Наука та освіта на українських теренах
- 14-11-2022, 19:43
- 349
5 Клас , Вступ до історії 5 клас Мороз 2018
§ 26. НАУКА ТА ОСВІТА НА УКРАЇНСЬКИХ ТЕРЕНАХ
1. Роль освіти та науки в суспільстві
Обговоріть у парі
Яку роль відіграють освіта і наука в суспільстві?
Освіта і наука відігравали велику роль в розвитку суспільства в усі історичні періоди. Через освіту суспільство передає свою культурну спадщину (накопичені знання, цінності, навички) від одного покоління іншому. Відповідно до своїх здібностей та зусиль у навчанні людина отримує певний фах, професію. Таким чином, освіта допомагає людині реалізувати свої здібності та бажання.
Важливим чинником розвитку суспільства є наука. Наукова діяльність спрямована на здобуття нових знань про природу та суспільство. Без науки неможливий розвиток різних галузей промисловості, енергетики, транспорту, сільського господарства, сфери послуг. Завдяки відкриттям у науці ми можемо користуватися такими звичними речами, без яких важко уявити сучасне життя, як комп’ютер, телефон, телебачення, фотографія тощо. Наукові здобутки в медицині дають змогу успішно лікувати різноманітні хвороби, що раніше важко піддавалися лікуванню чи були невиліковними. І цей перелік щодо важливості науки в житті людини і суспільства можна продовжувати нескінченно.
Видатний біолог Ілля Мечников за роботою (лауреат Нобелівської премії, випускник Харківського університету і завідувач кафедри зоології Одеського університету)
2. Як розвивалися освіта та наука в княжі часи?
Активний розвиток освіти і науки на Русі-Україні розпочався після запровадження християнства. При церквах та монастирях почали відкриватися школи, де навчали читати, писати, рахувати, співати церковних пісень.
Поміркуйте
Чим був зумовлений розвиток освіти та науки в княжі часи?
Ольга Гальчинська. Бібліотека Ярослава Мудрого
Про поширення наукових знань та освіти дбав князь Ярослав Мудрий. За його наказом до країни завозили книжки з інших держав із різних питань пізнання світу. У «Повісті минулих літ» зазначається:
«Любив Ярослав книги... Зібрав скорописців багато, і перекладали вони із грецької на слов'янське письмо. Написали вони книг велику силу, ними повчаються вірні люди і насолоджуються плодами глибокої мудрості...».
Значного розвитку на Русі набули також знання з географії, медицини, хімії, математики. Це було зумовлено практичною діяльністю людини. Так під час зведення будівель застосовувалися знання з математики. При виготовленні скла, мозаїк, фрескових розписів храмів потрібно було знати хімічні властивості різних матеріалів.
3. Які навчальні заклади виникали на українських землях у XVI ст. — XVIII ст.?
Поява та поширення книгодрукування на українських землях позитивно вплинуло на розвиток освіти та науки. У ХVІ ст. на українських землях відкривається чимало шкіл. Практично в кожному великому селі, у містечках і містах були школи. Оскільки навчання було безкоштовним, діти всіх верств могли вчитися, зокрема і сироти. Як стверджував мандрівник Павло Алеппський (у 1654 р.) серед українців у державі Богдана Хмельницького «всі або майже всі вміють читати і знають порядок молитов і співів, навіть більшість їхніх жінок і дочок».
У 1576 р. князь Василь-Костянтин Острозький заснував в Острозі першу науково-освітню установу на українських землях — Острозьку академію. Для роботи в ній було запрошено фахівців із кількох європейських країн.
Визначною подією в розвитку освіти та науки на українських землях стало заснування в 1632 р. Києво-Могилянської колегії (Києво-Могилянської академії). З часом вона стане великим науково-освітнім центром України, випускниками якої буде чимало вчених. До академії могли вступити всі бажаючі, незалежно від походження. Навчання в ній тривало 12 років.
У 1661 р. був заснований Львівський університет, який готував священників, чиновників для суду, прокуратури та державних установ, шкільних вчителів, лікарів.
Старий корпус Києво-Могилянської академії
Князь Василь-Костянтин Острозький
4. Якими були особливості розвитку освіти та науки в ХІХ столітті?
