Практичне заняття «Князь Святослав та його походи»
- 27-10-2022, 21:44
- 485
7 Клас , Історія України 7 клас Гісем, Мартинюк
Практичне заняття «Князь Святослав та його походи»
Завдання для підготовки до практичного заняття: за додатковою літературою або ресурсами Інтернету підготуйте повідомлення (за вибором):
а) «Зовнішньополітична діяльність князя Святослава».
б) «Оцінка істориками зовнішньополітичної діяльності князя Святослава».
Хід заняття
1. Об’єднайтеся в малі групи відповідно до тем своїх повідомлень. Обговоріть висновки, яких ви дійшли, і представте їх класу.
2. Виконайте завдання за наведеними уривками із джерел: розташуйте у хронологічній послідовності події, які вони відображають.
Мета: проаналізувати сутність і наслідки зовнішньої політики князя Святослава.
А «"Уже нам нікуди дітись, а волею і неволею [доведеться] стати насупроти. Тож не осоромимо землі Руської, а ляжемо кістьми тут, бо ж мертвий сорому не зазнає. Якщо ж побіжимо ми,— то сором нам. Тож не втечемо, а станемо кріпко, а я перед вами піду.
Якщо моя голова ляже,— тоді [самі] подумайте про себе”. І сказали вої: "Де голова твоя ляже, там і наші голови ми зложимо”»
Б «Прийшов [князь] у Переяславець. І послав до греків послів, говорячи: "Хочу йти на вас”... І пішов до Царгорода, розоряючи міста. І дали йому данину. І повернувся він у Переяславець.»
В «Вважаю, що ти не забув про поразку батька твого. який, порушивши клятвений договір, приплив до столиці нашої з величезним військом на 10 тисячах кораблів, а до Кіммерійського Боспору повернувся лише з десятком човнів, сам став передвісником своєї біди. Не згадую я вже про його жалюгідну долю.»
Г «Рушив. [він] на Дунай на болгар, і в битві переміг. [він] болгар. І взяв він вісімдесят міст по Дунаю, і сів, князюючи, тут, у Переяславці, беручи данину з греків. Дружина господаря Русі, який колись приводив флот проти ромеїв. по смерті свого чоловіка прибула в Константинополь. Хрестилася. вона була гідно вшанована».
Д «І хоча послали болгари вість цісареві, що йде русь на Царгород, вони прийшли і стали пустошити землю. І грабували вони по узбережжю Понту, багато ж і святих церков вони вогневі оддали, і майна чимало взяли.»
Е «Хозари вийшли супроти нього з каганом, князем своїм. І зступилися війська битися, і сталася битва межи ними, і одолів він хозар і город їхній столицю Ітиль, і город Білу Вежу взяв.
І ясів він переміг, і касогів, і прийшов до Києва».
Є «"Якщо не укладемо мир і дізнаються, що нас мало, то прийдуть і обложать нас у місті. А Руська земля далеко, печеніги з нами воюють, і хто нам тоді допоможе? Укладемо ж мир, адже вони вже взяли на себе зобов’язання платити нам данину — цього з нас і вистачить. Якщо ж перестануть платити нам данину, то знову, зібравши безліч воїнів, підемо з Русі на Царгород”».
Ж «.Імператор [візантійський] згодився на переговори і в позолоченій зброї, на коні приїхав до берега Істру в супроводі великого загону вершників, що виблискували зброєю. Князь переїздив через ріку в скіфському човні і, сидячи за веслом, гріб разом з іншими без ніякої різниці.»
3. Сформулюйте висновки відповідно до мети заняття.
Узагальнення за розділом «Виникнення та становлення Русі-України»
1. Поясніть значення понять і термінів: Велике розселення слов’ян, князь, дружина, літопис, Русь (Русь-Україна), імперія, полюддя, данина.
2. Виконайте завдання за історичною картою.
1) Знайдіть і покажіть на карті території розселення східнослов’янських племінних союзів та їхніх сусідів у VIII—ІХ ст.
2) Визначте територію Русі за князювання Олега і Святослава.
3) Покажіть напрямки походів перших київських князів.
3. Визначте наслідки впливу природно-географічних умов на господарство і спосіб життя східних слов’ян.
4. Установіть хронологічну послідовність правління київських князів і назвіть роки їх правління. Яким, на вашу думку, був головний внесок кожного з них у розбудову державності Русі?
5. Які чинники найбільшою мірою вплинули на становлення Русі? Поясніть свою думку.
6. Якою є роль Києва у становленні Русі? Чому саме Київ став центром державотворення східних слов’ян?
7. Назвіть факти, які свідчать про зростання могутності й міжнародного авторитету Русі в IX—X ст.
8. Яку роль в історії східних слов’ян відіграло створення власної держави Русі?
9. Розкрийте значення «Повісті минулих літ» як історичного джерела про життя східних слов’ян у IX—X ст. Наведіть приклади того, що можна вважати літописними легендами та історичними фактами.
10. Порівняйте внутрішню і зовнішню політику князів Русі в IX—X ст. Визначте її значення та наслідки.
Тематичне оцінювання за розділом «Виникнення та становлення Русі-України»
1. Центром якого союзу племен був Київ?
А полян
Б сіверян
В деревлян
Г дулібів
2. Щорічний похід князя з метою збирання данини з підвладних племен називався
А полюддя
Б урок
В становище
Г віче
3. Кого з названих осіб князі Русі-України вважали родоначальником своєї династії?
А Кия
Б Аскольда
В Рюрика
Г Олега
4. У якому році відбулось об’єднання північних і південних руських земель князем Олегом?
А 860 р.
Б 882 р.
В 911 р.
Г 988 р.
5. Який із київських князів першим прийняв хрещення?
А Кий
Б Аскольд
В Дір
Г Олег
6. Що стало приводом до повстання деревлян у 945 р.?
А повторне збирання данини київським князем Ігорем Б усунення від влади Святославом княгині Ольги В насильницький збір війська київським князем для походу на Константинополь
Г встановлення у Києві влади династії Рюриковичів
7. Походи київського князя Святослава в Болгарію призвели до конфлікту Русі
А із Хозарським каганатом Б з Візантійською імперією В з племенами половців Г зі Священною Римською імперією
8. Яким було головне заняття східнослов’янських племен?
А землеробство
Б торгівля В скотарство Г ремесло
9. Наведений середньовічний малюнок можна використати як ілюстрацію до літописної розповіді про поразку походу на Константинополь київського князя
А Аскольда
Б Олега
В Ігоря
Г Святослава
10. «"Уже нам нікуди дітись, а волею і неволею [доведеться] стати насупроти. Тож не осоромимо землі Руської, а ляжемо кістьми тут, бо ж мертві сорому не ймуть. Якщо моя голова ляже,— тоді [самі] подумайте про себе”. І сказали вої: "Де голова твоя ляже, там і наші голови ми зложимо”» — цю промову князь Святослав проголосив перед битвою
А з болгарами
Б із хозарами
В з візантійцями
Г з печенігами
11. Установіть відповідність між іменами князів та їхніми здобутками.
12. Установіть послідовність подій, пов’язаних із зовнішньополітичною діяльністю київських князів.
А Розгром Хозарського каганату Б Розгром печенігів у битві під Києвом
В Запровадження християнства на Русі як державної релігії Г Мирна дипломатична місія до Константинополя
Коментарі (0)