Старовинні храми Свято-Успенської Києво-Печерської лаври
- 25-10-2022, 23:24
- 221
7 Клас , Величні собори України епохи Середньовіччя 7 клас Секиринський
Старовинні храми Свято-Успенської Києво-Печерської лаври
Мандрівка величними соборами України пролягає до центра Києва, де на високому правому березі Дніпра сяє золотими куполами Свято-Успенська Києво-Печерська лавра. В епоху середньовіччя це була колиска чернецтва та твердиня духовного життя Русі-України.
З легенд і переказів
За легендою, монастир тут заснував чернець Іларіон. Щоб усамітнитись для молитви, він викопав у лісі на дніпровському пагорбі собі печеру.
Саме Іларіон згодом став митрополитом Київським і написав «Слово про Закон і Благодать».
Свято-Успенська Києво-Печерська лавра. Панорама
Коли в 1051 році Іларіон став митрополитом Київським, у печері оселився Антоній із Любеча. Він прийшов з Афона, Святої Гори в Греції, на якій в ті часи існувало десь зо 20 православних монастирів. Незабаром до Антонія почали приходити за благословенням і князь Ізяслав, син Ярослава Мудрого, і київська знать, і городяни. На пожертви було споруджено наземний дерев’яний храм - Церкву Успіння Пресвятої Богородиці. Коли печери стали затісні для братії, почали будувати й келії. Сталося це близько 1062 року. Тоді ж Антоній поставив ігуменом свого учня Варлаама, а сам пішов у віддалену печеру, де молився ще сорок років.
Монастир почав швидко розростатися за ігуменства Феодосія Печерського. Саме він уклав статут монастиря за зразком Студійського статуту, привезеного з Константинополя. Цей статут згодом приймуть усі монастирі Русі-України. Заклали тоді й кам’яний храм Успіння Божої матері, відомий тепер як Успенський собор Пресвятої Богородиці.
З легенд і переказів
За легендою, преподобний Антоній Печерський і його молодий сподвижник Феодосій, щоб дізнатися, де має стояти храм, молилися три дні.
Під час молитви Антонію з’явився янгол, який сповістив старцю, що Бог почув його молитви. На що той із смиренням відповів: «Господи, якщо я здобув благодать перед Тобою, то нехай буде завтра на всій землі роса, а на місці, яке Ти зволиш освятити, - нехай буде сухо». І справді, другого дня там, де тепер височить храм, було сухо, а навколо випала рясна роса. Тоді Антоній покликнув: «Господи, нехай буде по всій землі сухо, а на святому місці - роса!» І знову так і сталося. Коли братія оточила визначене місце забудови і Антоній з Феодосієм Симоновим поясом відміряли розміри церкви, із неба впав вогонь, випаливши чагарники й утворивши рів, який і використали під фундамент Успенського собору.
Хай там як, храм почали будувати 1073 року, за великого князя Ізяслава Ярославича, який пожертвував на будівництво 100 гривень золота. Споруджували собор «чотири літа», а потім ще 12 років оздоблювали. Фактично зі спорудження цього храму почався новий Печерський монастир.
Архітектор розповідає
Успенський собор - типовий хрестово-купольний одноверхий храм з трьома нефами, кожен з яких має апсиду, без веж і галерей, з крутими сходами на хори. Будівля прямокутна, висота 43 м. Зовні храм облицювали плінфою теплого теракотового кольору. До речі, секрет виробництва і випалювання плінфи не розкритий повністю й донині. Так само загадковою є і неймовірна міцність цем’янки - розчину з гашеного вапна, товченої плінфи і річкового піску. Відомо, що для в’язкості додавали яєчний білок, але в якій пропорції і за якою технологією, невідомо. З плином часу стіни такого храму перетворювалися на міцні укріплення, неприступні для військових знарядь середньовіччя.
Оздоблення інтер’єру Успенського собору не збереглося та відоме за описом. Певно, що серед візантійських майстрів були і фахівці з фрескового живопису, і мозаїсти. «Мусію», тобто смальту, ці майстри принесли із собою з Візантії. Проте археологи в 1951 році з’ясували, що в Печерському монастирі була і власна майстерня, де варили смальту.
