Історико-географічні регіони України та світу
- 26-11-2022, 15:07
- 809
5 Клас , Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Кафтан, Козорог 2022
§ 19. Історико-географічні регіони України та світу
Чим відрізняються окремі регіони країни?
Як вони утворюються? Що таке "мій край"?
Після ознайомлення з матеріалами параграфа та виконання завдань ти зможеш:
- називати історико-географічні регіони України;
- знаходити на карті історико-географічні регіони України;
- пояснювати, що означає поняття "історико-географічний регіон”;
- наводити приклади історико-географічних регіонів в Україні та поза її межами;
- пояснювати причини різноманітності історико-географічних регіонів.
1. Що таке історико-географічні регіони та як вони з'являються?
1. Які природні відмінності існують між різними регіонами України?
2. Як ти розумієш слова французького історика Поля Відаля де ла Блаша: "Історія народу невіддільна від краю, де він живе"? Знайди в матеріалах параграфа підтвердження цих слів.
Поль Відсіль де ла Блаш
Протягом історії племена та народи освоювали різні місцини. Хтось обирав землі біля моря, хтось — на просторій рівнині: на височині чи в низині, біля річок і пагорбів. Деякі племена осідали в горах, інші — у степах.
Навіть одними і тими самими промислами, як-от рибальство чи полювання, на різних територіях люди можуть займатися по-різному. Адже тепла річка чи холодні північні води, рівнина чи неприступна скеля суттєво відрізняються за умовами.
Дослідники виокремлюють різноманітні природні регіони. В Україні — це Карпатські та Кримські гори, ліс, лісостеп, степ. Життя в будь-якому з них формує певні відмінності в побуті, традиційних стравах чи будівництві житла, заняттях. Країни часто об’єднують різні природні регіони, а отже і людей, які звикли жити трохи не так, як сусіди. Коли ж ці землі потрапляли в минулому під владу певних правителів, до складу різних держав, то в них з’являлися відмінності ще й у мові, суспільних звичках. Однак ці території давно сформували свої назви, в яких відображається або особливість розташування, або наявні чи зниклі географічні назви. Також це можуть бути історичні події, процеси, які вплинули на особливість цього регіону.
3. Пригадай, що таке історична топоніміка. Які особливості території можна визначити в таких назвах окремих територій, регіонів, як: Середнє Подніпров'я в Україні, Помор'я в Польщі, Країна Басків в Іспанії чи Аквітанія (латинською aqua — вода) у Франції?
4. Порівняй карти 1 і 2. Знайди на карті історичних регіонів ті назви, які можна пояснити даними карти 1. Про що це свідчить?
5. Порівняй карти 2 і 3. Знайди історичний регіон, в якому ти живеш, та адміністративну область, яка стосується цього регіону.
Зверни увагу, що на картах межі історичних регіонів/земель не окреслюють чіткими лініями, а самі території — це просто кольорові плями на карті. Це пов’язано з тим, що зазвичай складно чітко визначити, де один регіон та особливості його природи, історії, культури закінчується та починається інший. Нерідко історичні регіони/землі переходять через кордони сучасних держав й охоплюють більшу територію. Тому на картах державні кордони та кордони розселення народу можуть не збігатися. Наприклад, українці мешкали та мешкають нині в таких регіонах Польщі, як Холмщина, Підляшшя, Лемківщина, Надсяння, на Берестейщині на території сучасної Білорусі. Є українці на Мармарощині на території Румунії чи на Пряшівщині на території Словаччини.
Що ж таке історико-географічний регіон? Під час дослідження планети люди поділили її на географічні регіони. Вони відрізняються між собою (різний клімат, наявність чи відсутність річок, гір тощо). Але для людей також дуже важливою є відмінність культур, які виникли в цих регіонах, — їхнє минуле, традиції, особливості господарювання, суспільний устрій.
Історико-географічний регіон — окрема територія в межах країни, що має свої особливості завдяки природним та історичним чинникам.
Походження назви таких регіонів часто можна зрозуміти, якщо уважно подивитися на карту. Наприклад, місто Запоріжжя дістало свою назву, бо розташоване за порогами Дніпра. Поглянь на річку Дніпро на карті. Ти можеш побачити, що річка в кількох місцях розширюється. Це штучні моря: Київське, Канівське, Каховське. Вони виникли після зведення великих гребель для виробництва електроенергії. До побудови гідроелектростанцій на Дніпрі існували пороги — виходи каміння. Вони, з одного боку, заважали судноплавству, а з іншого — захищали мешканців Запорожжя. Багато століть ці пороги були природним кордоном між степом і Середнім Подніпров’ям, між кочівниками та тими, хто вів осіле життя. Отже, ця назва відображає важливу властивість території і містить згадку про ці землі в минулому.
Дніпровські пороги на межі 19 і 20 ст.
