Войти
Закрыть

Іван Нечуй-Левицький (1838-1918) «Вітрогон»

5 Клас

У цьому розділі ти прочитаєш оповідання Івана Нечуя-Левицького й Бориса Грінченка, із яких довідаєшся про шкільне навчання й літні забави дітей — твоїх однолітків/одноліток, які жили колись. А про проблеми твоїх сучасних ровесників/ровесниць дізнаєшся, коли познайомишся з героями та героїнями творів Оксани Сайко й Галини Кирпи. Сподіваємось, у цих творах ти знайдеш відповіді на багато запитань, що хвилюють тебе, а головне — навчишся краще розуміти інших людей. Пам’ятаю, мені було років шість або сім, як це діялось. Батько мій був тоді економом1 в одному селі. Економія стояла сливе край села, вся обсаджена вербами й тополями. За економією слався до кінця села широкий вигін, де весною і влітку пастушки пасли ягнята. 1 Економія — господарство в панському маєтку в XIX ст.; економ — людина, яка керувала цим господарством. Дома не було мені з ким гулять. Була в мене одним одна менша сестра, але така вередлива та плаксива, що й гулять і бавиться з нею було не можна. Поміркуй! • Якими почуттями пройняті спогади оповідача твору про його дитинство? • Які розваги автор згадує з найбільшим теплом? Нема мені дома з ким гулять, а гуляти, господи, як хочеться! Оце було втечу з хати на вигін до хлопців, бігаємо навперейми, наввипередки, граємо в довгої лози, загнуздаємось та граємо в коней. А набридне бігать, ідемо до річечки, що текла або слизила внизу край вигону, серед очерету та осоки. Лазимо було в лозах, понариваємо прездорові пучки ожини, наїмось, ще й позамазуємо пазухи ожиною. Прийду було додому й сестрі принесу пучок ожини. А мати мені тиче кислиці: «Навіщо ти, Васильку, замазав білу сорочку ожиною?». Велика пак цяця — біла сорочка. Спробувала б мама, як гарно лазить в лозах та ожину рвати, то, може б, і не тикала мені кислиць, та ще й так часто....

Анатолій Качан (1942) «Море грає»

5 Клас

Автор цього чудового вірша — один із найпопулярніших сьогодні українських дитячих поетів Анатолій Качан (1942). Народився він на Миколаївщині. Це безкраї, благодатні степи на Півдні України, що зливаються з неозорим морем. Не випадково, що захоплення красою, привіллям степу й моря стало головною темою творчості митця. А. Качан учителював у незвичайному місті Вилкове. Його ще називають українською Венецією. Адже люди тут живуть майже «на воді», за автобуси й тролейбуси їм правлять звичайнісінькі човни. Нині письменник живе в Києві. Пише для дітей надзвичайно цікаві вірші. Більшість персонажів творів А. Качана — твої однолітки, які мріють якнайшвидше дочекатися канікул і поїхати до моря. Діти дуже люблять, коли письменник А. Качан зустрічається з ними. Адже він може розказати стільки кумедних і таємничих історій! А всіляких скоромовок, загадок, дражнилок, мирилок, забавлянок він знає просто безліч! Кожен його вірш сяє захватом і радістю відкриття прекрасного українського світу. Поміркуй! • Які особливості поезії А. Качана відображено у вірші «Море грає»? У колі мистецтв Український художник XIX ст. Архип Куїнджі мав дивовижний талант відтворювати на полотні нескінченність простору, невловимі порухи сонячного світла, води, повітря, хмар....

Марія Морозенко (1969) «Вірність Хатіко»

5 Клас

Маленький песик мало що розумів зі сказаного. Він був іще зовсім крихітним, а його досвід спілкування з людьми — мізерним1. Та чомусь цієї миті Хатіко захотів залишитися з цим чоловіком, що мав світлий погляд і неймовірно теплі лагідні руки, які вміли ніжно гладити собачу шерстку. 1 Хатіко народився 10 листопада 1923 року на фермі неподалік міста Одате, префектура Акіта (Японія). Цуценятко Хатіко відразу ж полюбило свого господаря Хідесабуро Уено. Він сподобався йому вже тієї миті, коли той узяв його на руки. Почуття безпорадності, яке невідступно супроводжувало малого песика від рідної ферми, відразу ж зникло, щойно той лагідно заговорив до нього. Так, безперечно, Хатіко сумував за своїм звичним домом на фермі, де він насправді так мало провів часу. Щойно навчився їсти з мисочки, його колишній господар привіз цуценя у гамірне місце і передав на руки цього чудового чоловіка зі словами: — Вчителю, собачку породи акіта-іну я хотів би подарувати вам на знак вдячності. Завдяки вашим життєвим урокам я навчився бачити цей світ по-новому, а знання, які отримав від Вас, навчаючись на факультеті сільського господарства, допомогли мені визначитись із майбутнім. Так я став успішним фермером і ось тепер маю чудову прибуткову справу для родини. Дізнавшись, яке горе спіткало вас, коли ви втратили свого улюбленця, я вирішив привезти «живий гостинчик» із власної ферми в Одате. Мої собаки — добрі помічники та надійні друзі. Вірю, цей песик стане утіхою вам, хоча й знаю, нікого не можна замінити бодай кимось. Але ж я не кажу зараз про заміну. Гадаю, можна розпочати нову історію дружби. Ось, погляньте, вчителю, яке це неймовірне цуценя! Ви можете подарувати йому свою турботу і чуйність, натомість отримаєте щось значно ліпше — безмежну відданість і любов....

