Войти
Закрыть

Михайль Семенко (1892—1937). «кохать кахикать життєдать...» («Місто»)

11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (профільний рівень)

 

«кохать кахикать життєдать...» («Місто»)

Написаний 1914 року вірш «Місто» — яскравий приклад футуристичної поезії Михайля Семенка, його експериментів зі словом і звуком.

Цей химерний вірш без рим — одним реченням. І майже без розділових знаків. Гамір, людська метушня, уривчасті звуки й миготіння кольорів. А ще трамваї, автомобілі, каруселі, бензин, чад і дим... Увесь цей зовнішній хаос, нагромадження незвичних образів — насправді на диво злагоджений (у цьому впевнений автор) механізм дії великого міського організму.

Місто для автора — це сила й міць, місто — це майбутнє. Це новий і дивний «життєрух» індустріальної доби. Автор, по вінця наповнений емоціями від споглядання можливостей і досягнень цивілізації, закохано вслухається в гамір великого міста.

Про нове й писати слід по-новому — звідси аж надто сміливі, екстравагантні й епатажні експерименти зі словом: словесні ігри, новотвори на кшталт «рухливобіги» чи «життєбензин». Якісь слова розбито на частини, інші — незвично поєднано між собою, щоб усе разом «заговорило» у єдиному динамічному ритмі міського життя.

Звичайно, цей урбаністичний вірш не лише про місто і його оновлення-перетворення. Він ще й про футуристичне відкриття автором нової доби ХХ століття з її мегаполісами і стрімким розвитком технічної цивілізації.

Читацький практикум

Прочитайте твір. Виконайте завдання.

Місто

Осте сте

бі бо

бу

візники — люди

трамваї — люди

автомобілібілі

бігорух рухобіги

рухливобіги

berceus* кару

селі

елі

лілі

пути велетні

диму сталь

палять

пах

пахка

пахітоска

дим синій

чорний ди

м

пускають

бензин

чаду благать

кохать кахикать

життєдать

життєрух

життєбе-

нзин

авто

трам.

1914

* Berceus — колискова (фр.).

Трамвай (Олександр Богомазов, 1914)

Виявляємо літературну компетентність

  • 1. Яке враження справила на вас ця поезія? Які емоції вона викликала? Чим зацікавила?
  • 2. Які зорові образи створює поет? Які асоціації, роздуми вони викликають?
  • 3. Знайдіть у творі звукові образи. Визначте, яку роль вони виконують.
  • 4. Знайдіть у тексті вірша неологізми. Поміркуйте, з якою метою створює їх автор.
  • 5. Наведіть приклади словесної гри. Визначте роль цієї гри для розуміння твору.
  • 6. Об'єднайтеся в малі групи, висуньте гіпотези, обґрунтуйте їх і презентуйте однокласникам та однокласницям.

• Чому твір складається з одного речення?

• З якою метою автор порушує пунктуаційні правила і в межах речення використовує лише один розділовий знак?

• Чому в цьому творі немає рим?

• Яку роль у творі відіграє його назва?

  • 7. Пригадайте, хто такий ліричний герой твору. Поміркуйте, чи наявний він у вірші Михайля Семенка «Місто». Наведіть аргументи на доказ своєї думки.
  • 8. Яким настроєм пройнята поезія? У який спосіб поет створює цей настрій?
  • 9. Знайдіть у мережі Інтернет відео- й аудіозаписи, на яких поезії Михайля Семенка читають професійні актори, шанувальники його поезії. Який настрій передають декламатори?
  • 10. Ваші однолітки склали «хмарину тегів» до поезії Михайля Семенка «Місто». Поміркуйте, якими словами або поняттями ви доповнили б цю схему. Які слова й поняття видаються вам зайвими? Складіть власну «хмарину тегів» до поезії.

Виявляємо творчі здібності

  • 11. Уявіть, що поет-футурист потрапив у наш час. На вашу думку, у яких зорових та звукових образах він міг би зобразити місто початку ХХІ ст.? За бажанням створіть поезію «Місто. Початок ХХІ століття» та презентуйте її вчителям, однокласникам та однокласницям.
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду