Войти
Закрыть

Періодизація історії

5 Клас

Упродовж всього історичного розвитку людське життя змінювалося. За первісних часів люди навчилися використовувати вогонь, згодом — обробляти землю і приручили тварин, так з’явилися землеробство і скотарство, пізніше почали будувати замки й міста, а далі — конструювати літаки, космічні ракети, комп’ютери. Тобто історія в різні часи мала свої особливості, свій рівень розвитку людини та всього суспільства. Життя людини також поділяють на етапи: дитинство, юність, молодість, зрілість, старість. На кожному етапі людина різна й неповторна. Так і в історії. Для зручності вчені розділили історію людства на періоди. Виникла періодизація історії — загальноприйнятий поділ всієї історії людства на певні проміжки часу, з урахуванням особливостей кожного етапу (періоду). Варто запам’ятати! Історична періодизація — поділ історії на певні періоди, що є історичними етапами суспільного або культурного розвитку країн і народів та характеризуються визначними подіями, явищами або процесами. Поміркуймо! Як ви вважаєте, навіщо історію поділили на певні періоди? Поміркуйте, чи мають різні країни, народи власну періодизацію своєї історії. Періодизація історії тісно пов’язана з історичним часом й осмисленням його змісту. Щоб виокремити кожний період, дослідники зазвичай відштовхуються від конкретних історичних дат. Наприклад, на думку вчених, найдавніший період в історії людства тривав від часу появи первісних людей на Землі (близько 2 — 2,5 млн років до н. е.) до утворення держави Давній Єгипет (близько 3 000 р. до н. е.)....

Як рахують час історики

5 Клас

Потреба вимірювати час з’явилася в людей ще в давнину. Проте у минулому час визначали не так, як це сьогодні робимо ми. Люди вимірювали час, орієнтуючись за днями або за рухом небесних тіл (наприклад, Місяця), спостерігали за змінами пір року. Поступово люди сформували спеціальну систему лічби, в основі якої лежить поділ на певні періоди (дні, тижні, місяці, роки). Така система називається календарним часом. В основі укладання календарів завжди була діяльність людини, звичаї та традиції. Про це, зокрема, свідчать назви місяців. Наприклад, українська назва місяця серпня утворена від слова «серп», що позначає знаряддя праці, яким жали зернові. Польська назва жовтня «pazdziernik» походить від слова «pazdzierze» — костриця (частина стебла прядильних рослин). Адже саме в цей період люди м’яли й тіпали льон (від волокон відділяли кострицю). Варто запам’ятати! Календарний час — спеціальна система лічби, в основі якої лежить поділ на певні періоди. Ще задовго до прийняття християнства слов’яни розробили систему календарного часу, в основу якого було покладено місячні фази. Крім того, існував так званий «народний календар» — певна традиційна система відзначення народних свят й урочистостей, що відбувалися протягом року в певний період....

Вимірювання часу тепер і в минулому

5 Клас

Як ви вже знаєте, історія вивчає минуле, а отже, вона тісно пов’язана із часом. Вивчаючи історію, ми хочемо дізнатися відповіді на багато запитань, зокрема: «Коли?». Коли відбувалися війни, будували піраміди або люди вперше полетіли на Місяць? Щоб зрозуміти, як давно і в який період відбувалися історичні події, ми маємо навчитися працювати із часом, дізнатися, як його вимірюють. Людина з давніх-давен намагалася рахувати час та орієнтуватися в ньому. Існує навіть спеціальна наука — хронологія, яка вивчає час. Орієнтуватися в часі людям допомагали спостереження за змінами дня і ночі, пір року. Саме ці природні явища, які періодично повторюються, стали основою для створення одиниць вимірювання часу та календарних систем. Спостереження за природними явищами й математичні обчислення сприяли становленню хронології у давніх Вавилоні, Єгипті, Греції та Римі, а згодом — її поширенню у всіх країнах світу. Варто запам’ятати! Хронологія — наука про вимірювання часу. Назва походить від давньогрецьких слів «хронос» (час) та «логос» (вчення). Хвилинка на цікавинку Хронологія дозволяє нам визначати послідовність подій у часі, різницю у роках і століттях. Чимало всесвітньовідомих наукових винаходів було розроблено українськими ученими. Розгляньте світлини та розташуйте їх у хронологічній послідовності....