Микола Вінграновський (1936-2004) «Гусенятко»

5 Клас

Ти вже знаєш поетичні та прозові твори про рідну природу. Краса зими і весни зачарувала тебе в поезіях Олени Пчілки і Павла Тичини, щемні спогади про маленьких пташеняток Цві та Рінь залишилися в тебе після прочитання казки Оксани Іваненко. Наразі із казки Миколи Вінграновського «Гусенятко» ти довідаєшся про дружну сім’ю гусей! Цей твір, хоч і розповідає про птахів, навчить тебе цінувати надійну підтримку твоєї родини. Гусенятко Гусенятко розплющило одне очко, потім друге, пискнуло і — народилося. Мама подивилась на нього, вкрила його крилом і заплакала: вночі гуси мали відлітати. Вона ще мала надію, що з цього яєчка нікого не буде, — аж на і є, знайшлося: згорблене, вогке, сумне, з прилиплою шкаралупкою на дзьобику, гусенятко обсихало під маминим крилом і не знало, що двоє його братів і четверо сестричок народилися ще у травні, весною, коли й треба, а воно — восени, сьогодні....

Оксана Іваненко (1906-1997) «Цвітарінь»

5 Клас

Тук-тук! — тихенько застукотіло на горішній вітці. Так тихо, як у тебе іноді у вушку задзвенить, — навіть ніхто, крім тебе, й не почує. Отак застукотіло і в гнізді, в двох малесеньких яєчках, і почула цей стук лише мати-пташка. Це ж були її рідні-рідні яєчка. І раптом — трісь! — розкололись яєчка, і звідти висунулися дві малесенькі кумедні голівки з великими ротами. Й роти враз розкрилися. — Цві! — цвікнуло перше пташеня. — Рінь! — закінчило друге. — Цві-рінь! — сказали вони разом і так широко розкрили роти, що здавалося, от-от роздеруться. — Цві-та-рінь! Цвітарінь! — підняли всі пташки враз галас, заспівали, засміялися, бо пташки були взагалі найпривітніші і найвеселіші в лісі. І пташенят тих назвали Цві та Рінь. Поміркуй! • За допомогою яких художніх засобів О. Іваненко описує, як прокльовуються пташенятка? Які почуття виникають у тебе під час прочитання цього епізоду казки? • Чи доводилося тобі бачити пташенят у гніздечку? Намалюй їх або опиши за допомогою слів. Напевно, ти знаєш, що пташенят ніколи не можна торкати, навіть наближатися до їхнього гнізда. Поясни, чому? У лісі вже наливалися терпкі кислички, а в полі покосили жито й пшеницю. Цілий день Цві та Рінь літали над лісом. Вершечки дерев жартома лоскотали їх, пташки спускалися до річки або намагались у височині догнати хмарки. Коли не було вітру, вони літали дуже-дуже високо. Адже високо не так страшно було літати. З височини їм усе здавалося маленьким і ласкавим, а коли вони спускалися вниз — все було велике-велике: і дерева, і кущі, і звірі....

Павло Тичина (1891-1967) «Хор лісових дзвіночків», «Гаї шумлять...»

5 Клас

Ти вже знаєш із початкової школи або ж самостійно читав/читала поезії Павла Тичини. Які його твори ти пригадуєш? Чим вони відрізняються від віршів інших поетів/поетес? Наразі ти маєш можливість насолодитися ще кількома дивовижними поезіями цього митця. Уяви осяяний сонцем літній ліс, а за ним безмежне поле золотавого жита. Подумки домалюй конкретні деталі й опиши цей пейзаж. А ось таким його почув, побачив і змалював у вірші «Хор лісових дзвіночків» поет Павло Тичина. • Виразно прочитай вірш із однокласниками/однокласницями. Попрацюйте у групах. Хай перша група читає текст, а друга — повторює третій рядок кожної строфи, а всі разом дзвінко підхоплюйте останні два слова строфи. Так у вас і з’явиться хор класних дзвіночків! Ти вже знаєш із уроків зарубіжної літератури твори, що належать до пейзажної лірики. Які з таких поезій тобі найбільше сподобалися? Чому? Хто їх автор/авторка?...

Олена Пчілка (1849-1930) «З ґринджолятами»

5 Клас

Ти вже знаєш про Олену Пчілку та її твори. Напевно, ти читав/читала в молодших класах або ж самостійно її казки, віршики, байки, загадки. Розкажи про такий читацький досвід. Також ти вже ознайомився/ознайомилася із творчістю славетної доньки Олени Пчілки — Лесі Українки. Пригадай її зворушливу казку «Лелія», вивчену нещодавно. А тепер ти довідаєшся більше про письменницю Олену Пчілку. Літературознавчий клуб Справжнє ім’я письменниці Олени Пчілки — Ольга Косач (1849-1930). Олена Пчілка — це псевдонім, тобто прибране ім’я. Чому саме таке? Дідусь письменниці мав свою пасіку. Маленька Оля любила спостерігати за бджілками, завжди захоплювалася їх працьовитістю, моторною вдачею. А незабаром і сама стала такою — усе життя невтомно працювала для рідного народу як письменниця, науковиця, громадська діячка. Народилась Ольга Косач у місті Гадяч на Полтавщині, у дворянській родині Драгоманових — нащадків козацької старшини. Родина була дружною, освіченою й патріотичною. Драгоманови міцно трималися рідних традицій, шанували народні пісні й казки. Їхні діти виростали в оточенні простих людей Гадяча. Дружили з місцевою дітворою. Разом колядували й засівали на різдвяні свята, влітку купались у річці, а взимку каталися на санчатах і грали у сніжки....

Тетяна Майданович (1957) «Країна Українія», «О Україно! Божий білий цвіт!»

5 Клас

Тетяна Майданович (1957) народилася на Житомирщині. У родині цінували народні пісні, твори українських письменників/письменниць, шанували християнські традиції. Не випадково саме ці цінності є основою багатогранної творчості письменниці — поезії, казок, оповідань, повістей, наукових праць. Мотиви її поетичної збірки «Країна Українія» — історичне минуле нашого краю, чудова природа, роздуми про вічні людські цінності. У віршах Т. Майданович майстерно використовує метафори, зокрема такі: «Україна прийшла у серце», «тут зібрались казки й пісні з усього світу». Допомагають вираженню щирої любові до батьківщини й образні означення, що підкреслюють особливі риси в зображених авторкою краєвидах: «Божий білий цвіт», «водоносні гони», «душі сонячні», «трави запашні». Такі означення називають епітетами. Літературознавчий словничок Епітет — художнє означення, що емоційно або образно характеризує певне явище. Наприклад, веселий сніжок, усміхнене сонце, радісна пісня, розкішні небеса, сонячні душі....

Галина Кирпа (1950) «Мова моя»

5 Клас

Ти вже знаєш, що ліричні твори передають почуття, переживання, роздуми людини (ліричного героя/героїні) та виражають певні мотиви. Наразі ти матимеш можливість знову поринути у світ поезії та дістати насолоду від читання, навчишся визначати патріотичні мотиви у творах сучасної української поезії, виокремлювати в них епітети, порівняння й метафори, що сприяють розкриттю головної думки кожного вірша. А головне — поезія цього розділу увиразнить твої патріотичні почуття, гордість за рідну країну. Найчастіше порівняння вживають зі сполучниками як, наче, неначе, мов, немов, ніби. Але іноді трапляються порівняння без сполучників (в орудному відмінку). Як-от, «ліхтарі сонцями позвисали над вулицею». Щоб перевірити, чи справді це порівняння, треба подумки перетворити його на сполучникове. Якщо зміст образу не зміниться, то це й є порівняння. Наприклад, «ліхтарі, мов сонця, позвисали над вулицею»....

Богдан Лепкий (1872-1941) «Шевченкова верба»

5 Клас

Ти вже знаєш, що творчість Т. Шевченка істотно вплинула на розвиток української літератури. Більшість письменників і письменниць наступних поколінь вважають його своїм учителем, адже саме після того, як відкрили для себе в дитинстві «Кобзар», вони вирішили стати літераторами. Богдан Лепкий (1872-1941) народився на Тернопільщині. У ті часи загребущі сусідні імперії розділили нашу Батьківщину. Східну її частину захопила Російська імперія, західну — Австро-Угорська. Проте, хоч і роз’єднані кордонами, українці свято берегли єдність, спільну рідну мову та традиції. Ось і Богдан Лепкий, вражений Шевченковим словом, присвятив своє життя рідному народові. Важко назвати всі грані його таланту. Б. Лепкий був поетом, прозаїком, художником, видавцем, науковцем. Значних зусиль він доклав для осягнення й популяризації творчості улюбленого митця. Кілька разів видавав «Кобзар», наукові та художні праці про творчість Шевченка. «Шевченкова верба» — один із таких творів....

Навігація