Войти
Закрыть

Поява і розселення людини на Землі

5 Клас

Від появи людини минули мільйони років, протягом яких життя людей зазнало істотних змін. Усе завдяки неймовірній працелюбності людини і прагненню більше дізнатися про довколишній світ. Історія України є невід’ємною частиною історії людства. Ви зможете в цьому переконатися, здійснивши мандрівку в історичному часі. У тривалій і насиченій подіями історії людства історики виокремлюють кілька етапів — історичних періодів. Варто запам'ятати! Періодизація історії людства — умовний поділ історії людства на певні хронологічні періоди за схожими ознаками розвитку. Походження людини є таємницею, як і виникнення життя на нашій планеті. Тривалий час, до XIX ст., людину, як і саму Землю та все живе на ній, вважали творінням Бога. Наприклад, давні жителі Месопотамії вірили в те, що боги виліпили людей зі своєї крові та глини. А згідно зі священною книгою християн Біблією на шостий день після створення світу Бог за Своїм образом і подобою створив перших людей — Адама і Єву. Їхні нащадки продовжили людський рід і розселилися по всій Землі. Так розпочалася історія людства, на думку християн. Проте єдиною прийнятою в науці теорією походження життя на Землі є еволюційна теорія, яка стверджує про земне і природне походження людства. Наукове осмислення цієї проблеми пов’язане з ім’ям видатного англійського вченого-природознавця Чарльза Дарвіна. Порівнюючи викопні рештки тварин і рослин, він доводив, що життя на Землі розвивалося від простих форм до складних поступово еволюційним шляхом. Сьогодні вчені володіють різноманітними інструментами для вивчення природи і продовжують дотримуватися еволюційної теорії Чарльза Дарвіна....

Урок узагальнення «Історична наука та історична пам'ять»

5 Клас

Ми отримали закодованого листа, у якому усі імена, назви та числа переплуталися. Розгадайте анаграми і ребуси - відгадайте закодовані імена дослідників історії України та ключові слова і дати, пов’язані з ними. Утворіть за допомогою стрілок логічні пари. Уявіть, що ви стали свідками дискусії відомих істориків щодо головних завдань дослідників історичного минулого. Ознайомтеся з думками видатних і дайте відповіді на запитання: 1) На якому з етапів розвитку історичної науки працювали вчені? 2) Продовжте висловлювання Л. фон Ранке про завдання справжнього вченого-історика. 3) Чи зазнали змін, на вашу думку, уявлення про завдання істориків у наш час. 1. Підготуйте промову для виступу перед класом на одну із запропонованих тем: «Історичні міфи: користь і шкода». Для того щоб ваша промова звучала переконливіше, скористайтеся порадою античного вченого й оратора Марка Фабія Квінтиліана. Своїм учням він радив, будуючи висловлювання, треба намагатися відповісти на запитання: Хто? Що? Де? Коли? Чим? Як? Чому? 2. Виступіть як оратор перед однокласниками/однокласницями класу. Під час промови звертайте увагу на стиль промови, емоції, свою позу (як ви будете стояти). 5. ЩО МИ НАВЧИЛИСЯ...

Історія України в пам'ятках і пам'ятниках. Пам'ятки історії різного краю

5 Клас

Мандруючи Україною, ви, напевно, звертали увагу на різноманітні пам’ятники на вулицях міст і сіл, стародавні будівлі. Буває, що цілі квартали міста збереглися від давнини до нашого часу. У музеях ми із цікавістю розглядаємо предмети побуту, давні документи, археологічні скарби нашої землі. Від покоління до покоління народ передає спогади, легенди, перекази про своє історичне минуле. Пам’ятники та інші витвори мистецтва, а також речі з минулого належать до пам’яток культури. Їх виготовляють з певних матеріалів, оздоблюють відповідно до естетичних уявлень свого часу. Вони несуть певну інформацію про події, яким присвячені. Це надбання народу, наша культурна спадщина від попередніх поколінь. Bарто запам'ятати! Пам’ятник — споруда для вшанування пам’яті про людей і події. Пам’ятки історії — визначні місця, пов’язані з важливими історичними подіями, з життям і діяльністю відомих осіб, культурою і побутом народів....

Історична пам'ять. Формування історичної пам'яті. Культура пам'яті

5 Клас

Ви знаєте, що історики дізнаються про минуле з різних історичних джерел. Серед них — речові та писемні пам’ятки. Наведіть приклади речових пам’яток і писемних джерел. Чимало цікавих відомостей можна отримати і з усних історичних джерел. До них належать міфи, народні пісні, думи, перекази, легенди, спогади тощо. Та особливу цінність мають спогади людей, які пережили певні історичні події, були їх свідками або учасниками. Завдяки їхнім свідченням ми можемо дізнатися про перебіг багатьох подій, зокрема: У ході досліджень Інституту «Ткума» науковці записують спогади про різні історичні події — Голодомор, Голокост і Другу світову війну. Під час експедиції 2021 р. по Одеській області вдалося записати відеоінтерв’ю з людьми віком 85 років, 99 і навіть 103 роки. Як ви думаєте, люди якого віку можуть розповісти про події Другої світової війни? Діємо: практичні завдання Підготуйте питання та візьміть інтерв’ю у своїх старших рідних та близьких про те, як вони жили, як вчилися, у які ігри грали у своєму дитинстві. Занотуйте відповіді у зошиті, або зафільмуйте відеозапис інтерв’ю за допомогою смартфона. За матеріалами інтерв’ю зробіть презентацію «Життя, навчання та ігри дітей у ... роки»....

Міфи в історії

5 Клас

На початку історії люди мали невеликий запас знань. Їм, як маленьким дітям, усе довкола було незнайомим і незрозумілим. Чому змінюються день і ніч? Де на небі взялися зірки? Як з’явилися люди? Ці та багато інших запитань виникали у найдавніших людей щодня. Намагаючись пояснити для себе навколишній світ, люди розповідали історії про предмети, процеси, явища, події, що відбулися. Часто реальні події в цих розповідях змішувалися з вигаданими, явища природи набували людських рис, а люди наділялися надзвичайними здібностями. Ці оповіді дістали назву міфи. У наш час ми вважаємо давні міфи вигадками, але для наших предків вони були відображенням їхніх уявлень про світ. Міфи передавалися з покоління в покоління, сприймалися як правда, що не потребувала перевірки. Досліджуючи давні міфи, вчені відтворюють сторінки життя людей у найдавніші часи. Поміркуймо! 1. У книжках, фільмах, комп’ютерних іграх зустрічаються вислови «міфічні герої», «міфічна сила», «міфічні істоти», «міфічні предмети» тощо. Що, на вашу думку, вони можуть означати? 2. Які з наведених висловів можна використати, розповідаючи про давні міфи, а які — ні? Свою думку обґрунтуйте. 2. ЧИ ІСНУЮТЬ МІФИ У НАШ ЧАС Діємо: практичні завдання Визначте спільне й відмінне у міфах давнини й сучасних міфах. Результати дослідження запишіть до схеми....

Хто започаткував наукові дослідження історії України

5 Клас

Пригадайте, хто започаткував історичні описи українських земель. Схарактеризуйте внесок кожного з відомих нам істориків у збереження пам’яті про минулі часи. Яке слово в хмаринці є зайвим? Обгрунтуйте свій вибір. Напевно, ви звертали увагу, що час від часу логотип відомої пошукової системи компанії «Ґуґл» (Google) прикрашають тематичні картинки. Їх називають «дудлами». Уявіть себе розробниками/розробницями «дудлів» і виконайте завдання: 1. Об’єднайтеся у творчі групи і опрацюйте інформацію про видатних українських вчених істориків/історикинь. 2. За допомогою отриманої інформації про особливості їхньої наукової діяльності розробіть ескіз «дудла», який ви запропонували б для стартової сторінки пошукової системи «Ґуґл». 3. Представте свій проєкт у класі....

Науковий період розвитку історичних досліджень

5 Клас

Продовжуйте мініпроєкт «Лінія часу "Дослідники і дослідниці історії”». У ході роботи з матеріалами нинішнього уроку позначайте на лінії часу періоди діяльності видатних істориків/історикинь. Нагадуємо, що ви можете зробити свій проект змістовнішим за допомогою малюнків, яскравого оформлення. Також можна побудувати електронну шкалу часу за допомогою відомих вам комп’ютерних програм. 1. ЯК ОПИСИ ІСТОРІЇ ПЕРЕТВОРИЛИСЬ НА НАУКУ Діємо: практичні завдання Опрацюйте навчальний текст, визначте у ньому характерні ознаки історії, що сформувалися на науковому етапі її розвитку. Дізнайтеся з тексту історію формування осередків розвитку історичної науки у XIX ст. Доповніть ланки блок-схеми необхідною інформацією за зразком інших елементів схеми. Знайдіть у тексті назви осередків розвитку історичної науки на українських землях....

Як народжувалась історична наука

5 Клас

З давніх-давен люди прагнули описати історію, переповісти й передати нащадкам важливі події, життя видатних людей, досвід своїх предків і сучасників. Із плином часу обсяг історичних знань дедалі збільшувався. Розширювалося коло історичних джерел, за допомогою яких дослідники відтворювали минуле. А, оскільки людство постійно розвивалося, то й історична наука також невпинно розвивалася. У розвитку історичної науки вчені виокремлюють два етапи: донауковий і науковий. Що ж у них особливого? Поміркуймо! Уважно розгляньте схему «Періодизація розвитку історичної науки». Визначте, що спільного, а що — відмінного між історичними дослідженнями донаукового і наукового періодів розвитку історії як науки. Результати роботи фіксуйте в накресленій у зошиті схемі. Започаткуйте мініпроєкт «Лінія часу «Дослідники і дослідниці історії»». Працюйте над проектом протягом цього і наступних уроків. Позначте на ній час діяльності дослідників/дослідниць історії, про яких згадуватиметься в матеріалах уроків....

Українські землі на картах упродовж історії. Правила роботи з контурною картою

5 Клас

Мистецтво укладання карт виникло давно. Ще за первісної доби люди намагалися створити зменшені копії довкілля — карти. Найвідомішим картографом (людина, яка створює карту) був давньогрецький учений Клавдій Птолемей (бл. 87-165 рр.). Протягом багатьох століть його карти використовували мандрівники та вчені. Одним із перших укладачів історичних карт вважається Абрагам Ортелій (1527-1598 рр.) — гравер, торговець і видавець карт у Фландрії. На його картах можна побачити й українські землі під назвою «Сарматія» або «Скіфія». Створення карт — копітка праця, яка потребує спеціальних знань і навичок. На початку XX ст. виникла навіть окрема допоміжна історична дисципліна — історична картографія. Вчені-картографи займаються укладанням історичних карт і атласів (збірників карт), а також досліджують стародавні карти й історію створення карт. Пізнавально й цікаво Найдавнішу карту на теренах України знайдено на території Межиріцької стоянки на Черкащині. Її вирізьбили на уламку бивня мамонта. Вік карти більше 14 тис. років. Висловте припущення, чому вчені частіше зараховують давні карти до творів мистецтва, аніж до наукових пам’яток....

Навігація