Войти
Закрыть

Вимірювання часу тепер і в минулому

5 Клас

Як ви вже знаєте, історія вивчає минуле, а отже, вона тісно пов’язана із часом. Вивчаючи історію, ми хочемо дізнатися відповіді на багато запитань, зокрема: «Коли?». Коли відбувалися війни, будували піраміди або люди вперше полетіли на Місяць? Щоб зрозуміти, як давно і в який період відбувалися історичні події, ми маємо навчитися працювати із часом, дізнатися, як його вимірюють. Людина з давніх-давен намагалася рахувати час та орієнтуватися в ньому. Існує навіть спеціальна наука — хронологія, яка вивчає час. Орієнтуватися в часі людям допомагали спостереження за змінами дня і ночі, пір року. Саме ці природні явища, які періодично повторюються, стали основою для створення одиниць вимірювання часу та календарних систем. Спостереження за природними явищами й математичні обчислення сприяли становленню хронології у давніх Вавилоні, Єгипті, Греції та Римі, а згодом — її поширенню у всіх країнах світу. Варто запам’ятати! Хронологія — наука про вимірювання часу. Назва походить від давньогрецьких слів «хронос» (час) та «логос» (вчення). Хвилинка на цікавинку Хронологія дозволяє нам визначати послідовність подій у часі, різницю у роках і століттях. Чимало всесвітньовідомих наукових винаходів було розроблено українськими ученими. Розгляньте світлини та розташуйте їх у хронологічній послідовності....

Її величність історія

5 Клас

Усе, що ми знаємо про Землю та людство, — це наша історія. Ми живемо у світі, який постійно змінюється. І те, що в цю мить відбувається з нами, також колись стане історією, адже перетвориться на минуле. Будівництво пірамід, політ у космос, винайдення телефонів і всі інші події — частина історії, тобто того, що відбувалося колись у минулому. • Визначте, кого і що зображено на історичному колажі. Які події ілюструють подані зображення? Чи всі зображені події достеменно вивчені, а чи про деякі бракує достовірної інформації? Людей завжди цікавили події минулого, тому вони намагалися їх пояснювати та вивчати. Отже, історія — це наука про документоване минуле та сьогодення людства. Що означає документоване минуле? Це минуле, підтверджене різноманітними свідченнями про давні часи, на які можна спиратися під час вивчення історичних подій. Варто запам’ятати! Історія — це наука про документоване минуле та сьогодення людства, про діяльність і розвиток людини. Людина впродовж своєї історії постійно розвивалася. Матеріальними свідченнями про існування людини на Землі є залишки її діяльності: місця видобування вогню, знаряддя праці, посуд тощо. Все це допомагає історикам вивчати події минулого та складати уявлення про життя та діяльність людини в різні часи. Людей, які професійно займаються дослідженням минулого і вивчають історію, називають істориками. Діємо: практична хвилинка Розгляньте ілюстрації. Подумайте, як зображені предмети пов’язані з діяльністю людини в минулому і що вони можуть «розповісти» сучасній людині....

Узагальнення з курсу «Вступ до історії та громадянської освіти»

5 Клас

Любі діти! На завершення навчального року пропонуємо пригадати найважливіші епізоди нашої історичної мандрівки й зіграти в гру-лото «У світі історії». Обладнання для гри: ігрові картки (на форзацах підручника); картки-фішки для заповнення ігрових полів, на які нанесено відповіді на запитання (написи, малюнки — усього 96 шт.). Правила гри: ведучий чи ведуча зачитує запропоновані авторами запитання; учасники відшукують відповіді на них у клітинках ігрових полів (це можуть бути написи, малюнки, цифри); якщо серед ваших карток-фішок ви знайшли відповіді на поставлене ведучим (ведучою) запитання, то маєте поставити свою фішку на відповідне поле в ігровій картці; перемагає той, хто найшвидше закриє всю ігрову картку. Будьте уважні! За задумом авторів окремі відповіді на ігрових полях повторюються. ЗАПИТАННЯ ДО ЛОТО 1. Престижна наукова нагорода, якої був удостоєний Ілля Мечников. 2. Період історії України, за якого вперше з’являється знак тризуб. 3. Упорядкована в схему історія роду. 4. Легендарний український король. 5. Пам’ятник — скульптурна група. 6. Предмети та дані, з яких розпочинають дослідження історії. 7. Революція, яка засвідчила прагнення українців жити за європейськими стандартами. 8. Основний закон держави Україна. 9. Твори, які належать до усних історичних джерел. 10. День Соборності України 22 січня 1919 р. — символ... 11. Періоди, яким притаманні певні особливості розвитку суспільства. 12. Відомий український історик, лідер Української революції....

Наукові знання і художня культура людства

5 Клас

Перші школи з’являються за доби Стародавнього світу у Єгипті, Китаї, Індії, Греції. В школах вчили читати, писати, рахувати. Велику увагу в школах Стародавньої Греції надавали фізичному розвитку, музичній освіті. Поміркуймо! На думку стародавніх греків, освічена людина — це передусім, мудрий, відважний, справедливий громадянин? Чи погоджуєтесь ви з думкою стародавніх греків? Обґрунтуйте свою відповідь. У часи Русі-України освіту здобували при церквах і монастирях. Там навчали читати, писати, рахувати, церковного співу. Деякі історики вважають, що дочка великого князя Київського Всеволода Ярославича — Янка Всеволодівна наприкінці XI ст. заснувала при монастирі школу для дівчат, де навчали грамоти, співам і шитву. Діємо: практичні завдання На стінах Софійського собору досі є написи й малюнки, залишені священниками та відвідувачами собору. Ці написи та малюнки мають загальноприйняту назву — графіті. Сьогодні виявлено понад 7000 графіті XI — початку XVIII ст. Кількість графіті свідчить про високий рівень писемності в Русі-Україні....

Міфологія та релігія. Наукове бачення світу

5 Клас

Міф (від грец. — розповідь) — це розповідь, що передає уявлення наших далеких предків про створення світу, його будову, про богів і різних фантастичних істот. Міфологія — сукупність пов’язаних міфів певних людських спільнот (наприклад, давньогрецька міфологія). Із перших сторінок нашого підручника ви могли дізнатися про легенди і міфи. У книжках, фільмах, комп’ютерних іграх зустрічаються вислови «міфічні герої», «міфічна сила», «міфічні істоти», «міфічні предмети» тощо. Термін «міф» у різних випадках може мати різні значення. Часом він виступає як давнє уявлення про світ, яке виникало у людини в процесі його освоєння. Виникли міфи на зорі людства. Міфи є частиною культури та відображаються у фольклорі, у художніх творах. Вони існують у всіх народів, зокрема і в українців. Є міфи, у яких йдеться про походження світу та його майбутнє, про народних героїв та моральні цінності, про боротьбу добра і зла. Читаємо й розуміємо Прочитайте український міф про дерево життя. Дерево Життя Коли почав творитися наш світ, ще не було ні землі, ні неба, ні сонця. А було безмежне синє море. З нього піднявся острів Буян. На острові виросло Першодерево — Дерево Життя. Його кора засяяла золотом. Гілки вкрилися чудовими квітами й чарівними плодами. На листі заблищала срібна роса. Полинули пахощі....

Народи, які живуть на теренах України

5 Клас

У процесі історичного розвитку за окремими частинами території України закріпилися певні назви. Середня Наддніпрянщина, Чернігово-Сіверщина, Галичина, Волинь, Поділля, Буковина, Закарпаття, Донщина, Слобожанщина, Північне Причорномор’я — це історико-географічні регіони України. Вони різняться особливостями будівництва, господарськими заняттями. Історико-географічні землі не мають чітко визначених кордонів, не збігаються з адміністративно-територіальним поділом. Варто запам'ятати! Історико-географічний регіон — це не просто територія, це ціла країна зі своєю історією, традиціями, самобутністю. У селищі Пирогово, що на околиці Києва, діє найбільший в Україні Музей народної архітектури та побуту. На його території розміщено 300 пам’яток народного будівництва, 80 тисяч предметів хатнього начиння, одягу, знарядь праці, творів мистецтва....

Історія людини і родини — частина історії України

5 Клас

Чи згадуєте ви події свого життя: зустрічі, переживання, враження? Які події з історії вашої родини пам’ятають, згадують у вашій родині? Чи є у вашій родині сімейний фотоальбом? Які речі-згадки про минуле вашої родини зберігаються у вас вдома? У кожного з нас є своя історія. Є історія родин. Є історія кожного міста й села. Є історія народів і країн. Історія кожної людини, кожної родини — це частина історії України. Про історію родини можуть розповісти речі, які називають сімейними реліквіями: світлини, документи, особисті речі, цінності, нагороди — усе, що може допомогти зберегти пам’ять про минуле. Діємо: практичні завдання Пропонуємо вам познайомитися з історією родини Хазан із м. Дніпро. Опрацюйте фото з родинного архіву і текст сімейної легенди. Уявіть, що ви досліджуєте історію цієї родини. Що ви можете про неї розповісти? Визначте, у яких важливих подіях історії України взяла участь родина. Який внесок в історію України зробили герої рубрики?...

Які правила взаємодії існують у суспільстві

5 Клас

Ще на зорі своєї історії люди були змушені узгоджувати поведінку один з одним для досягнення як спільної, так і своєї мети. До наших днів протягом історії сформувалися різні форми регулювання відносин між членами суспільства. Серед них розрізняють звичаї, мораль, право, релігію та багато інших. У деяких із цих явищ збереглися ознаки й одного з найдавніших способів регулювання поведінки людей — табу. Прочитайте і обміркуйте вислови видатних людей. Поясніть, у чому полягає їх повчальний зміст: Мораль — не перелік вчинків і не збірка правил, якими можна користуватися, як аптекарськими або кулінарними рецептами. (Д. Дьюї) Мораль є вчення не про те, як ми повинні вважати себе щасливими, а про те, як ми повинні стати гідними щастя. (І. Кант) Читаємо й розуміємо Прочитайте навчальний текст. Зіставте явища регулювання суспільних відносин — погрупуйте їх за запропонованими ознаками. Подискутуйте щодо питання: чи обов’язково дотримуватися звичаїв, норм моралі, законів у суспільстві?...

Як люди взаємодіяли у спільнотах протягом історії

5 Клас

З найдавніших часів, щойно люди почали виокремлюватися із природного середовища, їхня поведінка була підпорядкована меті спільного існування. Одна людина повністю поза суспільством ніяк не могла б вирішити питання харчування, безпеки, продовження роду тощо. Варто запам'ятати! Суспільство — форма взаємодії людей, об’єднаних спільними інтересами. Діємо: практичні завдання 1. Уважно розгляньте малюнки, визначте, у які історичні періоди діяли зображені люди. 2. Розташуйте малюнки в хронологічній послідовності, відповідно до зображених епох. 3. Які завдання вирішують люди на ілюстраціях? Чи могли б вони вирішити ці завдання одноосібно? 4. Висловіть припущення, які дії мали вчинити люди, щоб спільно вирішити поставлені завдання. 5. Що спільного й відмінного у взаємодії людей на малюнках у різні історичні епохи? Об’єднайтеся в дослідницькі групи і проведіть мінідослідження за навчальним текстом. Група 1 Прочитайте навчальний текст і побудуйте карту пам’яті «Хронологічний ланцюжок розвитку людських спільнот протягом історії». Визначте, скільки тисячоліть минуло від появи перших держав. Група 2 Створіть за допомогою паперу і маркерів або відомого вам інтернет-ресурсу хмаринку слів із виділених у тексті понять. Поясніть однокласникам/однокласницям їхнє значення. Визначте і назвіть поняття, якими ми оперуємо і в сучасному житті....

Навігація