Історія України 11 клас Струкевич, Дровозюк (рівень стандарту)
- 1-05-2022, 23:25
- 1 079
| Слава Україні | Героям слава | ЗСУ | ДСНС | 103 | 102 | Обленерго | Лікарі | Вчителі | Українці |
Як провести гру Оберіть 7 спостерігачів/спостерігачок, які чергуватимуть на «зупинках», між якими подорожують команди. Вони мають оцінювати виконання завдань та спостерігати за часом перебування команд на кожній «зупинці». Кожна із семи «зупинок» матиме табличку з номером та її назвою. На кожній «зупинці» лежатимуть аркуші із завданнями за кількістю команд, які беруть участь у грі, та чисті аркуші паперу, на яких команди виконуватимуть завдання. Перед початком гри спостерігачі/спостерігачки разом із вчителем/вчителькою мають домовитись, як вони оцінюватимуть повне або часткове виконання завдання командами. Кількість аркушів із завданнями і ключами (таблицями тощо) на кожній «зупинці» має відповідати кількості команд. Кожна команда отримує подорожній лист із вказаними назвами «зупинок», порядком їх відвідування та кількістю балів за кожне завдання. Об’єднайтеся в 5-7 команд (по 5-6 мандрівників/мандрівниць у кожній) та отримайте свої подорожні листи. Почніть подорожувати (класом, частиною шкільної будівлі), відвідуючи «зупинки» у визначеній послідовності. Час перебування на кожній зупинці — не більше 7-8 хвилин. Після завершення уявної гри-подорожі здайте подорожні листи вчителеві/вчительці для підрахунку балів та визначення команди-переможця. 2. Завдання для подорожі ЗУПИНКА 1. СУСПІЛЬСТВО: ЛЮДИ І СПІЛЬНОТИ Розгадайте кросворд, де всі слова пов’язанні з поняттям «суспільство». По горизонталі: 4. Наука, що вивчає соціальну сферу життя суспільства — відносини між спільнотами та взаємодію людей. 5. Союз людей спільного походження, мови, віри і звичаїв. 6. Об’єднання осіб, кровно пов’язаних між собою. 8. Людина, яка здійснює комерційну (виробничу, торговельну) діяльність. 10. Науковець, фахівець, який вивчає минуле на підставі усних свідчень, писемних джерел, зображень і матеріальних пам’яток. 13. Слово, яке означає «вільна, озброєна людина». 14. Керівник козацького війська, обраний козацькою радою.... |
Об’єднайтеся у пари чи кілька малих груп. Домовтеся про те, що саме ви обираєте для вашої уявної подорожі: до якого періоду історії України належатимуть пам’ятки: княжі часи, козацька епоха, XIX чи XX століття. з яким сторонами історичного минулого вони пов’язані: із державним життям українського народу, боротьбою із зовнішніми ворогами, історією господарства, розвитком культури, освіти, мистецтва, визначними історичними діячами, історією та культурою різних народів, які населяли Україну. Подорожуючи, дотримуйтесь такої послідовності дій: 1) Визначте, яке місце ви бажаєте відвідати. Знайдіть його на карті України на форзаці підручника. 2) Оберіть маршрут: з’ясуйте, що ви зможете побачити дорогою, повз які населені пункти будете проїжджати. 3) Знайдіть ресурси, з яких ви можете отримати потрібну інформацію: це можуть бути сайти музеїв, міст чи сіл, окремі сайти, присвячені пам’яткам (приміром, краєзнавчий портал "Україна Інкогніта”). 4) Намагайтеся дізнатися якомога більше про місце, яке є предметом вашого вивчення. 5) Занотовуйте усе нове, що дізналися під час подорожі, а також свої враження від побаченого. За можливості підготуйте зображення цієї пам’ятки. 6) Розкажіть однокласникам/однокласницям про те, що ви дізналися. Для кращого представлення результатів вашої уявної подорожі укладіть сторінку для майбутнього туристичного довідника «Україна історична» або проведіть уявну екскурсію для ваших однокласників і однокласниць, дотримуючись таких правил:... |
Тобі вже відомо, що природні заповідники — це ділянки суші та водного простору, де зберігають, охороняють і досліджують рослини і тварин, більшість з яких занесені до Червоної книги України. У заповідниках тварини й птахи мешкають на волі у природних умовах, влаштовують житла й виводять дитинчат. Тут заборонена будь-яка діяльність людини, що завдає шкоди природі. У нашій державі є також національні природні парки — мальовничі місця, де люди подорожують і відпочивають серед рідкісних рослин і тварин. В Україні є й історико-культурні заповідники. Це території історичної, наукової та культурної цінності, де розташовуються комплекси пам’яток історії та культури. Вони перебувають під охороною держави. Два з них — Національний заповідник «Софія Київська» та Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник внесено до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Заповідники — унікальні пам’ятки живої і неживої природи, історії і культури, створені з науковою метою для збереження культурної спадщини та видів тварин і рослин, що знаходяться під охороною держави. Досліди Повернися до наведених зображень природних та історико-культурних заповідників України. Обери один з них і на цьому прикладі поясни, чим вони дивували людей у минулому і продовжують вражати нині. За необхідності знайди додаткову інформацію про цю пам’ятку в Інтернеті. 2. Чому «Софіївку» в Умані називають шедевром паркового мистецтва... |
Із давніх давен людина вірила, що крім світу, в якому вона живе, є інший, наповнений надзвичайними силами, які можуть допомагати їй або карати її. Однією з найдавніших форм релігії, поширеною за первісних часів та античності, було язичництво (його ще називають багатобожжя). Люди вірили, що є багато богів та інших потойбічних істот, які керують певними сферами життя та явищами природи, і можуть бути як добрими, так і злими. Уже в І столітті виникла християнська релігія, яка стала основною на території Європи. Релігія — віра і поклоніння людини певному Богу (богам) і пов’язані з цим уявлення про світ і цінності. Передбачає дотримання вірянами певних релігійних звичаїв та обрядів, правил життя і поведінки. Світові релігії: буддизм, християнство (православ’я, католицизм, протестантизм), іслам. У 988 р. київський князь Володимир Великий увів християнство в Русі-Україні. Від 1596 року на українських землях існує греко-католицька церква як один із основних напрямів християнства. Нині в Україні спільно мешкають та взаємодіють люди різної віри. Переважна кількість вірян — це християни, зокрема православні. Історичні джерела містять відомості про те, як у містах і селах поруч жили і працювали, приміром, християни, мусульмани та іудеї. У різні історичні періоди взаємини між ними різнилися: мирне повсякдення змінювалось жорстким протистоянням і навіть вигнанням людей іншої віри. У новітній час люди поступово усвідомили необхідність і важливість толерантного ставлення до представників і представниць різних релігій.... |
У минулому значну роль відігравали особливі споруди: замки, фортеці та палаци. Для захисту території або поселення від нападників зводили замки, що поєднували оборонні та житлові будівлі. Зазвичай замок був обнесений муром, за яким знаходилися рови, наповнені водою. У стіні із зубцями по всьому периметру були бійниці — вузькі отвори для гармат і рушниць. Перед воротами замку споруджували підйомний міст, що приводили в рух за допомогою канатів чи ланцюгів. Тож замок був передусе фортецею. В Україні збереглося не так багато, як в європейських країнах, старовинних замків-фортець. Нині в різних місцинах нашої країни їх реставрують і відроджують. Фортеця — від латинського слова «сильний, міцний» — укріплена зовнішніми валами і ровами споруда військово-оборонного призначення. Досліди Розглянь світлини. Які елементи споруд свідчать, що це — замки-фортеці?... |
Полікультурність (багатокультурність) — співіснування на одній території людських спільнот, різних за етнічними, релігійними, культурними та іншими ознаками, зумовлене особливостями історичного розвитку. Усе минуле й сьогодення більшості країн світу й України пов’язане із різноманітністю людських спільнот, які жили й живуть на певній території. Для позначення цього явища використовують на початку слова такі частини, як «полі-» і «мульти-», що аналогічні українським словам «багато» і «множинність» . Разом з нами проживає багато людей, різних за етнічним походженням, статтю і віком, мовою, віросповіданням, уподобаннями. Об’єднує нас належність до єдиного суспільства та відповідальність за сьогодення і майбутнє України. Тому важливо усвідомлювати те спільне, що нас єднає, виявляти толерантність — повагу і розуміння розмаїття культур, проявів людської особистості, поглядів. У демократичному полікультурному суспільстві різноманітність стає ресурсом для розвитку людини, надаючи їй право та можливість бути собою. Потрібно лише сприймати одне одного як партнерів і домовлятись про спільні правила співжиття. Досліди Як ти розумієш слова індійського письменника Рабіндраната Тагора: «Я не хочу обносити стінами свій будинок чи забивати вікна. Я хочу, щоб дух культури різних країн якомога вільніше віяв усюди. Аби він не збив мене з ніг». 2. Як формувалась полікультурність України і світу Поміркуйте Що називають розмаїттям культур? Як це розвивалось від минулого до сьогодні? Історичні джерела свідчать, що полікультурність зародилася на землях сучасної України здавна. Вже у середньовіччі в Русі-Україні, Королівстві Руському поруч з українцями жили представники різних етнічних спільнот. Приміром у Львові, крім українців, мешкали вірмени, німці, євреї, татари тощо. В місті кожна спільнота мала своє місце проживання, культуру, церкву та судочинство.... |