Олена Пчілка (1849-1930) «З ґринджолятами»
- 19-01-2023, 00:08
- 944
5 Клас , Українська література 5 клас Яценко, Пахаренко 2022
Рідна природа
Читацький путівник
Юний читачу! Юна читачко!
Славетний український учитель Василь Сухомлинський наголошував: «Краса природи — це одне з джерел, що живить доброту, сердечність і любов».
Вивчаючи розділ «Рідна природа», ти переконаєшся у глибокій істинності цих слів, помилуєшся красою й мудрістю природи у дзеркалі літератури.
Олена Пчілка
Ти вже знаєш, що багато українських поетів/поетес змальовували у своїх творах зиму.
Пригадай вірші про зиму. А які з них тобі найбільше подобаються?
Мовна скарбничка
А чи чув/чула ти слово «ґринджолята»? Як думаєш, що воно означає? Щоб перевірити свої здогадки, прочитай вірш Олени Пчілки «З ґринджолятами». Правильно наголошуй слова, щоб читання було ритмічним і передавало пришвидшений, піднесений настрій твору.
Ґринджолята — простенькі дерев’яні санчата.
Ґринджоли — великі сани для перевезення (кіньми) взимку людей і вантажів.
Нуте — вигук, уживається як заклик, заохочення до дії.
З ґринджолятами
Що за чудовая днина,
Сніг, наче срібло, блищить!
Вийшов веселий хлопчина,
Швидко з санками біжить.
Ох, ті санки-ґринджолята!
Коней не треба до них:
Роблять їх мудро хлоп’ята,
Треба прудких тільки ніг!
Сам у санки упряжешся,
Вже ж не яка там вага!
Стежкою хутко женешся,
Всякий тебе оббіга!
Ось вона й гірка маленька, —
Ой, як униз я спущусь!
Наче та пташка швиденька,
Долі умить опинюсь.
Нуте лишень, хто зручніший?
Швидше которе збіжить?
Кепсько, — мороз все лютіший,
Носик з морозу щемить.
Ей, чи ж морозу боятись
Та отаким козакам?!
Нуте у сніжки гуляти,
Треба зогрітися нам!
Ой, чи заходить вже сонце?..
Пізня така вже пора?..
Стукають мама в віконце,
Треба рушать до двора!
Поміркуй!
• У які ігри бавляться діти у вірші О. Пчілки «З ґринджолятами»? Які почуття вони переживають? Наведи відповідні рядки з твору.
• Чи доводилося тобі грати у схожі ігри? Опиши свої емоції.
• Подумай, який настрій у дітей, змальованих на картині Сергія Кольби «Зимові розваги»? Якими засобами художник його розкриває?
Л. Іванова. Ілюстрація до вірша «З ґринджолятами»
С. Кольба. Зимові розваги
Поміркуй!
• Мотив вірша «З ґринджолятами» — це радість, веселий захват дітей від зимових розваг. Знайди у творі епітети й порівняння. Як вони допомагають розкрити цей мотив?
• Який спосіб римування використала авторка в поезії, щоб передати пришвидшений ритм, гру дітей наввипередки?
• Підготуй партитуру (графічне відтворення звучання) і навчися виразно читати вірш.
Ти вже знаєш про Олену Пчілку та її твори. Напевно, ти читав/читала в молодших класах або ж самостійно її казки, віршики, байки, загадки. Розкажи про такий читацький досвід. Також ти вже ознайомився/ознайомилася із творчістю славетної доньки Олени Пчілки — Лесі Українки. Пригадай її зворушливу казку «Лелія», вивчену нещодавно. А тепер ти довідаєшся більше про письменницю Олену Пчілку.
Літературознавчий клуб
Справжнє ім’я письменниці Олени Пчілки — Ольга Косач (1849-1930).
Олена Пчілка
Олена Пчілка — це псевдонім, тобто прибране ім’я. Чому саме таке? Дідусь письменниці мав свою пасіку. Маленька Оля любила спостерігати за бджілками, завжди захоплювалася їх працьовитістю, моторною вдачею. А незабаром і сама стала такою — усе життя невтомно працювала для рідного народу як письменниця, науковиця, громадська діячка.
Народилась Ольга Косач у місті Гадяч на Полтавщині, у дворянській родині Драгоманових — нащадків козацької старшини.
Родина була дружною, освіченою й патріотичною. Драгоманови міцно трималися рідних традицій, шанували народні пісні й казки. Їхні діти виростали в оточенні простих людей Гадяча. Дружили з місцевою дітворою. Разом колядували й засівали на різдвяні свята, влітку купались у річці, а взимку каталися на санчатах і грали у сніжки.
Оселя родини Драгоманових
Дбайливі батьки, а також рідні й земляки, прищепили Ользі та її братам любов до Батьківщини і свободи, захоплення українською піснею й літературою.
Тож коли вона виросла, то присвятила себе справі відродження української культури, мужньо боролася за право говорити, писати і друкувати книжки рідною мовою.
Ольга не визнавала тодішню зросійщену освіту. Вона виробила власну систему навчання — материнську школу. Усіх своїх дітей учила сама. Дала їм глибокі знання з рідної мови і літератури, з іноземних мов, історії, музики, живопису, заохочувала їх до літературної творчості.
Олена Пчілка і Леся Українка
Ольга і Петро Косачі з дітьми
Багато перекладала, щоб ознайомити їх із найкращими зразками зарубіжної літератури. Видавала дитячий журнал «Молода Україна». Написала для дітей дуже багато цікавих казок, віршів, байок, загадок, оповідань, п’єс.
Олена Пчілка була невтомною громадською діячкою, взірцем мужності, незламності духу.
Поміркуй!
• Що тебе найбільше вразило в розповіді про Олену Пчілку?
• У яких сферах творчості, суспільного життя вона зреалізувала себе?
• Чому письменниця таку велику увагу приділяла освіті, вихованню дітей і дитячій літературі?
Ти вже знаєш, що пейзаж (франц. paysage — місцевість) — краєвид, змальована у мистецькому творі картина природи.
Залежно від того, що зображує автор/авторка, пейзажі поділяють на такі види: лісовий, степовий, гірський, морський, сільський, міський тощо.
Зіскануй QR-код і подивися презентацію «Види пейзажів». Про які ще види пейзажів, окрім названих у підручнику, ти довідався/довідалася з цієї презентації?
У колі мистецтв
Представники різних видів мистецтва захоплено змальовують природу. Важливо пам’ятати, що, створюючи пейзаж, митець не лише передає красу природи, а й розкриває свої переживання, настрої, думки, мрії.
У літературних творах пейзажі, залежно від наміру їх авторів/авторок, можуть позначати місце дії, передавати певну атмосферу, розкривати характер героїв/героїнь.
Ось, наприклад, Олена Пчілка так описує краєвид, яким найбільше любила милуватись у дитинстві: «Була наша гадяцька садиба на високій, крутій горі і спускалася до річки Псла. Під самим Гадячем впадає у Псьол річка Грунь і разом з водами Псла оточує великий острів з кучерявими вербами, а поза островом розстеляється зелена долина, поки не замика її на обрію великий вічнозелений бір сосновий. Дивлячись із нашого вікна на все те поєднання гір, води і зеленощів, я завжди думала, що се чи не найкращий на всю Полтавщину краєвид, — а вона ж має так багато чудових куточків».
Поміркуй!
• Як характеризує Олену Пчілку цей опис природи Полтавщини?
• А який твій улюблений краєвид? Опиши його, вживаючи епітети, порівняння та метафори.
• Ще раз уважно перечитай вірш «З ґринджолятами» Олени Пчілки. Спираючись на окремі деталі, що згадані у творі, опиши пейзаж, на тлі якого відбувається дитяча забава.
С. Васильківський. Ловлять снігура
Поміркуй!
• Роздивись картину «Ловлять снігура» художника XIX ст. С. Васильківського, який більшість своїх картин присвятив чудовим краєвидам рідної України. Розкажи про свої враження.
• Зіскануй QR-код і послухай інструментальну мелодію сучасного українського композитора Я. Музики «Молода зима», помилуйся відеосупроводом до неї — українськими зимовими краєвидами.
• Який настрій передає кожен із цих творів? Яким, на твою думку, є внутрішній світ їх авторів/авторок?
Читай і досліджуй!
Зіскануй QR-код і переглянь відеопейзажі України. Які краєвиди тебе найбільше захопили? Чому? Підготуй на основі власної відео- чи фотогалереї презентацію улюблених пейзажів твого рідного краю. Прокоментуй окремі відео та світлини рядками відомих тобі поетичних творів.
Підсумуй!
• Чи згоден/згодна ти з тим, що Олена Пчілка всім своїм життям довела влучність вибору саме такого псевдоніма? Поясни свою думку.
• Чим захопив тебе вірш «З ґринджолятами» Олени Пчілки?
• Який провідний мотив цього твору?
• Що таке пейзажі Які є види пейзажів?
• Оціни свої знання про творчість Олени Пчілки після опрацювання матеріалу підручника.
Читацьке дозвілля
Цікаво і змістовно організувати своє читацьке дозвілля ти зможеш, скориставшись QR-кодом.
Коментарі (0)