Минуле в пам'ятках історії
- 19-11-2022, 22:04
- 915
5 Клас , Вступ до історії 5 клас Щупак, Піскарьова 2018
§ 17 Минуле в пам'ятках історії
Поміркуйте, які історичні пам’ятки в Україні ви могли б запропонувати мандрівникам і туристам.
1. ІСТОРІЯ ДОВКОЛА НАС
Україна — одна з найкрасивіших країн світу. Мандруючи, ви, напевно, звертали увагу на різноманітні пам’ятники на вулицях міст і сіл, стародавні будівлі. Буває, що цілі квартали міста збереглися від давнини до нашого часу. У музеях ми із цікавістю розглядаємо предмети побуту, давні документи, археологічні скарби нашої землі. Від покоління до покоління народ передає спогади, легенди, перекази про своє історичне минуле. Пам’ятники та інші витвори мистецтва, а також речі з минулого належать до пам’яток культури. Це надбання народу, наша культурна спадщина від попередніх поколінь.
Замок Паланок (м. Мукачево, Закарпатська область)
Пам’ятник Лесі Українці (м. Ковель, Волинська область)
1. На якій з ілюстрацій зображено пам’ятник, а на якій — пам’ятка історії?
2. Як ви думаєте, у чому полягає відмінність між пам’ятниками та пам’ятками історії?
Діємо: практичні завдання
Дізнайтеся, які пам’ятки та пам’ятники є у вашому місті, селі. Коли та з нагоди яких подій вони споруджені?
Спробуйте зробити свій внесок у популяризацію історичних і пам’ятних місць вашого населеного пункту: нанесіть ці об’єкти на Google-карту вашого міста чи села. Тоді багато людей зможуть дізнатися про визначні місця вашої малої батьківщини за допомогою мобільних пристроїв. Пам’ятку можна знайти за електронною адресою: https://goo.gl/wkA8pn.
Варто запам’ятати!
Пам’ятник — споруда для вшанування пам’яті про людей та події.
Пам’ятки історії — визначні місця, пов’язані з важливими історичними подіями, з життям і діяльністю відомих осіб, культурою та побутом народів.
Збереження пам’яток культури та історії — важлива справа. Адже це дає змогу зберегти історичну пам’ять нашого народу — знання та уявлення суспільства про спільне історичне минуле. Такі знання, що передаються від покоління до покоління, дають можливість нам вирізнятися з-поміж інших народів і розуміти свою єдність. Людина завжди цікавилася історією свого роду й намагалася зберігати ті речі, які допомагають розповісти історію нащадкам.
Поміркуймо!
Чому потрібно оберігати пам’ятки історії?
Поясніть, яку інформацію про минуле нашого народу «розповідають» пам’ятки історії.
Поміркуймо!
Уявіть себе укладачем списку пам’яток, які потрібно охороняти. Поміркуйте, який ви можете зробити внесок у збереження культурної спадщини нашого народу.
У нашій державі збереженню пам’яток історії та культури приділяється значна увага. Відповідно до Закону України «Про охорону культурної спадщини» цінні пам’ятки історії вносять до Державного реєстру нерухомих пам’яток. Загалом в Україні під охороною перебуває близько 130 тис. пам’яток. І цей список постійно оновлюється. Є в нашій країні також пам’ятки, які вважаються надбанням усього людства. Вони внесені до списку Світової спадщини ЮНЕСКО.
Діємо: практичні завдання
У попередньому розділі ви вже ознайомилися з пам’ятками ЮНЕСКО в Україні.
Підготуйте коротку розповідь про одну з них за такими пунктами:
1) де розташована пам’ятка;
2) коли її було створено;
3) хто автор пам’ятки (якщо це відомо);
4) яку інформацію про минуле вона «розповідає».
2. ХТО І НАВІЩО СТВОРЮЄ ПАМ’ЯТНИКИ
На знак пошани до важливих подій історії, видатних діячів встановлюють пам’ятники. Якщо митець хоче увіковічити в пам’ятникові певні історичні події чи багатьох людей, він створює скульптурну групу. На честь переможних воєнних походів правителі й полководці наказували будувати пишно прикрашені тріумфальні арки, колони. Для вшанування пам’яті видатних діячів споруджують статуї (постать у повний зріст) чи бюсти (погруддя). Якщо такий діяч народився чи певний час жив і працював у населеному пункті, тоді на будинку встановлюють меморіальну дошку з короткою інформацією про нього.