6. Як долали пороги Дніпра до того, як у річці штучно підняли рівень води?
Іноді в назві відображається не географічний чи природний вплив, а історія земель. Наприклад, Галичина дістала свою назву від міста Галич, яке було центром цієї території ще від 11 ст. Як вважають історики, слово "Галич” має спільне походження з грецьким словом "галас” — сіль. Адже в давнину ця земля була відома своїми покладами солі. А назва "Слобожанщина” вказує, що тут було багато слобід (слобода — свобода) — вільних козацьких поселень, мешканці яких на певний період були звільнені від багатьох повинностей або податків.
2. Історико-географічні регіони поза межами України
З матеріалів параграфа про історичну топоніміку та назви рідного краю ти вже знаєш, яким різним і незвичайним може бути походження назв, що позначають історичні місця.
7. Знайди на карті 4 історичний регіон Франції — Бретань. Поміркуй про зв'язок між назвами "Бретань" і "Велика Британія".
Давні племена англів і саксів жили на території сучасних Німеччини та Данії. Півтори тисячі років тому вони переселилися на землі сучасної Англії та дали цій країні назву. А племена бритів, від яких походить назва Британських островів, — переселилися на територію сучасної Франції, на півострів Арморика. І через деякий час уже цей півострів почали називати Бретань.
Мешканці Бретані століттями вели відлюдницький спосіб життя. До столиці Франції, Парижа, — далеко, до активних торговельних шляхів чи великих міст — теж. Та й розмовляли тут своєю мовою, яку не розуміли сусіди — мешканці інших французьких регіонів. Жителі Бретані й надалі називають себе бретонцями. Як зазначають історики, ще сто років тому парижани не розуміли говірки бретонців й асоціювали їх з дерев’яними черевиками сабо, які не носили в інших районах Франції.
Чимало регіонів, що входять до складу сучасної Франції, дуже відрізняються один від одного. На карті Франції можна знайти Нормандію, Іль-де-Франс, Бургундію, Прованс та інші історичні території, що в різні часи були самостійними країнами або входили до складу інших держав. Через різні географічні, кліматичні умови господарство та культура цих регіонів відрізнялися. Зокрема житла, одяг, страви мешканців єдиної нині країни були різними. Наприклад, приморська Бретань відома стравами з морепродуктів, Нормандія, що славиться яблуневими садами, пишається різноманітними стравами із яблуками, а Прованс, розташований поблизу Італії, запозичив деякі страви сусідів.
У сусідній з нами Польщі теж є історичні регіони, які протягом тисячоліття набули своїх особливостей. Мазовія, Великопольща, Померанія, Сілезія та інші утворюють сучасні воєводства (схожі на наші області), однак зберігають свої культурні відмінності. Богемія та Моравія у Чехії, Ломбардія й Тоскана в Італії та багато інших регіонів у різних країнах зберігають не лише свої назви, а й пам’ять про минуле, бережуть унікальну культуру та історичну спадщину.
3. Що таке "мій край" та як він пов'язаний з історичним регіоном, у якому розташований
8. Пригадай, що таке "велика" та "мала" батьківщина. Чим відрізняються ці поняття? Як історики пояснюють значення назви нашої країни?
9. Знайди на карті свій край. До якої області та якого історичного регіону він належить? Чому він так називається?
Історико-географічні регіони є всюди. Тож учені-краєзнавці вивчають історію, географію, культуру мешканців цих територій, країв. Краєзнавство є частиною великої історії. Воно знайомить усіх охочих з історіями сімей і видатних осіб-вихідців із цього регіону або тих, хто своєю діяльністю його прославив. Історія рідного краю вивчає його історичну топоніміку, пам’ятники та пам’ятні місця, пов’язаність минулого цього історичного регіону чи одного з його міст або сіл із історією всієї країни та континенту.
10. Що тобі хотілося б дізнатися про минуле та сучасне твого краю? Запиши свої запитання. Порівняй їх із запитаннями однокласників та однокласниць.
11. Які історичні особи, діячі пов'язані з минулим і сучасним твого краю? Звідки про це можна дізнатися?
12. Про що або про кого можна дізнатися в краєзнавчому музеї? Чому він називається саме так? Які експонати ти там розмістив/розмістила б?
Підсумкові запитання і завдання
- 1. Що таке історико-географічний регіон?
- 2. Назви щонайменше три історико-географічні регіони України.
- 3. Чи завжди збігаються територія області та історико-географічного регіону? Чому?
- 4. Наведи 2-3 приклади історико-географічних регіонів в інших країнах.
- 5. Разом із батьками або однокласниками й однокласницями відвідай краєзнавчий музей у твоїй місцевості, області. Напиши уявний лист п'ятикласникам і п'ятикласницям з іншого історико-географічного регіону про найцікавіші експонати цього музею.
Коментарі (0)