Від воза до ракети: як змінювалися заняття людей
- 19-11-2022, 22:13
- 345
5 Клас , Вступ до історії 5 клас Щупак, Піскарьова 2018
§ 30 Від воза до ракети: як змінювалися заняття людей
Який зі стародавніх винаходів людства можна вважати одним з найбільших досягнень у галузі техніки?
1. ЧИ РОСТУТЬ БУЛКИ НА ДЕРЕВАХ
Життя первісних людей було сповнено випробувань, адже супермаркетів не було й булки на деревах не росли. Виробляти продукти харчування люди ще не навчилися. Усе, що давала природа, люди привласнювали, нічого не виробляючи. Така форма господарювання називається привласнювальною. У ті часи головним джерелом харчування було збиральництво, полювання та рибальство. Винайдення лука зі стрілами 10 тис. років тому дало змогу полегшити життя людини.
Збираючи зерна їстівних рослин, людина помічала, що зернини, які потрапляли в землю, навесні проростали й пізніше можна було зібрати такі самі зерна. Люди почали обробляти землю, засівати її — займатися землеробством. Нерідко з полювання давні мисливці приносили молодих тварин, навчилися їх доглядати, отримувати м’ясо, молоко. Так виникло скотарство.
Виникнення землеробства і скотарства мало велике значення.
Тривалий час господарство людей було натуральним. Згодом люди почали продавати свої вироби за гроші, а щоб отримати більший прибуток — наймали додаткових працівників. Так сформувалось ринкове господарство.
Пізнавально й цікаво
Лук став першим механізмом, створеним людиною, для полювання. Пізніше, до винаходу вогнепальної зброї, він був основною зброєю.
Сьогодні стрільба з лука є олімпійським видом спорту.
Український спортсмен Віктор Рубан, чемпіон ХХІХ Олімпійських ігор у Пекині зі стрільби з лука
Життя первісних людей
Чи надійним був такий спосіб забезпечення їжею первісних людей?
Варто запам’ятати!
Натуральне господарство — господарство, де продукти виробляють для задоволення власних потреб, а не для продажу.
Ринкове господарство — господарство, у якому головною метою діяльності є отримання прибутку шляхом продажу виробленої продукції.
Поміркуймо!
1. Розгляньте ілюстрації. Спробуйте уявити, як змінювалися основні види діяльності людини протягом історії.
2. На яких етапах розвитку людина жила за рахунок того, що брала все необхідне від природи?
3. Коли люди почали самостійно виробляти все необхідне для життя?
2. ПРО РЕМЕСЛА, ВИНАХОДИ МИНУЛОГО І СУЧАСНІСТЬ
Осілий спосіб життя сприяв розвитку ремесел — виготовленню різноманітних виробів, необхідних для повсякденного вжитку. Люди навчилися прясти нитки, виготовляти тканини, шити одяг, робити посуд. Людей, які займаються ремеслом, називають ремісниками.
Поміркуймо!
Прізвище — це не просто набір звуків, це ціла легенда про ваш рід, заняття ваших пращурів.
До найпоширеніших прізвищ в Україні належать Коваль, Бондар, Гончар, Пасічник. За допомогою ілюстрацій спробуйте пояснити походження цих прізвищ, установити, яким саме ремеслом займалися прадіди сучасних носіїв цих родових імен.
1. Чи знаєте ви про походження свого прізвища?
2. Нині поширений рух за відродження давніх ремесел в Україні. Як ви думаєте, навіщо розвивати цю справу? Чи хотіли б ви до неї долучитися?
Поміркуймо!
Як ви розумієте українське прислів’я: «Ремесло пити та їсти не просить, а само дає»?
Винахідництво є одним з найважливіших видів творчої діяльності людства. В усі часи воно допомагало людині в освоєнні дикої природи, від видобування вогню і до польотів у космос.
Одним з найдавніших винаходів людства було колесо. Завдяки йому ми можемо тепер користуватись та насолоджуватись технічними благами сучасної цивілізації.
Колесо, зображене на давній скульптурі
Візок на колесах, знайдений під час розкопок у стародавньому індійському місті Мохенджо-Даро
Прядка
Водяний млин
Паровоз
Космічний корабель
Назвіть три найважливіші, на вашу думку, відкриття людства. Свою відповідь обґрунтуйте.
3. БЕЗПЕЧНЕ ДОВКІЛЛЯ?
Уся історія людства — це історія його взаємин із природою. Діяльність людини завжди впливала на стан довкілля. Здобуваючи нові «перемоги» над природою, людство збіднювало навколишнє середовище.
Поміркуймо!
За допомогою ілюстрацій поміркуйте, про які «перемоги» над природою йдеться. До яких наслідків це може призвести?
Запропонуйте заходи щодо запобігання цим наслідкам.
ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання
I. Знаю нове
1. Позначте на шкалі часу найважливіші етапи розвитку господарства.
2. Поясніть відмінність між привласнювальним і відтворювальним господарством.
3. Які обставини сприяли вдосконаленню знарядь праці?
4. Назвіть традиційні заняття українського народу.
5. Вправа «Галерея із секретом». Уявіть, що вам потрібно впорядкувати тематичну експозицію «найважливіші винаходи людства». Перевірте, чи правильно вказані культурні епохи людства в підписах до ілюстрацій. Запропонуйте, як можна змінити підписи та впорядкувати малюнки у хронологічній послідовності появи винаходів.
1. Пароплав. Доба Античності; 2. Віз на колесах. Новий час; 3. Друкарський верстат. Первісна доба; 4. Комп’ютер. Середні віки
II. Обговорюємо в групі
1. Подумайте, які наукові знання та винаходи людина застосувала для того, щоб від примітивних знарядь праці дійти до новітніх технологій.
2. Чому необхідно підтримувати розвиток стародавніх ремесел у наш час сучасних технологій?
3. Як потужний промисловий розвиток сучасного світу впливає на стан довкілля?
III. Мислю творчо
1. Складіть прогноз розвитку технологій для майбутнього: які механізми, знання будуть потрібні людям у майбутньому.
2. Підготуйте презентацію «Винаходи українців, якими користується світ».
3. Дізнайтеся, чи є небезпека для довкілля у вашому регіоні. Спробуйте за допомогою піктограм створити спеціальні знаки, які закликають берегти довкілля. Поширте їх у своєму мікрорайоні.
Коментарі (0)