Що таке світогляд?
- 18-11-2022, 18:35
- 459
5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Хлібовська, Крижановська 2022
§ 30. Що таке світогляд?
Разом із Кліо розгляньте картини волинської художниці Маргарити Паламарчук. Висловте припущення, що намагалася передати художниця. Як би ви назвали картини? Як, на вашу думку, зображення пов’язані з темою уроку?
1. Світогляд, наукові знання та художня культура людства
Кожен із вас, напевно, замислювався над тим, як влаштований світ, про роль людини у світі і про своє призначення в ньому. Такі уявлення й погляди називають світоглядом. Світогляд впливає на утворення моральних цінностей, відношення до суспільства, вчинки людини. На формування світогляду впливають особливості історичного періоду, території, соціальне середовище, рівень освіти і розвитку науки, виховання тощо. Розрізняють такі види світогляду: міфологічний, філософський, релігійний, науковий та повсякденний.
Складовою частиною кожної національної культури є знання про природу і суспільство. Наукові знання початково мали практичний характер. Люди вивчали математику, щоб знати площу свого поля. Спостерігали за Місяцем і зорями, щоб визначити, коли краще засівати землю. Досліджували цілющі властивості рослин, щоб вилікувати хвороби. З часом практичні знання нагромаджувалися. З’явилися науковці — люди, які систематизували накопичені знання за певними галузями, здійснили власні відкриття.
Важливою частиною духовної культури людства є художня культура. Основою художньої культури є мистецтво: література, музика, живопис, архітектура, скульптура, театр, хореографія. Мистецтво впливає на внутрішній світ людини, збагачує людину знаннями про світ, дає можливість співпереживати і відчувати естетичну насолоду. Мистецтво виховує художній смак людини, розвиває її здатність до творчості.
- 1. Що таке світогляд? Як він формується?
- 2. Як практичні знання стали науковими?
- 3. Як мистецтво впливає на людей у цілому і на вас зокрема?
Барвограй ідей
Кліо вважає, що вивчення різних періодів історії науки має велике пізнавальне значення. Цікаво простежити, як спочатку люди навчилися видобувати вогонь, а зараз для обігріву використовують газ чи електроенергію. Раніше, щоб повідомити важливу подію, посланець мав подолати велику відстань, а зараз достатньо набрати номер на мобільному телефоні. Які винаходи, на вашу думку, кардинально змінили життя людей?
Галявина творчості
Прочитайте фрагмент вірша Володимира Сосюри «Любіть Україну» та прослухайте «Мелодію» композитора Мирослава Скорика. Що об’єднує ці мистецькі твори? Які емоції вони у вас викликають? Намалюйте ілюстрацію до прочитаного й прослуханого.
https://cutt.ly/zYTRc1z
Любіть Україну
Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води...
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди.
Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов’їну.
Без неї — ніщо ми, як порох і дим,
розвіяний в полі вітрами...
Любіть Україну всім серцем своїм
і всіми своїми ділами.
Для нас вона в світі єдина, одна,
як очі її ніжно-карі...
Вона у зірках, і у вербах вона,
і в кожному серця ударі,
у квітці, в пташині, в кривеньких тинах,
у пісні у кожній, у думі,
в дитячій усмішці, в дівочих очах
і в стягів багряному шумі...
2. Міфологія та релігія. Атеїзм
Міфологія — це сукупність міфів певного народу. Люди здавна задумувалися: чому йде дощ чи падає сніг? чому восени опадає листя, а навесні зав’язуються бруньки? чому вдень на небі сяє сонце, а вночі з’являється місяць? Щоб відповісти на ці та інші запитання, люди вигадували дивовижні історії — міфи. В міфах люди просто й зрозуміло пояснювали походження світу, людини, явищ природи, діяння героїв. Отже, міфи відображали світогляд давніх людей. Вони стали основою для формування релігії, науки, мистецтва. Міфи — важливе історичне джерело для вивчення дописемної історії людства.
Релігія — віра в існування надприродних сил (Бога, богів, духів), які впливають на Всесвіт і на долю людини. Ця віра відображається в думках, почуттях, волі людини. Вона формує моральні цінності людини, впливає на її поведінку. Наш світ багатоманітний. У різних країнах та на різних континентах живуть представники різних релігій. Окремі з цих релігій мають мільйони й мільярди вірян. Найбільш поширеними є християнство, іслам, індуїзм, буддизм.
Особливістю світогляду атеїзму є відсутність віри в існування богів, духів чи інших надприродних сил. Свої переконання атеїсти обґрунтовують, спираючись на наукове пояснення походження світу, людини, явищ природи. Україна з повагою ставиться до представників різних релігій та атеїстів. Стаття 35 Конституції України гарантує свободу совісті й віросповідання. Це означає, що кожна людина має право сповідувати певну релігію чи бути атеїстом.
- 1. У чому цінність міфів?
- 2. Що таке релігія? Які релігії вам відомі?
- 3. Який документ в Україні гарантує право сповідувати певну релігію чи бути атеїстом?
Барвограй ідей
Розгляньте ілюстрації храмів в Україні. Про що свідчать ці зображення? Яке поняття об’єднує всі світлини? Дослідіть, які храми є у вашому селі / місті. Підготуйте фотоколаж. Результати роботи представте на наступному уроці.
Синагога в Ужгороді
Мечеть Джума-Джамі в Євпаторії
Лютеранська кірха в Луцьку
Караїмська кенаса в Києві
Собор Святого Юра у Львові
Спасо-Преображенський собор у Чернігові
3. Освіта та передача досвіду від покоління до покоління впродовж історії
Ви навчаєтесь у школі й здобуваєте освіту. А чи замислювалися ви над тим, що таке освіта, яке її призначення? Освіта — процес і результат засвоєння особистістю наукових знань, практичних умінь та навичок. Метою освіти в Україні є «всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, здібностей, ... виховання громадян, підвищення освітнього рівня громадян» (Закон України «Про освіту»). Погодьтеся, навіть найталановитіша людина не стане успішною, якщо буде лінуватися чи лише мріятиме про ідеальне майбутнє.
Здавна до освічених людей ставилися з повагою. Недарма в народі кажуть: «Пташка красна пір’ям, а людина — знаннями». Проте не всі мали рівний доступ до освіти. Перші школи виникли в Україні понад тисячу років тому з ініціативи князя Володимира Великого, але навчалися в них лише хлопчики зі знатних родин. Певний час діяла школа для дівчаток, відкрита княжною Анною Всеволодівною при Андріївському монастирі. Але це швидше виняток. Іноземні мандрівники, які подорожували Україною в різні історичні епохи, згадували про високий рівень жіночої освіти. Зазвичай, її здобували вдома, займаючись із приватними вчителями.
Тривалий час на українських землях не було інститутів й університетів. Жага знань спонукала українців до навчання за кордоном навіть у добу Середньовіччя. Імена українських студентів, зокрема Станіслава Оріховського, Івана Ужевича, Юрія Немирича, записані в Ягеллонському (Краківському), Паризькому, Падуанському та інших університетах. Уродженець міста Дрогобича Юрій Котермак спочатку навчався у Болонському університеті, а згодом став його ректором. Із часом вищі навчальні заклади були відкриті і в Україні: Острозька й Києво-Могилянська академії, університети у Львові, Харкові, Києві, Чернівцях, Одесі. Тривалий час там могли навчатися лише чоловіки і тільки із заможних родин. Нині освіта в Україні є доступною й безоплатною. Це право гарантує Основний Закон держави — Конституція.
- 1. Яка мета освіти в Україні?
- 2. Хто відкрив перші школи на українських землях?
- 3. Чи завжди освіта була доступною й безоплатною? Хто мав право навчатися?
Барвограй ідей
Ознайомтесь із фрагментом статті 53 Конституції України. Дайте обґрунтовану відповідь на запитання. Освіта є правом чи обов’язком? Яка освіта є безоплатною?
Стаття 53. Кожен має право на освіту.
Повна загальна середня освіта є обов’язковою.
Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах.
Галявина творчості
Кліо навчається у 5 класі. Значну частину свого часу вона проводить у школі, оскільки, крім уроків, відвідує ще й різні гуртки. Об’єднайтесь у групи і визначте, що вам подобається у школі, а що ви хотіли б змінити. Заповніть таблицю й обговоріть результати у класі. Сформуйте загальні пропозиції від класу і внесіть їх на обговорення органів учнівського самоврядування у вашій школі.
Коментарі (0)