Войти
Закрыть

У чому цінність соціокультурної багатоманітності?

5 Клас

Спільність потреб об’єднує людей у спільноту. Спільнота — об’єднання людей, згуртованих спільними умовами життя, метою й інтересами. Інтерес — прагнення задовольнити свої потреби й бажання. Спільнота зазвичай має високий ступінь єдності на основі спільних потреб. Прикладом спільноти може бути група людей, які живуть в одному населеному пункті. Близькими до поняття «спільнота» є інші поняття — «суспільство» й «соціум». Суспільство складається з окремих людей, спільнот людей, об’єднаних потребами, інтересами, симпатіями, віком, статтю, національністю. Для задоволення своїх потреб спільнота самоорганізовується. Вона визначає перелік потреб, знаходить ресурси та призначає відповідальних за вирішення поставлених завдань. Якщо спільнота велика — дані рішення приймаються обраними представниками і представницями. Думай 1. Які потреби у спільноти, що об’єднана територією? 2. Які потреби у спільноти, яку об’єднує любов до футболу? 2. З ЯКИХ СПІЛЬНОТ СКЛАДАЄТЬСЯ СУСПІЛЬСТВО? Ти вже знаєш, що суспільство складається зі спільнот. Зв’язки спільнот у суспільстві називають соціальною структурою. Кожен з елементів соціальної структури пов’язаний з іншими, займає в ній притаманне лише йому місце та відіграє свою роль. Соціальна структура схожа на механізм машини, де кожна деталь виконує свою роль....

Як зберігається історична пам'ять?

5 Клас

Ти вже знаєш, що історія є важливою для розвитку людства. Сукупність знань й уявлень суспільства про спільне минуле є історичною пам’яттю. Ця пам’ять формується через спілкування, освіту, масмедіа, споживання продукції культури. Думай 1. Як знання про історію можуть поширюватися через спілкування людей? 2. Які джерела формування історичної пам’яті, на твою думку, точніші? Важливі для збереження історичної пам’яті джерела називають історичними пам’ятками. Історична пам’ятка — визначне місце або предмет, що пов’язаний з історичними подіями, із життям і діяльністю відомих осіб, культурою та побутом народів. Пам’ятки поділяють на нерухомі та рухомі. До нерухомих належать будинки, комплекси споруд, місця поховань померлих, місця бойових дій. Державний реєстр нерухомих пам’яток України нараховує близько 56 тисяч об’єктів історичної спадщини, окремі з них одночасно є пам’ятками архітектури або пам’ятками містобудування. До Світової культурної спадщини ЮНЕСКО належить сім об’єктів України. Це:...

Як працювати з речовими, етнографічними й лінгвістичними джерелами інформації?

5 Клас

За тисячі років свого існування люди виготовили незліченну кількість знарядь праці та виробів для задоволення своїх потреб. Ці речі є джерелом інформації про розвиток людського суспільства. Тому їх називають речовими. Речове джерело — річ, що зберігає інформацію про минуле й відображає діяльність людей. Дослідженням давніх речей займається археологія — наука, що вивчає історію людства за викопними матеріальними залишками діяльності людей минулих епох. Особливо цінні такі дослідження для вивчення праісторії. Це найдавніший період історії людства, коли існували дописемні спільноти людей, тому писемних джерел про них нема. Речові джерела, з якими працюють археологи, поділяють на предмети (артефакти), залишки поселень та екофакти (кістки людей, кістки та шкури тварин, насіння рослин). Праця археологів вимагає терплячості та старанності. Для виявлення точного місця знахідки використовують сітку, землю з місця розкопок просіюють для виявлення дрібних предметів, ведуться ретельні записи та фотозйомки....

Як працювати з усними, письмовими й аудіовізуальним джерелами інформації?

5 Клас

Як дізнатися про події, свідком яких ти не був/не була? Найкраще розпитати очевидців і очевидиць. У давні часи на основі свідчень очевидців історики/історикині укладали повідомлення про зустрічі, битви, інші країни. У наш час журналісти беруть інтерв’ю в очевидців і поширюють отримані дані для суспільства. До речі, під час розслідування злочинів також важливо опитати всіх свідків події, щоб її достовірно встановити. Переказана історична інформація називається усним джерелом. Усні джерела мають широке коло інформації. Під час бесіди оповідач або оповідачка може поділитись особистими переживаннями та ставленнями до подій, може розповісти про своє повсякдення і повсякдення своєї родини. До того ж потрібно пам’ятати, що різні люди можуть сприймати ту саму подію по-різному. Це залежить від віку, заняття, національності, релігії чи іншої ідентифікації людини. Тому опитування кількох свідків покаже різноманітні особливості й оцінки подій....

Чи можна довіряти джерелам інформації і як їх аналізувати?