Її величність історія

5 Клас

Усе, що ми знаємо про Землю та людство, — це наша історія. Ми живемо у світі, який постійно змінюється. І те, що в цю мить відбувається з нами, також колись стане історією, адже перетвориться на минуле. Будівництво пірамід, політ у космос, винайдення телефонів і всі інші події — частина історії, тобто того, що відбувалося колись у минулому. • Визначте, кого і що зображено на історичному колажі. Які події ілюструють подані зображення? Чи всі зображені події достеменно вивчені, а чи про деякі бракує достовірної інформації? Людей завжди цікавили події минулого, тому вони намагалися їх пояснювати та вивчати. Отже, історія — це наука про документоване минуле та сьогодення людства. Що означає документоване минуле? Це минуле, підтверджене різноманітними свідченнями про давні часи, на які можна спиратися під час вивчення історичних подій. Варто запам’ятати! Історія — це наука про документоване минуле та сьогодення людства, про діяльність і розвиток людини. Людина впродовж своєї історії постійно розвивалася. Матеріальними свідченнями про існування людини на Землі є залишки її діяльності: місця видобування вогню, знаряддя праці, посуд тощо. Все це допомагає історикам вивчати події минулого та складати уявлення про життя та діяльність людини в різні часи. Людей, які професійно займаються дослідженням минулого і вивчають історію, називають істориками. Діємо: практична хвилинка Розгляньте ілюстрації. Подумайте, як зображені предмети пов’язані з діяльністю людини в минулому і що вони можуть «розповісти» сучасній людині....

Узагальнення з курсу «Вступ до історії та громадянської освіти»

5 Клас

Любі діти! На завершення навчального року пропонуємо пригадати найважливіші епізоди нашої історичної мандрівки й зіграти в гру-лото «У світі історії». Обладнання для гри: ігрові картки (на форзацах підручника); картки-фішки для заповнення ігрових полів, на які нанесено відповіді на запитання (написи, малюнки — усього 96 шт.). Правила гри: ведучий чи ведуча зачитує запропоновані авторами запитання; учасники відшукують відповіді на них у клітинках ігрових полів (це можуть бути написи, малюнки, цифри); якщо серед ваших карток-фішок ви знайшли відповіді на поставлене ведучим (ведучою) запитання, то маєте поставити свою фішку на відповідне поле в ігровій картці; перемагає той, хто найшвидше закриє всю ігрову картку. Будьте уважні! За задумом авторів окремі відповіді на ігрових полях повторюються. ЗАПИТАННЯ ДО ЛОТО 1. Престижна наукова нагорода, якої був удостоєний Ілля Мечников. 2. Період історії України, за якого вперше з’являється знак тризуб. 3. Упорядкована в схему історія роду. 4. Легендарний український король. 5. Пам’ятник — скульптурна група. 6. Предмети та дані, з яких розпочинають дослідження історії. 7. Революція, яка засвідчила прагнення українців жити за європейськими стандартами. 8. Основний закон держави Україна. 9. Твори, які належать до усних історичних джерел. 10. День Соборності України 22 січня 1919 р. — символ... 11. Періоди, яким притаманні певні особливості розвитку суспільства. 12. Відомий український історик, лідер Української революції....

