Як бути суспільством?
- 19-11-2022, 20:34
- 450
5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Бакка, Желіба 2022
18. Як бути суспільством?
Ключові поняття: рівність, виклик, дискримінація, утиски, булінг (цькування).
Який вплив на мене має соціальне оточення?
1. ЧОМУ СУСПІЛЬСТВО ЗГУРТОВУЄТЬСЯ НАВКОЛО СПІЛЬНИХ ІДЕЙ?
В усі часи люди розуміли, що спільні дії дають змогу досягти найкращих результатів. Тому важливим елементом розвитку суспільства є соціальна згуртованість — здатність суспільства забезпечити благополуччя всіх своїх членів. Соціальна згуртованість базується на спільних цінностях, здатності взаємодіяти й виконувати свої обов’язки. Соціальна згуртованість проявляється, коли люди об’єднуються заради спільної справи. Це також взаємодопомога й підтримка одне одного. Соціальна згуртованість і спільні дії передбачають не лише участь, а й відповідальність за ці дії.
Думай
- 1. Пригадай, що означає бути відповідальним/відповідальною.
- 2. Чому важливо підтримувати одне одного?
- 3. Поясни на попередній сторінці схему.
Особливо важлива згуртованість перед викликами. Виклик — вимога, спонукання до будь-яких дій, відносин. Сучасне суспільство змушене щодня стикатися у своїй діяльності з викликами:
- проблеми із задоволенням потреб;
- різні інтереси;
- нерозуміння інших.
Соціальну згуртованість визначають як зв’язок, що об’єднує суспільство. Це стосується відносин між людьми, спільнотами, владою. Слабка згуртованість суспільства часто призводить до конфліктів. Соціальна згуртованість має велике значення для сучасного суспільства, у центрі уваги якого перебувають права людини. Вона є інструментом забезпечення свободи, рівності й суспільної солідарності.
Думай
- 1. Чому відсутність згуртованості спричинює конфлікт?
- 2. Пригадай і поясни поняття «права людини».
- 3. Які спільні виклики об’єднують людей твоєї територіальної громади?
Інструкція
Гра для двох «Віддзеркалювання»
Крок 1. Станьте одне проти одного (одна особа виступає у ролі «дзеркала», інша — виконує завдання).
Крок 2. Виконуй (імітуй) нескладні завдання:
- вранішня гігієна;
- приготування їжі;
- збирання портфеля до школи;
- спортивні вправи.
Крок 3. «Дзеркало» копіює всі рухи свого партнера чи партнерки.
Крок 4. Поміняйтеся ролями.
- 1. Яке відчуття викликала вправа?
- 2. Чи відчули ви згуртованість під час виконання вправи?
#Так говорив/так говорила, а я думаю так
Згуртованість краще за все вимірювати через показник готовності до спільної дії, здатності суспільства чи спільноти до спільної дії в умовах нагальної потреби.
(Валерій Пекар, громадський діяч)
Місцеве самоврядування — це і є формування згуртованості громад. Але це тоді, коли кожна громада бачить відповідальність за свій регіон і вміє із цією відповідальністю впоратись. Реформа децентралізації — це не щастя для всіх, а можливість для кожного.
(Віталій Портников, політичний аналітик)
- 1. Проаналізуй вислови сучасних аналітиків.
- 2. Визнач, яке значення аналітики приділяють соціальній згуртованості сучасного суспільства.
2. ЯКА РОЛЬ СОЦІАЛЬНИХ ЦІННОСТЕЙ СУСПІЛЬСТВА?
Соціальна згуртованість і відповідальність є соціальними цінностями — тими, що суспільство вважає добрим, правильним і порядним. Вони сприяють духовному розвитку суспільства, освоєнню ними моральних суспільних норм, способів поведінки та взаємодії. Соціальні цінності включають знання, навички, вміння, особистісні якості, форми виховання, добробут, справедливість, свободу тощо. Рисами соціальних цінностей є те, що вони підтримуються більшістю суспільства, сприяють збереженню гарних соціальних відносин.
Думай
Поясни поняття «цінність», «моральні цінності».
Оскільки цінності впливають на поведінку людей у всіх сферах життя, розрізняють цінності соціальні, культурні, моральні, економічні, політичні. Тобто, можна сказати, що видів цінностей стільки, скільки є сфер життєдіяльності. Спираючись на соціальні цінності, люди приймають кращі рішення.
Інструкція
Як використовувати соціальні цінності на практиці?
