Войти
Закрыть

Як людський розум змінює світ?

5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Бакка, Желіба 2022

 

§ 20. Як людський розум змінює світ?

Ключові поняття: винахід.

Чому людина прагне поліпшити свій побут і роботу?

1. ЯК ВИНАХОДИ ПЕРЕТВОРЮЮТЬ СВІТ?

Винахід — нова корисна ідея, яку можна втілити в життя. Будь-який винахід створюється людським мисленням. Людину, яка робить винаходи, називають винахідником.

Думай

  • 1. Поясни схему.
  • 2. Чи були в тебе власні винаходи? Якщо так, розкажи про них.

Люди завжди прагнули поліпшити своє життя. Для цього первісні люди винайшли спис із дерева, ніж із каменю, вогонь, сокиру, одяг з рослинних волокон і шкір тварин. Кількість предметів і способів їхнього використання поступово зростала. Було створено човен, лук і стріли, музичні інструменти, посуд, постійне житло, мотику. Були винайдені нові матеріали для виробів: кераміка й метал.

Винаходи сприяють збереженню та поширенню знань. Так, поява писемності в III тис. до н. е. дала змогу зберігати та передавати знання. Створення Йоганном Гутенбергом друкарського верстата сприяло швидкому відтворенню і поширенню друкованої інформації. Швидкому копіюванню та передачі інформації на будь-які відстані сприяли нові винаходи: фотографія, телеграф, телефон, радіо, кіно, телебачення. Винайдення мережі Інтернет зробило інформацію супердоступною.

Винаходи полегшують працю людей. Завдяки залізним цвяхам будівлі стали міцнішими. Роботу землеробів і скотарів полегшило колесо. Воно також стало основою для винайдення та вдосконалення різноманітних механізмів. Годинник дав змогу ліпше планувати свій час, а компас — орієнтуватися в просторі. Використання окулярів дало змогу людям з вадами зору краще бачити. Винахід парового двигуна став основою для вдосконалення станків, появи корабельних двигунів, проектування потягів. Виготовлення першої лампочки Томасом Едісоном дало змогу темної доби «принести світло» в помешкання і на вулицю. Виявлений у чашці Александром Флемінгом пеніцилін став основою антибіотиків. Цим препаратом лікують інфекційні захворювання в людей.

Українці зробили і роблять свій внесок у скарбницю винаходів людства. Так, 1853 року львівські аптекарі створили гасову лампу. Її використовували для освітлення в темну пору доби аж до поширення електричного освітлення. Перший проект електричного трамвая було створено Федором Піроцьким. Іван Пулюй сконструював трубку, яка згодом стала прообразом сучасних рентгенівських апаратів. За допомогою рентгенівських знімків лікарі вивчають внутрішні органи. Ігор Сікорський став винахідником першого гелікоптера. Сергій Корольов сконструював ракети, що вивели в космос перший супутник Землі й першу людину. 1959 року в Києві створено популярні заспокійливі ліки — корвалол.

Думай

  • 1. Поміркуй, як згадані винаходи поліпшили життя людини.
  • 2. Які зі згаданих винаходів ти використовуєш і нині?

2. ЯК ОСВІТА СПРИЯЄ РОЗВИТКУ ЛЮДСТВА?

Освіта сягає найперших людей, які коли-небудь населяли Землю. Щоб вижити, кожне покоління мало передати свої накопичені знання, навички, цінності й традиції наступному поколінню. У давні часи не було окремих шкіл, навчання проходило вдома, за роботою. Хлопчики намагалися імітувати поведінку батька й дорослих чоловіків, а дівчатка — матері й дорослих жінок. У юнацькому віці відбувався обряд визнання юнаків і юначок дорослими. Для цього часто потрібно було продемонструвати, що вони здатні виконувати обов’язки дорослих.

Мабуть, найперша справжня школа, де вчили читати й писати, була створена в Давньому Єгипті IV тис. років тому. Для вивчення знакового письма потрібно було багато років. Тому лише обмежена кількість людей була писемною. Це були діти правителів, сини заможних людей і службовців, таких як книжники, лікарі й жерці храмів. У стародавні часи освіченими були лише кілька відсотків людей.

Школа в Давній Греції (сучасна реконструкція)

Думай

  • 1. Як ти думаєш, як у дописемний період передавали знання?
  • 2. Яких людей намагалися наслідувати діти?
  • 3. Розглянь малюнок. Знайди спільні й відмінні риси школи Давньої Греції та сучасних шкіл.
  • 4. Чому не всі діти отримували освіту в давніх державах?

У середні віки існували міські, церковні та монастирські школи. У них хлопчики від семи до чотирнадцяти років вивчали основи грамоти (алфавіт, склади, прості молитви та прислів’я). Іноді в цих школах також навчали елементарної арифметики чи письма й інших корисних навичок. Навчання різних за віком дітей часто відбувалося в одній шкільній кімнаті.