ХІХ століття характеризується подальшим розвитком освіти та науки. Розвиток промисловості та сільського господарства вимагав освічених людей, які б володіли певним фахом. У великих містах відкриваються нові навчальні заклади — ліцеї, гімназії, професійні школи, реальні та промислові училища, які готували спеціалістів у певній галузі. Зокрема, біля Харкова було відкрито землеробську школу, на Чернігівщині — школу бджільництва, в Одесі — садівничу, у Єлисаветграді — медичну школу, у Києві — фельдшерське училище, у Миколаєві — артилерійське і штурманське та ін.
У 1805 р. відкривається Харківський університет, при якому діяли лабораторії, клініки, астрономічна обсерваторія, ботанічний сад, бібліотека, ветеринарна школа, яка згодом стала самостійним інститутом. Університет відіграв помітну роль в українському національному відродженні — тут велися дослідження народного побуту, історії та мови, розгорталася літературна діяльність, формувався україномовний театр.
У 1834 р. було засновано університет у Києві. Чимало його випускників стали видатними педагогами та вченими, літераторами і громадськими діячами. У 1859-1870-х рр. при університеті діяв аматорський театр, у якому працював видатний етнограф Павло Чубинський.
Поміркуйте
На основі тексту встановіть які навчальні заклади відкривалися на українських землях у ХІХ ст. Чим це було зумовлено?
Запам'ятайте
Університет — вищий навчальний та науковий заклад, який здійснює підготовку фахівців вищої кваліфікації з різних напрямів та спеціальностей різної спрямованості. Також в університетах проводяться наукові дослідження.
Університет Святого Володимира (поштівка початку 1910-х років)
У другій половині ХІХ ст. на українських землях було засновано ще два університети — в Одесі та Чернівцях. Утім, прискорений розвиток економіки потребував дедалі більше висококваліфікованих працівників. Це зумовило виникнення цілої мережі вищих спеціалізованих навчальних закладів, зокрема були засновані Київський політехнічний інститут, Вище гірниче училище в Катеринославі, Харківський ветеринарний інститут, Глухівський учительський інститут та інші.
5. Які винаходи були зроблені завдяки українським вченим у ХХ столітті?
Українські вчені зробили вагомий внесок у скарбницю світової науки. Чимало їхніх розробок використовувалися в промисловості, сільському господарству, медицині, авіації, ядерній енергетиці, транспортній та космічній галузях. Наведемо лише кілька прикладів.
Київський авіаконструктор, який емігрував до США, Ігор Сікорський є винахідником гелікоптеру. Уродженець Житомира Сергій Корольов вважається засновником космонавтики. Під його керівництвом було запущено перший штучний супутник Землі, здійснено перший політ людини в космос та вихід людини у відкритий космос. Найбільший транспортний літак у світі Ан-225 «Мрія» був спроектований і побудований у Києві. За праці про імунітет Ілля Мечников (спільно з німецьким лікарем та вченим Паулем Ерліхом) у 1908 році став лауреатом Нобелівської премії у галузі фізіології та медицини. Значний внесок у лікування хвороб серця зробив Микола Амосов.
Обговоріть у класі
Як взаємопов’язані освіта та наука? Чи можливими б були винаходи українських науковців без розвитку освіти?
Ігор Сікорський під час випробувального польоту на гелікоптері (1941 р.)
Сергій Корольов — засновник космонавтики
Микола Амосов — український хірург-кардіолог
У 1951 р. в Україні під керівництвом Сергія Лебедєва був створений перший у континентальній Європі комп'ютер, який називався — Малою електронною лічильною машиною.
Перше дітище Сергія Лебедєва — Мала електронна лічильна машина
Незважаючи на назву ця електронна лічильна машина займала велику площу і мала 6000 радіоламп. Одночасно над розробленням обчислювальних машин працювали науковці з інших країн. Саме ці дослідження визначили подальше спрямування розвитку комп’ютерної техніки в усьому світі й поклали початок в 1960-х роках комп’ютеризації — масовому використанню комп’ютерів у виробництві, обороні та інших сферах життя суспільства.
Україна має потужний науковий потенціал і наведений далеко неповний перелік винаходів - доказ цього. Найбільшим центром наукових досліджень є Національна академія наук України. Також великими науковими центрами є національні галузеві академії та університети.
Перевірте засвоєне на уроці
ЗНАЮ
1. Які винаходи були зроблені українськими вченими?
2. Що означає термін «універитет»?
ЗВ'ЯЗОК ІЗ СЬОГОДЕННЯМ
Запитайте в дорослих (батьків, бабусь і дідусів, вчителів): Як освіта вплинула на їх життя? Чи допомогла вона реалізувати їх здібності та потреби?
Коментарі (0)