Войти
Закрыть

Народні казки

5 Клас , Українська література 5 клас Борзенко 2022

 

Народні казки

Чому нас так приваблюють казки? І чому не лише діти, а й навіть дорослі зберігають у своїх серцях віру в казку? Чи не тому, що саме в казках збуваються заповітні мрії, а добро в них завжди перемагає?

Казка — народний оповідний твір про вигадані події, що утверджує перемогу добра над злом.

Насправді ми вже дуже багато знаємо про казки. Узяти хоча б чарівні предмети, що допомагають герою чи героїні здобути перемогу над злом — усі легко можуть їх назвати. А як би добре було отримати чарівну паличку!

Тож варто лише уточнити й упорядкувати наші знання.

Якими бувають казки?

Казки зазвичай поділяють на три великі групи: про тварингероїко-фантастичні та соціально-побутові.

У казках про тварин дійові особи — хоч і не люди, але поводяться так само, як люди: обирають владу, змагаються й воюють між собою, спілкуються, ходять одне до одного на гостини.

У героїко-фантастичних казках основну увагу зосереджено на подвигах героя. А ще він має помічників, які допомагають йому в пошуках чарівних предметів. Казковому героєві протистоять так само казкові сили зла: багатоголовий змій, підступний чарівник, дуже хижий Песиголовець.

Соціально-побутові казки майже без фантастики. Вони розкривають уявлення нашого народу про щастя, долю, справедливість, бідність і багатство. А ще є серед цих казок гумористичні твори, які викривають зловживання поганих людей та висміюють їхні вади.

Шукаємо відповіді разом

• Об’єднайтеся в групи й пригадайте, які казки ви знаєте. Спробуйте визначити, до якого виду казок вони належать. Обґрунтуйте свою думку. Складіть у зошиті схему й доповніть її власними прикладами.

Спільні риси казок

У казках завжди перемагає добро, а отже, всі вони мають щасливу розв’язку. Розповідають казки тільки про вигадані події, що відбуваються в невизначеному минулому («колись давно се діялось...»).

Побудовано казку просто: вона має зачин, виклад подій та завершення, або кінцівку. Наприклад, «Жили собі дід та баба...» — типовий для казок зачин. Так само усталеними є кінцівки казок: «Ось вам казка, а мені бубликів в’язка», «І стали вони жить-поживать, добра наживать», «Тепер живуть добре».

Будова казки

Чарівна казка про людину і світ («Яйце-райце»)

Героїко-фантастичні казки ще називають чарівними. У них багато загадкового, фантастичного: чарівні істоти й предмети, перетворення, дивовижні ситуації й події. А що вже говорити про тварин, які розмовляють і поводяться як люди!

Саме до чарівних належить казка «Яйце-райце», у якій захопливі пригоди поєднано з яскравим фантастичним світом народної уяви. Чудернацька й водночас жорстока війна звірів і птахів, а ще добрий учинок стрільця й чарівне яйце-райце як нагорода за нього, необдумана обіцянка та розплата, нарешті, неймовірні пригоди парубка і його порятунок та щасливий шлюб.

Обкладинка книжки «Яйце-райце» (Валентина Мельниченко, 1986)

Усі ці яскраві епізоди по-справжньому захоплюють нас, сучасних слухачів і читачів, у цій давній чарівній казці. Вона й сьогодні закликає нас робити добро, навчає завжди шукати вихід, не здаватись навіть у безнадійній ситуації.

Ознакою цієї казки є гіпербола — навмисне перебільшення рис героїв твору для посилення художнього впливу на слухачів і читачів. Воно й не дивно, адже казка чарівна й окремі дійові особи в ній просто повинні мати незвичайні вміння та властивості. Наприклад, такими вміннями наділено дівчину-змію: вона ж бо змогла за одну ніч засіяти поле, зібрати врожай, а на ранок — спекти паляницю. Є в казці й чарівний предмет — те саме яйце-райце, що є символом багатства. Це такий український відповідник рогу достатку — образу, що виник у давньогрецькій міфології, а сьогодні широко використовується на позначення джерела багатства й успіху.

У казці «Яйце-райце» відображено риси народного світогляду, моральні уявлення українців, окремі звичаї та обряди. Нам, наприклад, зрозуміло, що виникла ця казка у хліборобському середовищі, адже в ній є згадки про вирощування пшениці та випікання хліба, а з чарівного яйця-райця з’являється не що інше, як свійська худоба, яка й робить чоловіка заможним господарем.

Гіпербола — перебільшення якостей людини, явища, предмета для надання художньому твору більшої виразності; здатність людей за допомогою уяви змінювати дійсність, створювати нові самостійні художні образи.

Читацький практикум

Яйце-райце

Казка

(Скорочено1)

1 Повний текст твору ви зможете знайти в електронному додатку до підручника.

Колись була птиця-жайворонок царем, а царицею — миша, і мали вони своє поле. Посіяли на тім полі пшеницю. Як уродила їм та пшениця — давай вони зерном ділитися. От одне зерно зайве було. Миша каже:

— Нехай мені буде!

А жайворонок каже:

— Нехай мені!

Думають вони: що тут робити? Пішли б позиватися, та немає старших за них: немає до кого йти позиватися. Потім миша каже:

— Ну, я лучче його перекушу.

Цар на це діло згодився. Миша тільки взяла зерно в зуби та в нору й побігла. Тут цар-жайворонок збирає всіх птахів, щоб звоювати царицю мишу, а цариця скликає всіх звірів — і почали війну.

[День билися, але ніхто не переміг. Тоді цариця веліла комашні за одну ніч повідкушувала птиці пір’я біля крил. Уранці птахи не змоги злетіти і попадали на землю. Так миша-цариця перемогла царя-жайворонка.]

А орел бачить, що то лихо, сидить на дереві й не злітає. Коли тут іде стрілець, бачить, що орел сидить на дереві, як націлиться на нього. А той орел так просить його:

— Не бий мене, голубчику, я тобі у великій пригоді стану!

Стрілець удруге націливсь, він ще його просить:

— Візьми лучче мене та вигодуй, то побачиш, у якій я тобі пригоді стану!

Стрілець ще наміривсь стріляти, утретє. Орел знов його почав просити:

— Ей, голубчику-братіку! Не бий мене та візьми до себе — я тобі у великій пригоді стану!

Стрілець повірив йому: поліз, та зняв з дерева, та й несе його додому. А він йому каже:

— Принеси мене до своєї хати та годуй мене м’ясом доти, поки в мене крила повідростають.

А в того чоловіка було дві корови, а третій бугай. Він зараз і зарізав йому одну корову. Орел ту корову за рік із’їв та й каже тому чоловікові:

— Пусти мене, я політаю, побачу, чи вже відросли крила. Той чоловік і випустив його з хати. Орел літав, літав, та й прилетів опівдні назад до того чоловіка, каже йому:

— Ще в мене мала сила — заріж іще одну ялівку!

[Зарізав чоловік другу корову. Орел із’їв її за рік. Знову випробував свої сили, але їх було ще замало. Велів орел зарізати й бугая. Шкода було чоловікові, але зарізав. Орел за рік з’їв бугая і полетів.]

Коли це прилітає та й каже йому:

— Ну, спасибі тобі, чоловіче: вигодував мене, а тепер сідай на мене.

Той чоловік питається:

— Що з того буде?

А він йому каже:

— Сідай!

Той і сів.

Орел його поніс аж у хмару, а потім і пустив його додолу. Той чоловік летить додолу, коли це орел не дав йому долетіти до землі, підхопив його та й каже:

— А що, як тобі здавалось?

А він каже:

— Так, наче я вже неживий був.

Тоді орел йому каже:

— Отак саме й мені було, як ти на мене націлявся.

Потім каже:

— Сідай знов!

Ілюстрація до казки «Яйце-райце» (Валентина Мельниченко, 1986)

Тому чоловікові й не хотілося сідати на орла — ну, нема що робити, таки сів. Орел знов його як поніс, та аж у саму хмару, а звідтіль скинув його з себе — та підхопив його так, може, як на два сажні від землі, та й питається його:

— А що, як тобі здавалось?

Він йому каже:

— Так зовсім, наче вже кістки мої розсипались.

Тоді орел йому каже:

— Так само й мені було, як ти вдруге націлявсь. Ну, ще сідай.

Той сів.

Орел як понесе його аж за хмару, та звідтіль і пустив його додолу, та підхопив уже аж коло самої землі, та тоді питається його:

— Як тобі здавалось, як ти летів на землю?

Він йому каже:

— Так, наче мене зовсім не було вже на світі.

Тоді орел йому каже:

— Отак же й мені було, як ти втретє націлявсь.

А потім каже:

— Ну, тепер уже ніхто нікому не винний: ні ти мені, ні я тобі. А тепер сідай на мене, та полетимо до моєї господи.

Ото летять та й летять, прилітають до його дядька. А він йому каже:

— Іди ж у хату, та як будуть питатися тебе: чи не бачив нашого небожа, то ти скажеш: як дасте яйце-райце, то й на вічі приведу.

Він приходить у хату, коли це йому кажуть:

— Чи по волі, чи по неволі?

А він їм каже:

— Добрий козак усе по волі ходить.

Вони його питаються:

— Чи не чув ти там за нашого небожа? Бо вже третє літо, як пішов на війну,— та ні чутки, ні звістки.

А він їм каже:

— Як дасте яйце-райце, то й на вічі приведу.

Вони йому кажуть:

— Лучче нам його ніколи не бачити, як віддати тобі яйце-райце.

Тоді він виходить із хати та й каже орлові:

— Казали так: лучче нам його ніколи не бачити, як тобі віддати яйце-райце.

Орел йому каже:

— Летімо далі!

Летять та й летять, та й прилітають до орлова брата, та й тут чоловік те саме говорив, що в його дядька, — таки й тут не получив яйце-райце.

Прилітають до його батька, а орел йому каже:

— Іди в хату, та як будуть питатися за мене, то скажеш, що бачив й на вічі приведу.

Увіходить чоловік у хату, а вони йому кажуть:

— Чи по волі, чи по неволі?

Він їм:

— Добрий козак усе по волі ходить.

Вони його стали питатися:

— Чи не бачив нашого сина? Бо вже як немає — четверте літо: десь пішов на війну, та, мабуть, убили його там.

А він їм каже:

— Я бачив, але як дасте яйце-райце, то я й на очі приведу.

Батько орлів каже йому:

— Нащо ж воно тобі? Лучче ми тобі дамо багато грошей.

Він каже:

— Я не хочу грошей, мені дайте яйце-райце!

— Піди ж приводь, зараз тобі дамо!

Ілюстрація до казки «Яйце-райце» (Катерина Штанко, 2005)

Він уводить орла в хату. Тоді його батьки так зраділи, що дали яйце-райце і сказали:

— Тільки не розбивай ніде на дорозі, а як прийдеш додому, то погороди загороди великі, а тоді його і розіб’єш.

Він іде та йде, та так схотілось пити йому... Коли це найшов криничку. Тільки що став пити воду, та якось об цебрину й розбив те яйце-райце. Як узяв скот вернути з того яйця!.. Верне та верне. Гониться він за тим скотом, то що з того боку піджене, на другий розійдеться... Кричить бідолаха — нічого сам не зробить! Коли це іде до нього змія й каже йому:

— Що ти мені даси, чоловіче, як я тобі скот цей вжену в те яйце?

А він їй каже:

— А що тобі дати?

Вона йому каже:

— Даси те, що без тебе стало дома?

А він каже:

— Дам!

Ото вона йому гарненько загнала той скот у яйце, заліпила славно яйце і дала йому до рук.

Він повертається додому, аж там без нього син народився. Ударив він об поли руками:

— Це ж я тебе, сину, віддав змії!

Ну, ото журяться вони з жінкою, а далі кажуть:

— Нема що робити, журбою не поможеш! Якось треба жити.

Погородив він загороди великі, розбив те яйце, випустив скот і забагатів.

Живуть вони, аж поки син підріс. От син і каже.

— Це ви мене, тату, віддали змії. Ну, дарма, якось буде!

От він зараз і пішов до змії.

Приходить до неї, а вона йому каже:

— Зроби мені троє діл та й підеш собі додому, а як не зробиш, то я тебе з’їм!

А коло її хати був великий луг — скільки оком зглянути! Так вона йому каже:

— Щоб ти за одну ніч отой луг викорчував, і щоб там ізорав, і пшениці насіяв, ізжав її, в скирти поклав і щоб в ту ніч з тієї самої пшениці мені паляницю спік: поки я встану, щоб вона на столі лежала.

Він іде до ставка та й зажуривсь. А там близько був мурований стовп, і в тім стовпі була зміїна дочка замурована. Він приходить сюди та й плаче. А дочка його питається:

— Чого ти плачеш?

А він каже:

— Як же мені не плакати, коли змія загадала таке, що я ніколи його не зроблю, а вона сказала, щоб за одну ніч зробив.

Вона його питалась:

— А що ж там?

Він їй і розказав. Вона йому каже:

— Як візьмеш мене за жінку, то я тобі все зроблю так, як змія казала.

Він каже:

— Добре!

Вона йому каже:

— Лягай же тепер спати, а завтра рано щоб устав та понесеш змії паляницю.

Ілюстрація до казки «Яйце-райце» (Нінель Єрмак, 1960)

От пішла дочка змії до того лугу та як свисне: той луг тріщить, лущить — на тім місці ореться, пшениця сіється... — до світу спекла паляницю, дала йому. Він приніс до змії в хату і поклав на столі.

Змія прокинулася, вийшла в двір та й дивиться на той луг, тільки сама стерня та скирти стоять. Тоді йому каже:

— Ну, справивсь! Гляди ж, щоб і вдруге діло зробив!

Та зараз йому й загадала:

— Щоб ти оту гору розкопав, і щоб туди Дніпро йшов, а коло того Дніпра побудуй комори: щоб байдаки туди приставали, й щоб ти ту пшеницю продав на байдаки. Як устану рано, то щоб це все було готове!

Він ізнов іде до того стовпа та й плаче. Та дівка його питається:

— Чого ти плачеш?

Він їй розказав те все, що йому змія загадала. Так вона йому каже:

— Лягай спати, я це все пороблю.

А сама як свисне, то та гора розкопується, Дніпро туди йде, коло нього комори будуються... Тільки прийшла та збудила його, щоб він пшеницю видав купцям на байдаки з тих комор. Змія встає та й дивиться, що все так ізроблено, як вона йому загадала.

Тоді загадує йому втретє:

— Щоб ти цю ніч уловив золотого зайця і раненько щоб приніс мені в хату.

Він ізнов іде до того стовпа та й плаче. Та дівка питається його:

— Що вона загадала?

Він каже:

— Оце вже не жарти: хто його знає, як того золотого зайця зловити.

Вона каже йому:

— Одначе ходім до тієї скелі. Стань над норою, ти будеш ловити, а я буду гонити з нори, і гляди ж: що тільки буде виходити з нори — бери його: то золотий заєць!

Ото вона пішла та й жене. Коли це вилазить з нори гадюка та й сичить. Він її і пустив. Дівчина виходить із нори та й питається його:

— А що, нічого не вилазило?

А він каже:

— Ба, ні: лізла гадюка, а я побоявся її, щоб не вкусила, та й пустив.

А вона йому каже:

— А щоб тебе! Ото і є заєць! Ну, гляди ж, я ще раз піду; та як буде хто виходити й казатиме, що тут немає золотого зайця, то ти не вір, а хапай його!

