Войти
Закрыть

Поняття

5 Клас

Будь-яка оповідь складається зі слів. Слова, передаючи емоції і думки, формують фрази та речення. Усе, що людина знає про світ, вона виражає подумки або письмово за допомогою понять. «Варто запам’ятати» Поняття — називання об'єкта через розкриття його істотних ознак. Істотними є такі ознаки, без знання яких неможливо сформувати думку про об’єкт (предмет, явище чи процес). Саме на основі істотних ознак розкривають зміст поняття, тобто здійснюють його визначення. Для цього необхідно детально дослідити об’єкт, якого воно стосується. Відоме вам поняття «країна» має багато визначень. Ось кілька з них, узяті з різних джерел: Країна — територія, що становить єдність із погляду історії, природних умов, населення тощо (Словник української мови). Країна — територія, яка має певні кордони, державний суверенітет (Юридична енциклопедія). Країна — територія з визначеними кордонами й населенням, що являє собою єдине ціле з погляду історії, культури, нації та в політико-географічному відношенні може бути незалежною або залежною (Вікіпедія). «Обговоріть» 1. Чим різняться подані визначення? Укажи ці відмінності. 2. Яке визначення, на твою думку, найповніше? Чому ти так вважаєш? 3. Які ще ознаки можна зарахувати до поняття «країна»?...

Як дослідити історичний факт

5 Клас

Подія обов’язково має назву, яка акцентує її унікальність, неповторність. Наприклад, історична подія «Проголошення незалежності України» вказує на те, що проголошення незалежності відбулося саме в Україні. Подію обов’язково характеризує вказівка на час і місце (проголошення незалежності України відбулося в Києві 24 серпня 1991 року). Розглядаючи події, важливо звертати увагу на учасників (Акт проголошення незалежності України ухвалили депутати Верховної Ради). Варто пам’ятати, що історична подія є фактом і містить інші факти. Наприклад, фактом є те, що авторами Акта проголошення незалежності України були депутати Левко Лук’яненко, Сергій Головатий, Михайло Горинь та В’ячеслав Чорновіл. Прикладом явища є святкування твого дня народження. При цьому кожне окреме свято є і неповторним фактом, і подією. Інший приклад — вибори Президента України. Це явище складається з конкретних виборів, що відбуваються раз на п’ять років і є подіями. Як і подія, явище має назву, його характеризують час і місце. Оскільки воно є сукупністю подій, то інколи буває тривалим у часі та може охоплювати значну територію. Проте події можуть бути не однорідними, а свідчити про поступові зміни. Природне явище — сукупність процесів перетворення у природі, що зумовлені загальними причинами. «Варто запам’ятати» Послідовну, закономірну зміну подій та станів називають процесом. Прикладами процесу є твоє дорослішання, формування колективу твого класу. Усі важливі досягнення народів і держав є результатами історичного процесу.
...

Що досліджує історія

5 Клас

З давніх-давен людські спільноти різняться побутом, мовою, ритуалами та звичаями, вірою тощо. Ще на початку своєї історії люди, беручи за основу очевидні відмінності, поділялися на «ми» і «вони», «свої» і «чужі», а світ розглядали як «близький» і «далекий». Усе це відповідало тогочасним умовам життя, яке відбувалося в межах конкретної спільноти — роду, племені, поза якими для людини був «чужий світ». Спільноти між собою торгували, обмінювалися досвідом. Між ними бували конфлікти і війни за багатство, землю, вплив. Тоді ще ніхто не думав про рівність людей і єдність людства. Історія людства складається з історій окремих людей, спільнот і суспільств. Різноманітність суспільств і держав, що існували в минулому, зумовила багатоманітність досвіду, традицій, історичних пам’яток. На території України в різні часи існувало понад десять державних об’єднань. З часом якісь зникали, а на їхньому місці поставали інші. І завжди вони залишали для нащадків те, що створили своєю працею і розумом. Наступні покоління все це зберігали і примножували. Чимало з тодішніх надбань втрачено або ще не знайдено і не досліджено. Спадок різних спільнот формує багатоманітну і водночас єдину нашу історію....

Що таке історія

5 Клас

Слово «історія» грецькою мовою, з якої воно походить, означає «оповідка», «знання», а також: «я знаю», «я бачив». Греки вважали доказом достовірності свідчень про події власне спостереження або документальну довідку. Досліджують історію історики. Головною метою вивчення історії є засвоєння досвіду людства, необхідного для розуміння сьогодення та планування майбутнього. У різні часи люди бачили зміст і завдання історії по-різному. «Робота із джерелом» Історія — наука, яка займається вивченням минулого людства, покладаючись при цьому на письмові та матеріальні свідчення минулих подій (Вікіпедія). Історія є вчителькою життя (Марк Туллій Цицерон). Якщо ми будемо вивчати історію, то навчимося не повторювати минулих помилок (Меггі Фюрі). Історія — це союз між померлими, живими і ненародженими (Едмунд Берк). Кожне слово, що дійшло до нас, спотворене часом, забобонами, навіть станом здоров’я літописця (Андре Нортон)....

Правила співжиття в суспільстві

5 Клас

Кожна людина від народження є рівною з іншими людьми і має рівні з ними права. Так проголошено в Загальній декларації прав людини, яка є головним документом про права людей на Землі: «Всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах. Вони наділені розумом і совістю й повинні діяти один стосовно одного в дусі братерства». «Варто запам’ятати» Права людини — комплекс можливостей, необхідних для існування та розвитку людини в суспільстві. «Обговоріть» 1. Які головні ознаки визначають права людини? 2. Як би ти пояснив/пояснила цю статтю тим, хто не задумувався/не задумувалася про права людини? Як бачимо, основою прав людини є людська гідність і рівність. У будь-якому суспільстві людині мають бути забезпечені достатні умови і гарантовані права, щоб вона могла жити з почуттям людської гідності....

Що таке суспільство

5 Клас

З дитинства людина бачить різноманітних живих істот, фіксує спільне між собою і ними, знаходить відмінності. Спільним є те, що людина — також біологічна істота. Однак людина вирізняється в природі мисленням, свідомістю і культурою. «Поміркуйте» 1. Пригадай ознаки живих організмів. Доведи, що людина — жива істота. 2. Які системи органів має людина? Яка із них керує організмом, вивчає навколишнє середовище, мислить? Тобі, напевно, відомі історії про хлопчика Мауглі. Про нього є збірка оповідань Редьярда Кіплінга, кілька фільмів і мультфільмів. Він виріс серед вовків, міг жити серед них і спілкуватися з людьми. Дійсність насправді інша. Історія знає випадки, коли діти-мауглі, які виросли серед тварин, поводилися так, як їхні «опікуни». І що раніше вони потрапляли туди, що довше перебували поза людьми, то складніше їм було вживатися в людське середовище....

Вступ 5 клас Мокрогуз, Єрмоленко 2022

5 Клас

Людина є живою істотою. Як усі живі істоти, вона має біологічні потреби, тобто потреби її організму. Людина також є соціальною істотою, бо живе серед людей, спілкується та співпрацює з ними. У взаємодії з людьми проявляються її соціальні потреби — бути такою, як вимагають звичаї, традиції та правила спільних дій. Людина наділена розумом і здатна мислити. Завдяки розумові й мисленню вона усвідомлює свої потреби, поведінку та діяльність. І це робить її унікальною серед усіх живих істот. «Варто запам’ятати» Потреба — відчуття нестачі чогось і прагнення досягти цього. Потреби зумовлюють мету і спонукають людину діяти для їх задоволення. Передусім людині потрібні повітря, вода, їжа, одяг, житло, предмети побуту. Ці потреби є базовими, основними, бо їх задоволення забезпечує виживання людини....

Урок-узагальнення 5 клас Хлібовська, Крижановська 2022

5 Клас

Сьогодні Кліо переповнюють емоції. Наша мандрівка тривалістю увесь п’ятий клас добігає кінця. Кліо радіє, що познайомилася з вами й потоваришувала. Водночас на душі в неї трішки сумно, адже не бачитиметься з вами ціле літо. На прощання вона вирішила вам подарувати веселку. Щоб зібрати всі кольори веселки, вам потрібно об’єднатися в чотири групи і пригадати, що ви дізналися протягом навчального року. Для цього ви здійсните дивовижну мандрівку Україною в часі й просторі. Кліо пригадала, що на території Південної і Південно-Східної України в VII—III століттях до нашої ери жили племена скіфів. У червні 1971 року археолог Борис Мозолевський розкопав поховання скіфського царя — курган Товста Могила. В кургані він знайшов унікальну ювелірну прикрасу — золоту пектораль. Вважають, що її створили у IV столітті до нашої ери грецькі ювеліри на замовлення скіфського царя. Накресліть лінію часу, позначте на ній згадані історичні дати. Здійсніть разом із Кліо обчислення і дізнайтеся: 1) який вік золотої пекторалі; 2) скільки років пройшло від розкопок Товстої Могили до сьогодення. Пригадайте, яка допоміжна історична дисципліна встановлює точні дати історичних подій та вивчає, як здійснювали відлік часу різні народи. Зупинка 4. Смарагдова Першу бібліотеку заснував у Київській державі князь Ярослав Мудрий, бо сам любив читати й хотів, щоб мудрості набирались інші. Кліо теж захоплюється читанням і часто відвідує бібліотеку. Під час останніх відвідин її зацікавив давньоруський літопис «Повість минулих літ». Прочитайте й ви уривок з літопису та дайте відповіді на запитання....

Що таке світогляд?

5 Клас

Кожен із вас, напевно, замислювався над тим, як влаштований світ, про роль людини у світі і про своє призначення в ньому. Такі уявлення й погляди називають світоглядом. Світогляд впливає на утворення моральних цінностей, відношення до суспільства, вчинки людини. На формування світогляду впливають особливості історичного періоду, території, соціальне середовище, рівень освіти і розвитку науки, виховання тощо. Розрізняють такі види світогляду: міфологічний, філософський, релігійний, науковий та повсякденний. Складовою частиною кожної національної культури є знання про природу і суспільство. Наукові знання початково мали практичний характер. Люди вивчали математику, щоб знати площу свого поля. Спостерігали за Місяцем і зорями, щоб визначити, коли краще засівати землю. Досліджували цілющі властивості рослин, щоб вилікувати хвороби. З часом практичні знання нагромаджувалися. З’явилися науковці — люди, які систематизували накопичені знання за певними галузями, здійснили власні відкриття. Важливою частиною духовної культури людства є художня культура. Основою художньої культури є мистецтво: література, музика, живопис, архітектура, скульптура, театр, хореографія. Мистецтво впливає на внутрішній світ людини, збагачує людину знаннями про світ, дає можливість співпереживати і відчувати естетичну насолоду. Мистецтво виховує художній смак людини, розвиває її здатність до творчості....

Права та обов’язки людини. Правові пам’ятки людства й України

5 Клас

Від народження кожна людина наділена правами. Права людини — це можливості людини мати духовні, матеріальні й культурні блага, які необхідні їй для життя і розвитку. Права належать кожній людині, незалежно від того, це чоловік чи жінка, багатий чи бідний, європеєць чи афроамериканець, підліток чи людина старшого віку. Захисником прав людини є Загальна декларація прав людини, що була прийнята 10 грудня 1948 року. Вона діє в більшості країн світу, зокрема і в нашій державі. Декларація проголосила принципи рівності і справедливості. Вони закріплені також у Конституції України. Діти також наділені правами: на життя, ім’я, на любов і розуміння в сім’ї, на освіту та іншими. На відміну від дорослих, діти є більш вразливими і потребують особливого захисту й турботи. Зважаючи на це, понад сто країн світу 20 листопада 1989 року прийняли Конвенцію про права дитини. Серед них і Україна. Таким чином, держави взяли на себе зобов’язання забезпечувати здійснення прав дитини. Здійснюючи свої права, не можна забувати про права інших людей. Тому, крім прав, кожна людина має обов’язки: у сім’ї, на роботі, в державі. Обов’язок — це те, чого треба беззастережно дотримуватися, що треба безвідмовно виконувати відповідно до вимог суспільства або власного сумління....

Навігація