Войти
Закрыть

Чим корисний і небезпечний інтернет?

5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Бакка, Желіба 2022

 

§ 11. Чим корисний і небезпечний інтернет?

Ключові поняття: цифрова ідентичність, соціальна мережа.

Як часто і з якою метою ти використовуєш інтернет?

1. ЩО ТАКЕ ЦИФРОВА ІДЕНТИЧНІСТЬ?

Всесвітня комп’ютерна мережа Інтернет стала невід’ємною частиною твого життя. У цьому віртуальному інформаційному середовищі відбувається обмін інформацією та спілкування онлайн. Інтернет також дає змогу сплачувати за послуги, поширювати рекламу, робити покупки онлайн. Це економить багато часу, який можна використати для саморозвитку чи своїх потреб.

Проте необережне поводження в інтернеті може завдати шкоди.

Думай

  • 1. Роздивися малюнок. Поясни, як дане зображення показує суть інтернету.
  • 2. Як корисно використовує інтернет твоя родина?
  • 3. Чи отримував/отримувала ти шкоду від інтернету? Як?

Цікаві факти про інтернет можеш дізнатися, зайшовши за QR-кодом.

Пригадай поняття «ідентичність». Як ти вважаєш, чи може людина створювати ідентичність у мережі Інтернет?

У реальному житті ми впізнаєм людей за виглядом або документами. У віртуальному світі за цифровою ідентичністю. Цифрова ідентичність — сукупність інформації, яка відображає унікальність особи чи групи людей в інтернеті. Цифрова ідентичність містить у собі особисті дані, за допомогою яких відбувається цифрова ідентифікація — підтвердження особи користувача. Така інформація містить у собі ім’я користувача та пароль, дату народження, медичні дані, банківські перекази, відомості про професійний досвід, покупки тощо.

Групуйся

  • 1. Розглянь зображення. Обговори в парі з однокласником/однокласницею: які дані вказуються під час входу у свій акаунт у соцмережу?
  • 2. Які особисті дані ти вказуєш у своєму профілі?
  • 3. Чи ти впевнений/впевнена, що твої дані є захищеними?

Цифрова ідентичність часто простежується із цифрового сліду, який людина залишає в інтернеті. Це дані про відвідування сторінок, сайтів, електронні листи, записи, фотографії, відео. Навіть якщо ти видалиш свій профіль із соцмереж або електронну скриньку, все, що колись розміщувалося в інтернеті, продовжить там своє існування. Тому перш ніж публікувати щось в інтернеті, варто подумати про наслідки.

Думай

  • 1. Роздивися зображення. Яку інформацію ти ще вказуєш в інтернеті?
  • 2. Поміркуй, розміщення якої інформації в інтернеті може нашкодити людині. Як саме?

Люди часто хочуть приховати свою справжню ідентичність за маскою «віртуальної особистості». Це ідентичність, яку грає людина в інтернеті. Для створення віртуальної особи змінюють ім’я, вигляд, вік, стать, адресу тощо. Така особа може мати іншу поведінку, ніж у реальному житті. Через створення віртуального образу людина може виражати або приховувати себе справжню.

Думай

  • 1. Чому люди в інтернеті часто хочуть приховати свою справжню ідентичність?
  • 2. Яку користь і небезпеку несе приховування справжньої особи за цифровою?

2. ЯК БЕЗПЕЧНО СПІЛКУВАТИСЯ ОНЛАЙН І ЗБЕРЕГТИ ПРИВАТНІСТЬ У ВІРТУАЛЬНОМУ СВІТІ?

Сучасне спілкування часто відбувається за допомогою соціальних мереж. Соціальна мережа — віртуальна спільнота користувачів, що об’єднані за спільними інтересами на базі одного сайту. Соціальні мережі спеціалізуються на різних потребах й інтересах людей. У більшості користувачів є реєстрації у двох-трьох соціальних мережах. Найпопулярніші у світі соціальні мережі: Фейсбук, Інстаграм, Твіттер, Лінкдін. Також неймовірно активно розвивається соціальна відеомережа Тік Ток.

Думай

  • 1. Чи є в тебе акаунт у соцмережах? Якщо так, то в яких?
  • 2. Чому ти перебуваєш у цій мережі, що тебе в ній цікавить? Яку діяльність ти ведеш у мережі?
  • 3. Яка соціальна мережа найпопулярніша серед твоїх ровесників? Чому?

У світі інтернету існує проблема, як забезпечити приватність — захист особистої інформації. Приватність є правом людини й охороняється законом. Це право передбачає, що ніхто не може збирати та поширювати інформацію про наше приватне життя. Особиста інформація, якою ми не хочемо ділитися, не має розголошуватися. Проте, якщо ваш профіль та інформація на ньому недостатньо захищені, то виникає ризик доступу до неї інших людей, які можуть використати її без дозволу.

Особистий профіль

Марк Цукерберг — американський програміст, розробник і засновник соціальної мережі «Фейсбук», наймолодший у світі мільярдер.

У лютому 2004 року він створив соціальну мережу «Фейсбук», у якій користувачам пропонувалося розміщувати фотографії та будь-яку інформацію про себе. Цей ресурс був задуманий як сайт для спілкування студентів Гарварда, але він перетворився на першу у світі соціальну мережу. Портал став дуже популярним, і вже через чотири роки на сайті було зареєстровано понад 80 мільйонів активних учасників, за рік їх вже було 350 мільйонів, і кількість користувачів постійно зростає. У більшості англомовних країн це найпопулярніша соціальна мережа.

Думай

Прочитай повідомлення. Уяви, що таке повідомлення надіслали тобі. Якими будуть твої дії?

Чи стикався/стикалася ти або твої рідні коли-небудь з такими повідомленнями? Як ви чинили із цією інформацією?

Вітаємо! Ти виграв подарунок!

IPhone 13 чекає на тебе. Для отримання подарунку потрібно сплатити податок у розмірі 1 % на рахунок 123456787654321

Перерахуй та отримай свій приз вже сьогодні!

* * *

Друже, привіт! Дуже треба твоя допомога! Я потрапив у халепу, терміново надішли 500 грн. При зустрічі віддам і все розкажу! Надіюся на тебе!!!

* * *

Пройди опитування та отримай 500 гривень! Всі деталі за посиланням тут

Користувачі інтернету несуть відповідальність за захист особистої інформації. Інтернет використовується шахраями, які обманом чи погрозами хочуть виманити гроші. Агресивні особи можуть займатися кібербулінгом, тобто цькуванням, залякуванням людей в інтернеті. Кіберзалякування є формою насильства й характеризується образливими діями, знущаннями, що повторюються впродовж певного відрізка часу.

Думай

Чи стикався/стикалася ти з проблемою кіберзалякування? Чи існує ця проблема у твоєму шкільному середовищі? Чи знаєш ти, як діяти в такій ситуації?

Щоб вберегтися від небезпек в інтернеті, треба дотримуватися таких правил безпечної поведінки в мережі.

Інструкція

1. Нікому не надавай особисту інформацію: домашню адресу, номери телефонів, робочу адресу батьків, адресу школи тощо.

2. Не погоджуйся на зустріч із людиною, з якою ти познайомився/познайомилася в інтернеті.

3. Не посилай свої фотографії чи іншу інформацію незнайомим людям.

4. Не відповідай на грубі листи.

5. Не давай нікому свої паролі.

6. Не роби протизаконних вчинків і речей в інтернеті.

7. Не шкодь і не заважай іншим користувачам.

8. У будь-якій незрозумілій ситуації звернися до дорослих.

Думай

  • 1. Прокоментуй ці правила. Обговори їх з однокласниками й однокласницями.
  • 2. Доповни список правил своїми пропозиціями.
  • 3. Що таке «кібербулінг»?

3. ЯК ПЕРЕВІРИТИ ДОСТОВІРНІСТЬ ІНФОРМАЦІЇ В ІНТЕРНЕТІ?

Інтернет дає доступ до знань. Проте не вся інформація є правдивою та корисною. У світовій мережі поряд зі звичайними користувачами є ті, хто заради своєї користі намагається поширювати неправду. Саме тому інформацію варто перевіряти.

Інструкція

Для перевірки інформації спробуй знайти відповіді на запитання:

1. Хто поширив інформацію? Чи ця інформація на сайті, чи в соцмережі, чи надіслана в телеграм, месенджер тощо і хто її поширив? Чи варто довіряти джерелу поширення?

2. Для чого її поширили?

3. Що пишуть про це інші джерела?

4. Які емоції викликає інформація? До чого вона закликає?

Для підтвердження правдивості інформації:

  • шукай першоджерело;
  • використовуй не менше трьох різних джерел;
  • порівняй отриману інформацію з уже відомою із цієї теми;
  • отримай думку експерта із цього питання;
  • звернися безпосередньо до автора інформації.

Думай

  • 1. Яку користь можуть мати поширювачі неправди?
  • 2. Як відповіді на запитання для перевірки інформації допоможуть визначити її правдивість?

Щодо перевірки текстів, то можна використовувати прості способи перевірки інформації, такі як офіційні сайти, словники, Вікіпедію, авторитетні джерела тощо. Зображення також варто перевіряти. Адже часто, коли подають інформацію, то для її ілюстрування використовують зображення з інших подій, країн або вирізають частину зображення.

Щоб перевірити зображення в пошуковику Гугл, натисни у верхньому правому куті на «Зображення». Так відкривається можливість завантажити зображення для перевірки з комп’ютера або через посилання зображення. Далі пошуковик видасть усі варіанти зображення, якщо такі були. Так можна простежити, де й коли це зображення використовувалося і чи воно відповідає тій події, яку ним проілюстрували.

Аналізуючи зображення, треба бути уважними до деталей, звертати увагу на: час, місце, пору року, навколишні споруди та знаки, одяг, людей тощо. Ця інформація може стати в пригоді для перевірки правдивості й відповідності зображення.

Думай

  • 1. Чи доводилося тобі перевіряти правдивість інформації? Якщо так, то як це відбувалося?
  • 2. Які деталі допомагають визначити достовірність інформації?
  • 3. Перейди за QR-кодом і виконай завдання.

https://cutt.ly/AOKDiqw

Запитання та завдання

І. Розумію

  • 1. Які є переваги й недоліки інтернету?
  • 2. Які загрози може нести віртуальне спілкування в соцмережах?
  • 3. Чому потрібно перевіряти інформацію?

II. Дію

1. Перевір факт:

• Одна з найвідоміших у світі різдвяних пісень — це «Щедрик», народна пісня, записана українським композитором.

• Найглибша у світі станція метро розташована в Києві.

• Більшість українських слів починається з літери А.

2. Зайди за посиланням. Прочитай інформацію і перевір її. Перевір зображення: чи воно правдиве для описаної події?

https://cutt.ly/oOΗΡνΖ5

Групуйся

Створіть пам’ятку «Як безпечно користуватися соцмережами».

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду