Войти
Закрыть

Людина і довкілля протягом історії: господарювання, проблема ресурсів. Людина як частина природи

5 Клас

Із стародавніх часів життя людини було залежним від природи. Клімат і природа визначали спосіб життя людини, її заняття, знаряддя праці, їжу, одяг, житло, дозвілля. Життя первісних людей було сповнено випробувань, адже супермаркетів не було й булки на деревах не росли. Виробляти продукти харчування люди ще не навчилися. Усе, що давала природа, люди привласнювали, нічого не виробляючи. У ті часи головними заняттями людини були збиральництво, полювання та рибальство. Така форма господарювання називається привласнювальною, оскільки люди залучали в готовому вигляді дари природи для власних потреб. Поміркуймо! 1. Розгляньте малюнок сучасного художника. Який характер малюнка: навчальний чи комічний? 2. За допомогою яких елементів зображення художник зобразив первісну добу людства; привласнювальний характер господарювання первісних людей? 3. Дайте відповідь на запитання до малюнка (праворуч). З часом, збираючи зерна їстівних рослин, людина помічала, що зернини, які потрапляли в землю, навесні проростали й пізніше можна було зібрати такі самі зерна. 10 тис. років тому люди почали обробляти землю, засівати її — займатися землеробством. Нерідко з полювання давні мисливці приносили молодих тварин, навчилися їх доглядати, отримувати м’ясо, молоко. Так виникло скотарство. Виникнення землеробства і скотарства мало велике значення. Тепер людям не потрібно було долати відстані у пошуках їжі і вони почали засновувати тривалі поселення. Так сформувався осілий спосіб життя. Осілий спосіб життя сприяв розвитку ремесел — виготовлення різних виробів, необхідних для повсякденного вжитку: посуду, одягу, хатнього начиння, знарядь праці. Таким чином на зміну привласнювальній формі господарювання прийшла відтворювальна (людина сама виготовляла необхідні продукти для життя)....

Новітня історія: повії, постаті. Портрет сучасної епохи

5 Клас

За Новітньої доби людство зробило величезний крок у своєму розвитку. Щоправда, період цей був складним. Боротьба між великими державами за панування в світі стала причиною двох світових воєн, які призвели до загибелі і страждань мільйонів людей. Деякі країни потерпали і продовжують потерпати від влади правителів, які намагаються досягти своїх цілей, нехтуючи правами людей — принижуючи і вбиваючи ні в чому не винних. Водночас період Новітньої історії приніс чимало позитивного. У XX ст. більшість народів світу стали незалежними й змогли заснувати свої держави. На міжнародному рівні було визнано цінність прав людини. З метою налагодження співпраці між країнами й утвердження миру були засновані різні міжнародні організації. Найвідомішою з них є заснована у 1945 р. Організація Об’єднаних Націй (ООН). Україна належить до числа держав-засновниць ООН. Це дуже почесно. У 1948 р. було прийнято Загальну декларацію прав людини — документ, у якому визначено повний перелік прав людини. У 1989 р. було також прийнято Конвенцію про права дитини. Для України Новітня доба важлива тим, що, долаючи численні перешкоди, наш народ зміг здобути свободу. 24 серпня 1991 р. після тривалої боротьби здійснилася мрія багатьох поколінь українців — було проголошено незалежність України. 28 червня 1996 р. було затверджено її Конституцію. Наш народ відстоював цінності свободи під час Революції гідності 2013-2014 рр., російської окупації Криму, війни на Сході України. Сьогодні бійці на фронті й волонтери, люди різних професій, націй і релігій відстоюють свободу й незалежність нашої держави....

Новий час: відкриття Америки, революції, передові ідеї і не тільки

5 Клас

Ми продовжуємо мандрівку історичними епохами розвитку людства. Під час мандрівки ми будемо удосконалювати вміння складати мапу думок. Назва нашого нинішнього проекту «Досягнення Середніх віків». Виконайте такі завдання: 1. Підготуйте матеріали для виготовлення мапи думок: для роботи можна скористатися прикладом у підручнику, аркушами паперу або інтернет-ресурсами, наприклад https://coggle.it або іншим відомим вам сервісом. 2. Об’єднайтеся в дослідницькі групи за назвами гілок мапи думок (дивіться малюнок нижче). 3. Прочитайте текст і запишіть до мапи думок, які нові відкриття і досягнення зробило людство за доби Середньовіччя у галузі господарства, управління суспільством, розвитку культури; запишіть видатних історичних діячів епохи. 4. За бажанням проілюструйте мапу думок тематичними малюнками....

Середні віки: «темні часи» чи доба прогресу

5 Клас

Ми продовжуємо мандрівку історичними епохами розвитку людства. Під час мандрівки ми будемо удосконалювати вміння складати мапу думок. Назва нашого нинішнього проекту «Досягнення Середніх віків». Виконайте такі завдання: 1. Підготуйте матеріали для виготовлення мапи думок: для роботи можна скористатися прикладом у підручнику, аркушами паперу або інтернет-ресурсами, наприклад https://coggle.it або іншим відомим вам сервісом. 2. Об’єднайтеся в дослідницькі групи за назвами гілок мапи думок (дивіться малюнок нижче). 3. Прочитайте текст і запишіть до мапи думок, які нові відкриття і досягнення зробило людство за доби Середньовіччя у галузі господарства, управління суспільством, розвитку культури; запишіть видатних історичних діячів епохи. 4. За бажанням проілюструйте мапу думок тематичними малюнками. Увага! У тексті ми не здійснювали жодних кольорових позначок. Особливості епохи Середніх віків вам потрібно визначити самостійно....

Що пам'ятає древній сфінкс

5 Клас

Ми продовжуємо мандрівку історичними епохами розвитку людства. Під час мандрівки ми будемо навчатися складати мапу думок. Назва нашого проекту «Досягнення Античності». Виконайте такі завдання: 1. Підготуйте матеріали для виготовлення мапи думок: для роботи можна скористатися прикладом у підручнику, аркушами паперу або інтернет-ресурсами, наприклад https://coggle.it або іншим відомим вам сервісом. Напевно немає такої людини, яка не знала б про єгипетські піраміди і сфінкса. Як люди ще в середині III тис. до н. е. змогли побудувати такі велетенські споруди та ще й правильної форми? Зрозуміло, що для виконання такої роботи, людям потрібно було бути добре обізнаними в науці, мати потужні знаряддя і головне — бути згуртованими й організованими. Протягом III тис. до н. е. — V ст. н. е. людство зробило важливий крок у розвитку. Поступово удосконалювалися знаряддя праці. Люди навчилися виготовляти залізо, управляти такими природними явищами, як розливи річок. Спеціальні системи для поливу земельних угідь давали змогу отримувати кращі врожаї. Потреба в записуванні інформації сприяла винайденню писемності. Спостереження за довколишнім світом сприяли розвитку наукових знань....

Поява і розселення людини на Землі

5 Клас

Від появи людини минули мільйони років, протягом яких життя людей зазнало істотних змін. Усе завдяки неймовірній працелюбності людини і прагненню більше дізнатися про довколишній світ. Історія України є невід’ємною частиною історії людства. Ви зможете в цьому переконатися, здійснивши мандрівку в історичному часі. У тривалій і насиченій подіями історії людства історики виокремлюють кілька етапів — історичних періодів. Варто запам'ятати! Періодизація історії людства — умовний поділ історії людства на певні хронологічні періоди за схожими ознаками розвитку. Походження людини є таємницею, як і виникнення життя на нашій планеті. Тривалий час, до XIX ст., людину, як і саму Землю та все живе на ній, вважали творінням Бога. Наприклад, давні жителі Месопотамії вірили в те, що боги виліпили людей зі своєї крові та глини. А згідно зі священною книгою християн Біблією на шостий день після створення світу Бог за Своїм образом і подобою створив перших людей — Адама і Єву. Їхні нащадки продовжили людський рід і розселилися по всій Землі. Так розпочалася історія людства, на думку християн. Проте єдиною прийнятою в науці теорією походження життя на Землі є еволюційна теорія, яка стверджує про земне і природне походження людства. Наукове осмислення цієї проблеми пов’язане з ім’ям видатного англійського вченого-природознавця Чарльза Дарвіна. Порівнюючи викопні рештки тварин і рослин, він доводив, що життя на Землі розвивалося від простих форм до складних поступово еволюційним шляхом. Сьогодні вчені володіють різноманітними інструментами для вивчення природи і продовжують дотримуватися еволюційної теорії Чарльза Дарвіна....

Урок узагальнення «Історична наука та історична пам'ять»

5 Клас

Ми отримали закодованого листа, у якому усі імена, назви та числа переплуталися. Розгадайте анаграми і ребуси - відгадайте закодовані імена дослідників історії України та ключові слова і дати, пов’язані з ними. Утворіть за допомогою стрілок логічні пари. Уявіть, що ви стали свідками дискусії відомих істориків щодо головних завдань дослідників історичного минулого. Ознайомтеся з думками видатних і дайте відповіді на запитання: 1) На якому з етапів розвитку історичної науки працювали вчені? 2) Продовжте висловлювання Л. фон Ранке про завдання справжнього вченого-історика. 3) Чи зазнали змін, на вашу думку, уявлення про завдання істориків у наш час. 1. Підготуйте промову для виступу перед класом на одну із запропонованих тем: «Історичні міфи: користь і шкода». Для того щоб ваша промова звучала переконливіше, скористайтеся порадою античного вченого й оратора Марка Фабія Квінтиліана. Своїм учням він радив, будуючи висловлювання, треба намагатися відповісти на запитання: Хто? Що? Де? Коли? Чим? Як? Чому? 2. Виступіть як оратор перед однокласниками/однокласницями класу. Під час промови звертайте увагу на стиль промови, емоції, свою позу (як ви будете стояти). 5. ЩО МИ НАВЧИЛИСЯ...

Історія України в пам'ятках і пам'ятниках. Пам'ятки історії різного краю

5 Клас

Мандруючи Україною, ви, напевно, звертали увагу на різноманітні пам’ятники на вулицях міст і сіл, стародавні будівлі. Буває, що цілі квартали міста збереглися від давнини до нашого часу. У музеях ми із цікавістю розглядаємо предмети побуту, давні документи, археологічні скарби нашої землі. Від покоління до покоління народ передає спогади, легенди, перекази про своє історичне минуле. Пам’ятники та інші витвори мистецтва, а також речі з минулого належать до пам’яток культури. Їх виготовляють з певних матеріалів, оздоблюють відповідно до естетичних уявлень свого часу. Вони несуть певну інформацію про події, яким присвячені. Це надбання народу, наша культурна спадщина від попередніх поколінь. Bарто запам'ятати! Пам’ятник — споруда для вшанування пам’яті про людей і події. Пам’ятки історії — визначні місця, пов’язані з важливими історичними подіями, з життям і діяльністю відомих осіб, культурою і побутом народів....

Історична пам'ять. Формування історичної пам'яті. Культура пам'яті

5 Клас

Ви знаєте, що історики дізнаються про минуле з різних історичних джерел. Серед них — речові та писемні пам’ятки. Наведіть приклади речових пам’яток і писемних джерел. Чимало цікавих відомостей можна отримати і з усних історичних джерел. До них належать міфи, народні пісні, думи, перекази, легенди, спогади тощо. Та особливу цінність мають спогади людей, які пережили певні історичні події, були їх свідками або учасниками. Завдяки їхнім свідченням ми можемо дізнатися про перебіг багатьох подій, зокрема: У ході досліджень Інституту «Ткума» науковці записують спогади про різні історичні події — Голодомор, Голокост і Другу світову війну. Під час експедиції 2021 р. по Одеській області вдалося записати відеоінтерв’ю з людьми віком 85 років, 99 і навіть 103 роки. Як ви думаєте, люди якого віку можуть розповісти про події Другої світової війни? Діємо: практичні завдання Підготуйте питання та візьміть інтерв’ю у своїх старших рідних та близьких про те, як вони жили, як вчилися, у які ігри грали у своєму дитинстві. Занотуйте відповіді у зошиті, або зафільмуйте відеозапис інтерв’ю за допомогою смартфона. За матеріалами інтерв’ю зробіть презентацію «Життя, навчання та ігри дітей у ... роки»....

Міфи в історії

5 Клас

На початку історії люди мали невеликий запас знань. Їм, як маленьким дітям, усе довкола було незнайомим і незрозумілим. Чому змінюються день і ніч? Де на небі взялися зірки? Як з’явилися люди? Ці та багато інших запитань виникали у найдавніших людей щодня. Намагаючись пояснити для себе навколишній світ, люди розповідали історії про предмети, процеси, явища, події, що відбулися. Часто реальні події в цих розповідях змішувалися з вигаданими, явища природи набували людських рис, а люди наділялися надзвичайними здібностями. Ці оповіді дістали назву міфи. У наш час ми вважаємо давні міфи вигадками, але для наших предків вони були відображенням їхніх уявлень про світ. Міфи передавалися з покоління в покоління, сприймалися як правда, що не потребувала перевірки. Досліджуючи давні міфи, вчені відтворюють сторінки життя людей у найдавніші часи. Поміркуймо! 1. У книжках, фільмах, комп’ютерних іграх зустрічаються вислови «міфічні герої», «міфічна сила», «міфічні істоти», «міфічні предмети» тощо. Що, на вашу думку, вони можуть означати? 2. Які з наведених висловів можна використати, розповідаючи про давні міфи, а які — ні? Свою думку обґрунтуйте. 2. ЧИ ІСНУЮТЬ МІФИ У НАШ ЧАС Діємо: практичні завдання Визначте спільне й відмінне у міфах давнини й сучасних міфах. Результати дослідження запишіть до схеми....

Навігація