Полізла та й жене. Коли виходить така стара баба та й питається того парубка:

— Чого ти, сину, тут шукаєш?

А він їй каже:

— Золотого зайця.

Вона йому каже:

— Де тут він узявся: тут його нема!

Сказала це та й пішла від нього. Коли це виходить та дівка та й питається його:

— А що, нема зайця? І ніщо з нори не виходило?

Він каже:

— Ба, ні: виходила баба стара та спиталась мене, чого я тут шукаю, а я сказав, що золотого зайця. А вона каже: тут його немає, то я її й пустив.

Тоді вона каже:

— Чом ти не держав: ото ж заєць! Ну, тепер більше ніде його не піймаєш, хіба я перекинуся зайцем, а ти мене принесеш і покладеш на стільці, тільки не віддавай змії до рук, бо як віддаси, то вона пізнає та розірве і тебе і мене.

Ілюстрація до казки «Яйце-райце» (Катерина Штанко, 2005)

От вона так і зробила: перекинулась золотим зайцем, він узяв приніс того зайця, поклав його на стільці та й каже змії:

— Нате ж вам зайця, а я піду вже від вас.

Вона каже:

— Добре, йди!

Він пішов.

А змія тільки з хати, а заєць знову перекинувся дівчиною та за парубком. Почали вони вдвох утікати. Біжать та й біжать. Коли це змія побачила, що то не заєць був, а її дочка, — давай доганяти, щоб її розірвати. Та сама не побігла змія, а послала свого чоловіка. Змій біжить за ними: коли вони чують — аж стугонить земля... Тоді дівка каже:

— Оце вже за нами біжить! Я перекинусь пшеницею, а ти дідом, та будеш стерегти мене. Та як буде питаться тебе, чи не бачив парубка й дівки, чи не йшли сюди, то ти скажеш, що тоді, як ця пшениця сіялась.

Коли це змій летить та й питається того діда:

— Чи не бачив тут — не йшли парубок з дівкою?

А він каже:

— Ба, йшли.

Той питається:

— Давно ж вони йшли?

Дід:

— Тоді, як оця пшениця сіялась.

Змій каже:

— Цю пшеницю вже пора косить, а їх учора не стало.

Та й вернувся назад. Зміїна дочка зробилась ізнов людиною, а той дід — парубком, та давай утікати.

Ілюстрація до казки «Яйце-райце» (Валентина Мельниченко, 1986)

Прилітає змій додому. Змія його питається:

— А що, не догнав? І нікого не зустрічав на дорозі?

А він каже:

— Ба, ні! Зустрічав: дід стеріг пшеницю, а я його питавсь: чи не бачив, тут не йшли парубок із дівчиною? А він каже: ішли тоді, як оця пшениця сіялась, але ж та пшениця така, що пора косити, — так я і вернувсь.

Тоді змія йому каже:

— Чом ти того діда й ту пшеницю не розірвав? То вони самі! Біжи вдруге за ними, та щоб доконче розірвав!

Летить змій. Коли ті чують, що летить ізнов, аж земля реве, так дівка каже:

— Ей, летить ізнов! Зроблюся я монастирем, таким старим, от-от розвалиться, а ти — ченцем; та як буде він тебе питатися, чи не бачив таких-то — скажеш: «Бачив тоді, як оцей монастир будувався».

Коли це летить змій та й питає того ченця:

— Чи не бачив — не йшли тут парубок і дівка?

А він каже:

— Я бачив тоді, як оцей монастир роблено.

А змій каже йому:

— Їх учора не стало, а цей монастир уже годів сто, як роблено.

Сказав це та й вернувся назад.

Повертається додому та й розказує змії:

— Бачив одного ченця, коло монастиря ходив; як я його питався, то він сказав, що бігли тоді, як оцей монастир роблено, але тому монастиреві уже років сто, а їх учора не стало.

Тоді вона йому каже:

— Чому ти не роздер того ченця і монастиря не розвалив, то ж вони! Тепер я сама побіжу!

Побігла.

Ото біжить... Коли ті чують — аж земля реве і гаряча. Дівчина тоді каже йому:

— Ей, отепер ми пропащі: уже сама біжить! Ну, я тебе зроблю річкою, а сама зроблюсь рибою-окунем.

Зробила.

Прибігла змія та й каже до тієї річки:

— А що, втекли?

Перекинулась зараз щукою, ну ж бо гонитися за тією рибою: що хоче вхопити, то окунь повернеться своїм пір’ям гострим до неї, то вона не візьме його. Гонилась, гонилась — так-таки не вловила та надумала всю воду з річки випити. Почала пити: пила-пила, напилась багато та й луснула.

Ото тоді та дівка, що була рибою, каже тому парубкові, що був річкою:

— Тепер ми вже не біймось! Ходімо до твоєї господи; то ти підеш у хату, та гляди: усіх поцілуєш, тільки дядькової дитини не цілуй, бо як поцілуєш ту дитину, то забудеш за мене. А я пока наймусь у цім селі в кого-небудь.

Ото він прийшов у хату, з усіма поздоровкався та й думає собі: «Як же мені не поздоровкаться з дядьковою дитиною? Таж вони подумають щось погане про мене». Поцілував і дитину дядькову. Як поцілував, так і забув за ту дівку.

Ото побув півроку та задумав жениться. Йому нарадили одну гарну дівку, щоб він її брав; він за ту й забув, що його врятувала від змії, з іншою заручився.

Ілюстрація до казки «Яйце-райце» (Катерина Штанко, 2005)

От перед весіллям, увечері, кличуть на шишки молодиць. Прикликали і ту дівку, що він з нею втікав, — хоч її й ніхто не знав, що воно за дівка. Почали бгати шишки; та дівка зліпила з тіста голуба й голубку та й пустила додолу, а вони стали живі. Голубка й почала говорити до голуба:

— А ти забувсь, як я за тебе луг викорчовувала й там пшеницю сіяла, а з тієї пшениці паляницю спекла, щоб ти до змії відніс?

А голуб каже:

— Забув, забув!

Потім знов голубка каже:

— А ти забувсь, як я за тебе гору розкопувала і туди Дніпро пустила, щоб байдаки ходили до комор і щоб пшеницю ти продавав на байдаки?

А він каже:

— Забув, забув!

Потім знов голубка каже:

— А ти забув, як ми ходили вдвох за золотим зайцем? Ти й мене забув?

А голуб каже:

— Забув, забув!

Тоді парубок згадав за ту дівку, — за цю-таки саму, що голуби поробила, та ту перепросив, а з цією оженився. І тепер живе добре.

Розмірковуємо над текстом твору

1. Яке враження справила казка? Чим зацікавила? Хто з персонажів сподобався вам найбільше? Чому?

2. Чи сподобалася вам мова цього твору? Чи легко було читати цю казку? Які слова були незрозумілими? Що допомогло вам витлумачити ці слова?

3. Пригадайте, які ознаки мають героїко-фантастичні казки. Назвіть їх. Чи властиві ці ознаки казці «Яйце-райце»? Свою відповідь обґрунтуйте прикладами з тексту твору.

4. Назвіть головних героїв цієї казки. Чи мають вони якісь чарівні, фантастичні риси? Свою відповідь обґрунтуйте.

5. Хто протистоїть цим героям? Хто, на вашу думку, є у казці уособленням зла?

6. Про які чарівні предмети розповідає казка?

7. У казці, як і в житті, кожна подія або вчинок має свої наслідки. Поміркуйте, чому казка починається розповіддю про те, як цариця-миша й цар-жайворонок не поділили зернятко. На кого з персонажів казки ця подія мала найбільший впив?

8. Учинок якого персонажа визначив подальший розвиток подій? Що то був за вчинок? Прочитайте виразно цей епізод казки.

9. Скільки разів стрілець цілив в орла? Скільки разів орел просив не вбивати його й обіцяв нагороду?

10. Розгляньте схему. Її склали ваші однолітки, щоб наочно показати зв’язок подій у казці «Яйце-райце» та особливості її будови.

Розмірковуємо над текстом твору

11. Поміркуйте, який учинок чоловіка став рушійною силою розвитку подальших подій у казці.

  • А чоловік випадково розбив яйце
  • Б чоловік необачно дав обіцянку змії

Шукаємо відповіді разом

12. Об’єднайтеся в групи, висловіть припущення (гіпотезу), наведіть аргументи1 на доказ, презентуйте свою роботу однокласникам та однокласницям.

• Як могли б розвиватися події у казці, якби чоловік зробив лише якийсь один із цих учинків: або був дуже обережним і не розбивав яйця, або не давав зміюці обіцянок?

1 Аргумент — підстава, доказ, які наводяться для обґрунтування, підтвердження чого-небудь.

13. Попрацюйте в парі, складіть подальший діалог між чоловіком та змією. Кінцівку цього діалогу можете вигадати так, щоб чоловік не давав необдуманих обіцянок.

Змія. Що ти мені даси, чоловіче, як я тобі допоможу, вжену худобу в те яйце?

Чоловік. А що тобі дати?

Змія. Даси те, що без тебе стало дома?

Чоловік. ...

Змія. ...

Чоловік. ...

Розмірковуємо над текстом твору

14. Як далі розгортаються події у казці? Хто стає головним героєм наступної частини твору?

15. Поміркуйте, чому син чоловіка вирішив піти до змії.

16. Що загадувала робити змія? Скільки випробувань чекало на парубка?

17. Хто допомагав парубкові?

18. З яким завданням було впоратися найважче? Чому? Прочитайте виразно цей епізод. Поміркуйте, чому парубок упустив золотого зайця. Як це його характеризує?

19. Що вигадала дівчина, щоб змія відпустила парубка?

20. Як змія здогадалася, що то був не золотий заєць, а її дочка?

Гра «Ми команда»

21. Завдання для парної або групової роботи. Об’єднайтеся в малі групи-команди, виконайте завдання і презентуйте його однокласникам та однокласницям.

Підготуйте переказ епізодів утечі та переслідування парубка й дівчини. Перекажіть ці епізоди «ланцюжком»: кожен член команди переказує один епізод і передає слово іншому.

Заувага! У цій грі також не буде переможця, але виграють усі, якщо працюватимете злагоджено, творчо, із задоволенням!

Розмірковуємо над текстом твору

22. Завдання виконуємо письмово. Спробуйте схематично зобразити другу частину казки, як це зробили ваші однолітки (с. 61, завдання 10). Скільки різнокольорових груп квадратиків вам знадобиться? Скільки квадратиків буде в кожній групі? Складіть схему та пояснення до неї.

Обираємо завдання на свій смак

23. Оберіть запитання, обміркуйте й дайте обґрунтовану відповідь.

• Чому казка має назву «Яйце-райце»? Якого значення набуває цей образ?

• Які риси людини уособлюють чоловік та його син? Чого в них можна навчитися?

• Якою постає в казці дочка змії? Які риси вона уособлює?

24. Напишіть есе на тему:

• Чого навчає казка «Яйце-райце».

25. Прочитайте есе вашої однолітки. Визначте головну думку та структурні елементи наведеного есе.

Чого навчає казка

Народними казками багато століть захоплюються в усьому світі. Чого ж вони навчають?

ЦІ давні історії вчать нас долати труднощі. Наприклад, коли я прочитала казку «Яйце-райце», то вирішила бути такою сміливою й розумною, як її герой та героїня. Казки допомагають розв’язувати проблеми реального життя. А ще читання фантастичних історій — це весела розвага.

Гадаю, народні казки завжди будуть серед улюблених книжок дорослих і дітей.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Українська література 5 клас Борзенко 2022", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду