Войти
Закрыть

Міфологія та релігія. Наукове бачення світу

5 Клас

Міф (від грец. — розповідь) — це розповідь, що передає уявлення наших далеких предків про створення світу, його будову, про богів і різних фантастичних істот. Міфологія — сукупність пов’язаних міфів певних людських спільнот (наприклад, давньогрецька міфологія). Із перших сторінок нашого підручника ви могли дізнатися про легенди і міфи. У книжках, фільмах, комп’ютерних іграх зустрічаються вислови «міфічні герої», «міфічна сила», «міфічні істоти», «міфічні предмети» тощо. Термін «міф» у різних випадках може мати різні значення. Часом він виступає як давнє уявлення про світ, яке виникало у людини в процесі його освоєння. Виникли міфи на зорі людства. Міфи є частиною культури та відображаються у фольклорі, у художніх творах. Вони існують у всіх народів, зокрема і в українців. Є міфи, у яких йдеться про походження світу та його майбутнє, про народних героїв та моральні цінності, про боротьбу добра і зла. Читаємо й розуміємо Прочитайте український міф про дерево життя. Дерево Життя Коли почав творитися наш світ, ще не було ні землі, ні неба, ні сонця. А було безмежне синє море. З нього піднявся острів Буян. На острові виросло Першодерево — Дерево Життя. Його кора засяяла золотом. Гілки вкрилися чудовими квітами й чарівними плодами. На листі заблищала срібна роса. Полинули пахощі....

Народи, які живуть на теренах України

5 Клас

У процесі історичного розвитку за окремими частинами території України закріпилися певні назви. Середня Наддніпрянщина, Чернігово-Сіверщина, Галичина, Волинь, Поділля, Буковина, Закарпаття, Донщина, Слобожанщина, Північне Причорномор’я — це історико-географічні регіони України. Вони різняться особливостями будівництва, господарськими заняттями. Історико-географічні землі не мають чітко визначених кордонів, не збігаються з адміністративно-територіальним поділом. Варто запам'ятати! Історико-географічний регіон — це не просто територія, це ціла країна зі своєю історією, традиціями, самобутністю. У селищі Пирогово, що на околиці Києва, діє найбільший в Україні Музей народної архітектури та побуту. На його території розміщено 300 пам’яток народного будівництва, 80 тисяч предметів хатнього начиння, одягу, знарядь праці, творів мистецтва....

Історія людини і родини — частина історії України

5 Клас

Чи згадуєте ви події свого життя: зустрічі, переживання, враження? Які події з історії вашої родини пам’ятають, згадують у вашій родині? Чи є у вашій родині сімейний фотоальбом? Які речі-згадки про минуле вашої родини зберігаються у вас вдома? У кожного з нас є своя історія. Є історія родин. Є історія кожного міста й села. Є історія народів і країн. Історія кожної людини, кожної родини — це частина історії України. Про історію родини можуть розповісти речі, які називають сімейними реліквіями: світлини, документи, особисті речі, цінності, нагороди — усе, що може допомогти зберегти пам’ять про минуле. Діємо: практичні завдання Пропонуємо вам познайомитися з історією родини Хазан із м. Дніпро. Опрацюйте фото з родинного архіву і текст сімейної легенди. Уявіть, що ви досліджуєте історію цієї родини. Що ви можете про неї розповісти? Визначте, у яких важливих подіях історії України взяла участь родина. Який внесок в історію України зробили герої рубрики?...

Які правила взаємодії існують у суспільстві

5 Клас

Ще на зорі своєї історії люди були змушені узгоджувати поведінку один з одним для досягнення як спільної, так і своєї мети. До наших днів протягом історії сформувалися різні форми регулювання відносин між членами суспільства. Серед них розрізняють звичаї, мораль, право, релігію та багато інших. У деяких із цих явищ збереглися ознаки й одного з найдавніших способів регулювання поведінки людей — табу. Прочитайте і обміркуйте вислови видатних людей. Поясніть, у чому полягає їх повчальний зміст: Мораль — не перелік вчинків і не збірка правил, якими можна користуватися, як аптекарськими або кулінарними рецептами. (Д. Дьюї) Мораль є вчення не про те, як ми повинні вважати себе щасливими, а про те, як ми повинні стати гідними щастя. (І. Кант) Читаємо й розуміємо Прочитайте навчальний текст. Зіставте явища регулювання суспільних відносин — погрупуйте їх за запропонованими ознаками. Подискутуйте щодо питання: чи обов’язково дотримуватися звичаїв, норм моралі, законів у суспільстві?...

Як люди взаємодіяли у спільнотах протягом історії

5 Клас

З найдавніших часів, щойно люди почали виокремлюватися із природного середовища, їхня поведінка була підпорядкована меті спільного існування. Одна людина повністю поза суспільством ніяк не могла б вирішити питання харчування, безпеки, продовження роду тощо. Варто запам'ятати! Суспільство — форма взаємодії людей, об’єднаних спільними інтересами. Діємо: практичні завдання 1. Уважно розгляньте малюнки, визначте, у які історичні періоди діяли зображені люди. 2. Розташуйте малюнки в хронологічній послідовності, відповідно до зображених епох. 3. Які завдання вирішують люди на ілюстраціях? Чи могли б вони вирішити ці завдання одноосібно? 4. Висловіть припущення, які дії мали вчинити люди, щоб спільно вирішити поставлені завдання. 5. Що спільного й відмінного у взаємодії людей на малюнках у різні історичні епохи? Об’єднайтеся в дослідницькі групи і проведіть мінідослідження за навчальним текстом. Група 1 Прочитайте навчальний текст і побудуйте карту пам’яті «Хронологічний ланцюжок розвитку людських спільнот протягом історії». Визначте, скільки тисячоліть минуло від появи перших держав. Група 2 Створіть за допомогою паперу і маркерів або відомого вам інтернет-ресурсу хмаринку слів із виділених у тексті понять. Поясніть однокласникам/однокласницям їхнє значення. Визначте і назвіть поняття, якими ми оперуємо і в сучасному житті....

Людина і довкілля протягом історії: господарювання, проблема ресурсів. Людина як частина природи

5 Клас

Із стародавніх часів життя людини було залежним від природи. Клімат і природа визначали спосіб життя людини, її заняття, знаряддя праці, їжу, одяг, житло, дозвілля. Життя первісних людей було сповнено випробувань, адже супермаркетів не було й булки на деревах не росли. Виробляти продукти харчування люди ще не навчилися. Усе, що давала природа, люди привласнювали, нічого не виробляючи. У ті часи головними заняттями людини були збиральництво, полювання та рибальство. Така форма господарювання називається привласнювальною, оскільки люди залучали в готовому вигляді дари природи для власних потреб. Поміркуймо! 1. Розгляньте малюнок сучасного художника. Який характер малюнка: навчальний чи комічний? 2. За допомогою яких елементів зображення художник зобразив первісну добу людства; привласнювальний характер господарювання первісних людей? 3. Дайте відповідь на запитання до малюнка (праворуч). З часом, збираючи зерна їстівних рослин, людина помічала, що зернини, які потрапляли в землю, навесні проростали й пізніше можна було зібрати такі самі зерна. 10 тис. років тому люди почали обробляти землю, засівати її — займатися землеробством. Нерідко з полювання давні мисливці приносили молодих тварин, навчилися їх доглядати, отримувати м’ясо, молоко. Так виникло скотарство. Виникнення землеробства і скотарства мало велике значення. Тепер людям не потрібно було долати відстані у пошуках їжі і вони почали засновувати тривалі поселення. Так сформувався осілий спосіб життя. Осілий спосіб життя сприяв розвитку ремесел — виготовлення різних виробів, необхідних для повсякденного вжитку: посуду, одягу, хатнього начиння, знарядь праці. Таким чином на зміну привласнювальній формі господарювання прийшла відтворювальна (людина сама виготовляла необхідні продукти для життя)....

Новітня історія: повії, постаті. Портрет сучасної епохи

5 Клас

За Новітньої доби людство зробило величезний крок у своєму розвитку. Щоправда, період цей був складним. Боротьба між великими державами за панування в світі стала причиною двох світових воєн, які призвели до загибелі і страждань мільйонів людей. Деякі країни потерпали і продовжують потерпати від влади правителів, які намагаються досягти своїх цілей, нехтуючи правами людей — принижуючи і вбиваючи ні в чому не винних. Водночас період Новітньої історії приніс чимало позитивного. У XX ст. більшість народів світу стали незалежними й змогли заснувати свої держави. На міжнародному рівні було визнано цінність прав людини. З метою налагодження співпраці між країнами й утвердження миру були засновані різні міжнародні організації. Найвідомішою з них є заснована у 1945 р. Організація Об’єднаних Націй (ООН). Україна належить до числа держав-засновниць ООН. Це дуже почесно. У 1948 р. було прийнято Загальну декларацію прав людини — документ, у якому визначено повний перелік прав людини. У 1989 р. було також прийнято Конвенцію про права дитини. Для України Новітня доба важлива тим, що, долаючи численні перешкоди, наш народ зміг здобути свободу. 24 серпня 1991 р. після тривалої боротьби здійснилася мрія багатьох поколінь українців — було проголошено незалежність України. 28 червня 1996 р. було затверджено її Конституцію. Наш народ відстоював цінності свободи під час Революції гідності 2013-2014 рр., російської окупації Криму, війни на Сході України. Сьогодні бійці на фронті й волонтери, люди різних професій, націй і релігій відстоюють свободу й незалежність нашої держави....

Новий час: відкриття Америки, революції, передові ідеї і не тільки

5 Клас

Ми продовжуємо мандрівку історичними епохами розвитку людства. Під час мандрівки ми будемо удосконалювати вміння складати мапу думок. Назва нашого нинішнього проекту «Досягнення Середніх віків». Виконайте такі завдання: 1. Підготуйте матеріали для виготовлення мапи думок: для роботи можна скористатися прикладом у підручнику, аркушами паперу або інтернет-ресурсами, наприклад https://coggle.it або іншим відомим вам сервісом. 2. Об’єднайтеся в дослідницькі групи за назвами гілок мапи думок (дивіться малюнок нижче). 3. Прочитайте текст і запишіть до мапи думок, які нові відкриття і досягнення зробило людство за доби Середньовіччя у галузі господарства, управління суспільством, розвитку культури; запишіть видатних історичних діячів епохи. 4. За бажанням проілюструйте мапу думок тематичними малюнками....

Середні віки: «темні часи» чи доба прогресу

5 Клас

Ми продовжуємо мандрівку історичними епохами розвитку людства. Під час мандрівки ми будемо удосконалювати вміння складати мапу думок. Назва нашого нинішнього проекту «Досягнення Середніх віків». Виконайте такі завдання: 1. Підготуйте матеріали для виготовлення мапи думок: для роботи можна скористатися прикладом у підручнику, аркушами паперу або інтернет-ресурсами, наприклад https://coggle.it або іншим відомим вам сервісом. 2. Об’єднайтеся в дослідницькі групи за назвами гілок мапи думок (дивіться малюнок нижче). 3. Прочитайте текст і запишіть до мапи думок, які нові відкриття і досягнення зробило людство за доби Середньовіччя у галузі господарства, управління суспільством, розвитку культури; запишіть видатних історичних діячів епохи. 4. За бажанням проілюструйте мапу думок тематичними малюнками. Увага! У тексті ми не здійснювали жодних кольорових позначок. Особливості епохи Середніх віків вам потрібно визначити самостійно....

Що пам'ятає древній сфінкс

5 Клас

Ми продовжуємо мандрівку історичними епохами розвитку людства. Під час мандрівки ми будемо навчатися складати мапу думок. Назва нашого проекту «Досягнення Античності». Виконайте такі завдання: 1. Підготуйте матеріали для виготовлення мапи думок: для роботи можна скористатися прикладом у підручнику, аркушами паперу або інтернет-ресурсами, наприклад https://coggle.it або іншим відомим вам сервісом. Напевно немає такої людини, яка не знала б про єгипетські піраміди і сфінкса. Як люди ще в середині III тис. до н. е. змогли побудувати такі велетенські споруди та ще й правильної форми? Зрозуміло, що для виконання такої роботи, людям потрібно було бути добре обізнаними в науці, мати потужні знаряддя і головне — бути згуртованими й організованими. Протягом III тис. до н. е. — V ст. н. е. людство зробило важливий крок у розвитку. Поступово удосконалювалися знаряддя праці. Люди навчилися виготовляти залізо, управляти такими природними явищами, як розливи річок. Спеціальні системи для поливу земельних угідь давали змогу отримувати кращі врожаї. Потреба в записуванні інформації сприяла винайденню писемності. Спостереження за довколишнім світом сприяли розвитку наукових знань....

Навігація