Пам’ятник митрополиту Андрею Шептицькому (м. Львів)
Пам’ятник «Скорботна матір» (м. Генічеськ, Херсонська область)
Пам’ятник Івану Франку (м. Винники, Львівська область)
Тріумфальна арка (м. Париж)
Меморіальна дошка на честь Павла Чубинського (с. Мліїв, Черкаська область)
Монумент незалежності (м. Гусятин, Тернопільська область)
Пам’ятник Проні Прокопівні й Свириду Голохвастову (м. Київ)
1. З’ясуйте, яким подіям, історичним діячам присвячені ці пам’ятники.
2. Визначте, які серед цих пам’ятників є скульптурною групою, бюстом, статуєю, обеліском.
На вулицях наших міст і сіл ми найчастіше можемо бачити обеліски — величні пам’ятники, присвячені людям, які загинули на фронтах Другої світової війни. Також велику кількість пам’ятників установлено на честь борців за волю України: воїнам українських армій, видатним письменникам. У багатьох містах і селах споруджують пам’ятні знаки для вшанування людей, що померли під час Голодомору в Україні 1932—1933 рр.
Поміркуймо!
Кого можна назвати справжніми «свідками» історії: історичні пам’ятки чи пам’ятники?
Із часом пам’ятники також перетворюються на пам’ятки історії. Їх виготовляють з певних матеріалів, оздоблюють відповідно до естетичних уявлень свого часу. Вони несуть певну інформацію про події, яким присвячені. Тобто є надбанням культури народу, а, отже, можуть належати до історичних пам’яток.
Діємо: практичні завдання
Виконайте міні-дослідження «Пам’ятки історії мого рідного міста (села)»: оберіть пам’ятку історії чи пам’ятник, що є у вашому місті (селі), та дослідіть її (див. запропоновану нижче пам’ятку). Представте результат своєї роботи у класі в довільній формі (розповідь, презентація тощо).
Як дослідити історичну пам’ятку
1. Що це за пам’ятка? До якої групи вона належить?
2. Де вона розташована? Як виглядає?
3. Коли було створено пам’ятку? (Вкажіть століття або точну дату, якщо її можна встановити.)
4. Яким подіям у минулому чи історичним діячам присвячена пам’ятка? Що вона засвідчує?
5. Хто створив пам’ятку? (Ім’я архітектора, художника, скульптора, інженера.)
6. Які елементи пам’ятки дають змогу отримати інформацію про минуле?
7. Історію та культуру якого народу чи народів відображає пам’ятка?
8. Яку інформацію про історію українського народу (або інших народів) можна довідатися за допомогою пам’ятки?
ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання
І. Знаю нове
1. Пригадайте значення понять: «історична пам’ять», «пам’ятка історії», пам’ятник та усно поєднайте комірки з лівої колонки таблиці з відповідними комірками з правої колонки.
2. Що спільного й відмінного між історичними пам’ятками та пам’ятниками? У зошиті заповніть схему:
3. Наведіть приклади пам’яток історії, пам’ятників історичним подіям або видатним особам.
II. Обговорюємо в групі
1. Чому потрібно зберігати історичну пам’ять? Якби у вас з’явилася можливість впливати на зміст історичної пам’яті, щоб ви хотіли зберегти в історичній пам’яті народу?
2. Яку історичну інформацію можна дізнатися за допомогою історичних пам’яток?
3. Чи всі пам’ятники є пам’ятками історії? Обґрунтуйте думку.
III. Мислю творчо
Виконайте завдання на вибір:
1. За допомогою довідника чи мережі Інтернет підготуйте для однокласників віртуальну мандрівку пам’ятками історії України, які внесені до списку Світової спадщини ЮНЕСКО. Що цікавого про минуле нашої країни вони можуть «розповісти»? Позначте місця розташування цих пам’яток на контурній карті.
2. Уявіть себе в ролі вчителя/вчительки — підготуйте кілька запитань до навчального тексту для своїх однокласників.
Коментарі (0)