Наукові знання і художня культура людства

5 Клас

Перші школи з’являються за доби Стародавнього світу у Єгипті, Китаї, Індії, Греції. В школах вчили читати, писати, рахувати. Велику увагу в школах Стародавньої Греції надавали фізичному розвитку, музичній освіті. Поміркуймо! На думку стародавніх греків, освічена людина — це передусім, мудрий, відважний, справедливий громадянин? Чи погоджуєтесь ви з думкою стародавніх греків? Обґрунтуйте свою відповідь. У часи Русі-України освіту здобували при церквах і монастирях. Там навчали читати, писати, рахувати, церковного співу. Деякі історики вважають, що дочка великого князя Київського Всеволода Ярославича — Янка Всеволодівна наприкінці XI ст. заснувала при монастирі школу для дівчат, де навчали грамоти, співам і шитву. Діємо: практичні завдання На стінах Софійського собору досі є написи й малюнки, залишені священниками та відвідувачами собору. Ці написи та малюнки мають загальноприйняту назву — графіті. Сьогодні виявлено понад 7000 графіті XI — початку XVIII ст. Кількість графіті свідчить про високий рівень писемності в Русі-Україні....

Міфологія та релігія. Наукове бачення світу

5 Клас

Міф (від грец. — розповідь) — це розповідь, що передає уявлення наших далеких предків про створення світу, його будову, про богів і різних фантастичних істот. Міфологія — сукупність пов’язаних міфів певних людських спільнот (наприклад, давньогрецька міфологія). Із перших сторінок нашого підручника ви могли дізнатися про легенди і міфи. У книжках, фільмах, комп’ютерних іграх зустрічаються вислови «міфічні герої», «міфічна сила», «міфічні істоти», «міфічні предмети» тощо. Термін «міф» у різних випадках може мати різні значення. Часом він виступає як давнє уявлення про світ, яке виникало у людини в процесі його освоєння. Виникли міфи на зорі людства. Міфи є частиною культури та відображаються у фольклорі, у художніх творах. Вони існують у всіх народів, зокрема і в українців. Є міфи, у яких йдеться про походження світу та його майбутнє, про народних героїв та моральні цінності, про боротьбу добра і зла. Читаємо й розуміємо Прочитайте український міф про дерево життя. Дерево Життя Коли почав творитися наш світ, ще не було ні землі, ні неба, ні сонця. А було безмежне синє море. З нього піднявся острів Буян. На острові виросло Першодерево — Дерево Життя. Його кора засяяла золотом. Гілки вкрилися чудовими квітами й чарівними плодами. На листі заблищала срібна роса. Полинули пахощі....

Народи, які живуть на теренах України

5 Клас

У процесі історичного розвитку за окремими частинами території України закріпилися певні назви. Середня Наддніпрянщина, Чернігово-Сіверщина, Галичина, Волинь, Поділля, Буковина, Закарпаття, Донщина, Слобожанщина, Північне Причорномор’я — це історико-географічні регіони України. Вони різняться особливостями будівництва, господарськими заняттями. Історико-географічні землі не мають чітко визначених кордонів, не збігаються з адміністративно-територіальним поділом. Варто запам'ятати! Історико-географічний регіон — це не просто територія, це ціла країна зі своєю історією, традиціями, самобутністю. У селищі Пирогово, що на околиці Києва, діє найбільший в Україні Музей народної архітектури та побуту. На його території розміщено 300 пам’яток народного будівництва, 80 тисяч предметів хатнього начиння, одягу, знарядь праці, творів мистецтва....

Історія людини і родини — частина історії України

5 Клас

Чи згадуєте ви події свого життя: зустрічі, переживання, враження? Які події з історії вашої родини пам’ятають, згадують у вашій родині? Чи є у вашій родині сімейний фотоальбом? Які речі-згадки про минуле вашої родини зберігаються у вас вдома? У кожного з нас є своя історія. Є історія родин. Є історія кожного міста й села. Є історія народів і країн. Історія кожної людини, кожної родини — це частина історії України. Про історію родини можуть розповісти речі, які називають сімейними реліквіями: світлини, документи, особисті речі, цінності, нагороди — усе, що може допомогти зберегти пам’ять про минуле. Діємо: практичні завдання Пропонуємо вам познайомитися з історією родини Хазан із м. Дніпро. Опрацюйте фото з родинного архіву і текст сімейної легенди. Уявіть, що ви досліджуєте історію цієї родини. Що ви можете про неї розповісти? Визначте, у яких важливих подіях історії України взяла участь родина. Який внесок в історію України зробили герої рубрики?...

Навігація