Войти
Закрыть

Народні загадки

5 Клас

До малих жанрів фольклору належать також і загадки, яким притаманні метафоричність, стислість і чіткість. Загадка — малий жанр фольклору, дотепне запитання, часто у віршованій формі, яке потребує відповіді (відгадки). Спочатку загадка мала магічне значення. Наші предки вважали: якщо людина вміє відгадувати загадки, вона володіє надприродною силою. Зараз цей твір має більшою мірою розважально-пізнавальний характер. Народні загадки відтворюють реальне життя людей, а саме: процеси праці, зміну пір року, явища природи, повсякденний побут, догляд за тваринами, рослинами. Метафора — це слово або словосполучення, яке переносить ознаки одного предмета чи явища на інші на основі подібності чи контрасту. Наприклад, сонце, яке від ранку до ночі рухається небом спочатку вгору, а потім донизу, нагадує «золоту тарілочку», що «котиться по крутій горі». Тому в загадці Леоніда Глібова, яку ти читатимеш згодом, словосполучення «золота тарілочка» є метафорою сонця. Епітет — художнє означення. Загадки не лише розважають, а ще й розвивають кмітливість, спостережливість, образне мислення. Часто загадки народ використовував у казках. Наприклад, в українській народній казці «Мудра дівчина» пан випробовував героїню загадками....

Прислів’я й приказки — перлини народної мудрості

5 Клас

Чи задумувався/задумувалася ти, як жили наші предки? Що підбадьорювало їх, коли вони обробляли поле, як передавали свій життєвий досвід від покоління до покоління? Як інформація долала час і простір? Де зберігалася від знищення, щоб тепер, у XXI ст., ти міг отримати її? Отож щоб веселіше сіяти, садити, копати чи збирати збіжжя, наші предки наспівували собі різних пісень (адже навушників і доступу до інтернету не було). Почуту інформацію передавали з уст в уста, а цікаву казку мати розповідала маляті. Дитина ж, коли виростала, — своїй. Так із покоління в покоління передавали зміст твору. Не дивно, що текст змінювався, тобто не був дослівним. Щось та й забували, а щось — доповнювали й удосконалювали. Часто це були мудрі поради, влучні повчальні вислови. Термін «фольклор» уперше вжив англійський учений Вільям Томсон у середині XIX ст. Англійське слово «folklore» складається з двох коренів. Folk — означає «народний», a lore — «наука, ученість». Тож буквально слово «фольклор» означає «народне знання», «народну мудрість». Прислів’я — це жанр фольклору, короткий ритмічно організований вислів повчального змісту. Наприклад, «Життя без книжок — мов небо без зірок». До прислів’я близькі афоризми (влучні вислови відомих людей — письменників, науковців тощо) та приказки....

Роль книги в житті людини

5 Клас

За князювання Ярослава Мудрого в Києві при Софійському соборі заснували першу в Руси-Україні книгозбірню. Тому в Софійському музеї й зараз можна побачити пам’ятний знак — камінь, на якому зображено князя Ярослава з книжкою в руках і викарбовано рядки літопису: «Року 1037 Ярослав цей, син Володимира, засіяв книжними словами серця вірних людей. Велика ж бо користь людині від учення книжного»... У прадавні часи «дитинства людства» чи не єдиним засобом передачі знань від покоління до покоління та надійним оберегом від ворогів було слово. Саме тоді, приміром, з’явилися перші усні оповідки про тварин, відомі тобі як казки про Лисичку-Сестричку та Вовчика-Братика. Згодом люди навчилися писати та читати. Ось тоді й винайшли книжку. Якою була найперша книжка, невідомо. Напевне, її надряпали на корі якогось дерева чи на звірячій шкурі. А коли люди навчилися обробляти глину, то почали записувати тексти на мокрих глиняних табличках, які потім обпалювали в печах, як нині цеглу. Такими були «сторінки книжок» у Стародавньому Вавилоні та Китаї, що їх і сьогодні можна побачити в багатьох музеях світу. Як ти вважаєш, чому письмо на цеглинах не задовольнило людство? Уявіть: за такої «технології» кожен твій підручник важив би кілограмів зо тридцять і до шкільного наплічника точно би не помістився! До того ж, ці «глиняні аркуші» були недовговічними, бо таблички легко розбивалися. Тож користуватися такими «книжками» було вкрай незручно....

Словник термінів і понять 5 клас Борзенко 2022

5 Клас

Акровірш — поетичний твір, у якому початкові літери кожного рядка, якщо читати їх згори вниз, утворюють слово або фразу. Алегорія (інакомовлення) — втілення певної людської риси в образі тварини, рослини або предмета. Афоризм — лаконічний влучний вислів. Байка — віршоване або прозове алегоричне оповідання повчального змісту. Вічні теми — літературні теми загальнолюдського значення (життя і смерть, добро і зло, любов і ненависть, людина і природа). Гіпербола — перебільшення якостей людини, явища, предмета. Гумор — відображення смішного в людині й житті. Гумор частіше висловлює добродушне ставлення. Діалог — розмова двох осіб у літературному творі. Драма-казка — драматичний твір із казковими героями та подіями. Епіграф — цитата, уміщена перед текстом твору або його розділами, яка визначає основну ідею чи тему твору, вказує на авторську позицію. Епізод — відносно самостійна частина сюжету твору. Епітет — художнє означення....

Зірка Мензатюк (нар. 1954 р.)

5 Клас

Зірка Захаріївна Мензатюк народилась 21 жовтня 1954 року в селі Мамаївцях Чернівецької області. Писати вірші почала в шкільні роки. Закінчила Львівський університет, працювала журналісткою в різних газетах. У дитячому журналі «Соняшник» вела пізнавальні рубрики «Храми України», «Фортеці України», «Щоденник мандрівника». Письменниця є авторкою багатьох прозових творів для дітей та підлітків. Вона видала книжки «Тисяча парасольок», «Мільйон мільйонів сестричок», «Київські казки», «Казочки-куцохвостики», «Таємниця козацької шаблі», «Катрусині скарби», «Як до жабок говорити», «Зелені чари» та ін. Зірка Мензатюк переконана, що діти мають самостійно обирати собі читання: «Хай діти читають те, що хочуть, — хтось казки чи пригоди, а хтось пізнавальну літературу; хтось про котів чи піратів, а інший про видатного математика чи знаменитого футболіста»....

Всеволод Нестайко (1930-2014)

5 Клас

Всеволод Зіновійович Нестайко народився 30 січня 1930 року в місті Бердичеві на Житомирщині. Коли помер батько, мати забрала хлопця до родичів у Київ. Часи Другої світової війни були важкими, навчатися довелось у непростих умовах: мати-вчителька навіть організувала в окупованому місті підпільну школу. Після війни майбутній письменник закінчив філологічний факультет Київського університету, працював у журналах «Дніпро», «Барвінок», у різних видавництвах. Літературою Всеволод Нестайко захопився в дитинстві — дуже полюбив пригодницькі твори Даніеля Дефо, Жуля Верна, Марка Твена, Джека Лондона. Мріяв подорожувати, хотів стати моряком, однак переважило творче покликання. Пізніше з гумором пояснював, чому обрав шлях дитячого автора: «А коли я став по-справжньому дорослим, мені страшенно захотілося повернутись назад у дитинство — догратися, досміятися, добешкетувати... Вихід був один — стати дитячим письменником. Так я й зробив. І, пам’ятаючи своє невеселе дитинство, я намагався писати якомога веселіше». Перевіряємо, чи уважні ми читачі й читачки 1. Яким було дитинство письменника Всеволода Нестайка? 2. Як сам Всеволод Нестайко пояснював, чому він вирішив стати дитячим письменником? Епічний твір Ви вже знаєте, що ліричні поезії зображують людські роздуми й почуття, драматичні твори призначені для вистави на театральній сцені. А ось оповідання, повісті й романи належать до епосу. Це слово у грецькій мові означає «розповідь». Основне в епічному творі — це авторська розповідь про героїв: їхні долі, вчинки, захоплення, наміри....

Галина Кирпа (нар. 1950 р.)

5 Клас

Буремні події осені 2013 — зими 2014 років увійшли в нашу історію як Революція Гідності. Тоді країна піднялась на протести проти злочинних дій влади. Багато людей віддали життя в боротьбі за вільне майбутнє нашого народу. Для українців це жива історія, що й досі відгукуються болем у багатьох серцях. «Події на Майдані ніколи не минуть у душі. І у моїй пам’яті вони також залишаться назавжди», — зізналася письменниця Галина Кирпа, яка активно підтримувала протестувальників. Галина Кирпа розповіла, як і за яких обставин з’явилось оповідання «Мій тато став зіркою»: «Я писала цю книжку дуже довго, понад рік. Розпочала роботу влітку 2014 року, після тих страшних подій на Майдані. Коли ми ховали1 наших героїв, там, на Майдані, були також мами з дітками. Серед них стояла одна дівчинка, очі якої я запам’ятала назавжди... І героїня моєї книжки — така ж дівчинка. Я намагалася уявити, що ж відбувається в душі дитини, тато якої не повернувся додому, а лежить у домовині. Мабуть, тому, що я сама часто відчуваю себе дитиною, я відчула сльози тієї дівчинки»....

Навігація