Візантійцям так сподобався Київ і монастир, що вони залишилися в ньому. Ще у XIII ст. на хорах Успенського собору зберігалися їхні книжки, заставки і мініатюри з яких, імовірно, були використані як взірці для фрескових і мозаїчних орнаментів храму. Собор розписували не лише чужинці. Відомо, що київський юнак Аліпій, згодом - чернець монастиря, навчався в них і створив власну, так звану київську, іконописну школу. Саме він створив головні образи для іконостасу Успенського собору.
Запитання і завдання
- 1. Розгляньте ілюстрацію. Зверніть увагу на форму куполів собору давнього храму. Порівняйте їх із сучасними.
Успенський собор. Реконструкція М. Логвина
- 2. Яких традицій дотримувались під час будівництва собору?
І от нарешті, 1089 року, уже за князювання великого князя Всеволода Ярославина, храм освятили. Над лісами й пагорбами, над дерев’яними брамами та стінами монастиря піднісся небачений досі храм дивовижного світанкового кольору. Недарма його назвали «Небесам подібним». Та в монастирі є й інші прегарні храми.
Насамперед це Троїцька надбрамна церква. Це єдина споруда, що збереглася з часів Русі-України у майже незмінному вигляді. У 1106 році чернігівський князь Святослав Давидович став ченцем Миколою Святошою. До речі, саме з його ім’ям пов’язана назва одного з районів Києва - Києво-
Троїцька надбрамна церква Києво-Печерської лаври
Святошинський. За власні кошти князь збудував над монастирською брамою, на другому поверсі, невелику, майже квадратну (11 х 11,5 м) церкву.
Архітектор розповідає
Споруда мала три нефи, кожен з апсидою, повернутою на схід, один центральний купол і вузькі вікна. Храм був типовим для архітектури XI—XIІ ст. Церква жодного разу не зазнала руйнувань.
Західний фасад церкви
Східний фасад церкви. Центральний вхід у Лавру
Церква дуже гарно розписана. На її стінах - понад 100 композицій, що вирізняються яскравістю фарб і композицією. Щоправда, більшість розпису створено в XVII—XVIII ст. Справжня окраса церкви - фреска «Перший Вселенський собор у Нікеї», на якій відтворено події 325 року. Цікаво, що поруч із візантійським імператором Костянтином зображено гетьмана Івана Скоропадського. Саме в часи Гетьманщини церкву було реконструйовано в стилі українського бароко на кошти українських гетьманів.
Фреска «Перший Вселенський собор у Нікеї»
Інтер’єр Троїцької надбрамної церкви
Іконостас Троїцької надбрамної церкви
Запитання і завдання
- Зверніть увагу на художнє оздоблення інтер’єру та екстер’єру будівлі. На яких конструктивних і декоративних елементах архітектурної споруди (ніші, портали, ліпнина, колони, арки, вікна тощо) зробили акцент зодчі?
Словник
Собор у Нікеї (Нікейський) - перший Вселенський собор християнської церкви, що відбувся в місті Нікея (сучасне місто Ізник у Туреччині) в 325 році та прийняв Символ Віри християнської церкви.
Екстер’єр - зовнішній вигляд будівлі та його оформлення.
Ще одна окраса Києво-Печерської лаври - церква Спаса на Берестові. Коли її звели - невідомо, є згадка про церкву на цьому місці в 1072 році, але вже за часів Володимира Мономаха (після 1113 року) храм існував.
Архітектор розповідає
Будівлю зведено у візантійському архітектурному стилі, стіни складені з плінфи. Так будували в XI—XIІ ст. Храм має три нефи з апсидами, один центральний купол. Серед настінного розпису збереглася фреска 1113-1125 рр. «Явлення Христа на морі Тиверіадському» та близько 500 різночасових графіті. Основна частина розпису належить до XVII ст. Серед фресок церкви є зображення Петра Могили, яке історики вважають його прижиттєвим портретом.
Церква Спаса на Берестові. Фасад
Церква Спаса на Берестові. Тильний бік
Найвідоміше поховання в храмі - могила сина Мономаха Юрія Долгорукого, який був київським князем у 1155-1157 рр.
Поступово Печерський монастир став духовним, політичним, культурним і просвітницьким центром і славився не лише в Русі-Україні, а й у Польщі, Вірменії, Візантії, Болгарії та інших країнах.
Першим відомим літописцем був Никон, ігумен Печерського монастиря. Автором Печерського літопису вважають Нестора Літописця, який створив першу редакцію «Повісті минулих літ». У першій чверті XIII ст. в монастирі створили унікальний твір - «Києво-Печерський Патерик». Це цінне джерело для вивчення історії Русі-України. У ХІ-ХII ст. понад 20 ченців монастиря стали єпископами.
У 1096 році обитель постраждала від нападу половців, у 1151 році її пограбували турки, а в 1169 році частину будівель зруйнувало військо Андрія Боголюбського.
Проте ченці щоразу відновлювали монастир.
Церква Спаса на Берестові. Розписи інтер’єру
Найбільшої шкоди монастирю завдали монголи в 1240 році. Тоді багато ченців загинуло, решта розбіглася. Від татарських набігів монастир, як і увесь Київ, дуже постраждав у 1300, 1399 і 1416 роках. Рукописних джерел про життя монастиря в той період збереглося мало. Проте є підстави вважати, що життя і богослужіння не припинялися. Церковний історик пише, що ченці жили «по нетрях і лісах, в усамітнених печерах, і таємно сходилися в одному боковому вівтарі, що вцілів від розорення, і правили там службу Божу».
У середині XIV ст. українські землі ввійшли до складу Великого князівства Литовського. Хоча литовський князь Ольгерд і його наступники і виявляли віротерпимість, проте після підписання Кревської унії (1385 р.) тиск з боку католицизму посилився. Відтак ігумени монастиря за підтримки князя Василя-Костянтина Острозького домоглися від Константинопольського патріарха права ставропігії, яке тривало з 1592 по 1688 рік. У 1688 році монастир стане підпорядкований Московському патріарху, тоді ж він набуде статусу Лаври.
Словник
Кревська унія - договір про поєднання Королівства Польського та Великого князівства Литовського під владою одного монарха.
Кіот - складна рама або шафка зі скляними дверцятами для ікони, божник.
Лавра - великий і значний чоловічий монастир.
Монументаліст - скульптор, який створює пам’ятники.
Ставропігія - пряме підпорядкування патріарху.
Наприкінці XVI ст. обитель активно відроджується. І хоча монастир вже не мав колишньої слави, він залишається одним із найвизначніших духовних, просвітницьких і культурних центрів України.
Нова хвиля відродження Печерського монастиря, зростання його духовного авторитету почалися в період церковної боротьби після Берестейської унії (1596 р.). Ченці на чолі з ігуменом Никифором Туром зі зброєю в руках відстояли монастир, на який зазіхали греко-католики. Серед очільників обителі - такі видатні діячі, як Єлисей Плетенецький, Захарій Копистенський, майбутній митрополит Петро Могила, Інокентій Гізель та інші. Так, з ім’ям Єлисея Плетенецького пов’язаний початок книгодрукування в Києві. Першою виданою в друкарні Києво-Печерської лаври книжкою, що дійшла до наших днів, є «Часословець» (1616-1617 рр.). А Петро Могила створив Лаврську школу, що стала попередницею славетного Київо-Могилянського колегіуму.
У XVII ст. стиль українського бароко торкнувся і Успенського собору. За часів визвольних змагань Богдана Хмельницького і наступної Руїни він збагатився шістьма прицілами і п’ятьма банями. Форму куполів теж змінили: замість давньоруських напівсфер вони стали грушоподібної форми. В 1640-1644 рр. архітектор Октавіано Манчіні реставрував і храм Спаса на Берестові, також у стилі українського бароко. У розписі видно вплив Ренесансу. Барокових рис набула і Троїцька надбрамна церква.
Та у квітні 1718 року в Лаврі сталася руйнівна пожежа. Постраждав також Успенський собор. З інтер’єру збереглася лише одна чудотворна ікона, принесена в Київ візантійськими зодчими. До 1729 року храм відбудували і оздобили в традиціях українського бароко. Проте його давньоруську основу зберегли.
Всі бічні каплиці, прибудовані у XVII ст., добудували до рівня даху; усі фасади, окрім східного, поділили на два поверхи й увінчали фронтонами з пишною ліпниною. Тоді собор прикрасили керамічними розетками і чудовими народними орнаментами з мотивами витких винограду й барвінку, розквітлих троянд і соняшників. А над собором вознеслися сім позолочених куполів із ажурними золотими хрестами.
Змінився й інтер’єр собору. Під керівництвом майстра-монументаліста Стефана Лубенченка, який навчався в Польщі й Італії, собор розмалювали не лише канонічними зображеннями, а й історичними сценами. Проте наприкінці XIX ст. за вказівкою Олександра III та Синоду їх зафарбували.
Василь Верещагін. «Велика церква Києво-Печерської лаври» (1905)
Гроші на новий іконостас пожертвував гетьман Іван Скоропадський. Іконостас вирізьбив із липи чернігівський майстер Григорій Петров, а ікони написав вихованець лаврської іконописної школи Яким Глинський. Головний престол храму (а всього їх в ньому було шість), складений ще при побудові храму з плінфи, обшили срібними позолоченими дошками з рельєфними зображеннями на біблійні сюжети. Вцілілу після пожежі ікону Успіння Божої Матері вдягли в оздоблений діамантами золотий кіот.
У храмі знаходилися і інші святині: мощі преподобного Феодосія Печерського «під спудом» (тобто в могилі), святого Михаїла, першого митрополита Київського, святителя Петра (Могили), а також глава святого Володимира Великого, перенесена в Успенський собор з Десятинної церкви у 1635 році. Поховання світських людей (а їх понад 300) теж були дбайливо збережені. Особливу увагу відвідувачів привертала могила відомого захисника православ’я, волинського князя Василя-Костянтина Острозького.
У 1731-1745 рр. звели Велику Лаврську дзвіницю заввишки 96,5 м. У 1814 році дзвіницю, побудовану в стилі класицизму, отримала і церква Спаса.
Після жовтневого перевороту для Лаври почалися найважчі в її історії часи. 29 вересня 1926 р. Всеукраїнський Центральний виконавчий комітет і Рада народних Комісарів УРСР ухвалили постанову про «Визнання колишньої Києво-Печерської лаври історико-культурним державним заповідником і про перетворення її на Всеукраїнське музейне містечко».
На початку 1930 р. монастир ліквідували. Частину братії вивезли за Київ і розстріляли, інших ув’язнили.
Велика Лаврська дзвіниця
Під час Другої світової війни після окупації німецькими військами Києва монастир було відновлено. Та 3 листопада 1941 року Успенський собор було підірвано. Храм, який стояв вісім з половиною віків, перетворився на купу каміння. Збереглася лише південно-східна апсида з банею і деякі розписи в ній.
Руїни Успенського собору
Усі скарби і святині Успенського собору були знищені або безслідно зникли.
Через кілька років по війні завали розібрали. Нищити залишки Успенського собору не стали, відновлений монастир на частині території Дальніх печер теж спочатку закрити не наважились.
Лише в 1961 р. рішенням влади чинний монастир, який поновив свою діяльність на території Нижньої лаври, було закрито.
У червні 1988 р. з нагоди святкування 1000-літнього ювілею Хрещення Київської Русі, згідно з постановою Ради Міністрів УРСР, новоствореній печерській громаді було передано територію Дальніх печер з усіма наземними будівлями й печерами; у 1990 р. передано територію Ближніх печер.
На території Верхньої лаври з 1996 року діє Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник. Власне монастир знаходиться на території Нижньої лаври. Обидві частини Лаври відкриті для відвідувачів.
Тільки після здобуття Україною незалежності з’явилася можливість відбудувати Успенський собор. Кошти на реконструкцію збирали всенародно, та все ж левову їхню частку виділила держава і київська громада. І ось нарешті, 1999 року, робота розпочалася. За два роки храм постав у тому самому бароковому вигляді XVIII ст., який запам’ятали й полюбили мільйони православних християн усього світу. Хочеться вірити, що ніколи нічия зла воля більш не посягне на цю «Небесам подібну» церкву, одну з головних окрас сучасного Києва. У 1990 році храми Лаври і Софійський собор включені до переліку об’єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.
Успенський собор Свято-Успенської Києво-Печерської лаври. Сучасний вигляд
Запитання і завдання
- 1. Із додаткових джерел дізнайтеся, чому монастир назвали Печерським.
- 2. З іменами яких відомих історичних особистостей пов’язана історія храмів Лаври?
- 3. Розкажіть про внесок ченців Києво-Печерського монастиря в культуру Русі-України.
- 4. Чому, на вашу думку, монастир отримав статус Лаври?
- 5. До якого виду історичних джерел належать пам’ятки архітектури? На прикладі храмів Лаври доведіть, що пам’ятки архітектури - історичне джерело.
Коментарі (0)