Войти
Закрыть

Тарас Шевченко (1814—1861)

9 Клас , Українська література 9 клас Пономаренко, Тороп (F70)

 

Тарас Шевченко

(1814—1861)

Тарас Шевченко — наш національний пророк, геніальний поет та художник.

Народився Тарас Григорович Шевченко 9 березня 1814 року в селі Моринці на Черкащині в родині селянина-кріпака. Розумним, допитливим, мрійливим виростав Тарас. Мав чудову пам'ять. Усе, що почув і побачив, у найтонших деталях зберіг у душі й втілив у творчості. Особливо захоплювали хлопця народні пісні, знав їх без ліку й переймав з першого разу.

Дуже рано виявився в Тараса ще один хист — до малювання. Прагнення навчитися малювати водило хлопчика від села до села, від п'яного дяка-вчителя до петербурзького майстра-живописця В. Ширяєва.

Доля послала Тарасові щасливі зустрічі з хорошими людьми. Слідом за паном Енгельгардтом Т. Шевченко переїздить до Санкт-Петербурга — тодішньої столиці Росії. Білими ночами він часто приходив у Літній сад перемальовувати скульптури, що прикрашали алеї. Якось за такими вправами зустрів юнака Іван Сошенко — студент Академії мистецтв. Сошенко першим помітив неабиякий талант Шевченка та розпочав справу викупу юнака з кріпацтва. За викуп Тараса пан запросив дві з половиною тисячі карбованців. Щоб зібрати такі гроші, друзі Шевченка придумали ось що: К. Брюллов написав портрет В. Жуковського, який розіграли в лотерею в царській родині.

22 квітня 1838 року Шевченкові була підписана відпускна. Тарас став вільною людиною, і юнака зарахували до Академії мистецтв. Розпочався новий етап у його житті. Він водночас здобував знання із мови, літератури, історії, географії, навіть математики, і незабаром став освіченою людиною. Друзі-земляки посприяли виходу у світ першої книги його віршів — «Кобзаря». Видана в 1840 р. під назвою «Кобзарь Т. Шевченка», тоненька книжечка містила всього вісім творів: «Думи мої, думи мої», «Перебендя», «Катерина», «Тополя», «Нащо мені чорні брови», «До Основ'яненка», «Іван Підкова», «Тарасова ніч».

Тарас Шевченко стає учасником Кирило-Мефодіївського братства, яке, діючи таємно, поширювало ідеї ліквідації кріпацтва. 5 квітня 1847 р. поета було заарештовано й відправлено до Петербурга. Його звинувачували не лише в участі у братстві, а передусім у написанні революційних творів. Він був засланий до Оренбурзького окремого корпусу рядовим солдатом. У засланні поет провів 10 років.

1857 року Шевченка звільнили. Останні роки життя він провів у Петербурзі. 1860 р. Рада Академії мистецтв присвоїла Тарасові Шевченку звання академіка-гравера.

Останньою книжкою поета був «Буквар» для українських дітей і простого люду. Він планував укласти ще арифметику, географію, етнографію, історію України. Однак передчасна смерть не дала йому цього здійснити.

Помер Тарас Шевченко 10 березня 1861 року. Поховали його на Смоленському кладовищі в Петербурзі. У травні того ж року домовину поета перевезли в Україну й перепоховали на Чернечій горі над Дніпром біля Канева.

Запитання

  • 1. Пригадай, що ти знаєш про родину Тараса Шевченка.
  • 2. Якими талантами володів Тарас?
  • 3. Коли і хто викупив Тараса Шевченка з кріпацтва?
  • 4. За що був заарештований поет?

Запитання від ровесника

1. Де знаходиться могила великого Кобзаря?

2. Пригадай алфавіт. Прочитай «зашифрований» запис: «15, 1, 18, 12, 3».

Домашнє завдання

Знайди в довідковій літературі чи Інтернеті матеріал про Чернечу гору й музей Тараса Шевченка в Каневі та підготуй про це невелике усне повідомлення з ілюстраціями (7-10 речень).

До речі...

Іван Франко так сказав про Тараса Шевченка: «Він був сином мужика — і став володарем у царстві Духа. Він був кріпаком — і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком — і вказав нові, світлі й вільні шляхи професорам і книжним ученим».

Заповіт

Як умру, то поховайте

Мене на могилі,

Серед степу широкого,

На Вкраїні милій,

Щоб лани широкополі,

І Дніпро, і кручі

Було видно, було чути,

Як реве ревучий.

Як понесе з України

У синєє море

Кров ворожу... отоді я

І лани, і гори —

Все покину і полину

До самого Бога

Молитися... А до того

Я не знаю Бога.

Поховайте та вставайте,

Кайдани порвіте

І вражою злою кров'ю

Волю окропіте.

І мене в сім'ї великій,

В сім'ї вольній, новій,

Не забудьте пом'янути

Незлим тихим словом.

Малюнок Ражди Надії, мами учня спеціальної школи «ШАНС»

До речі...

«Заповіт» Тараса Шевченка заспівав відомий сучасний гітарист Микола Осадчий у рок-версії. Обов'язково послухай! Тобі сподобається!

Запитання

  • 1. Які настрої передає вірш? Чим викликана зміна настрою ліричного героя?
  • 2. Що означає слово «заповіт»?
  • 3. Що спонукало до написання вірша «Заповіт»?
  • 4. Як ти розумієш такі рядки: «Поховайте та вставайте, Кайдани порвіте, І вражою злою кров'ю волю окропіте»?

Домашнє завдання

Вивчи вірш напам'ять.

Доля

Ти не лукавила зо мною,

Ти другом, братом і сестрою

Сіромі стала. Ти взяла

Мене, маленького, за руку

І в школу хлопця одвела

До п'яного дяка в науку.

— Учися, серденько, колись

З нас будуть люди, — ти сказала.

А я й послухав, і учивсь,

І вивчився. А ти збрехала.

Які з нас люди? Та дарма!

Ми не лукавили з тобою,

Ми просто йшли; у нас нема

Зерна неправди за собою.

Ходімо ж, доленько моя!

Мій друже вбогий, нелукавий!

Ходімо дальше, дальше слава,

А слава — заповідь моя.

Запитання

  • 1. Які почуття навіяла ця поезія?
  • 2. Як ти гадаєш, які події особистого життя Т. Шевченка могли стати поштовхом до написання поезії «Доля»?

Над Дніпровою сагою*

Над Дніпровою сагою

Стоїть явор між лозою,

Між лозою з ялиною,

З червоною калиною.

Дніпро берег риє-риє,

Яворові корінь миє.

Стоїть старий, похилився,

Мов козак той зажурився.

Що без долі, без родини,

Та без вірної дружини,

І дружини, і надії

В самотині посивіє!

Явор каже: — Похилюся

Та в Дніпрові скупаюся. —

Козак каже: — Погуляю

Та любую пошукаю. —

Малюнок Ражди Надії, мами учня спеціальної школи «ШАНС»

А калина з ялиною

Та гнучкою лозиною,

Мов дівчаточка із гаю

Виходжаючи, співають;

Повбирані, заквітчані

Та з таланом заручені,

Думки-гадоньки не мають,

В'ються-гнуться та співають.

Словник

Сага — річкова затока.

Запитання

  • 1. Що тобі сподобалося у цьому вірші? Який настрій він викликав у тебе?
  • 2. Чому, на твою думку, поет зображує дерева і кущі як живих істот?

1. Поясни значення слова «талан». Із цим словом склади речення.

2. Прочитай ребус.

Домашнє завдання

Опиши річку, яка є у твоїй місцевості. Розповідь запиши в зошит.

Садок вишневий коло хати

Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають ідучи дівчата,

А матері вечерять ждуть.

Сім'я вечеря коло хати,

Вечірня зіронька встає.

Дочка вечерять подає,

А мати хоче научати,

Так соловейко не дає.

Поклала мати коло хати

Маленьких діточок своїх;

Сама заснула коло їх.

Затихло все, тільки дівчата

Та соловейко не затих.

Малюнок Ражди Надії, мами учня спеціальної школи «ШАНС»

Запитання

  • 1. Який настрій викликав у тебе вірш «Садок вишневий коло хати»? Поясни свою думку.
  • 2. Яку пору року зобразив поет?

Запитання від ровесника

Розглянь малюнок до поезії. А що ти уявляєш, коли читаєш цей вірш?

Домашнє завдання

Вивчи напам'ять вірш «Садок вишневий коло хати».

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Українська література 9 клас Пономаренко, Тороп (F70)", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду