Войти
Закрыть

Як я можу брати участь у врядуванні?

5 Клас

Громадяни і громадянки можуть самостійно створювати будинкові, вуличні чи інші об’єднання. У них вони вирішують, як покращити побут, навколишнє середовище, облаштовувати роботу шкіл, лікарень, зон відпочинку, закладів дозвілля тощо. Ці й інші питання розглядаються на загальних зборах, а виконавчі комітети на чолі з головою виконують прийняті рішення. Таке врядування можна розглядати як застосування влади для успішного ведення справ громади. Школа — це теж громада, й вона має своє врядування, яке ще називають самоврядуванням. Самоврядуванням можуть займатися вчителі, батьки, учні та учениці, представники громади, які вирішують разом важливі для школи питання. У шкільній громаді ти можеш робити вибір. Вибір — це дія, можливість вибрати кого-, що-небудь. Важливо, щоб рішення приймалося з урахуванням думок усіх учасників та учасниць на принципах поваги й рівності. #Так говорив/так говорила,а я думаю так Якщо хочеш іти швидко — іди один. Якщо хочеш іти далеко — ідіть разом. (Африканське прислів’я) • Прочитай вислів. Як ти його розумієш щодо врядування? Групуйся Попрацюйте в групах. Обговоріть, які питання шкільного життя, визначені на схемі на попередній сторінці, учнівство, батьківство, вчительство можуть...

Що таке моя громада?

5 Клас

Першоджерело ...було [між них] три брати: одному ім’я Кий, а другому — Щек, а третьому — Хорив, і сестра їх — Либідь. І сидів Кий на горі, де нині узвіз Боричів, а Щек сидів на горі, яка нині зветься Щековицею, а Хорив — на третій горі, од чого й прозвалася вона Хоривицею. Зробили вони городок [і] на честь брата їх найстаршого назвали його Києвом. Більшість географічних назв має своє значення і виникла не випадково, вони відображають особливості місцевості, історичні, культурні й побутові умови життя. Наука, що вивчає походження географічних назв, називається топонімікою (від грецьк. слів «topos» — місце й «опута» — назва, найменування, ім’я). Тлумачення топонімів справа непроста й потребує особливої уваги, праці з різноманітними джерелами. Часто топоніміку називають «мовою землі». Вона зберігає пам’ять про минулі епохи, зниклі народи й культури, які існували на теренах нашої держави. Думай 1. Яке походження назви твого населеного пункту? 2. На якій вулиці ти живеш? Звідки в неї така назва? 3. Яка символіка твого населеного пункту? Що вона означає? 2. ЯК РОЗВИВАЛОСЯ СЕЛО Й МІСТО? Первісні люди не мали постійних поселень і вели мандрівний спосіб життя. Вони вирушали в пошуках рослин і тварин для харчування....

Як людський розум змінює світ?

5 Клас

Люди завжди прагнули поліпшити своє життя. Для цього первісні люди винайшли спис із дерева, ніж із каменю, вогонь, сокиру, одяг з рослинних волокон і шкір тварин. Кількість предметів і способів їхнього використання поступово зростала. Було створено човен, лук і стріли, музичні інструменти, посуд, постійне житло, мотику. Були винайдені нові матеріали для виробів: кераміка й метал. Винаходи сприяють збереженню та поширенню знань. Так, поява писемності в III тис. до н. е. дала змогу зберігати та передавати знання. Створення Йоганном Гутенбергом друкарського верстата сприяло швидкому відтворенню і поширенню друкованої інформації. Швидкому копіюванню та передачі інформації на будь-які відстані сприяли нові винаходи: фотографія, телеграф, телефон, радіо, кіно, телебачення. Винайдення мережі Інтернет зробило інформацію супердоступною. Винаходи полегшують працю людей. Завдяки залізним цвяхам будівлі стали міцнішими. Роботу землеробів і скотарів полегшило колесо. Воно також стало основою для винайдення та вдосконалення різноманітних механізмів. Годинник дав змогу ліпше планувати свій час, а компас — орієнтуватися в просторі. Використання окулярів дало змогу людям з вадами зору краще бачити. Винахід парового двигуна став основою для вдосконалення станків, появи корабельних двигунів, проектування потягів. Виготовлення першої лампочки Томасом Едісоном дало змогу темної доби «принести світло» в помешкання і на вулицю. Виявлений у чашці Александром Флемінгом пеніцилін став основою антибіотиків. Цим препаратом лікують інфекційні захворювання в людей....

Які професії навколо тебе?

5 Клас

Щоб задовольнити свої потреби, людині потрібно прикласти зусилля. Такі зусилля називають працею. Результатом праці є створення матеріальних і духовних благ. Праця є основою життєдіяльності як окремої людини, так і суспільства загалом. Вона є основною діяльністю будь-якої організації, підприємства або установи. У Середньовіччі та в Новий час назва «господарство» використовувалась також для позначення держави. Господар — слов’янський титул правителя, що використовувався у Україні-Русі, Литві, Московії, Волощині й Молдавії. У московських документах XVII ст. поступово витіснений титулом государ. Думай 1. Як ти розумієш слово «господарювати»? 2. Поясни схему. 3. Чому, на твою думку, слов’янські правителі використовували титул «господар»? Найменшим господарством є домашнє. Воно може вестися однією чи кількома особами, які живуть в одному житлі та разом задовольняють свої потреби, і складатися з однієї сім’ї або іншої групи людей. У давні часи до домогосподарства заможних людей відносили слуг чи невільників. Думай 1. Які потреби можна задовольнити за допомогою домашнього господарства? 2. Які види робіт мають виконуватися у твоєму домогосподарстві для задоволення твоїх потреб? 2. ЯКІ ТРАДИЦІЙНІ ЗАНЯТТЯ УКРАЇНЦІВ В МИНУЛОМУ? Історичний розвиток суспільства поступово відділяв одні види трудової діяльності від інших. Перші люди для задоволення своїх потреб привласнювали ресурси в природи. Вони збирали рослини, ягоди, коріння, полювали, рибалили. Тому таке господарювання називають привласнювальним....

Як бути суспільством?

5 Клас

В усі часи люди розуміли, що спільні дії дають змогу досягти найкращих результатів. Тому важливим елементом розвитку суспільства є соціальна згуртованість — здатність суспільства забезпечити благополуччя всіх своїх членів. Соціальна згуртованість базується на спільних цінностях, здатності взаємодіяти й виконувати свої обов’язки. Соціальна згуртованість проявляється, коли люди об’єднуються заради спільної справи. Це також взаємодопомога й підтримка одне одного. Соціальна згуртованість і спільні дії передбачають не лише участь, а й відповідальність за ці дії. Соціальну згуртованість визначають як зв’язок, що об’єднує суспільство. Це стосується відносин між людьми, спільнотами, владою. Слабка згуртованість суспільства часто призводить до конфліктів. Соціальна згуртованість має велике значення для сучасного суспільства, у центрі уваги якого перебувають права людини. Вона є інструментом забезпечення свободи, рівності й суспільної солідарності....

У чому цінність соціокультурної багатоманітності?

5 Клас

Спільність потреб об’єднує людей у спільноту. Спільнота — об’єднання людей, згуртованих спільними умовами життя, метою й інтересами. Інтерес — прагнення задовольнити свої потреби й бажання. Спільнота зазвичай має високий ступінь єдності на основі спільних потреб. Прикладом спільноти може бути група людей, які живуть в одному населеному пункті. Близькими до поняття «спільнота» є інші поняття — «суспільство» й «соціум». Суспільство складається з окремих людей, спільнот людей, об’єднаних потребами, інтересами, симпатіями, віком, статтю, національністю. Для задоволення своїх потреб спільнота самоорганізовується. Вона визначає перелік потреб, знаходить ресурси та призначає відповідальних за вирішення поставлених завдань. Якщо спільнота велика — дані рішення приймаються обраними представниками і представницями. Думай 1. Які потреби у спільноти, що об’єднана територією? 2. Які потреби у спільноти, яку об’єднує любов до футболу? 2. З ЯКИХ СПІЛЬНОТ СКЛАДАЄТЬСЯ СУСПІЛЬСТВО? Ти вже знаєш, що суспільство складається зі спільнот. Зв’язки спільнот у суспільстві називають соціальною структурою. Кожен з елементів соціальної структури пов’язаний з іншими, займає в ній притаманне лише йому місце та відіграє свою роль. Соціальна структура схожа на механізм машини, де кожна деталь виконує свою роль....

Як зберігається історична пам'ять?

5 Клас

Ти вже знаєш, що історія є важливою для розвитку людства. Сукупність знань й уявлень суспільства про спільне минуле є історичною пам’яттю. Ця пам’ять формується через спілкування, освіту, масмедіа, споживання продукції культури. Думай 1. Як знання про історію можуть поширюватися через спілкування людей? 2. Які джерела формування історичної пам’яті, на твою думку, точніші? Важливі для збереження історичної пам’яті джерела називають історичними пам’ятками. Історична пам’ятка — визначне місце або предмет, що пов’язаний з історичними подіями, із життям і діяльністю відомих осіб, культурою та побутом народів. Пам’ятки поділяють на нерухомі та рухомі. До нерухомих належать будинки, комплекси споруд, місця поховань померлих, місця бойових дій. Державний реєстр нерухомих пам’яток України нараховує близько 56 тисяч об’єктів історичної спадщини, окремі з них одночасно є пам’ятками архітектури або пам’ятками містобудування. До Світової культурної спадщини ЮНЕСКО належить сім об’єктів України. Це:...

Як працювати з речовими, етнографічними й лінгвістичними джерелами інформації?

5 Клас

За тисячі років свого існування люди виготовили незліченну кількість знарядь праці та виробів для задоволення своїх потреб. Ці речі є джерелом інформації про розвиток людського суспільства. Тому їх називають речовими. Речове джерело — річ, що зберігає інформацію про минуле й відображає діяльність людей. Дослідженням давніх речей займається археологія — наука, що вивчає історію людства за викопними матеріальними залишками діяльності людей минулих епох. Особливо цінні такі дослідження для вивчення праісторії. Це найдавніший період історії людства, коли існували дописемні спільноти людей, тому писемних джерел про них нема. Речові джерела, з якими працюють археологи, поділяють на предмети (артефакти), залишки поселень та екофакти (кістки людей, кістки та шкури тварин, насіння рослин). Праця археологів вимагає терплячості та старанності. Для виявлення точного місця знахідки використовують сітку, землю з місця розкопок просіюють для виявлення дрібних предметів, ведуться ретельні записи та фотозйомки....

Як працювати з усними, письмовими й аудіовізуальним джерелами інформації?

5 Клас

Як дізнатися про події, свідком яких ти не був/не була? Найкраще розпитати очевидців і очевидиць. У давні часи на основі свідчень очевидців історики/історикині укладали повідомлення про зустрічі, битви, інші країни. У наш час журналісти беруть інтерв’ю в очевидців і поширюють отримані дані для суспільства. До речі, під час розслідування злочинів також важливо опитати всіх свідків події, щоб її достовірно встановити. Переказана історична інформація називається усним джерелом. Усні джерела мають широке коло інформації. Під час бесіди оповідач або оповідачка може поділитись особистими переживаннями та ставленнями до подій, може розповісти про своє повсякдення і повсякдення своєї родини. До того ж потрібно пам’ятати, що різні люди можуть сприймати ту саму подію по-різному. Це залежить від віку, заняття, національності, релігії чи іншої ідентифікації людини. Тому опитування кількох свідків покаже різноманітні особливості й оцінки подій....

Навігація