорожі.
Обговоріть у класі!
Яких правил слід дотримуватися під час організації та проведення подорожей до пам’яток історії та культури, туристичних об’єктів, під час прогулянок і відпочинку?
Обговоріть у загальному колі питання
Продовжіть речення: «Після цього уроку я знаю...; вмію..., розумію...»
«Мені було цікаво (не цікаво) на уроці, тому що...»
«Я хотів/хотіла би більше дізнатися про...»
Коментарі (0)