Войти
Закрыть

Урок-узагальнення 5 клас Хлібовська, Крижановська 2022

5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Хлібовська, Крижановська 2022

 

Урок-узагальнення

Сьогодні Кліо переповнюють емоції. Наша мандрівка тривалістю увесь п’ятий клас добігає кінця. Кліо радіє, що познайомилася з вами й потоваришувала. Водночас на душі в неї трішки сумно, адже не бачитиметься з вами ціле літо. На прощання вона вирішила вам подарувати веселку. Щоб зібрати всі кольори веселки, вам потрібно об’єднатися в чотири групи і пригадати, що ви дізналися протягом навчального року. Для цього ви здійсните дивовижну мандрівку Україною в часі й просторі.

Зупинка 1. Багряна

Розгляньте контурну карту, на якій Кліо позначила Королево, Кирилівку, Мізин, Киїк-Кобу.

— Яка допоміжна історична дисципліна досліджує історію виникнення власних назв географічних об’єктів?

— Яке з позначених поселень первісних людей на території України є найдавнішим? Коли воно виникло?

— Порадьте Кліо, як слід заповнити легенду карти.

Зупинка 2. Помаранчева

У музеї Кліо побачила знайомі предмети, які ви вже вивчали. До якого виду історичних джерел вони відносяться? Представники якої професії дали друге життя цим предметам? Як би ви назвали експозицію музею, де розташовані артефакти?

Зупинка 3. Золотиста

Кліо пригадала, що на території Південної і Південно-Східної України в VII—III століттях до нашої ери жили племена скіфів. У червні 1971 року археолог Борис Мозолевський розкопав поховання скіфського царя — курган Товста Могила. В кургані він знайшов унікальну ювелірну прикрасу — золоту пектораль. Вважають, що її створили у IV столітті до нашої ери грецькі ювеліри на замовлення скіфського царя. Накресліть лінію часу, позначте на ній згадані історичні дати. Здійсніть разом із Кліо обчислення і дізнайтеся: 1) який вік золотої пекторалі; 2) скільки років пройшло від розкопок Товстої Могили до сьогодення.

Пригадайте, яка допоміжна історична дисципліна встановлює точні дати історичних подій та вивчає, як здійснювали відлік часу різні народи.

Зупинка 4. Смарагдова

Першу бібліотеку заснував у Київській державі князь Ярослав Мудрий, бо сам любив читати й хотів, щоб мудрості набирались інші. Кліо теж захоплюється читанням і часто відвідує бібліотеку. Під час останніх відвідин її зацікавив давньоруський літопис «Повість минулих літ». Прочитайте й ви уривок з літопису та дайте відповіді на запитання.

— Яка допоміжна історична дисципліна досліджує, як і на чому люди писали в минулому, які засоби використовували для цього, чим оздоблювали книги?

— Хто уклав літопис «Повість минулих літ»?

— Кого вважають засновниками міста Києва?

— Цетром якого племінного союзу був Київ?

«...Коли ж поляни жили особно і володіли родами своїми, — бо й до сих братів існували поляни і жили кожен із родом своїм на своїх місцях, володіючи кожен родом своїм, — то було [між них] три брати: одному ім’я Кий, а другому — Щек, а третьому — Хорив і сестра їх — Либідь. І сидів Кий на горі, де нині узвіз Борич, а Щек сидів на горі, яка нині зветься Щековицею, а Хорив — на третій горі, од чого й прозвалася вона Хоривицею. Зробили вони городок [і] на честь брата їх найстаршого назвали його Києвом. І був довкола города ліс і бір великий, і ловили вони [тут] звірину».

Зупинка 5. Блакитна

Кліо пишається, що ми, українці й українки, маємо козацьке коріння. Козацька доба — героїчна сторінка нашої історії. Славетні бої і походи козаків, їхня сміливість, відвага й винахідливість надихнули багатьох митців на створення шедеврів. Прослухайте сучасну обробку української народної пісні «Їхали козаки» у виконанні гурту «Гайдамаки». Які емоції викликає у вас ця пісня? Яка її основна ідея? Які ще пісні про козаків вам відомі?

https://cutt.ly/JYS8of6

Роздивіться пам’ятники, присвячені козакам. Скористайтеся програмою для розпізнавання фото google lens на своєму смартфоні та знайдіть інформацію про ці пам’ятники.

— До якого виду історичних джерел відносять українську народну пісню та пам’ятники?

Зупинка 6. Волошкова

Кліо дізналася, що кінець XVIII — XIX століття називають добою українського національного відродження. В цей час жили і творили люди, які піднесли українську культуру й науку до світових вершин. Це були важкі часи, але, всупереч обставинам, вони створили шедеври в літературі, музиці, театрі, архітектурі, живописі, геніальні відкриття в науці.

Оберіть історичну особистість (за вказівкою вчителя): Тарас Шевченко, Соломія Крушельницька, Іван Пулюй, Леся Українка. Відскануйте QR-код та ознайомтесь у групах із біографією історичного діяча / діячки.

https://cutt.ly/JIu9Y1x

https://cutt.ly/nIu299y

https://cutt.ly/pIu9mPa

https://cutt.ly/iIu9jhh

Заплющіть очі, уявіть себе на місці тієї людини: уявіть, як минало ваше дитинство, як ви зростали, чому раділи, а що змушувало сумувати. Прочитайте твердження та дайте на них відповіді.

— Я народилася / народився в заможній сім’ї.

— З дитинства я відчувала / відчував любов і турботу батьків.

— Я здобула / здобув освіту спочатку у школі, а згодом в університеті.

— Я безперешкодно займалася / займався улюбленою справою.

— У мене було багато друзів, які завжди мене підтримували.

— Я їздила / їздив закордон здобувати знання чи ділитися досвідом.

На які твердження ви дали ствердні відповіді? З якими твердженнями ви не погодились? Обговоріть результати своєї роботи в загальному колі. Які емоції викликала у вас вправа?

Зупинка 7. Бузкова

Розгляньте зображення та підписи до них. Висловте припущення, що об’єднує усі зображення.

— До якого виду історичних джерел відносяться фотографії?

1 - Олена Степанів, вояк Українських Січових Стрільців у 1914-1918 роках;

- Микола Міхновський, автор брошури «Самостійна Україна», діяч доби Української революції 1917-1921 років;

3 - прапор Холодноярської республіки 1919-1922 років;

- Калина Лукань, псевдо «Галина», учасниця Української повстанської армії;

- Левко Лук’яненко, український дисидент, співавтор Акта проголошення незалежності України, Герой України;

- Андрій Дубчак, морський піхотинець, позивний «Малежик», учасник війни на Сході України.

Боротьба за незалежність України тривала протягом усього XX століття. Віковічна мрія багатьох українців здійснилася 24 серпня 1991 року. Скільки сліз радості, скільки щасливих посмішок тоді осяяли обличчя українців та українок! Затьмарили цю радість події 2014 року, коли Росія захопила Крим та розпочала війну на Сході України. Багато небайдужих стали на захист країни, інколи й ціною власного життя. Пам’ятайте тих, хто поліг за волю України й за мирне небо над вашими головами!..

Ви теж можете проявити свою громадянську позицію. Напишіть лист воїнам-учасникам війни на Сході України, намалюйте малюнок. Поцікавтесь, яка волонтерська організація діє у вашому населеному пункті. Зробіть фотографію свого класу, підпишіть її. Передайте листи, малюнки й фотографії через волонтерів. Повірте, ваша підтримка така важлива й необхідна!

Ось і добігла до кінця незвичайна мандрівка Україною, й ви зібрали всі кольори веселки.

Зобразіть веселку у зошиті. Напишіть на кожному кольорі відповіді на запитання та зачитайте їх уголос:

— Опишіть одним словом сьогоднішній урок.

— Про що ви дізналися вперше?

— Який факт вас найбільше зацікавив?

— Який вид роботи вам сподобалося виконувати?

— Над чим було важко працювати?

— Які вміння вам стали в нагоді?

— Про що хочеться дізнатися більше?

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду