Степан Руданський (1834—1873)
- 9-12-2022, 10:49
- 184
9 Клас , Українська література 9 клас Пономаренко, Тороп (F70)
Степан Руданський
(1834—1873)
«Гумор твориться найважче... Писати гумор можуть лише нечисленні автори», — сказав великий американський письменник Джек Лондон. Серед цих справді нечисленних авторів — ім'я відомого українського поета Степана Руданського. За життя його твори майже не друкували. Тяжким, довгим і тернистим був шлях до читача. Слава до поета прийшла вже після його смерті.
Степан Васильович Руданський народився 6 січня 1834 року в селі Хомутинці на Поділлі в родині священника. Після початкової науки в дяка вчився у Шаргородській бурсі та Подільській духовній семінарії у Кам'янці-Подільському. 1856 року Руданський приїздить до Петербурга і проти волі батька вступає не до духовної академії, а до медико-хірургічної. У Петербурзі Руданський зблизився з гуртком українських письменників, що готував журнал «Основа».
Віршувати Степан почав у 17 років. Навчаючись у семінарії, написав два зошити народних пісень. У 1859 році він почав друкуватися. Передусім прославився як автор так званих співомовок.
Із Петербурга Степан Руданський переїздить до Ялти, де працює міським лікарем. Улітку 1872 року в Криму спалахнула епідемія холери, і Руданський брав участь у ліквідації небезпечної пошесті, унаслідок чого захворів сам.
Помер Руданський у Ялті 4 травня 1873 року.
Хоч яким складним було життя письменника, проте творчість його сповнена оптимізму, гумору, іскрометного сміху.
Запитання
- 1. Чи любиш ти читати гумористичні твори?
- 2. Ким мріяв бути С. Руданський?
- 3. Коли і чому помер письменник?
• Гумористичні твори — твори, у яких доброзичливо, необразливо описано смішні випадки з життя людей або тварин.
• Співомовка — короткий гумористичний вірш, побудований на народному анекдоті, приказці, афоризмі або якомусь казковому мотиві. У співомовках, як і в народних анекдотах, стисло й жваво описується один смішний життєвий випадок або подія з несподіваним дотепним фіналом-висновком.
Пан та Іван в дорозі
Побратались пан з Іваном,
По світі мандрують,
Разом їдять, розмовляють,
Разом і ночують...
На кожному через плечі
Висить по торбині,
Лиш пан таки у чемерці*,
Іван у свитині...*
Ідуть вони дорогою,
Стали ночувати.
Аж задумав пан поганий
Хлопа ошукати...
Та й говорить до Івана
«Знаєш що, Іване?
Годилося б попоїсти!.»
«То що ж? Їжмо, пане!..»
«Але знаєш що, Іване?
Починаймо з твої!
А як твоя спорожніє,
То тоді до мої!»
«Добре, пане!» — Іван каже,
Зняв свою торбину,
На травиці зеленії
Постелив свитину.
Попоїли таки добре:
Комара здушили...*
Рано встали, до снідання
Торбину кінчили.
Прийшов вечір. Знов у полі
Стали ночувати.
Вже панову отсе б торбу
Треба починати.
Але пан про те ні слова,
На землі лягає,
Кладе торбу під голови,
Хлопа замовляє:
«Що би ти робив, Іване, —
Став його питати, —
Якби тобі довелося
Таке поле мати?..»
«А що ж, пане, я орав би,
Хлібом засівав би
Та ходив би до Адесу*,
Сіль і гроші мав би...»
«А що я — не так робив би, —
Пан почав казати: —
Я казав би на сім полі
Місто збудувати...
Там би в мене стояв палац,
Там підряд крамниці,
Там перекупки з булками,
А тут дві різниці...*
Отоді приходь, Іване,
В мене балювати!..*»
«Ет, спасибі, — Іван каже, —
Лучче будем спати!..»
Незабаром на все горло
Став Іван хропіти,
Незабаром коло него
Став і пан сопіти...
Тілько що пан заснув добре,
Іван підійнявся
Та до панської торбини
Як сам присотався...*
То і курку, і печеню,
І кавалок кишки —
Все, що було у торбині,
Стеребив* до кришки.
Пробудився пан раненько.
Пропаща година!
Хоче їсти, сіромаха,
Та пуста торбина...
Розбуджає він Івана
Та й його питає.
А Іван стиснув плечима
Та й одповідає:
«А що ж, пане, та ж ви вчора
Місто будували:
Тут стояли дві різниці,
Там булки стояли!...
А по місті, звісне діло,
Собаки ходили!..
То вони-то вашу торбу,
Певне, стеребили!»
Посвистав пан по торбині,
Нічого діяти!..
«Вставай, — каже, — вже, Іване!
Пора мандрувати».
Пішли вони, ідуть степом,
Тяженько зморились...
Аж насилу перед вечір
До села прибились.
Відчиняють коловорот*,
Аж блукає гуска.
Іван гуску — та в торбину:
Є вже і закуска...
Повернули в пусту хату,
Гуску спорядили:
Общипали, обшмалили,
У піч посадили...
Але пан гадає знову
Хлопа ошукати.
«Знаєш, — каже, — що, Іване?
Ми лягаймо спати!
Та кому із нас присниться
Кращая закуска,
То вже ціла тому взавтра
Достанеться гуска!..»
«Та як спати, то і спати,
Не батька питати!»
Постелив Іван свитину
Та й лягає спати...
Але рівно в опівночі
Іван пробудився,
Із'їв собі цілу гуску
Та й знов положився.
Встає рано й пан голодний
Та й давай казати,
Як то Бог його до себе
Просив балювати,
Та якії там потрави*
Йому подавали,
Як його й самі святії
Їсти припрошали...
«Ані слова! — Іван каже: —
Ваша правда, пане!
Я сам бачив, як ви їли
Якісь марципани...*
Та й дивлюсь, що не голодні,
Маєте закуску,
Та до печі помаленьку,
Та й стеребив гуску!..»
«Чи ж то правда? — пан питає. —
Всю із'їв, Іване?»
«Та аби я так здоров був,
Як всю із'їв, пане!..»
Димом здимів пан із хати,
А Іван озвався:
«Хтів пан когось ошукати,
Та й сам ошукався!..»
Словник
Адеса — тут: Одеса.
Балювати — гуляти на балах, бенкетувати.
Здушити комара — задрімати, заснути.
Коловорот — ворота, якими замикаються виходи із села.
Марципан — тістечко.
Потрава — страва, їжа.
Присотатися — узяти за щось, пристати, припасти до чогось.
Різниця — м'ясна крамниця.
Свитина — старовинний довгополий верхній одяг, зазвичай із грубого сукна.
Стеребити — з'їсти все; знищити.
Чемерка — старовинний чоловічий верхній одяг, пошитий у талію, з розрізами ззаду.
Запитання
- 1. Чи справді пан міг побрататися з Іваном?
- 2. Як Іван довів свою перевагу над паном?
- 3. Які риси вдачі має пан, а які — Іван?
- 4. Яка основна думка твору?
1. Якими ти уявляєш пана та Івана? Опиши їхню зовнішність.
2. Які слова Івана викликають у тебе сміх? Чому?
3. Поміркуй, коли і чому сміються люди.
Козак і король
Став багатий колись пан
Короля благати,
Щоб король йому зволив
Воєводство дати.
А король йому й сказав:
«Відгадай три штуки,
Відгадаєш — тоді на!
А як ні — на муки!
Перша штука: скільки зір
В небі серед літа?
Друга штука: покажи
Середину світа!
Третя штука: угадай,
Що думати буду?
І от тобі цілий рік
Для того розсуду!»
Відійшов багач назад
Та так йому нудно!
Не вгадати — так біда,
А вгадати — трудно!
Сидить плаче, неборак.
Козак проїжджає...
«Чого плачете ви так?» —
Багача питає.
Той і каже, так і так!..
«Не журіться, діду!
Коли так, то я за вас
На відвіт поїду!»
І палицю в руки взяв,
А той поли ті підняв,
Чи як довелося,
«Стілько, — каже, — в небі зір,
Скілько тут волосся».
Задумався сам король
Малюнок Біневич Інни, учителя математики спеціальної школи «ШАНС»
Від сего відвіту.
«Ану, — каже, — покажи
Середину світу!»
А той палицю підняв,
Може, з піваршина,
Та в підлогу нею гуп:
«Отут середина!»
Почухався наш король,
Ще раз поглядає.
«Що ж я думаю тепер?» —
Козака питає.
«Думаєте, що я пан!»
«Або що за річі?»
«То ті річі, що не пан,
А козак із Січі!»
Здивувався наш король,
Подарував тому,
А козака відіслав
В золоті додому!
Запитання
- 1. Що у співомовці «Козак і король» подібне до казки?
- 2. Як козак із Січі провчив короля?
- 3. Що свідчить про винахідливість запорожця?
1. Яка із загадок короля тобі сподобалася найбільше? Чому?
2. Знайди у творі рядки, які передають зміну в настрої короля. Зачитай їх.
Запитання від ровесника
Чи справедливо, на твою думку, вчинив король із багачем і козаком? Якщо ні, то як би ти вчинив на його місці?
Запорожці у короля
Приїхали запорожці,
Короля вітають.
Король просить їх сідати,
Козаки сідають.
Сидять собі. В них жупани*
Все кармазинові*,
І самі такі храбренні,
Вуса прездорові.
Задивились на ті вуса
Ляхи препогані.
«Що б їм, — кажуть, — дати їсти?
Даймо їм сметани!»
Поставили їм сметани,
Їсти препрошають,
Але наші запорожці
Разом відмовляють:
«Славная у вас сметана!..
Тільки почекайте,
А перше нам, запорожцям,
Щільник* меду дайте!»
Дали меду запорожцям...
Вони як поїли,
Так ті вуса прездорові
Вгору й завертіли.
Та й говорять королеві:
«Кажи, ясний пане,
Нехай тепер запорожцям
Подають сметани!»
Словник
Жупани — старовинний верхній чоловічий одяг.
Кармазин — старовинне дороге темно-червоне сукно.
Щільник (стільник) — лист, утворений чашечками з воску, що його роблять бджоли для зберігання меду.
Запитання
- 1. Яку страву спочатку запропонував козакам польський король: а) сметану; б) квас; в) щільник меду; г) юшку?
- 2. Яке вбрання було на козаках: а) свитини; б) кожухи; в) чемерки; г) кармазинові жупани?
- 3. Яка риса вдачі козаків проявилася під час спілкування з королем? Чи подобається вона тобі?
1. Який момент у співомовці тебе здивував і чому? Поділись думками з однокласниками.
2. Яким настроєм перейнята співомовка «Запорожці у короля»? Розповідь запиши.
Домашнє завдання
Перекажи зміст однієї зі співомовок, використовуючи міміку й жести.
Коментарі (0)