Цікавинка

У середні віки лорди й майстри не боялися фізично бити дітей для покори. Наприклад, в одному документі межі XIV—XV століть французький граф радив, що в учні мисливців потрібно «обирати хлопця-слугу у віці семи чи восьми років» і що «...цього хлопця слід бити, поки він відчує справжній страх перед невиконанням наказів свого господаря». Далі в документі перераховувалась величезна кількість справ, які хлопець виконував щодня, і зазначалося, що вночі він спатиме на горищі над мисливськими собаками, щоб він міг дбати про них.

  • 1. Чому освіту давали переважно хлопчикам? Чому це несправедливо?
  • 2. Які сучасні права дитини порушено в рекомендаціях графа?
  • 3. Розглянь малюнок у рубриці «Цікавинка». Поміркуй, про що могли говорити люди в середньовічній школі.

Стародавні та середньовічні школи не були такими, як сучасні. Часто вони зосереджувалися на навчанні релігії, а не на викладанні конкретних навчальних предметів.

У XVIII столітті стали поширюватися ідеї, що люди мають мати певні знання. Подальшому поширенню освіти сприяв розвиток промисловості. Для роботи з машинами потрібно було бути освіченими. Наприкінці XIX століття більшість країн Європи надавала початкову освіту із читання, письма й арифметики. Політики вважали, що освіта потрібна для виховання відповідальних громадян. Боротьба за права жінок спричинила поширення обов’язкової освіти й для дівчаток. Запровадивши обов’язкову початкову освіту, країни світу почали втілювати в життя ідеї обов’язкової середньої освіти.

Учениці Ялтинської жіночої гімназії, 1913 р.

Сьогодні в більшості країн існує обов’язкова освіта. За останні кілька десятиліть зменшилася кількість неписьменних людей.

Думай

  • 1. Яка причина поширення загальної освіти?
  • 2. Чому мешканці міст і сіл прагнули, щоб їхні діти здобували освіту?
  • 3. Розглянь світлину. Поміркуй, чому на ній дівчата в однаковому одязі.
  • 4. Досліди, коли з’явилася перша школа у твоєму населеному пункті. Які в ній були особливості навчання?

3. ЧОМУ ВАЖЛИВО РОЗВИВАТИ НАУКУ?

Середня освіта дає можливості для отримання простих професій. Для опанування багатьма іншими потрібно здобувати вищу освіту. Вищі навчальні заклади, так звані ВНЗ, є також центрами науки, наукових відкриттів і винаходів.

Перші середньовічні установи, які вважаються університетами, були засновані в Італії, Франції та Англії наприкінці ХІ—ХІІ ст. для вивчення мистецтва, права, медицини та релігії. Ці університети виникли з давніх церковних і монастирських шкіл, і важко визначити дату, коли вони стали справжніми університетами. Студенти XII ст. дуже пишалися майстром, у якого навчалися. Вони не дуже дбали про те, щоб розповісти іншим про місце чи регіон, де вони здобули освіту. Громадяни у XII ст. дуже цікавилися вивченням рідкісних і складних навичок, які могли надати майстри.

Коран закликає мусульман бути освіченими. Можливо, саме ісламська цивілізація має один з перших університетів в історії. Ним є заклад Аль-Каравіїн у Марокко, заснований як вища релігійна школа у 859 році.

В Україні заклади вищої освіти — академії — з’являються у XVI—XVII ст. в Острозі, Києві, Львові. Назва «університет» закріпилася за львівським закладом 1784 року, а 1805 року відкрився другий в Україні університет у Харкові.

Думай

  • 1. Які заклади вищої освіти розміщені найближче до тебе?
  • 2. Чому наукові відкриття є основою винаходів?
  • 3. Розглянь ювілейні монети. Яку інформацію можна з них отримати?

Із середини XX ст. економіка й технології змінюють світове суспільство. Вони впливають на вимоги до системи вищої освіти. Починаючи з 1980-х років, уряди, освітяни й великі роботодавці визначали нові важливі професійні навички, які краще відповідали вимогам мінливого й швидко змінюваного інформаційного суспільства: критичне мислення, здатність самостійно вчитися, вирішувати складні проблеми, працювати в команді.

Думай

  • 1. Як освіта впливає на життя?
  • 2. Поясни, чим важливі сучасні освітні навички.
  • 3. Поміркуй і пофантазуй, які навички стануть важливими через 50 чи 100 років.

Запитання та завдання

І. Розумію

  • 1. Як винаходи поліпшують життя людей?
  • 2. Чому історія знає часи, коли не всіх дітей допускали до освіти?
  • 3. Які професії потребують вищої освіти? Чому?

II. Дію

  • 1. Які винаходи пов’язані з твоєю громадою, регіоном? Спробуй знайти про це факти.
  • 2. За допомогою мережі Інтернет знайди перелік найдавніших закладів вищої освіти.

Групуйся

Складіть перелік десяти найбільш цікавих фактів про вашу школу. Складіть про неї десять суджень.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду