Тетяна Майданович (1957) «Країна Українія», «О Україно! Божий білий цвіт!»
- 19-01-2023, 00:08
- 1 459
5 Клас , Українська література 5 клас Яценко, Пахаренко 2022
Тетяна Майданович
Країна Українія
Є така країна — Українія.
Вся вона обсаджена калиною.
Не звичайна, а немов казкова
Скрізь лунає українська мова.
І пісні, й казки з усього світу
Тут зібрались вам на радість, діти!
Не шукайте, не питайте: «Де ж це?»
Ось вона прийшла у ваше серце.
Поміркуй!
• Яким постає перед тобою образ Батьківщини після прочитання вірша Т. Майданович «Країна Українія»?
• Які рослини є символами України? Відшукай один із них у вірші. Чому авторка використовує образ цієї символічної рослини?
• Розглянь картину Д. Добровольського «Червона калина». Які рядки із вірша вона ілюструє?
• Намалюй ілюстрацію до цього вірша або ж підготуй фотоколаж.
• Підготуйся до виразного читання вголос поезії Т. Майданович «Країна Українія». Зверни увагу на розділові знаки, що використовуються у звертаннях і прямій мові, зокрема тире, двокрапка, знак питання. Подумай, які почуття потрібно передати, з якою інтонацією читати вірш.
Д. Добровольський. Червона калина
І. Хомчак. Обкладинка книжки Т. Майданович «Країна Українія»
Мовна скарбничка
Більшість слів мають пряме і переносне значення. Щоб їх розрізнити, треба передовсім уявити зображену картину. Добра порада тобі: уявляючи, заплющ очі, перенесись на мить у змальований світ. Якщо описане явище реальне і можливе в дійсності, то значення слова пряме. А якщо значення чи назва перенесені з одного явища на інше, то — переносне.
Поміркуй!
• Прочитай словосполучення: море сміху, темне море, море подарунків, море людей, вечірнє море, радісне море, море книжок, глибоке море, море задрімало. У яких із них слово «море» використано в прямому значенні, а в яких — у переносному?
• Ще раз уважно прочитай поезії Т. Майданович та назви слова, що вживаються в переносному значенні. Подумай, як вони впливають на читача/читачку, зокрема на тебе.
О Україно! Божий білий цвіт!
О Україно! Божий білий цвіт!
Храни дітей у цьому лихолітті!
Хто, як вони, тебе сягне любить
У цілім світі?!
Хто заспіває так твої пісні,
Як їхні душі сонячні співають?
Хто хліб засіє, трави запашні?
І зліпить глек? І шишки короваю?
Прости ще, Боже, тим, хто не уздрів
Красу вкраїнських плодоносних гонів...
Додай нам сили — Духа дай згори,
Дай вистоять проти орди — й сьогодні!
І. Хомчак. Український орнамент
Поміркуй!
• Які почуття викликав у тебе вірш «О Україно! Божий білий цвіт!»?
• До кого звертається поетеса у своєму творі?
• Чому тривожно звучать останні рядки вірша? Які загрози виникали й існують зараз для України? У кого просить допомоги й захисту лірична героїня поезії?
• Подумай, з якою метою авторка використовує значну кількість окличних і питальних речень. Які емоції її переповнюють, чи вдалося донести їх до тебе?
• Підготуйся до виразного читання поезії «О Україно! Божий білий цвіт!» уголос.
Літературознавчий клуб
Тетяна Майданович
Тетяна Майданович (1957) народилася на Житомирщині. У родині цінували народні пісні, твори українських письменників/письменниць, шанували християнські традиції. Не випадково саме ці цінності є основою багатогранної творчості письменниці — поезії, казок, оповідань, повістей, наукових праць.
Мотиви її поетичної збірки «Країна Українія» — історичне минуле нашого краю, чудова природа, роздуми про вічні людські цінності.
У віршах Т. Майданович майстерно використовує метафори, зокрема такі: «Україна прийшла у серце», «тут зібрались казки й пісні з усього світу». Допомагають вираженню щирої любові до батьківщини й образні означення, що підкреслюють особливі риси в зображених авторкою краєвидах: «Божий білий цвіт», «водоносні гони», «душі сонячні», «трави запашні». Такі означення називають епітетами.
Літературознавчий словничок
Епітет — художнє означення, що емоційно або образно характеризує певне явище. Наприклад, веселий сніжок, усміхнене сонце, радісна пісня, розкішні небеса, сонячні душі.
Поміркуй!
• Назви епітети, метафори і порівняння, які використовує Т. Майданович у своїх творах. Подумай, чи вдалося б поетесі донести мотив своїх творів до читачів/читачок без цих художніх засобів.
• Наведи приклади епітетів, метафор і порівнянь із інших прочитаних тобою художніх творів.
У колі мистецтв
До патріотичних тем зверталися у своїй творчості не тільки українські поети/поетеси, але й художники/художниці. Кожен із них відтворив красу України, якою захоплюється. Як-от, заквітчана барвистими квітами дівчина на картині О. Кішкурно «Дівчина у віночку» і дівчина у стародавньому українському вбранні, яка співає під звуки бандури, на полотні М. Дмитренка «Мелодія». Це також і мальовничі українські краєвиди в роботах художників Д. Добровольського й О. Шупляка, і різнобарвний український орнамент у І. Хомчак. Ці мистецькі твори сповнені символічного змісту, у них художньо відтворено красу та велич України, її історію і культуру
М. Дмитренко. Мелодія
О. Шупляк. До рідних гнізд
Поміркуй!
• Розглянь картини українських художників/художниць О. Кішкурно, Д. Добровольського, М. Дмитренка, О. Шупляка. Яка тема об’єднує їх із прочитаними тобою віршами?
• Опиши одну з картин, використовуючи епітети та порівняння.
• Яка з картин тобі найбільше сподобалась? Чому? Свою думку обґрунтуй.
• Якби тобі довелося зобразити на картині красу України, що б ти намалював/намалювала?
Читай і досліджуй!
Поезія дуже часто знаходить своє друге життя в піснях. Підготуй індивідуальний або ж груповий творчий проєкт «Образ України в пісенній ліриці». Презентуй його на уроці.
Поміркуй!
• Доведи, що вірші розділу «Україна і я» належать до патріотичної лірики. Схарактеризуй цей вид лірики.
• Які почуття викликали в тебе вірші про Україну?
• Які художні образи є головними в цих творах?
• За допомогою яких образних слів поетеси виражають думки й почуття? Дай їм визначення.
• Які життєві цінності людини і громадянина/громадянки залишаються вічними? Поясни свою думку на прикладі ліричних творів українських поетів/поетес минулих століть і сучасних часів.
• Як ти оцінюєш свою роботу над матеріалами цього розділу підручника?
Читацьке дозвілля
Цікаво і змістовно організувати своє читацьке дозвілля ти зможеш, скориставшись QR-кодом.
Коментарі (1)