Михайль Семенко (1892—1937). «кохать кахикать життєдать...» («Місто»)
- 2-12-2022, 11:19
- 274
11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (профільний рівень)
«кохать кахикать життєдать...» («Місто»)
Написаний 1914 року вірш «Місто» — яскравий приклад футуристичної поезії Михайля Семенка, його експериментів зі словом і звуком.
Цей химерний вірш без рим — одним реченням. І майже без розділових знаків. Гамір, людська метушня, уривчасті звуки й миготіння кольорів. А ще трамваї, автомобілі, каруселі, бензин, чад і дим... Увесь цей зовнішній хаос, нагромадження незвичних образів — насправді на диво злагоджений (у цьому впевнений автор) механізм дії великого міського організму.
Місто для автора — це сила й міць, місто — це майбутнє. Це новий і дивний «життєрух» індустріальної доби. Автор, по вінця наповнений емоціями від споглядання можливостей і досягнень цивілізації, закохано вслухається в гамір великого міста.
Про нове й писати слід по-новому — звідси аж надто сміливі, екстравагантні й епатажні експерименти зі словом: словесні ігри, новотвори на кшталт «рухливобіги» чи «життєбензин». Якісь слова розбито на частини, інші — незвично поєднано між собою, щоб усе разом «заговорило» у єдиному динамічному ритмі міського життя.
Звичайно, цей урбаністичний вірш не лише про місто і його оновлення-перетворення. Він ще й про футуристичне відкриття автором нової доби ХХ століття з її мегаполісами і стрімким розвитком технічної цивілізації.
Читацький практикум
Прочитайте твір. Виконайте завдання.
Місто
Осте сте
бі бо
бу
візники — люди
трамваї — люди
автомобілібілі
бігорух рухобіги
рухливобіги
berceus* кару
селі
елі
лілі
пути велетні
диму сталь
палять
пах
пахка
пахітоска
дим синій
чорний ди
м
пускають
бензин
чаду благать
кохать кахикать
життєдать
життєрух
життєбе-
нзин
авто
трам.
1914
* Berceus — колискова (фр.).
Трамвай (Олександр Богомазов, 1914)
Виявляємо літературну компетентність
- 1. Яке враження справила на вас ця поезія? Які емоції вона викликала? Чим зацікавила?
- 2. Які зорові образи створює поет? Які асоціації, роздуми вони викликають?
- 3. Знайдіть у творі звукові образи. Визначте, яку роль вони виконують.
- 4. Знайдіть у тексті вірша неологізми. Поміркуйте, з якою метою створює їх автор.
- 5. Наведіть приклади словесної гри. Визначте роль цієї гри для розуміння твору.
- 6. Об'єднайтеся в малі групи, висуньте гіпотези, обґрунтуйте їх і презентуйте однокласникам та однокласницям.
• Чому твір складається з одного речення?
• З якою метою автор порушує пунктуаційні правила і в межах речення використовує лише один розділовий знак?
• Чому в цьому творі немає рим?
• Яку роль у творі відіграє його назва?
- 7. Пригадайте, хто такий ліричний герой твору. Поміркуйте, чи наявний він у вірші Михайля Семенка «Місто». Наведіть аргументи на доказ своєї думки.
- 8. Яким настроєм пройнята поезія? У який спосіб поет створює цей настрій?
- 9. Знайдіть у мережі Інтернет відео- й аудіозаписи, на яких поезії Михайля Семенка читають професійні актори, шанувальники його поезії. Який настрій передають декламатори?
- 10. Ваші однолітки склали «хмарину тегів» до поезії Михайля Семенка «Місто». Поміркуйте, якими словами або поняттями ви доповнили б цю схему. Які слова й поняття видаються вам зайвими? Складіть власну «хмарину тегів» до поезії.
Виявляємо творчі здібності
- 11. Уявіть, що поет-футурист потрапив у наш час. На вашу думку, у яких зорових та звукових образах він міг би зобразити місто початку ХХІ ст.? За бажанням створіть поезію «Місто. Початок ХХІ століття» та презентуйте її вчителям, однокласникам та однокласницям.
Коментарі (0)