Войти
Закрыть

Пізня Римська імперія в ІV–V ст.

6 Клас , Всесвітня історія. Історія України 6 клас Голованов 2019

 

§ 45. Пізня Римська імперія в ІV–V ст.

Установіть відповідність між поняттями та поясненнями.

  • 1. Податки
  • 2. Імператор
  • 3. Консул
  • а) титул кожної з двох виборних найвищих урядових осіб, а також той, хто мав цей титул
  • б) кошти, що збирають із населення та спрямовують на утримання чиновництва
  • в) найвищий титул монарха; полководець, який мав цей титул протягом одного дня, коли святкував свій тріумф

1. Реформи Діоклетіана і Константина

Царювання «солдатських» імператорів супроводжувалося численними вбивствами римської знаті, особливо сенаторів. Пограбування, заворушення, невдалі завоювання дедалі більше розхитували імператорську владу.

Зупинити подальший процес розвалу імперії зміг тільки Діоклетіан (284-305 рр.), який ціною надзвичайної жорстокості закріпився при владі. Йому довелося здійснити кілька реформ, які значно посилили владу імператора. Усю імперію поділили на 100 провінцій, які об'єднали у 12 областей (діоцезів), котрими керували окремі управителі (вікарії). Упорядкувавши фінансові справи, він домігся зниження цін. Налагодилися справи в армії. Діоклетіан переслідував християн. Усе в державі було підпорядковано владі імператора, яка ґрунтувалася на силі армії та повній покорі підданих. Така особлива форма управління отримала назву домінат.

Сам Діоклетіан більшу частину правління провів у своєму палаці-фортеці в Іллірії (на північному заході — Балкан). За деякими даними, він сам укоротив собі віку.

Наступник Діоклетіана Константин I прийшов до влади в 306 р. Він був дуже популярний у солдатів, бо змолоду жив у таборах, серед воїнів. Проголошений імператором, Константин розпочав завоювання, яких очікували від нього солдати. У результаті грошової реформи випустили нову золоту монету «солід». Фінансова система держави поліпшилася, що сприяло пожвавленню торгівлі та зміцненню економіки.

Константин не мав постійного місця перебування. До Рима він навідувався рідко. Столиця втратила значення як політичний центр. Імператор опікувався переважно східними теренами, які менше постраждали від варварів.

Новою столицею держави Константин обрав грецьке місто Візантій, розташоване на європейському березі Боспора Фракійського. Зручне місце на перехресті торгових шляхів із Європи до Азії та з Чорного моря в Середземне сприяло розвитку міста.

Діоклетіан

ДОМІНАТ (від латин. «домінус» — пан, господар, володар) — форма державного управління на основі безмежної влади правителя.

Константин I

Дуже швидко Візантій перебудували, перетворивши його на квітуче місто, яке назвали по-новому — Константинополь. У 330 р. відбулось урочисте освячення міста і проголошення його столицею. Тут майже не залишилося старих римських традицій, що сприяло подальшому посиленню домінату. Наприкінці життя, у 337 р., Константин прийняв християнство. Тепер система домінату зміцнилася й остаточно сформувалася. Значну підтримку їй надавала християнська церква. Система домінату відіграла велику роль у посиленні імператорської влади й захисті імперії від зовнішніх ворогів.

2. Римська імперія в IV ст.

Величезні території, які належали до Римської імперії, дедалі важче піддавались управлінню й захисту. Імператорська влада змушена була погодитися на поділ держави.

У 395 р. після правління імператора Феодосія державу поділили між його синами: одинадцятирічний Гонорій став правителем західних земель, а вісімнадцятирічний Аркадій очолив східну територію. У середні віки ця територія стала окремою державою. За першою назвою своєї столиці (Візантій) вона дістала назву Візантія.

  • 1. Хто призупинив розвал Римської імперії? У чому полягали його реформи?
  • 2. Чому правління Діоклетіана і Константина називають домінатом? У чому схожість і відмінність правління цих двох імператорів?
  • 3. Чому виникла потреба поділу імперії на дві частини? Коли і як відбувся поділ?
  • 4. Які землі увійшли до складу кожної з двох нових держав?
  • 5. Де була розташована нова столиця?

Навчальний матеріал «Християнська церква» подано для ознайомлення на розсуд учителя. Посилання https://is.gd/GoVOLf або QR-код

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду