Войти
Закрыть

Історія України 11 клас Струкевич, Дровозюк (рівень стандарту)

11 Клас

Протягом цього навчального року ви завершите вивчення історії нашої Батьківщини того часу, що найбільше вплинув на духовні й матеріальні умови сьогодення, норми й цінності, погляди та переконання, які нині визначають наше ставлення до самих себе, співгромадян, суспільства, держави та світу. Підручник дасть можливість оцінити суспільство, зрозуміти особливості соціуму, визначити найкращі риси характеру людей та одночасно виявити вади, від яких потрібно позбавитися. Сподіваємося, що він допоможе вам — молодим особистостям, які йдуть у широкий світ дорослого життя, — зайняти гідне місце в суспільстві. Працюючи над підручником, ми намагалися поєднати інновації та традиції. Для нас важливими є такі цінності, як добро, істина, свобода та справедливість. Ми впевнені, що вони націлюватимуть і вас у засвоєнні навчального матеріалу. Вивчаючи предмет, ви дізнаєтеся, як найкращі представники українства боролися проти окупаційного тоталітарного радянського режиму в 40-50-х роках XX ст., про творче та вільне слово 60-80-х років XX ст. Це й міркування про те, як наш народ вирвався з лещат радянського тоталітарного режиму, як відроджувалася та утверджувалася Українська держава — величезний історичний здобуток українського народу. Як вона зазнала олігархізації, як в Україні визріло громадянське суспільство й виступило проти олігархів під час Помаранчевої революції та Революції гідності, як українці обрали європейський вектор розвитку й захищають рідну землю зі зброєю в руках. Зрештою, цей підручник про те, як окупаційний кремлівський режим намагався перетворити наших дідів і батьків на колоніальний «народ України» і як наші сучасники об’єднуються в новітню українську націю....

Історія України 11 клас Даниленко, Смольніцька (рівень стандарту)

11 Клас

У цьому навчальному році ви вивчатимете історію України, що охоплює період між 1945 і 2019 роками. Нові горизонти, які відкриються перед вами після закінчення школи, передбачають велику відповідальність за суспільні процеси, що формуватимуть долю нашої країни. Отже, запрошуємо вас до активної співпраці, під час якої ви отримаєте можливість підготуватися до дорослого життя. Щоб не загубитися в розмаїтті інформаційного простору, пропонуємо вам долучитися до процесу творення власного бачення подій минулого й сьогодення. Найважливішим для формування активної життєвої позиції є розуміння взаємозв’язків історичних процесів у їхній цілісності, а також здатність аналізувати причинно-наслідкові зв’язки та робити правильні висновки. Дослідження історичних подій 1945-2019 років є надзвичайно цікавою та вдячною справою, оскільки цей період представлено велетенською кількістю матеріальних, писемних, візуальних та усних джерел. Для кращого засвоєння і розуміння інформації та її практичного опрацювання підручник наповнено різноплановими завданнями, для розв’язання яких запропоновано цікаві писемні та візуальні джерела, карти, дослідження....

Історія України 11 клас Мудрий, Аркуша (рівень стандарту)

11 Клас

Цього навчального року Ви будете вивчати найновіший період української та загалом світової історії - від завершення Другої світової війни до сучасності. І робитимете це в межах інтегрованого навчального курсу, де немає формального поділу на дві історії, - зате історія України повсякчас проступає з історії світу, а світова історія великою мірою твориться в Україні. Це час, коли можна було зримо відчути, як минуле дуже швидко перетворюється на майбутнє, і навпаки. У Вас неминуче виникатиме питання про зв'язок цієї сторінки новітньої історії з Другою світовою війною, відтак часто буде з'являтися окреслення «повоєнний період». Однак треба взяти до уваги, що зміни, які відбулися в другій половині ХХ і на початку ХХІ ст., радикально вийшли за межі вузького поствоєнного погляду на світ. Вони не тільки стали своєрідним запереченням тієї війни, а й змусили до більшої відповідальності, розвинули інтеграцію до глобального рівня і тим самим унеможливили третю світову війну, у розв'язанні якої мало хто сумнівався. Найважливішим здобутком українців у цей час стало проголошення і становлення держави Україна. Треба пам'ятати, що державність є цінністю, без якої існування народу в сучасному світі та його поступальний розвиток навряд чи можливі. Творення нової України спонукає також до висновку, що свободу й демократію потрібно боронити. І ще й - за необхідності - боронити силою. Підручник усіляко заохочуватиме до зацікавлення родинними історіями. Рухаючись сторінками цієї книжки, Ви будете проживати життя своїх рідних і близьких - бабусь, дідусів, батьків. З усіма подіями, про які оповідає підручник, вони безпосередньо стикалися у своєму житті або принаймні про них чули. Отож підручник буде прагнути представити колективні біографії Ваших рідних і близьких у контекстах української та світової, насамперед європейської, історії....

