Вплив модернізації на суспільне становище жінки в Україні. Практичне заняття
- 12-09-2022, 01:43
- 493
9 Клас , Історія України 9 клас Власов (повторне видання) 2022
§ 33. Вплив модернізації на суспільне становище жінки в Україні. Практичне заняття
Софія Русова (1856-1940). Популяризаторка ідеї націоналізації шкільної та позашкільної освіти в Україні. З її ініціативи відкрито низку шкіл і дошкільних закладів, зокрема перший у Києві та другий у Росії дитячий садок
Індустріальна модернізація позначилася на суспільному становищі жінок. Ці зміни були помітніші в житті городянок. З Європи до України докотилися хвилі емансипації та фемінізму - так називають рухи за зрівняння жінок у правах із чоловіками. Витоки українського фемінізму пов’язують з іменами Марії Вілінської (Марка Вовчка), Олени Пчілки (Ольги Косач-Драгоманової, матері Лесі Українки), Христини Алчевської, Лесі Українки (Лариси Косач), Наталі Кобринської, Ольги Кобилянської та інших видатних жінок.
Христина Алчевська (1841-1920). Організаторка народної освіти. У 1862 р. заснувала в Харкові жіночу недільну школу для дорослих, яку незабаром закрили. У 1870 р. знову відкрила безплатну жіночу недільну школу, що проіснувала понад 50 років.
У жіночій недільній школі X. Алчевської
Школа Алчевської стала взірцем і методичним центром усіх недільних шкіл Російської імперії.
Для України надзвичайно гострою була проблема освіти для жінок. Перша жіноча гімназія відкрилася в Києві 1860 р. за сприяння колишнього київського губернатора Івана Фундуклея. Доступ до вищої освіти жінки одержали в 1878 р., коли уряд дозволив створення в Києві Вищих жіночих курсів, де дівчата із середньою освітою мали змогу її продовжити. Від 1900 р. жінки отримали право навчатися в університетах Австро-Угорщини. Проте відсоток українок, які скористалися цим правом, був мізерний. Адже більшість українського населення - селяни - жили за патріархальними традиціями й не могли реалізувати право навіть на початкову освіту, а виховували дівчаток у родинах, готуючи їх виконувати соціально визначені ролі дружини, матері, господині. Проблема освіти та й інші соціальні проблеми в Україні накладалися на національні, тому жіночий рух був завжди пов’язаний з національно-визвольним.
Карикатура початку XX ст. Напис «В Добу Фемінізму. Дозвольте, пане, проводжу вас»
Проаналізуйте плакат початку XX ст. і дайте відповіді на запитання. • 1. Яке стереотипне ставлення до феміністського руху втілено в плакаті? • 2. Чому владні кола прагнули дискредитувати феміністський рух - так само, як і інші політичні та громадські рухи? Чи змінилося ставлення до феміністок у сучасному українському суспільстві? Доведіть свою думку на прикладах.
Виконайте проект. Об’єднайтесь у три групи. Знайдіть інформацію про витоки фемінізму у світі, дослідіть її, поцікавтеся причинами виникнення цього руху, його особливостями в різних країнах.
Група 1. Уявіть, що в XIX - на почтаку XX ст. вам випала можливість створити організацію, що бореться за права жінок. Придумайте назву, складіть статут, програмові засади, створіть рекламу (плакат, відео-, аудіорекламу) - заклик вступати до організації та підтримати її. Оберіть делегата / делегатку із групи, яка / який представить вашу програму, і спробуйте переконати іншу частину класу в користі феміністичного руху. Використайте інформацію про відомих українок XIX - початку XX ст., які власним прикладом надихали до боротьби за права жінок.
Група 2. Ви обстоюєте інтереси противників феміністичного руху. Учасники групи мають дібрати факти проти руху за права жінок і спробувати довести свою позицію. Можна створити власну уявну організацію, прорекламувати її і спробувати схилити на свій бік решту класу.
Група 3. Представники громадськості. Вони мають підготувати запитання як до прихильників, так до противників феміністичного руху. Вислухавши сторони, зробити висновок про доцільність чи недоцільність цього руху.
Коментарі (0)