5 Клас

Очевидно, що не всю інформацію можна перевірити. Це б займало весь час. Потрібно перевіряти ту інформацію, яка важлива для тебе, твоїх рідних, яка впливає на життя, здоров’я й особисту безпеку. Найбільшу довіру викликають джерела, які подають інформацію згідно з правилами журналістської етики. Щоб отримувати якісну достовірну інформацію, потрібно навчитися її аналізувати, зокрема відрізняти факти від суджень, оціночних думок. 2. ЩО ТАКЕ ФАКТ, СУДЖЕННЯ І ФЕЙК? Щоб перевірити достовірність інформації, по-перше, потрібно визначити факти. Факт — подія, достовірність якої доведена. Наприклад, факт із твого життя: ти вчора отримав чи отримала 12 балів за підсумкову роботу з математики. Історичний факт: 28 червня 1996 р. прийнято Конституцію України. Фактами можуть бути цифри, дати, імена, події — все, що можна виміряти, перерахувати, підтвердити. Завдання масмедіа та науковців — спираючись на факти, подавати правду. Факти потрібно повідомляти незалежно від того, чи вони комусь вигідні або ні. Приховувати факти чи перекручувати їх — неприпустимо....

Чим корисний і небезпечний інтернет?

5 Клас

Всесвітня комп’ютерна мережа Інтернет стала невід’ємною частиною твого життя. У цьому віртуальному інформаційному середовищі відбувається обмін інформацією та спілкування онлайн. Інтернет також дає змогу сплачувати за послуги, поширювати рекламу, робити покупки онлайн. Це економить багато часу, який можна використати для саморозвитку чи своїх потреб. Проте необережне поводження в інтернеті може завдати шкоди. Думай 1. Роздивися малюнок. Поясни, як дане зображення показує суть інтернету. 2. Як корисно використовує інтернет твоя родина? 3. Чи отримував/отримувала ти шкоду від інтернету? Як? Цікаві факти про інтернет можеш дізнатися, зайшовши за QR-кодом. Пригадай поняття «ідентичність». Як ти вважаєш, чи може людина створювати ідентичність у мережі Інтернет? У реальному житті ми впізнаєм людей за виглядом або документами. У віртуальному світі за цифровою ідентичністю. Цифрова ідентичність — сукупність інформації, яка відображає унікальність особи чи групи людей в інтернеті. Цифрова ідентичність містить у собі особисті дані, за допомогою яких відбувається цифрова ідентифікація — підтвердження особи користувача. Така інформація містить у собі ім’я користувача та пароль, дату народження, медичні дані, банківські перекази, відомості про професійний досвід, покупки тощо....

Як медіа захищають свободу слова?

5 Клас

Для того щоб вільно поширювати інформацію про різні події та їхні складові, потрібно мати свободу слова — право вільно висловлювати свої думки й погляди. Свобода слова — невід’ємне право людей, що згадане в «Загальній декларації прав людини», «Конвенції про захист прав людини і основних свобод» і Конституції України: «Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб і на свій вибір». Свобода думки й слова кожної людини проявляється у вільному вираженні та дотриманні своєї точки зору й уявлень, поглядів і переконань, які кожен/кожна може проявляти публічно. Наприклад, свобода слова учнівства дає гарантію для контролю за адміністрацією школи та шкільним самоврядуванням. Також свобода слова є важливою під час виконання учнями окремих соціальних ролей — спілкування з родиною та друзями, під час участі в гуртках і секціях, об’єднаннях. Першоджерело Національна журналістська премія за захист свободи слова імені Ігоря Лубченка заснована у 2012 році Національною спілкою журналістів України (НСЖУ) для заохочення та нагородження осіб та організацій, які досягли успіхів і суспільного визнання у сфері відстоювання права на свободи слова, боротьбі за високі професійні журналістські стандарти. Премія присуджується кожного року 3 листопада — до дня народження Ігоря Лубченка, багаторічного голови НЖСУ, відомого журналіста й редактора....

Як через комунікацію та медіа поширюється інформація?

5 Клас

Сприймання інформації відбувається за допомогою органів чуття. Людина бачить навколишній світ і сприймає його на дотик, чує звуки, відчуває смак й аромати. Тому за способом сприйняття можна виділити такі види інформації: зорову, слухову, смакову, нюхову, тактильну. У деяких людей деякі органи відчуття не діють або діють не на повну. Ці люди сприймають світ по-іншому, адже мають звужений перелік видів інформації. На перилах цього балкона в Неаполі — шрифт Брайля. Незрячих туристів просять уявити приголомшливий краєвид перед ними: вид на Тиренське море й гору Везувій. Думай 1. Яку користь дає кожний спосіб сприйняття інформації? 2. Чи можна компенсувати втрату способу сприйняття інформації? 3. З якою метою установлені перила на мосту (див.: фото на с. 53)? Із часу появи перших людей існують різні можливості передачі повідомлень від людини до людини. Перші повідомлення були у вигляді звуків, жестів й умовних сигналів. У процесі обміну люди створювали нові способи передачі інформації. На сьогодні за формою подання інформація буває візуальною, звуковою, текстовою, числовою. За призначенням інформація буває особистою, що призначена для найближчого кола спілкування, спеціальною — зрозумілою для окремої спільноти, масовою — що створена для сприйняття більшої частини соціуму....

Навігація