Розвиток систем літочислення
- 23-11-2022, 07:46
- 561
5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Щупак, Піскарьова 2022
§ 9. Розвиток систем літочислення
Поясніть, як в історичній науці використовують наведені у хмаринці поняття. Чому історикам важливо правильно встановлювати історичний час? Яка із допоміжних історичних дисциплін займається встановленням точних дат історичних подій?
1. ХРОНОЛОГІЯ І ЛІТОЧИСЛЕННЯ
Читаємо й розуміємо
Прочитайте навчальний текст і виконайте завдання:
- 1. Знайдіть у тексті поняття, які треба використовувати, розповідаючи про лічбу часу в історії.
- 2. Складіть два запитання до тексту і поставте їх однокласникам/однокласницям.
Визначити точний час певної події, тобто її дату, допомагає хронологія. Кожна з історичних подій має свою дату. Не знаючи дати події, ми не можемо її пояснити — виявити зв’язки з іншими подіями, оцінити вплив цієї події на життя людей.
Однак хронологія дає змогу встановити точний час подій відповідно до сучасних уявлень про вимірювання часу. Річ у тім, що кожен із давніх народів створював свою систему відліку часу історії від якогось певного важливого моменту (іноді навіть години й хвилини), за своєю ерою (епохою).
Наприклад, давні єгиптяни вели своє літочислення за династіями єгипетських царів — фараонів; японці — від вступу на престол чергового імператора; стародавні греки — за олімпіадами; стародавні римляни — від заснування м. Рима. Євреї точкою відліку часу взяли «створення світу», що відбулося, згідно з Біблією, 3761 р. до н. е.
І сьогодні існують розбіжності у визначенні часу в деяких регіонах світу. Наприклад, найпоширенішою є система християнського літочислення. Точкою відліку взято рік народження Ісуса Христа — 753 р. від часу заснування Рима.
Водночас у деяких країнах Сходу діє мусульманський календар. Він бере початок від 16 липня 622 р. — року переселення пророка Мухаммада з Мекки до Медини. Навіть доба в мусульман починається із заходом сонця, а не опівночі, як у країнах, що живуть за християнським літочисленням.
Діємо: практичні завдання
Історична математика
1. Зважаючи на те, що мусульманське літочислення починається із 622 р., визначте, який зараз рік у мусульманських країнах.
2. На підставі результату задачі усно поясніть вислів: «Відносний характер часу».
Дійте за зразком:
Зверніть увагу, що для лічби часу в історії використовують прості математичні дії додавання і віднімання.
2. ГРИГОРІАНСЬКИЙ КАЛЕНДАР
У наш час у більшості країн світу використовують григоріанський календар. Календар ділить час на календарні роки тривалістю 365 або 366 днів. Роки тривалістю 365 днів називають звичайними, а роки тривалістю 366 днів — високосними. За цим календарем початком відліку часу прийнято вважати дату народження Ісуса Христа. Весь історичний час до народження Ісуса називають «до нашої ери» (скорочено до н. е.).
Пізнавально й цікаво
Григоріанський календар прийшов на зміну Юліанському календарю (упровадив римський імператор Юлій Цезар у 45 р. до н. е.). Григоріанський календар був упроваджений 4 жовтня 1582 р. Папою Римським Григорієм XIII. Середня тривалість року в григоріанському календарі становить 365 днів 5 годин 49 хвилин і 12 секунд.
Варто запам'ятати!
Відлік років до нашої ери, тобто до народження Ісуса Христа, ведеться у зворотному напрямку. Наприклад, за 100-м роком настає 99- й, потім 98-й, 97-й, 96-й тощо. У хронології немає «нульового» року. Тож 1 р. до н. е. безпосередньо прилягає до 1 р. н. е., а число років до н. е. зростає в міру віддалення в минуле. Однак місяці, числа в них і дні тижня рахують так само, як і в роках н. е. Отже, межа між 1 р. до н. е. і 1 р. н. е. — «мить», що розділяє 31 грудня 1 р. до н. е. і 1 січня 1 р. н. е.
СУЧАСНЕ ЛІТОЧИСЛЕННЯ НА ЛІНІЇ ЧАСУ
Уважно розгляньте графічне зображення відрізку історичного часу й дайте відповіді на запитання:
- 1. Від якої події ведеться християнське літочислення? Чому саме цю подію, на вашу думку, було обрано для позначення початку ери?
- 2. У який спосіб на шкалі часу позначено час до нашої ери та нашої ери?
- 3. Користуючись позначеннями на шкалі часу, визначте, в якому році її було створено.
Діємо: практичні завдання
Історична математика
1. Поясніть, чим відрізняється зміст висловів: «Це сталося близько 400 років тому» і «Сталося в 400 р. до н. е.».
2. 6 вересня євреї всього світу відзначають Новий рік — свято Рош га-Шана. Враховуючи дані про початок літочислення за єврейським календарем і «правило 1 року», визначте, який за рахунком рік єврейського літочислення настав у 2022 р.
«Правило 1 року» Додавши загальну суму років до нашої ери і нашої ери, потрібно від результату віднімати 1 рік.
Запитання і завдання
I. Знаю й систематизую нову інформацію
1. Самооцінювання. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Час в уявленнях людини протягом історії». Усно дайте відповіді на запитання.
2. Виконайте онлайн-вправу — пригадайте головні поняття теми «Історичний час».
https://cutt.ly/GEQsy4z
ІІ. Обговоріть у групі
Робота в групах:
а) Розв’яжіть історичну задачу.
У 1989 р. урочисто святкували 500-річчя виникнення українського козацтва. Яким роком датується перша згадка про козаків у писемних джерелах?
б) Придумайте за наведеними в параграфі зразками власні задачі на лічбу часу.
ІІІ. Мислю творчо
1. Напишіть сенкани «Хронологія», «Історичний час».
2. Складіть по три питання відкритого (потребують розгорнутої відповіді) і закритого (на такі питання можна відповісти або «так», або «ні») типів до теми «Як пов’язані історія і час». Поставте їх однокласникам/однокласницям.
3. Дізнайтеся історію одного із давніх календарів: вавилонського, календаря майя або календаря давніх слов’ян. Укладіть за допомогою піктограм повідомлення-загадку про один із календарів. Запропонуйте розгадати ваше послання однокласникам/однокласницям.
Коментарі (0)