Войти
Закрыть

Соціокультурна багатоманітність та соціальні цінності

5 Клас

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/u14446/domains/vchys.com.ua/public_html/historyofukraine/engine/modules/sitelogin.php on line 109 Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/u14446/domains/vchys.com.ua/public_html/historyofukraine/engine/ajax/typograf.php on line 71 Ми живемо в суспільстві людей — соціумі. Людина — соціальна істота, вона не може існувати та реалізуватися як особистість поза соціумом. Суспільство складається з великих і малих груп людей зі спільними потребами, інтересами й симпатіями. Воно об’єднує людей різного віку, статі та національності. Суспільство розвивається на основі певних законів і має характерні ознаки, зокрема спільну територію, культурний розвиток, систему правил і цінностей, міцні зв’язки, існування протягом тривалого часу. • Прочитайте текст. У кожному трипільському поселенні проживали члени одного роду, які поділялися на великі сім’ї. Вони складалися з кількох поколінь родичів по батьківській лінії, а ті — з окремих сімей. Рід очолював старійшина, який керував господарським і суспільним життям. Кілька родів об’єднувалися в плем’я, а групи племен — у союз племен. Між союзами племен існували економічні зв’язки. Кожне плем’я мало свою територію, що була його власністю та ділилася між окремими родами. Мова кожного племені відрізнялася від мови інших племен діалектом (За Ю. Вовком). • Пригадайте, що ви знаєте про трипільців. Знайдіть у тексті підтвердження того, що в трипільців було сформоване суспільство. Про які форми об’єднання людей ви дізналися?...

Пам’ятки історії як джерело історико-культурної інформації

5 Клас

Важливу роль у збереженні пам’яті про минуле відіграють пам’ятники. Їх споруджують на честь видатних осіб, які зробили вагомий внесок у розвиток нації та країни. Також пам’ятники присвячують історичним подіям, аби закарбувати пам’ять про них у прийдешніх поколінь. Різновидом пам’ятника є пам’ятний знак (стела, обеліск тощо). Охорона та збереження історико-культурних пам’яток і пам’ятників — надзвичайно важлива справа, адже вони є частиною історичної пам’яті народу, зокрема знань та уявлень суспільства про наше спільне історичне минуле. Словник Пам’ятка історії — один із різновидів пам’яток культури, визначні місця, пов’язані з важливими історичними подіями, з життям і діяльністю відомих людей, культурою та побутом народів. Пам’ятник (монумент) — скульптурна споруда на честь видатної особи чи історичної події. Робота в групі Чи є на території вашого населеного пункту чи поблизу нього пам’ятки історії або пам’ятники? До якої групи пам’яток вони належать? Яким подіям чи діячам присвячені ці пам’ятники? Охарактеризуйте різницю між історичними пам’ятками та пам’ятниками....

Інтернет як джерело пізнання

5 Клас

Як і більшість людей, ви щодня користуєтесь інтернетом, створюєте акаунти, залишаєте лайки чи коментарі під світлинами та повідомленнями друзів і знайомих. Усе це залишається в мережі й називається цифровим слідом. Інформацію, яку людина залишає про себе в мережі, називають цифровою ідентичністю. Якщо така інформація загальнодоступна, нею можуть скористатися інші люди. Словник Цифрова ідентичність — інформація про особу, яку можна отримати з її інтернет-діяльності. Робота в парі Розгляньте схему. Назвіть складові цифрової ідентичності. Чи помітили ви, що після кожного вашого запиту в мережі на екрані з’являється реклама, так чи інакше пов’язана з вашим пошуком? Це називають автоматичним цифровим слідом. Пошукова система прив’язує до вашого запиту комерційні пропозиції. Усі найпопулярніші додатки у вашому смартфоні визначають вашу геолокацію, тобто ваше місцезнаходження. Багато програм вимагають доступу до ваших контактів і фотографій....

Свобода висловлення своєї думки та відповідальність

5 Клас

Людина втілює в слова свої думки й почуття. Кожна людина має право на вільне висловлення власних думок. Можливість вільно висловлювати власні погляди цінували завжди, хоча люди, можливо, і не усвідомлювали важливості гарантованого на це права. • Пригадайте казку Г. К. Андерсена «Нове вбрання короля». Як ви вважаєте, чому саме дитина першою сказала королю правду, тоді як усі дорослі говорили те, що король хотів почути? Чи доречно говорити в цьому випадку про важливість права вільно висловлювати власну думку? Спочатку правом на вільне висловлення власних думок могли скористатися лише парламентарі. Оскільки перший парламент було створено в Англії, то й закріплення цього права вперше здійснили в цій країні. Із часом пріоритетним у світі стало поняття «гідність людини». Саме тому кожна людина має природне право на вільне висловлення своїх думок. Мовою джерел • Прочитайте уривки з документів. Дайте відповіді на запитання. — Про що йдеться в цих документах? — Охарактеризуйте коло осіб у кожному документі, на яких поширювалося право щодо вільних висловлювань. — Чому так важливо захищати право на свободу слова?...

Джерела у вивченні історії

5 Клас

Найдавніші періоди в історії людства приховують найбільше таємниць. Відтоді минуло багато часу, тому свідчень залишилося обмаль. З тих часів збереглися тільки фрагменти знарядь праці, залишки поселень, могильники тощо. Проте й такі пам’ятки сховані під товщею ґрунту. • Як ви вважаєте, чому пам’ятки людського існування опинилися в землі? Знаходять і вивчають речові пам’ятки археологи. Отже, науку, що досліджує історію людства на основі речових історичних джерел, називають археологією. Археологи розробили правила пошуку речових джерел. Спершу необхідно вивчити багато писемних джерел, щоб визначити ймовірне місце пошуку. У таких джерелах археологи шукають згадки про людські поселення та намагаються визначити їхнє місцезнаходження. Нині на допомогу науковцям приходять аерокосмічні знімки, що полегшує пошуки місць імовірної давньої господарської діяльності людини. Потім проводять археологічну розвідку на місцевості. І тільки після цього здійснюють пробний розкоп. Це вузька траншея, яка допомагає з’ясувати, чи приховує земля в цьому місці якісь таємниці. Якщо щось знаходять, то розпочинають широкомасштабні розкопки. Археологи працюють дуже обережно, щоб не пошкодити давніх пам’яток. Розкопки проводять квадрат за квадратом, дослідники працюють маленькими, мало не іграшковими, лопатками, щітками та пензликами. Якщо щось знаходять, то позначають це місце на картосхемі, фотографують знахідку. Потім знайдені речі відправляють до лабораторії, де встановлюють їхній вік і призначення....

Роль інформації в житті суспільства

5 Клас

Роль інформації в житті людини важко переоцінити. Завдяки інформації дитина навчається розмовляти, мислити, пізнає світ і розвивається. Як ви вже знаєте з курсу «Я досліджую світ», людина отримує інформацію за допомогою органів чуття. Словник Інформація — відомості про навколишній світ, процеси, які в ньому відбуваються, про події та ситуації. • Назвіть органи чуття. Яку інформацію про навколишній світ ми можемо отримати за їхньою допомогою? Щоб зрозуміти роль інформації в житті людини, насамперед потрібно з’ясувати, які дії можна виконувати з нею, тобто, які існують інформаційні процеси. Пошук і збирання інформації У сучасному світі інформація набуває виняткового значення. Нині люди дізнаються про останні новини не з ранкових газет, як було у XX ст. Інформація (як правдива, так і фейкова) миттєво поширюється в океані інтернету, зокрема в соцмережах. Тому, щоб знайти необхідну й достовірну інформацію, потрібно докласти певних зусиль....

Україна на історичних картах упродовж історії

5 Клас

Географічний центр України знаходиться поблизу с. Мар’янівки Черкаської області. Тут планують облаштувати туристичний комплекс «Географічний центр — серце України». Робота в парі Розгляньте карту, розміщену на форзаці 1. Знайдіть на ній столицю України та міста, у яких проживає понад 1 млн осіб. Згідно з офіційними даними, населення нашої держави становить понад 41,2 млн осіб без урахування тимчасово окупованих територій (АР Крим, м. Севастополя, частини Донбасу). Міського населення набагато більше за сільське — понад 32 млн осіб. Міські жителі переважають у східному та південно-східному регіонах, а сільські — у західному та центральних регіонах України. На суходолі Україна межує із сімома країнами: Молдовою, Румунією, Угорщиною, Словаччиною, Польщею, Білоруссю та Росією. На півдні Україну омивають води Чорного та Азовського морів. Найбільша річка України — Дніпро. Великими річками також є Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець. Загалом в Україні налічується майже 23 тис. річок....

Географічний та історичний простір. Як працювати з історичною картою

5 Клас

Людина не тільки частина природи, вона також перетворює природу для власного комфортного існування. Усе, що споживає людина в процесі життєдіяльності, вона бере з навколишнього середовища. Звісно, людина набагато більше залежала від природних умов, ніж сьогодні. З накопиченням досвіду людина змінювала себе та все довкола себе. На початковому етапі вона використовувала тільки дари природи. Житлом слугували печери чи гроти, харчами — усе їстівне, що можна було знайти. Вважають, що першим технічним «винаходом» людини був вогонь, завдяки якому вона могла зігрітись і приготувати їжу, зокрема м’ясо. Однак учені стверджують, що використання вогню для полювання призвело до бездумного винищення людиною половини великих тварин. Наступним кроком у перетворенні природних умов стало освоєння людиною землеробства й одомашнення тварин. Це допомогло їй перейти до осілого способу життя, але спричинило масове знищення лісів заради облаштування пасовищ і вирощування рослин. Завдяки використанню міді, бронзи й заліза людині вдалося покращити результати праці. Знаряддя праці з нових матеріалів полегшили освоєння природи та слугували зародженню торгівлі. Усі наступні технічні винаходи сприяли розширенню простору життєдіяльності людини....

Людина та людство в часі

5 Клас

Ваше життя сповнене буденних справ: ви поспішаєте до школи на навчання, відвідуєте секції та гуртки, бібліотеки й театри, зустрічаєтеся з друзями чи добрими знайомими, займаєтеся хатніми справами. Усе розплановано й потребує певного часу. Ви вже розмірковували над тим, що ж таке час, мріяли про подорож у часі. Питання часу завжди турбує людей, йому присвячено безліч досліджень і філософських праць. Люди поки що не навчилися керувати часом. Отже, єдине, що залишається, — удосконалити способи обліку часу, щоб якомога раціональніше його витрачати. Так з’явилися, зокрема, календарі. У сучасному календарі великий відрізок часу, що дорівнює року, поділено на коротші: місяці, тижні та дні. Словник Час — тривалість існування явищ і предметів, яка вимірюється століттями, роками, місяцями, годинами, хвилинами. • Пригадайте, на рухові яких небесних тіл ґрунтується календар та яка тривалість року в днях. Історія навколо нас. Перший годинник, винайдений людиною, — сонячний. Він визначав час за напрямком тіні. Однак таким годинником не можна було скористатися в похмурі дні. Давні ассирійці та єгиптяни використовували водяний годинник. Він мав форму циліндра, з якого витікала цівка води. В епоху Середньовіччя набули поширення піскові годинники, які складалися з двох скляних посудин, з’єднаних вузькою горловиною. Час визначали за допомогою піску, що пересипався з однієї посудини в іншу....

Роль сім’ї в суспільстві та житті людини

5 Клас

Напевно, більшість із вас зможе, не замислюючись, відповісти на запитання: «Що таке сім’я?» Зазвичай у таких випадках називають своїх найрідніших — батьків, братів і сестер, бабусь і дідусів, близьких людей, які дбають про вас, виявляють турботу й увагу. Слова сім’я та родина вказують на родинні взаємини між людьми. Хоча це поняття може позначати навіть одну людину, яка проживає самостійно. Родина — це близькі та важливі для вас люди, що пов’язані родинними стосунками. Сім’я — це не тільки батьківське піклування, а й родинне тепло, яке створюють рідні, довіра, дружба та любов. Робота в групі Прочитайте висловлення про сім’ю. Охарактеризуйте роль сім’ї в суспільстві. «Знаєте що зробити, щоб у світі був мир? Ідіть додому та любіть свою сім’ю!» (Мати Тереза, лауреатка Нобелівської премії миру). «Як же назвати, якщо не щастям, веселі очі дітей, що сяють здоров’ям? ...Рідний голос батьків, які радіють злетам і заспокоюють під час падіння? » (Ірина Мацко, письменниця). «У сімейному житті, зберігаючи свою гідність, треба вміти поступатися одне одному» (Василь Сухомлинський, педагог і письменник). Щоб жити серед людей, треба багато чого знати й уміти. Такі знання ви отримуєте насамперед у сім’ї, а також у дитячому садку, школі, позашкільних установах. Саме в сім’ї розпочинається процес підготовки людини до життя в суспільстві, адже сім’я складається з представників кількох поколінь. Завдяки цьому діти вчаться спілкуватися зі старшими та молодшими. Отже, сім’я — це зменшена модель суспільства. Творче завдання...

Навігація