- 1. Залучай зацікавлені сторони — інформуй тих, чиї інтереси зачіпаються.
- 2. Оцінюй зміни — прорахуй, які наслідки будуть від твоїх дій.
- 3. Будь прозорим/прозорою — демонструй готовність до співпраці.
- 4. Перевір результат — чи справді вчинок правильний.
- 5. Будь чуйним/чуйною — не шкодь іншим.
Думай
- 1. Поміркуй, що таке «норми».
- 2. Поясни, як застосовувати ці норми у твоїй громаді.
- 3. Розглянь фото. Чи відображено на ньому дотримання соціальних цінностей? Чому ти так уважаєш?
3. ЩО ТАКЕ РІВНІСТЬ?
Рівність є однією з основоположних цінностей концепції прав людини. Рівність у суспільстві — рівність можливостей. За неї кожна людина, незалежно від статі, кольору шкіри, заможності повинна мати рівні можливості. А як ними скористатися — кожен або кожна обирає самостійно. У сучасному демократичному світі рівність розглядається як рівність прав і рівність перед законом. Рівність перед законом закріплена в міжнародних і державних документах. У Конституції України рівність згадується сорок разів.
Рівність перед законом реалізується за допомогою чотирьох взаємопов’язаних принципів:
ПРИНЦИП РІВНОСТІ ПЕРЕД ЗАКОНОМ
ПРИНЦИП РІВНОСТІ ПЕРЕД СУДОМ
ПРИНЦИП РІВНОСТІ ПРАВ І СВОБОД ЛЮДИНИ ТА ГРОМАДЯНИНА
ПРИНЦИП РІВНОСТІ ОБОВ’ЯЗКІВ ГРОМАДЯНИНА
Думай
- 1. Як ти розумієш рівність можливостей?
- 2. Як створюються умови для рівності можливостей у школі?
- 3. Як створюються умови для рівності у твоїй територіальній громаді?
• Розглянь малюнок. Визнач основне правило рівності, на основі якого його створено.
Правила й закони суспільства повинні виконуватися усіма його членами. Більшість їх дотримуються, але є такі, що порушують правила. Не може бути рівності там, де є дискримінація, утиски, булінг (цькування).
Дискримінація — це навмисне обмеження або позбавлення прав певних людей за однією з їхніх ознак. Дискримінація може бути за расою, кольором шкіри, статтю, мовою, релігією, поглядами, майновим станом або місцем народження. Тотожними дискримінації є утиски — несправедливе обмеження чиїх-небудь прав або дій.
Систематичне насильство називають цькуванням (булінгом). Якщо ти відчула чи відчув цькування, потрібно звернуся до тих, хто може допомогти — батьків, учителів, психологів, інших дорослих. Запам’ятай: якщо зло не зупинити, воно буде збільшуватись.
Думай
- 1. Чому дискримінація та утиски є несправедливими?
- 2. Чи доводилося тобі бути свідком булінгу? Якщо так, то якого?
- 3. Чому про цькування не можна мовчати?
Запитання та завдання
І. Розумію
- 1. Яке значення для суспільства відіграє соціальна згуртованість?
- 2. Як соціальні цінності впливають на стабільність у суспільстві?
- 3. Чому всі люди різні, але рівні?
II. Дію
1. Прочитай притчу «Чорношкірий цар». Визнач у ній ознаки дискримінації.
Три царі походили з різних частин світу. Два були білі, а третій — чорношкірий. Вони йшли за зіркою, що світила їм з неба. Та якоїсь ночі вони її загубили. Даремно царі дивилися на небо... Два білі царі з Месопотамії, відомі своїми знаннями з математики, одразу взялися креслити на піску лінії та кола, обчислювали та складали рівняння. Чорношкірого до своїх занять не допускали, бо вважали, що він не дуже знається на обрахунках. Він же скористався несподіваною зупинкою, щоб потурбуватися про тварин.
Коли чорношкірий цар напував верблюда, тримаючи перед ним відро з водою, то побачив зірку. Вона відбивалася у відрі. Так три царі знайшли дорогу.
• Чи можна стверджувати, що білі царі упереджено ставилися до чорношкірих? У чому це виявлялося?
• Чому чорношкірому цареві вдалося побачити зірку?
• Чи залежать моральні якості людини від кольору шкіри, очей, національності?
2. Створи плакат протидії булінгу.
Групуйся
Складіть правила толерантної поведінки в класі, пояснюючи вплив вчинків окремої людини на її друзів, клас, місцеву громаду.
Коментарі (0)