Історія України 11 клас Кульчицький, Лебедєва (рівень стандарту, академічний)

11 Клас

Підручник, який ви розгорнули, присвячений історичному періоду від 1939 року до сьогодення. Визначальними подіями і тенденціями розвитку цього періоду були: Друга світова війна, возз’єднання українських земель, вихід радянської України на міжнародну арену, лібералізація суспільно-економічного устрою, відновлення зруйнованого господарства, спроби здійснення радикальних реформ у часи «перебудови», розпад СРСР, проголошення незалежної України. 22 червня 1941 р. Радянський Союз став жертвою нападу нацистської Німеччини та її союзників. Війна вогненним смерчем двічі прокотилася Україною. Наша держава перебуває серед країн, які найбільше постраждали від воєнних дій. Вчені й дотепер не можуть точно порахувати кількість тих, хто загинув на полі бою та на окупованій ворогом території. Українці разом з Іншими народами зробили значний внесок у розгром ворога й відстояли майбутнє європейської цивілізації. Післявоєнний процес відновлення народного господарства був завершений успішно, в рекордний термін. Наступні три десятиліття невідворотно вели до наростання системної кризи радянського ладу. Окремі заходи щодо його лібералізації мали тимчасовий характер. «Перебудова» різко прискорила темпи суспільно-політичного життя країни. Події вийшли з-під контролю влади, розпочалися революційні зміни. Народ України здобув омріяну віками незалежність і від 1991 р. розбудовує власну державу. Події вітчизняної історії останніх 20 років навряд чи можуть бути висвітлені цілком об’єктивно. Існування різних точок зору спонукає вас сприймати інформацію вдумливо, спираючись на гуманістичні національні цінності, традиції своєї сім’ї, власний досвід. Важливо розуміти, що в людини завжди є вибір....

Подорожуємо новими шляхами

5 Клас

Як провести гру Оберіть 7 спостерігачів/спостерігачок, які чергуватимуть на «зупинках», між якими подорожують команди. Вони мають оцінювати виконання завдань та спостерігати за часом перебування команд на кожній «зупинці». Кожна із семи «зупинок» матиме табличку з номером та її назвою. На кожній «зупинці» лежатимуть аркуші із завданнями за кількістю команд, які беруть участь у грі, та чисті аркуші паперу, на яких команди виконуватимуть завдання. Перед початком гри спостерігачі/спостерігачки разом із вчителем/вчителькою мають домовитись, як вони оцінюватимуть повне або часткове виконання завдання командами. Кількість аркушів із завданнями і ключами (таблицями тощо) на кожній «зупинці» має відповідати кількості команд. Кожна команда отримує подорожній лист із вказаними назвами «зупинок», порядком їх відвідування та кількістю балів за кожне завдання. Об’єднайтеся в 5-7 команд (по 5-6 мандрівників/мандрівниць у кожній) та отримайте свої подорожні листи. Почніть подорожувати (класом, частиною шкільної будівлі), відвідуючи «зупинки» у визначеній послідовності. Час перебування на кожній зупинці — не більше 7-8 хвилин. Після завершення уявної гри-подорожі здайте подорожні листи вчителеві/вчительці для підрахунку балів та визначення команди-переможця. 2. Завдання для подорожі ЗУПИНКА 1. СУСПІЛЬСТВО: ЛЮДИ І СПІЛЬНОТИ Розгадайте кросворд, де всі слова пов’язанні з поняттям «суспільство». По горизонталі: 4. Наука, що вивчає соціальну сферу життя суспільства — відносини між спільнотами та взаємодію людей. 5. Союз людей спільного походження, мови, віри і звичаїв. 6. Об’єднання осіб, кровно пов’язаних між собою. 8. Людина, яка здійснює комерційну (виробничу, торговельну) діяльність. 10. Науковець, фахівець, який вивчає минуле на підставі усних свідчень, писемних джерел, зображень і матеріальних пам’яток. 13. Слово, яке означає «вільна, озброєна людина». 14. Керівник козацького війська, обраний козацькою радою....

Узагальнення та практика до розділу 5. Розмаїття України

5 Клас

Об’єднайтеся у пари чи кілька малих груп. Домовтеся про те, що саме ви обираєте для вашої уявної подорожі: до якого періоду історії України належатимуть пам’ятки: княжі часи, козацька епоха, XIX чи XX століття. з яким сторонами історичного минулого вони пов’язані: із державним життям українського народу, боротьбою із зовнішніми ворогами, історією господарства, розвитком культури, освіти, мистецтва, визначними історичними діячами, історією та культурою різних народів, які населяли Україну. Подорожуючи, дотримуйтесь такої послідовності дій: 1) Визначте, яке місце ви бажаєте відвідати. Знайдіть його на карті України на форзаці підручника. 2) Оберіть маршрут: з’ясуйте, що ви зможете побачити дорогою, повз які населені пункти будете проїжджати. 3) Знайдіть ресурси, з яких ви можете отримати потрібну інформацію: це можуть бути сайти музеїв, міст чи сіл, окремі сайти, присвячені пам’яткам (приміром, краєзнавчий портал "Україна Інкогніта”). 4) Намагайтеся дізнатися якомога більше про місце, яке є предметом вашого вивчення. 5) Занотовуйте усе нове, що дізналися під час подорожі, а також свої враження від побаченого. За можливості підготуйте зображення цієї пам’ятки. 6) Розкажіть однокласникам/однокласницям про те, що ви дізналися. Для кращого представлення результатів вашої уявної подорожі укладіть сторінку для майбутнього туристичного довідника «Україна історична» або проведіть уявну екскурсію для ваших однокласників і однокласниць, дотримуючись таких правил:...

Навіщо і чому створені заповідники

5 Клас

Тобі вже відомо, що природні заповідники — це ділянки суші та водного простору, де зберігають, охороняють і досліджують рослини і тварин, більшість з яких занесені до Червоної книги України. У заповідниках тварини й птахи мешкають на волі у природних умовах, влаштовують житла й виводять дитинчат. Тут заборонена будь-яка діяльність людини, що завдає шкоди природі. У нашій державі є також національні природні парки — мальовничі місця, де люди подорожують і відпочивають серед рідкісних рослин і тварин. В Україні є й історико-культурні заповідники. Це території історичної, наукової та культурної цінності, де розташовуються комплекси пам’яток історії та культури. Вони перебувають під охороною держави. Два з них — Національний заповідник «Софія Київська» та Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник внесено до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Заповідники — унікальні пам’ятки живої і неживої природи, історії і культури, створені з науковою метою для збереження культурної спадщини та видів тварин і рослин, що знаходяться під охороною держави. Досліди Повернися до наведених зображень природних та історико-культурних заповідників України. Обери один з них і на цьому прикладі поясни, чим вони дивували людей у минулому і продовжують вражати нині. За необхідності знайди додаткову інформацію про цю пам’ятку в Інтернеті. 2. Чому «Софіївку» в Умані називають шедевром паркового мистецтва...

Які релігії і храми є в Україні

5 Клас

Із давніх давен людина вірила, що крім світу, в якому вона живе, є інший, наповнений надзвичайними силами, які можуть допомагати їй або карати її. Однією з найдавніших форм релігії, поширеною за первісних часів та античності, було язичництво (його ще називають багатобожжя). Люди вірили, що є багато богів та інших потойбічних істот, які керують певними сферами життя та явищами природи, і можуть бути як добрими, так і злими. Уже в І столітті виникла християнська релігія, яка стала основною на території Європи. Релігія — віра і поклоніння людини певному Богу (богам) і пов’язані з цим уявлення про світ і цінності. Передбачає дотримання вірянами певних релігійних звичаїв та обрядів, правил життя і поведінки. Світові релігії: буддизм, християнство (православ’я, католицизм, протестантизм), іслам. У 988 р. київський князь Володимир Великий увів християнство в Русі-Україні. Від 1596 року на українських землях існує греко-католицька церква як один із основних напрямів християнства. Нині в Україні спільно мешкають та взаємодіють люди різної віри. Переважна кількість вірян — це християни, зокрема православні. Історичні джерела містять відомості про те, як у містах і селах поруч жили і працювали, приміром, християни, мусульмани та іудеї. У різні історичні періоди взаємини між ними різнилися: мирне повсякдення змінювалось жорстким протистоянням і навіть вигнанням людей іншої віри. У новітній час люди поступово усвідомили необхідність і важливість толерантного ставлення до представників і представниць різних релігій....

Яку роль в історії відігравали замки, фортеці та палаци

5 Клас

У минулому значну роль відігравали особливі споруди: замки, фортеці та палаци. Для захисту території або поселення від нападників зводили замки, що поєднували оборонні та житлові будівлі. Зазвичай замок був обнесений муром, за яким знаходилися рови, наповнені водою. У стіні із зубцями по всьому периметру були бійниці — вузькі отвори для гармат і рушниць. Перед воротами замку споруджували підйомний міст, що приводили в рух за допомогою канатів чи ланцюгів. Тож замок був передусе фортецею. В Україні збереглося не так багато, як в європейських країнах, старовинних замків-фортець. Нині в різних місцинах нашої країни їх реставрують і відроджують. Фортеця — від латинського слова «сильний, міцний» — укріплена зовнішніми валами і ровами споруда військово-оборонного призначення. Досліди Розглянь світлини. Які елементи споруд свідчать, що це — замки-фортеці?...

Чому сучасний світ називають полікультурним

5 Клас

Полікультурність (багатокультурність) — співіснування на одній території людських спільнот, різних за етнічними, релігійними, культурними та іншими ознаками, зумовлене особливостями історичного розвитку. Усе минуле й сьогодення більшості країн світу й України пов’язане із різноманітністю людських спільнот, які жили й живуть на певній території. Для позначення цього явища використовують на початку слова такі частини, як «полі-» і «мульти-», що аналогічні українським словам «багато» і «множинність» . Разом з нами проживає багато людей, різних за етнічним походженням, статтю і віком, мовою, віросповіданням, уподобаннями. Об’єднує нас належність до єдиного суспільства та відповідальність за сьогодення і майбутнє України. Тому важливо усвідомлювати те спільне, що нас єднає, виявляти толерантність — повагу і розуміння розмаїття культур, проявів людської особистості, поглядів. У демократичному полікультурному суспільстві різноманітність стає ресурсом для розвитку людини, надаючи їй право та можливість бути собою. Потрібно лише сприймати одне одного як партнерів і домовлятись про спільні правила співжиття. Досліди Як ти розумієш слова індійського письменника Рабіндраната Тагора: «Я не хочу обносити стінами свій будинок чи забивати вікна. Я хочу, щоб дух культури різних країн якомога вільніше віяв усюди. Аби він не збив мене з ніг». 2. Як формувалась полікультурність України і світу Поміркуйте Що називають розмаїттям культур? Як це розвивалось від минулого до сьогодні? Історичні джерела свідчать, що полікультурність зародилася на землях сучасної України здавна. Вже у середньовіччі в Русі-Україні, Королівстві Руському поруч з українцями жили представники різних етнічних спільнот. Приміром у Львові, крім українців, мешкали вірмени, німці, євреї, татари тощо. В місті кожна спільнота мала своє місце проживання, культуру, церкву та судочинство....

Навігація