Історія людини і родини — частина історії України
- 23-11-2022, 08:32
- 809
5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Щупак, Піскарьова 2022
§ 30. Історія людини і родини — частина історії України
Упорядкуйте слова хмаринки — складіть народну мудрість. Поміркуйте, яке значення вкладали наші предки в ці слова.
1. ІСТОРІЯ ЛЮДИНИ І РОДИНИ — ЧАСТИНА ІСТОРІЇ УКРАЇНИ
Чи згадуєте ви події свого життя: зустрічі, переживання, враження? Які події з історії вашої родини пам’ятають, згадують у вашій родині? Чи є у вашій родині сімейний фотоальбом? Які речі-згадки про минуле вашої родини зберігаються у вас вдома?
У кожного з нас є своя історія. Є історія родин. Є історія кожного міста й села. Є історія народів і країн. Історія кожної людини, кожної родини — це частина історії України.
Про історію родини можуть розповісти речі, які називають сімейними реліквіями: світлини, документи, особисті речі, цінності, нагороди — усе, що може допомогти зберегти пам’ять про минуле.
Діємо: практичні завдання
Пропонуємо вам познайомитися з історією родини Хазан із м. Дніпро.
Опрацюйте фото з родинного архіву і текст сімейної легенди. Уявіть, що ви досліджуєте історію цієї родини. Що ви можете про неї розповісти? Визначте, у яких важливих подіях історії України взяла участь родина. Який внесок в історію України зробили герої рубрики?
ЛЕГЕНДА РОДИНИ ХАЗАН
У роки Другої світової війни в 1943 р. під час боїв під Смоленськом радянському офіцеру Борису Хазану у якості трофею дістався бінокль. Передаючи його, попередній власник - німецький офіцер, сказав: «Не минуло і двох років, як я розглядав крізь нього Москву». «Впевнений, що не мине і двох років, як я розглядатиму крізь нього Берлін» - відповів Борис. Так у квітні 1945 р. і сталося...
Після війни бінокль став сімейною реліквією. Але у 2014 р. він знову потрапив на війну, цього разу — на сході України. Бінокль використовував онук Бориса — старший лейтенант Павло Хазан, який у травні 2014 р. організував добровольчий підрозділ зв’язківців. У першу поїздку на фронт Павло взяв із собою бінокль свого діда, крізь нього дивився на Маріуполь, Сєдово, Обрив, Мар’янку, десятки інших міст, містечок, сіл, блок-постів.
Німецький бінокль — військовий трофей Бориса Хазана (сучасне фото)
Борис Хазан — учасник Другої світової війни (фото 1940-х років)
Павло Хазан — офіцер Збройних сил України, нагороджений найвищою нагородою учасника АТО-ООС «Козацький хрест І ступеня» (сучасне фото)
Варто запам'ятати!
Сімейна реліквія — це будь-яка річ, що має особливе значення для членів сім’ї, що передається в родині від покоління до покоління.
Поміркуймо!
Поміркуйте, чому важливо зберігати родинні реліквії, історії про минуле родини? Які бувають родинні реліквії?
2. РОДОВЕ ДЕРЕВО
У сімейних архівах багатьох родин у давнину й нині зберігають відомості про походження сім’ї та прізвища, про родинні зв’язки. Схему походження сім’ї називають родовим, або генеалогічним, деревом. Збирання інформації про власний родовід мало велике значення в давні часи. Аби довести свою шляхетність і мати право на привілеї, лицарі та інші дворяни збирали відомості про своє походження.
Результати досліджень історії власної родини зображали у вигляді дерева. В основі, або ж у корінні такого дерева часто розміщували герб засновника родини, а на гілках (праворуч і ліворуч) — герби батька й матері. Зазвичай родове дерево має вигляд картини, яку розміщують на видноті.
Родове дерево князів Острозьких
Пізнавально й цікаво
Генеалогія — наука, яка вивчає походження та взаємний зв’язок родини.
Діємо: практичні завдання
Пропонуємо вам дослідити історію своєї родини або обраної вами видатної історичної постаті: дізнайтеся більше про своїх предків та історичні події, учасниками/сучасниками яких вони були.
Як створити родове дерево
1. Проведіть пошукову роботу: дізнайтеся у старших родичів/близьких, хто входив до роду, доберіть фотографії родичів, підготуйте інформацію про кожного члена родини.
2. Підготовлені фотографії членів родини розкладіть таким чином: діти — це крона, батьки — гілля. Що нижче до коренів, то старші члени родини. Так виходить родове дерево.
3. Спробуйте, використовуючи підказки, визначити, хто кому із членів родини ким доводиться. Слова-підказки: дівер — брат чоловіка, зовиця — сестра чоловіка, невістка — дружина сина, брата, дівера, свекор — батько чоловіка, свекруха — мати чоловіка, тесть — батько дружини, теща — мати дружини, шурин — брат дружини, свояк — чоловік сестри дружини, свояки — чоловіки, одружені на сестрах.
4. Намалюйте на аркуші паперу родове дерево. На ньому вкажіть інформацію про членів родини: імена та прізвища, роки життя, місце проживання, рід занять або професія, місце в родинних зв’язках тощо.
5. Підготуйте розповідь про свою родину, використовуючи родове дерево.
6. Представте свій проєкт у класі.
Пропонуємо вам започаткувати укладення родового (генеалогічного) дерева за допомогою електронного ресурсу: https:// www.myheritage.com.ua/
Робота в цьому ресурсі дасть вам змогу продовжити свої дослідження в майбутньому, а також автоматично створити картину «Родове дерево», роздрукувати її і порадувати своїх близьких цікавим подарунком.
Інструкція до роботи в онлайн-сервісі MyHeritege
https://cutt.ly/nQItNoy
Фрагмент родового дерева сучасної української родини
Запитання і завдання
I. Знаю й систематизую нову інформацію
1. Самооцінювання. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Історія людини і родини — частина історії України» — поєднайте кожне із запитань для самоконтролю з відповідним смайликом успіху. Усно дайте відповіді на поставлені запитання.
2. Розгадайте ребус і поясніть, чому закодовану в ньому науку називають помічницею історії. Створіть власні ребуси до слів: «рід», «родина», «сім’я».
ІІ. Обговоріть у групі
Обговоріть значення поняття «сімейні цінності». Які ви можете назвати сімейні цінності? Запропонуйте власний перелік сімейних цінностей.
ІІІ. Мислю творчо
Створіть ілюстрований проект (лепбук, презентація, відеоролик) «Історія моєї родини — історія України»:
- опитайте членів родини, учасниками яких історичних подій вони були;
- доберіть сімейні реліквії, родинні фотографії, які ілюструють участь ваших родичів в історичних подіях;
- підготуйте проект і представте його у класі.
Коментарі (0)