Павло Тичина (1891—1867)
- 31-12-2022, 15:58
- 256
8 Клас , Українська література 8 клас Кравець 2020 (F70)
Павло Тичина
(1891—1867)
Павло Григорович Тичина — один із найвидатніших поетів України, державний діяч, народився 27 січня 1891 року в селі Піски на Чернігівщині. Походив зі старовинного козацького роду.
Змалку Павло виявив хист до віршування. Від батька — сільського дяка — майбутній поет перейняв любов до малювання і співу.
З дев’яти років Павло навчався у бурсі, потім — у Чернігівській духовній семінарії. У Чернігові він познайомився з Михайлом Коцюбинським. Це знайомство відіграло велику роль у творчому зростанні поета. Першим власним твором, що його Тичина прочитав на «суботах» у Михайла Коцюбинського, був вірш «Розкажи, розкажи мені, поле...».
З 1912 року Павло Тичина почав друкуватися у пресі. Першу збірку поезій, яка називалася «Сонячні кларнети», видав 1918 року.
Павло Григорович був щедро обдарованою людиною. Він не тільки писав вірші, а й гарно малював, добре знався на музиці, вправно грав на багатьох музичних інструментах, чудово співав. Може, тому його поетичні твори дуже мелодійні, у них багато тепла, світла, яскравих барв.
У роки Другої світової війни поетичне слово Павла Тичини воювало на фронті. Вірші поета читали воїни в окопах, у партизанських загонах на Чернігівщині. У світ вийшли його книжки: «Ми йдемо на бій» (1941), «Перемагать і жить» (1942).
Найбільше, що створив Павло Тичина, — це чарівний світ поезії. Тичина писав не лише патріотичні вірші, а й ліричні. Одним із таких є вірш «Ви знаєте, як липа шелестить...».
Усі, хто особисто знав Павла Григоровича, засвідчують, що він був дуже чуйним до людей, завжди привітним. Багатьом допомагав ділом і порадами.
Поет любив природу, тонко відчував її красу. У своїх віршах він наче малював словами краєвиди рідної природи і разом із тим «озвучував» їх.
Багато прекрасних творів написав поет для дітей. Серед них відомі вірші «Хор лісових дзвіночків», «А я у гай ходила», у яких поет звертається до дітей, розповідає їм про красу рідної природи. Ці твори близькі й зрозумілі дітям-читачам.
Помер Павло Григорович Тичина 16 вересня 1967 року. Весь Київ у печалі й жалобі проводжав великого поета в останню дорогу. Поховали Павла Тичину на Байковому кладовищі.
- 1. Доведи, що Павло Тичина був щедро обдарованою людиною.
- 2. Розкажи, як поетичне слово поета воювало на фронті у роки Другої світової війни.
- 3. Як Павло Григорович ставився до людей?
Я утверждаюсь
(Скорочено)
Я єсть народ, якого Правди сила
ніким звойована ще не була.
Яка біда мене, яка чума косила! —
а сила знову розцвіла.
Щоб жить — ні в кого права не питаюсь.
Щоб жить — я всі кайдани розірву.
Я стверджуюсь, я утверждаюсь,
бо я живу.
Нехай ще в ранах я — я не стидаюсь,
гляджу їх, мов пшеницю ярову.
Я стверджуюсь, я утверждаюсь,
бо я живу.
Із ран — нове життя заколоситься,
що з нього світ весь буде подивлять,
яка земля! яке зерно! росиця! —
Ну як же не сіять?
Ще буде: неба чистої блакиті,
добробут в нас підніметься, як ртуть,
заблискотять косарки в житі,
заводи загудуть...
- 1. Читай вірш урочисто, виразно, дотримуйся інтонації.
- 2. Як поет прославляє народ України?
- 3. Про які рани йдеться у вірші?
- 4. Вивчи напам’ять перші два куплети вірша. Декламуй їх урочисто, піднесено.
* * *
Ви знаєте, як липа шелестить
у місячні весняні ночі? —
Кохана спить, кохана спить,
піди збуди, цілуй їй очі,
кохана спить...
Ви чули ж бо: так липа шелестить.
Ви знаєте, як сплять старі гаї? —
Вони все бачать крізь тумани.
Ось місяць, зорі, солов’ї...
«Я твій», — десь чують дідугани.
А солов’ї!..
Та ви вже знаєте, як сплять гаї!
- Уважно читай, як поет виражає світле й радісне почуття кохання, єдність людини з природою. Читай ніжно, лагідно.
* * *
(Скорочено)
Ой, не крийся, природо, не крийся.
Що ти в тузі за літом, у тузі.
У туманах ти сниш... А чого так сичі
розридалися в лузі.
Твої коси від смутку, від суму
вкрила прозолоть, ой ще й кривава.
Певно й серце твоє взолотила печаль,
що така ти ласкава.
Ой там зірка десь впала, як згадка.
Засміялося серце у тузі!
Плачуть знову сичі... О ридай же, молись:
ходить осінь у лузі.
- 1. Читай вірш уголос лагідно, дотримуйся інтонації.
- 2. Читай вірш мовчки, не поспішаючи.
- 3. Знайди у вірші й зачитай, як природа змінюється восени. Чому природа шкодує за літом?
- 4. Пригадай і розкажи, якими стають дерева в жовтні. Про яку позолоту, ще й криваву, сказано у вірші?
- 5. Чому природа стає восени ласкавою?
- 6. Складіть у класі усний опис на тему: «Ліс восени».
Золотий гомін
(Уривки з поеми)
Над Києвом — золотий гомін,
і голуби, і сонце!
Внизу —
Дніпро торкає струни...
Ах той гомін!..
За ним не чути, що друг твій каже,
від нього грози, пролітаючи над містом, плачуть, —
бо їх не помічають.
Гомін золотий!
Уночі,
як Чумацький Шлях сріблисту куряву простеле,
розчини вікно, послухай:
слухай:
десь в небі плинуть ріки,
потужні ріки дзвону Лаври і Софії!...
- 1. Читай виразно кожне слово поеми, дотримуйся інтонації.
- 2. Що за дзвони чути вночі в Києві? Чому вони золоті?
- 3. Про який золотий гомін ідеться?
- 4. Розглянь ілюстрацію. На ній — дзвіниця Києво-Печерської лаври. Це її золотий гомін чути.
ДЛЯ ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ
* * *
(Скорочено)
Гей, вдарте в струни, кобзарі,
натхніть серця піснями!
Вкраїнські прапори вгорі —
мов сонце над степами...
Гей, рясно всипте цвітом шлях,
у дзвони задзвоніте!
Вкраїнське військо на полях
йде, славою повите.
Хвала борцям, що на зорі
лягли в холодні ями.
Гей, вдарте в струни, кобзарі,
натхніть серця піснями!
- 1. Читай вірш урочисто, піднесено.
- 2. До чого закликає поет своїм віршем?
- 3. Кого прославляє поет? Відповідь доповни словами з вірша.
Коментарі (0)