Історичні джерела
- 18-11-2022, 18:04
- 505
5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Хлібовська, Крижановська 2022
§ 4. Історичні джерела
Разом із Кліо розв’яжіть ребус. Дослідіть за допомогою тлумачного словника чи інтернет-ресурсів, що означає розшифроване слово.
1. Джерела для вивчення історії
Коли ви готуєтеся до уроку, то пригадуєте розповідь вчителя чи вчительки, переглядаєте записи в зошиті, читаєте параграф у підручнику, шукаєте тематичні інтернет-ресурси. Це означає, що ви користуєтеся різними джерелами інформації. Звісно, можна пригадати, що розповідав учитель чи вчителька, але така підготовка до уроку буде неповною. Так само відбувається в історичній науці. Для того, щоб відтворити, як жили колись люди, вчені-історики використовують різні види історичних джерел. Історичне джерело — це джерело інформації, яке створене людиною в процесі життєдіяльності і яке може бути використане для одержання інформації про минуле людського суспільства.
Історичними джерелами називають артефакти (предмети, створені людиною), документи, записи, фотографії, які виникли в той період, коли відбулася досліджувана історична подія. В результаті використання, опису та пояснення першоджерел виникає історіографія — статті науковців, біографії історичних осіб, підручники з історії.
Серед історичних джерел також розрізняють матеріальні й нематеріальні. До матеріальних історичних джерел відносять визначні місця, пам’ятки архітектури, скульптури, живопису, друковані й рукописні матеріали та їхні електронні копії. Натомість нематеріальні історичні джерела відображені у фольклорі, мові, народних танцях та іграх, звичаях, традиціях та обрядах. Повноцінне вивчення історії можливе за умови використання різних видів джерел.
- 1. Продовжте речення. Історичне джерело — це... .
- 2. У чому відмінність між історичними джерелами та історіографією?
- 3. У чому відмінність між матеріальними та нематеріальними історичними джерелами?
Барвограй ідей
Попрацюйте в парах. Усно заповніть пропуски у схемі. Скористайтеся програмою для розпізнавання фото на своєму смартфоні та з’ясуйте, що зображено на світлинах. Результати обговоріть з однокласниками й однокласницями.
2. Види історичних джерел
У попередньому параграфі ми згадували допоміжні (спеціальні) історичні дисципліни. Саме вони досліджують різні види історичних джерел (пригадайте назви допоміжних (спеціальних) історичних дисциплін та що вони вивчають). До речових джерел належать залишки давніх поселень, будівель, знаряддя праці та побуту, зброя, прикраси, монети, ордени, медалі, печатки, прикраси. Вивчення речових джерел дає нам відомості про розселення, культуру, звичаї та вірування людей, навіть тих, які жили задовго до нас. Дані, отримані внаслідок досліджень побуту й звичаїв сучасних народів, які живуть первісним життям, належать до етнографічних джерел.
Написи на камені, випаленій глині, папері та інших матеріалах, а це документи, закони, спогади учасників подій, листи, тобто будь-які тексти, належать до писемних джерел. Цінну інформацію з минулого доносять народні пісні, легенди, думи, міфи, перекази, казки, загадки, прислів’я, приказки. Їх називають усними історичними джерелами. Вчені також досліджують «дані мови», або ж лінгвістичні джерела: з’ясовують походження назв географічних об’єктів, прізвищ, аналізують мови народів.
Наймолодшою групою джерел є аудіовізуальні джерела, адже вони виникли відносно недавно. Це фотографії, кінофільми, звукозаписи. Ці джерела мають вагоме інформаційне значення. Доволі часто вони відображають процеси, об’єкти, явища, які неможливо зафіксувати в інших джерелах. Відтворення минулого людства можливе за умови дослідження кількох історичних джерел, оскільки одне джерело містить обмежений, недостатній обсяг інформації.
- 1-3. Попрацюйте самостійно. Запишіть у зошиті назви історичних джерел за алфавітом: речові, етнографічні, писемні, усні, лінгвістичні та аудіовізуальні джерела. Наведіть до кожного джерела по одному прикладу.
Барвограй ідей
Допоможіть Кліо визначити, яка з картинок є зайвою в кожному рядку. Поясніть свій вибір.
Ювелірні прикраси Київської держави, 11 століття
Графіті (видряпаний напис на стіні) Софійського собору в Києві, 11 століття
Сторінка з Остромирового Євангелія, 1056-1057 роки
Литаври (козацькі барабани) в заповіднику «Хортиця», 17-18 століття
Чайка (козацький човен) у Музеї судноплавства на острові Хортиця, 18 століття
Постер до фільму «Чорний козак», 2018 рік
Тарас Шевченко серед друзів. Петербург, 1859 рік
Лист Лесі Українки до бабусі, 1884 рік
Сім’я Михайла Грушевського. Київ, 1906 рік
3. Критичний аналіз джерел історичної інформації
Досліджуючи історичні джерела, слід пам’ятати кілька простих правил. Насамперед, з’ясувати, чи джерело не підробка, чи є воно справжнім. Врахувати, що воно було створено в певну історичну епоху й конкретною людиною. Тому слід врахувати обставини й причини створення джерела. Визначити, яку інформацію можна дізнатися з джерела.
Науковці досліджують історичні джерела в кілька етапів. Насамперед, уважно вивчають кожне джерело окремо. Далі об’єднують в одне ціле факти, які отримали в результаті дослідження. Щоб отримати цілісне уявлення про певну історичну подію чи явище, слід дослідити не одне історичне джерело, а кілька. Інакше кажучи, історику потрібно вивчити комплекс (сукупність) історичних джерел, визначити роль і місце кожного джерела в дослідженні події.
Комплекс історичних джерел повинен відповідати певним вимогам. Насамперед, він має бути надійним. Надійність комплексу джерел означає, що він є достовірним, перевіреним. Також він повинен містити таку кількість джерел, яка достатня для отримання повного уявлення про певну історичну подію.
- 1. Що слід враховувати при дослідженні історичних джерел?
- 2. Назвіть етапи дослідження історичних джерел істориками.
- 3. Що означає надійність комплексу історичних джерел?
Галявина творчості
Одного разу Кліо піднялася на горище будинку і серед власних старих речей знайшла скриньку з речами попередніх мешканців. Що можна дізнатися завдяки цій знахідці? Складіть невеличке оповідання «Загадки старого горища» із 7-8 речень.
Коментарі (0)