Войти
Закрыть

Лічба часу в історії

5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Власов, Гирич 2022

 

§ 10. Лічба часу в історії

Міркуємо

Роздивіться ілюстрації. Зображення на якій з них засвідчують час у минулому, найбільш віддалений від сьогодення? На підставі чого ви зробили такий висновок? Як ви думаєте, чи швидко змінюється життя людей?

Гарпуни, голка, наконечники списів та леза ножів

Пекторалъ скіфського царя

Браслети з бивня мамонта з Мізинської стоянки

Гармати з колекції Вінницького обласного краєзнавчого музею

Читаємо

Дайте відповіді на запитання до тексту.

Досліджуючи минуле, історики раз по раз змушені відповідати на запитання, коли сталася та чи та подія. Через те що народи світу обраховували й обраховують час по-різному, зробити це не завжди просто. Визначити точний час певної події, тобто її дату, допомагає хронологія - наука, що вивчає способи обчислення часу. У хронології послуговуються поняттям «літочислення», або «ера». Літочисленням називають лічбу років від певної події. Тож хронологія визначає зв’язок між подіями в часі, переводить на сучасне літочислення дати інших літочислень та календарів, розставляє історичні події в календарній послідовності.

Ера - система літочислення, а також початок літочислення, пов'язаний з якою-небудь історичною або легендарною подією. Його уживають і як синонім до слова «період».

Епоха (від грецького - зупинка в лічбі років, важливий момент) - великий проміжок часу з визначними подіями, явищами або процесами в житті людей.

Слово «хронологія» запозичене з грецької мови. Походить воно від імені давньогрецького титана Кроноса (Хроноса). Міфи розповідають, що через страх бути позбавленим влади власними дітьми, він пожирав їх. За уявленнями давніх греків Кронос символізував час, який поглинає теперішнє, перетворюючи його на минуле.

Послідовність подій у часі називають хронологічною. Для історика хронологічна послідовність людських діянь і є історичним часом. Щоб орієнтуватися в розмаїтті подій минулого, історики для зручності поділяють історичний час на великі відтинки - періоди, або епохи.

Робота в парах

Що досліджує хронологія? Як назва цієї науки пов’язана з уявленнями давніх греків про час? • Що в історії називають датою, літочисленням (ерою), епохою? • Що таке історичний час?

Досліджуємо

Укладіть хронологічну послідовність подій власного життя. Для цього виберіть кілька важливих подій: наприклад, коли народилися, коли пішли до школи, коли закінчили початкову школу, коли навчилися їздити на велосипеді (роликах, скейті) чи плавати тощо. Щоб ці події відбивали ваше реальне життя, їх треба перелічити послідовно - спершу ті, що відбулися раніше, а потім ті, що сталися пізніше.

Читаємо

Виконайте завдання до тексту.

Попри різні літочислення укладати хронологічну послідовність подій уміли й автори історичних творів давніх часів. Наприклад, саме так розташовано події в наших літописах. Назва «літопис», як ви вже знаєте, походить від двох слів - «писати» і «літа» («роки»). Так само укладали хроніки в західноєвропейських державах.

400-500 років тому в Україні поступово узвичаїлася лічба років, яку ми використовуємо й тепер. В Україні, як і в більшості сучасних країн, користуються літочисленням від народження (Різдва) Ісуса Христа, життя якого поклало початок одній з найбільших світових релігій - християнству. Це літочислення називається християнським, або нашою ерою. Наша ера, або ера від Різдва Христового, зазвичай позначається скорочено - н. е., або від Р. X. Отже, ми живемо в нашій ері, або в ері від Р. X. Про все, що сталося до першого року н. е., кажуть, що це відбулося до нашої ери (скорочено до н. е.), або до Різдва Христового (скорочено до Р. X.). Зверніть увагу, що від початку нашої ери роки обраховуємо (і розташовуємо на уявній лінії, що символізує плин часу) у звичайній послідовності - зліва направо, а стосовно періоду до нашої ери - навпаки, тобто справа наліво. Про обчислення років до н. е. та з переходом через еру детально дізнаєтеся в 6 класі.

Кожні сто років історичного часу називають століттям, або віком. Тисяча років - це тисячоліття.

Робота в парах

Сформулюйте за текстом 5-6 запитань, обговоріть їх у парах.

Робота в групах

Чи знаєте ви, що щороку в Україну наприкінці серпня - у вересні приїжджають паломники з Ізраїлю для святкування свого традиційного нового року? Восени 2021 р. святкували 5782 рік. Обміркуйте, чому в давні часи в різних куточках світу застосовували різні літочислення, а сьогодні віддають перевагу одному. Чому попри це деякі народи продовжують зберігати і літочислення, яке є для них традиційним?

ПІЗНАЙКАМ

Перейшовши за посиланням https://cutt.ly/hIrqwKz або кодом, прочитайте статтю про випадкову знахідку, цінність якої підтвердили історики. Повідомте в загальному колі про історичну пам’ятку, про яку довідалися, застосовуючи поняття «наша ера». Чи відповідає рік, викарбуваний на монеті, сучасному літочисленню?

Щоб уявити плин часу, намалюймо пряму лінію. На ній позначатимемо один за одним різні роки. Праворуч розташуємо рік, у якому ми живемо, ліворуч - попередні роки або століття. Цю лінію в історії називають лінією часу.

Лінія (стрічка, або шкалачасу - графічне позначення плину часу, яке дає змогу проілюструвати послідовність і тривалість історичних подій. Усі задачі, запропоновані в підручнику, потрібно розв’язувати використовуючи лінію часу. Перше століття нашої ери починається в 1-му році й закінчується в 100-му році. Відповідно друге століття починається в 101-му році, а закінчується в 200-му році. Отже, початкові роки століть - це 101, 201, 301 ...1901, а роки з нулями (100, 200, 300, 2000) - це останні роки століть.

Робота в парах

За допомогою таблиці на відповідність років століттям виконайте завдання.

• У якому році починається XIX ст.? • Запишіть будь-який рік XIV ст. • До якого століття належить 1648 р.? • Запишіть, у якому році починається XV ст. • Який рік є останнім у XVI ст.? • Запишіть будь-який рік, що належить до кінця VIII ст.

ІСТОРИЧНА ГРА

Проведіть гру «Аліса в Задзеркаллі» Для цього на невеличких картках запишіть будь-який рік з минулого у дзеркальному відображенні (тобто навпаки), наприклад: 1648 як 8461. Зберіть картки в капелюх або кошик. За допомогою лічилки оберіть супутника чи супутницю Аліси. Вони тягнутимуть картки із загадками - домовтеся про їх кількість. Завдання гравців - правильно назвати рік, визначити, до якого століття він належить. Правильні відповіді схвалюйте оплесками. (Грати буде цікавіше, якщо, скориставшись інтернетом, з’ясовуватимете, які історичні події відбулися кожного року, - це дасть вам змогу переконатися, що в минулому не було років без подій).

Рефлексія

Поділіться враженнями про урок, продовживши речення: На сьогоднішньому уроці я дізнався / дізналася... Сьогодні на уроці я навчився / навчилася... замислився / замислилася про...

Оцініть себе

Дайте відповіді на запитання, винесені на початок уроку. • Назвіть: 1) будь-який рік V ст; XV ст; XIX ст; XXI ст; 2) до яких століть належать 860 р.; 1199 р.; 1648 р.; 1840 р.; 3) до якої половини і яких століть належать 899 р.; 1264 р.; 1709 р.; 1939 р.

Перейдіть за посиланням https://cutt.ly/9UBHXv7 або кодом та виконайте завдання онлайн, щоб перевірити, як засвоїли матеріал параграфа. За потреби, поверніться до тих його частин, які варто опрацювати ретельніше.

Домашнє завдання

Підготуйте повідомлення про події одного, десяти, п’ятдесяти років тому на підставі інтерв’ю з батьками, дідусями чи бабусями або іншими дорослими. Запропонуйте їм дати відповідь на запитання: «Яка подія з минулого є для вас найбільш пам’ятною?». За бажанням, можете виконати завдання спільно з кількома однокласниками та однокласницями, об’єднавши повідомлення в літопис «Голоси часу». Таку проектну роботу можна доповнити лінією часу, на якій позначити роки, про які розповіли ваші рідні, а також малюнками про згадані події.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду