Войти
Закрыть

Новітня історія: повії, постаті. Портрет сучасної епохи

5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Щупак, Піскарьова 2022

 

§ 26. Новітня історія: повії, постаті. Портрет сучасної епохи

На вашу думку, хто/що впливає на хід Новітньої історії?

1. ЧАС, У ЯКОМУ МИ ЖИВЕМО

Читаємо й розуміємо

Ми продовжуємо мандрівку історичними епохами розвитку людства. Під час мандрівки ми будемо удосконалювати вміння складати мапу думок. Назва нашого нинішнього проекту «Досягнення Середніх віків».

Мапа думок онлайн

Виконайте такі завдання:

1. Підготуйте матеріали для виготовлення мапи думок: для роботи можна скористатися прикладом у підручнику, аркушами паперу або інтернет-ресурсами, наприклад https://coggle.it або іншим відомим вам сервісом.

2. Об’єднайтеся в дослідницькі групи за назвами гілок мапи думок (дивіться малюнок нижче).

3. Прочитайте текст і запишіть до мапи думок, які нові відкриття і досягнення зробило людство за доби Середньовіччя у галузі господарства, управління суспільством, розвитку культури; запишіть видатних історичних діячів епохи.

4. За бажанням проілюструйте мапу думок тематичними малюнками.

Приклад мапи думок «Досягнення Новітньої доби

Новітня історія — це найкоротший період історії людства. Цікавий він тим, що ми з вами живемо саме в цей час, а отже — маємо всі шанси долучитися до творення його історії!

Поміркуймо!

Як ви, учні 5 класу, можете долучитися до творення історії?

За Новітньої доби людство зробило величезний крок у своєму розвитку. Щоправда, період цей був складним. Боротьба між великими державами за панування в світі стала причиною двох світових воєн, які призвели до загибелі і страждань мільйонів людей. Деякі країни потерпали і продовжують потерпати від влади правителів, які намагаються досягти своїх цілей, нехтуючи правами людей — принижуючи і вбиваючи ні в чому не винних.

Водночас період Новітньої історії приніс чимало позитивного. У XX ст. більшість народів світу стали незалежними й змогли заснувати свої держави. На міжнародному рівні було визнано цінність прав людини. З метою налагодження співпраці між країнами й утвердження миру були засновані різні міжнародні організації. Найвідомішою з них є заснована у 1945 р. Організація Об’єднаних Націй (ООН). Україна належить до числа держав-засновниць ООН. Це дуже почесно.

У 1948 р. було прийнято Загальну декларацію прав людини — документ, у якому визначено повний перелік прав людини. У 1989 р. було також прийнято Конвенцію про права дитини.

Для України Новітня доба важлива тим, що, долаючи численні перешкоди, наш народ зміг здобути свободу. 24 серпня 1991 р. після тривалої боротьби здійснилася мрія багатьох поколінь українців — було проголошено незалежність України28 червня 1996 р. було затверджено її Конституцію.

Наш народ відстоював цінності свободи під час Революції гідності 2013-2014 рр., російської окупації Криму, війни на Сході України. Сьогодні бійці на фронті й волонтери, люди різних професій, націй і релігій відстоюють свободу й незалежність нашої держави.

Отже, епоха Новітнього часу — це епоха творення нової України, вільної та незалежної європейської держави.

2. ПОДІЇ ЕПОХИ

Історичні подробиці

Подія епохи: Голодомор 1932-1933 рр.

Напевно, ви знаєте про Голодомор 1932-1933 рр. — страшний злочин проти українського народу. Його вчинила комуністична влада на чолі з Йосипом Сталіним для того, щоб залякати і підкорити українців. У селян вилучали не лише зерно, а й їстівні припаси. Якщо хтось намагався чинити спротив чи збирав колоски на полях, щоб прогодувати дітей, то він підлягав жорсткому покаранню згідно із «законом про п’ять колосків». Страшною смертю загинули від 3 до 6 млн осіб. У 2006 р. Верховною Радою України події 1932-1933 рр. було визнано геноцидом українського народу.

Діємо: практичні завдання

Монета номіналом 5 гривень, присвячена пам’яті жертв Голодомору в Україні 1932-1933 рр.

  • 1. З якою метою Національним банком України була випущена ця пам’ятна монета?
  • 2. Яку історичну інформацію можна дізнатися, розглядаючи монету.
  • 3. За допомогою яких елементів монети автори намагалися показати трагічність Голодомору для українського народу?
  • 4. Як у вашому населеному пункті/навчальному закладі вшановують пам’ять про Голодомор 1932-1933 рр.?

Історичні подробиці

Подія епохи: освоєння космосу

До найбільш вражаючих досягнень у галузі науки і техніки належить освоєння людиною космосу. У 1961 р. Юрій Гагарін здійснив перший політ людини в космос. Підготовку цього польоту здійснював учений з України Сергій Корольов. Вже в 1969 р. американські астронавти здійснили політ на Місяць і навіть прогулялися супутником Землі. Космічні апарати досліджують далекі планети і приймають сигнали з космосу.

У 1997 р. на американському космічному кораблі «Колумбія» в космос піднявся перший космонавт незалежної України Леонід Каденюк.

Леонід Каденюк

Яке значення для нас і майбутніх поколінь мають космічні дослідження?

Історичні подробиці

Подія епохи: Революція гідності

Головними напрямами розвитку України після проголошення незалежності, на переконання більшості громадян, мала бути побудова демократичного суспільства. Зразком для розвитку було обрано Європейський Союз — об’єднання високорозвинених країн, де найбільше цінують чесність, турботу про ближнього, правопорядок. На шляху розбудови незалежної держави українське суспільство змушене було долати перешкоди.

Невдовзі відновили свої позиції нечесні політики, які зловживали владою задля власного збагачення. У 2010 р. новий президент України Віктор Янукович вів подвійну гру. Суспільству обіцяли продовження курсу держави на встановлення тісніших контактів з Європейським Союзом, а насправді всіляко загальмовували оновлення та реформування країни.

Невдоволення такою політикою досягло найвищої точки наприкінці листопада 2013 р., коли президент Віктор Янукович оголосив про відмову підписати Угоду про асоціацію з Європейським Союзом. Починаючи з 21 листопада 2013 р., відбувалися мітинги активних громадян. 30 листопада за наказом влади в центрі столиці жорстоко побили студентів, які проводили мирне зібрання. Після цього сплеск народного невдоволення виявився в організації революційного наметового містечка в центрі столиці на майдані Незалежності. Антиурядові акції протесту прокотилися хвилею по всіх великих і малих містах та містечках України. Головними вимогами мітингарів/мітингарок були подолання корупції, дотримання прав і свобод людини, відновлення європейського напряму розвитку держави. Ці події ввійшли в історію під назвою Революція гідності.

Революція гідності (2013-2014 рр.)

Однак влада намагалася залякати й придушити громадянський рух. Найбільше протистояння загострилося наприкінці січня 2014 р. Тоді влада вдалася до відкритих убивств майданівців. Першою жертвою став український вірменин Сергій Нігоян, якого застрелили 22 січня 2014 р. Невдовзі кількість убитих на Майдані зросла. Найбільше патріотів було вбито в останні дні Революції гідності протягом 18-20 лютого 2014 р. У пам’ять українського народу загиблі герої ввійшли як Небесна Сотня.

Меморіал та алея Героям Небесної Сотні в м. Київ

  • 1. Дізнайтеся, чи є Герої Небесної Сотні у вашому краю.
  • 2. Підготуйте коротке повідомлення про одного з Героїв Небесної Сотні.

Читаємо й розуміємо

Прочитайте текст «Революція гідності» і виконайте завдання.

1. Назвіть, де відбувалися згадані в тексті події.

2. Проаналізуйте подію, що відбулася у листопаді 2013 р. за планом:

  • 1. Причини події.
  • 2. Привід до події.
  • 3. Назва події.
  • 4. Наслідки події.
  • 3. Постаті епохи

Поміркуймо!

З якими мелодіями у вас асоціюються різдвяні свята?

Історичні подробиці

Постать епохи: Микола Леонтович

Найвідомішою різдвяною мелодією у світі вважають композицію «Carol of Bells» («Дзвінка колядка»). Цій композиція більш як 100 років і народилася вона в Україні. Композитор Микола Леонтович знайшов текст народної «Щедрівки» і написав до нього музику.

Микола Леонтович

Пам’ятні монети до 100-річчя першого виконання «Щедрика» (2016 р.)

Дізнайтеся, де і коли було створено англійську версію слів «Щедрика».

Виконання «Щедрика» під час флешмобу на Львівському летовищі.

cutt.ly/vIaVcHO

Історичні подробиці

Постать епохи: Катерина Білокур

Єдиним захопленням на все життя для талановитої української дівчини Катерини Білокур стало малювання. Вона ровесниця XX ст., народилася у селянській родині у селі Богданівка на Полтавщині (зараз це Київська область). Родина Катерини чинила спротив захопленню дівчини малюванням, тому вона не мала необхідних інструментів для живопису. А отже, починала малювати усім, що було під рукою — вугіллям, патичком по снігу, вологій землі. Пізніше навчилася робити пензлики з шерсті кота або тхора. Фарби виготовляла з калини, бузини, настою буряка, трав. Перші олійні фарби Катерина Білокур почала використовувати у 24 роки.

Усе життя Катерина Білокур малювала українську природу і найулюбленіше — квіти. Але художниця ніколи їх не рвала, вважала: «Квіти, як і люди, — живі, мають душу! А зірвана квітка — вже не квітка». На вашу думку, як характеризують ці слова художницю?

Катерина Білокур за роботою та її картина «Квіти за тином» (1935 р.)

Діємо: практичні завдання

Майстерня Ґуґл-дудл

Уявіть себе розробниками/розробницями ювілейних «дудлів» для пошукової системи Google, виконайте завдання:

  • 1. Об’єднайтеся у творчі групи і опрацюйте інформацію про видатних діячів/діячок Новітньої доби.
  • 2. За допомогою отриманої інформації розробіть ескіз «дудла», який ви запропонували б для стартової сторінки пошукової системи «Ґуґл».
  • 3. Представте свій проєкт у класі.

Історичні подробиці

Постать епохи: Мустафа Джемілєв

У 1944 р., коли Мустафі Джемілєву виповнилося півроку, його разом з сім’єю та кримськотатарським народом депортували з рідного Криму до Узбекистану. У вигнанні кримські татари зберігали традиції, не забували рідної кримськотатарської мови, попри заборону її викладати. Наприкінці 1980-х років кримські татари повертаються на Батьківщину. Мустафа Джемілєв став на чолі кримськотатарського національного руху.

Мустафа Джемілєв (фото 2019 р.)

Від початку окупації півострова у 2014 р. кримські татари піддаються репресіям з боку російської влади. Мустафі Джемілєву Російська Федерація заборонила в’їзд до Криму. Сьогодні лідер кримськотатарського національного руху, правозахисник продовжує боротьбу за право свого народу жити на рідній землі.

Мустафа Джемілєв стверджує: «Є дуже багато методів, ненасильницьких, демократичних, які дозволяють нашим співвітчизникам відстоювати свої права. Я б закликав їх бути більш активними в цьому плані».

  • 1. На вашу думку, про які методи для відстоювання своїх прав говорить кримськотатарський лідер?
  • 2. Як ці слова характеризують кримськотатарського лідера?

Історичні подробиці

Постать епохи: Ліна Костенко

Письменниця, поетеса, громадська діячка Ліна Костенко — приклад для українців. Одна з найвідоміших українок сучасності, моральний авторитет для багатьох українців. За неї говорять її вірші, її творчість.

Усе моє, все зветься Україна

Буває, часом сліпну від краси.

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, —

оці степи, це небо, ці ліси,

усе так гарно,чисто, незрадливо,

усе як є — дорога, явори,

усе моє, все зветься — Україна.

Така краса, висока і нетлінна,

що хоч спинись і з Богом говори.

Ліна Костенко (сучасне фото)

Відео «Видатний український актор Богдан Ступка читає вірш Ліни Костенко «Крила»»

cutt.ly/ZIaVJBo

Діємо: практичні завдання

  • 1. Об’єднайтеся в групи по п’ять-шість учнів/учениць. У кожній із груп оберіть по одному із запропонованих поетичних фрагментів. Обговоріть в групі свій фрагмент і зробіть презентацію для класу з поясненнями, що хотіла сказати поетеса, звертаючись до своїх читачів.
  • 2. Український поет, перекладач Володимир Базилевський сказав про поезію Ліни Костенко: «Це більше, ніж поезія — тут наша історія і філософія, наш спосіб думання...». Чи погоджуєтеся ви з цим твердженням. Аргументуйте свою думку.

Поміркуймо!

  • 1. Як ви розумієте слова композитора, співака Кузьми Скрябіна: «Міняйте світ до кращого, дбайте про нього, бо ви в ньому живете»?
  • 2. Що ви робите для того, щоб світ змінювався на краще?

Запитання і завдання

І. Знаю й систематизую нову інформацію

1. Самооцінювання. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Новітня історія: події, постаті. Портрет сучасної епохи» — поєднайте кожне з питань для самоконтролю із відповідним смайликом успіху. Усно дайте відповіді на поставлені запитання.

2. Уважно розгляньте хмаринку та поясніть, як ви розумієте закодовані в ній поняття.

ІІ. Обговоріть у групі

1. На вашу думку, як історичні події/постаті, які згадуються в параграфі, змінювали і змінюють світ?

2. Безумовно, обсяг параграфа не дає змоги розповісти про багатьох постатей, які зробили свій внесок в історію. Які імена ви хотіли б додати до змісту параграфа. Аргументуйте свою думку.

ІІІ. Мислю творчо

1. Створіть лепбук «Революція гідності».

2. Підготуйте презентацію «Історія «Щедрика»: від колядки до всесвітньо відомого хіта».

3. Уявіть, що ви є членом/членькинею читацького клубу. Підготуйте для молодших учнів/учениць читацький марафон «Поетичні твори Ліни Костенко для дітей».

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду