Войти
Закрыть

Світова велич Шевченка

9 Клас , Українська література 9 клас Міщенко 2017

 

Світова велич Шевченка

«ТОГО ВЕЛИКОГО ВОГНЮ І СМЕРТЬ НЕ ПОГАСИЛА»

І заповіт братерства та любові,

Що він нам дав, як стяг, на боротьбу,

Перелетить луною в інші мови

І правдою подужає злобу.

Михайло Старицький

Ось і прочитали ми геніальну молитву у величному храмі поезії, збудованому Тарасом Шевченком. Цей храм - найголовніший собор української духовності, собор, у якому твориться спільна національна молитва, молитва за Україну. Михайло Грушевський писав про Шевченка: «З його появою можна було сказати, що українське відродження з літературного боку забезпечене». Саме від грізного Шевченкового «Поховайте та вставайте...» почалося справжнє відродження України.

«Кобзар» для більшості з нас - це буквар, пісенник, підручник з історії, енциклопедія українського життя і духовна Конституція. Це книга всього народу, який за нею вчився боронити свою свободу, будувати майбутнє. І сам Тарас ніколи не був для України просто письменником - він був і залишається духовним лідером, пророком, мірилом правди й совісті нації. Його заповіт актуальний донині:

Свою Україну любіть,

Любіть її... Во врем’я люте,

В останню тяжкую минуту

За неї Господа моліть.

Пригадайте основні віхи життєвого і творчого шляху Великого Кобзаря. На які періоди поділяють його творчість?

Тарас Шевченко залишив нам у спадок пісні, які житимуть вічно, і співатимуть їх наші нащадки. Україна житиме доти, доки лунатимуть над її святими просторами могутній «Заповіт» і «Реве та стогне Дніпр широкий». Поет проспівав грандіозний гімн жінці-матері. «Катерина», «Наймичка», «Причинна», «Тополя» - ось ті пристрасні молитви Шевченка за жіночі долі, звернені до Бога. Навіки закарбовані у свідомості українців його політичні погляди, що й нині є дороговказом для нових поколінь: гнівний «Кавказ», саркастичний «Сон» і «Посланіє...».

Пригадайте всі прочитані твори Шевченка. Процитуйте улюблені уривки. Які почуття вони у вас викликають?

А ще Тарас Шевченко яскравий і оригінальний прозаїк. На засланні він написав низку прекрасних повістей російською мовою. Деякі з них повторили сюжети його поем - «Варнак», «Наймичка». Повість «Художник» розкрила багато таємниць життя самого Кобзаря. У цьому творі він розмірковував над долями талановитих митців минулого. Історія талановитого безіменного художника, вихідця з народу, - багато в чому історія життя самого Шевченка, який не злякався двобою з Російською імперією. Була ще повість «Музикант» - драматична історія про трагедію талантів у кріпосницькому суспільстві; «Близнецы» - історія байстрят-близнят, підкинутих матір’ю-покриткою заможному хуторянинові.

Українському театрові Шевченко подарував чудову п’єсу «Назар Стодоля». Ця історична соціально-побутова драма стала перлиною репертуару більшості професійних українських театрів, візитною карткою відомого Театру корифеїв. Палкі почуття закоханих - славного козака Назара Стодолі й доньки сотника Кичатого Галі - Шевченко змалював зі щирою симпатією. Історичне тло твору - становище України після Визвольної війни під проводом Богдана Хмельницького. Корифей українського театру XX століття Гнат Юра писав: «Нема такого видатного актора українського театру... який не брав би участі в постановках "Назара Стодолі”».

Пригадайте, яку роль відіграла драма «Назар Стодоля» в житті Івана Карпенка-Карого. Хто з акторів Театру корифеїв грав ролі в цій п’єсі?

Виняткове значення для пізнання й осмислення Шевченка як титана думки мають його особисті записи, відомі під назвою «Журнал». Це щоденник, який Кобзар почав вести 12 червня 1857 року, за півтора місяця до звільнення із заслання. Писав його Тарас Григорович російською мовою майже рік - останній запис датовано 13 липня 1858 року. Він не здогадувався, що ці записи буде опубліковано, тож писав для себе і для «люблячого друга» - для тих людей, які завжди були поряд, однодумців, соратників.

У цьому щоденнику висловлені суспільно-політичні, філософські, моральні погляди митця. Він розповідав у своїх нотатках про людей, з якими зустрічався, висловлював ставлення до творів мистецтва. Бачимо зацікавлену, небайдужу, вдумливу й мудру людину, яка любила життя. Переказувати ці записи немає сенсу, адже є небезпека порушити інтонацію, глибинний зміст роздумів, ту ауру почуттів, якою сповнений цей найвидатніший твір української мемуарної прози. Один з найвідоміших літературознавців XX століття Сергій Єфремов сказав, що тут читач знайде «ключ до його творчості, до того дивного секрету скоряти людські серця, викликати відповідні настрої, що високою мірою посідав наш поет».

ПАМ’ЯТАЙМО!

Тарас Шевченко - один з основоположників української літератури та літературної мови.

Його творчість набула виняткової викривальної та націотворчої сили. Засади реалізму, утверджені Шевченком у літературі, визначили подальший шлях літературного процесу аж до початку XX століття. Як влучно зауважив видатний український новеліст Василь Стефаник (з його творчістю ви ознайомитеся в старших класах), Шевченко перетопив українське слово на чисте золото української поезії.

Життя Тараса Шевченка - це істинний подвиг, подвиг життєвий і мистецький. Він увів українську літературу в коло літератур європейських, остаточно утвердив право творити українською мовою національне красне письменство. Українці, озброєні вогненним словом Кобзаря, усвідомили себе нацією - і це найвищий подвиг Поета.

Шевченко створив цілу літературну школу, яку поважали і на яку зважали класики інших європейських літератур. «Я не можу назвати імені жодного українського поета, який би не відчував на своєму чолі дотику гарячої долоні Тараса Григоровича», - писав Максим Рильський.

Як зауважують дослідники, Шевченко належить до числа наймузикальніших поетів світу. У його творах нуртує музика, з них рвуться то тихі мелодії суму, то яскраві, пристрасні акорди звитяжних козацьких пісень.

Створено близько 500 хорових, сольних, оперних, симфонічних та інших творів на тексти чи за мотивами поетичних шедеврів Шевченка. Тільки Микола Лисенко написав 90 творів різних жанрів, а ще були блискучі мелодії Кирила Стеценка, Миколи Аркаса, Якова Степового, Михайла Вериківського.

Пригадайте, які твори Кобзаря покладено на музику. Прослухайте записи і поміркуйте, чи відображає музика творчий задум поета.

Напевно, ви вже звернули увагу на те, що підручник ілюстрований картинами Тараса Шевченка. Його винятковий талант художника був визнаний ще за життя, а створені ним полотна - портрети, акварелі, ілюстрації до біблійних і власних творів - стали класикою українського малярства. Його картини автобіографічні. Він відтворював на своїх полотнах власне життя і виражав у підтексті своє духовне «Я».

А тепер прислухаймось до думок представників різних народів і культур: їхні слова звучатимуть переконливіше!

  • • «Шевченко - одна з кращих пісень боротьби, яку співають у колоніальних... країнах» (Назим Хікмет, класик турецької літератури).
  • • «Всюди... як свій, бо на Слов’янщині нема для нього чужої країни» (Емануїл Вавра, чеський учений).
  • • «Я вчився по його творіннях писати. Геніальна образність, чудова яскравість, зворушливий драматизм творів Шевченка ніколи не вирвеш із серця, вони освітлюють усе життя» (Олександр Серафимович, російський письменник).
  • • «Тараса Григоровича Шевченка, завдяки його надзвичайній творчій обдарованості та глибокій гуманності, можна назвати поетом світового значення. І якщо він найсильніше промовляє саме до душі українця, то проблеми, порушені в його творах, важливі для всіх народів» (Шарль Стебел, французький письменник і перекладач).
  • • «Могутність його бунтівного духу, відвага, з якою він атакує найміцніші твердині свого часу, ба навіть нашого часу: чи це божество, чи самодержавство, теократія, нелюдяність, расове упередження, жорстокість, глупота чи невігластво» (Генрі Маршалл, англійський письменник).

Прокоментуйте слова видатних шанувальників Шевченка. Що єднає всі ці висловлювання?

Твори Шевченка перекладено близько ста мовами світу. Більшість перекладачів спеціально вивчали українську мову, щоб читати твори поета в оригіналі.

Він мріяв про Україну нову, Україну, яка передаватиметься з роду в рід як чисте, нетлінне у віках золото, як найдорожчий духовний прабатьківський скарб. Нам судилося стати виконавцями його заповітів. Як сказано в Євангелії, дерево судять за плодом, а людину - за діла її, так і ми не лише словами, а вчинками, щоденною працею повинні вшановувати пам’ять Великого Кобзаря, нашого пророка. Отже, ми маємо довести всьому світові і передовсім самим собі, що Україна здобула й збереже належне їй гідне місце серед європейських держав.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

Повторюємо

  • 1. Який внесок зробив Шевченко у вітчизняну культуру?
  • 2. Чиї відгуки про творчість Шевченка вам особливо запам’яталися й чому?

Міркуємо

  • 1. На чому наголошують представники інших культур - шанувальники творчості Шевченка?
  • 2. Окресліть здобутки Кобзаря в царині малярства, зв’язок його творчості з музичним мистецтвом. Проілюструйте свою відповідь цитатами з поезій.

Аналізуємо

  • 1. Яку творчу спадщину залишив нам Шевченко в царині прози, драматургії?
  • 2. Чому, на вашу думку, творчість Шевченка відома всьому світові?

Дискутуємо

  • 1. Порівняйте актуальність творів Шевченка в добу їх творення і в наш час. Чи відбулись якісь зміни?
  • 2. Чи актуальна творчість Тараса Шевченка в незалежній Україні, за яку він, власне, боровся?
  • 3. З якими словами звернувся б Шевченко до наших сучасників, до керівників нашої країни?

РОБОТА В ГРУПАХ

Групи мають підготувати ілюстровані повідомлення на такі теми: «Вшанування Тараса Шевченка у нашому місті (селі)», «Вшанування Тараса Шевченка в Україні», «Вшанування пам’яті Тараса Шевченка у світі». Для цього дізнайтеся, які пам’ятники Кобзареві поставлено у світі, хто їхні автори; які об’єкти названо на честь Шевченка; які урочисті заходи проводять у дні пам’яті митця тощо. З кращими повідомленнями ви можете виступити перед учнями молодших класів під час проведення традиційних Шевченківських днів.

ПРАЦЮЄМО З ПРОЕКТОМ

ВАШЕ ПОРТФОЛІО

Цього разу кожен матиме індивідуальний проект під назвою «Мій Шевченко». Упорядкуйте альбоми (можна в електронному варіанті), до яких увійдуть улюблені твори Кобзаря, цікаві ілюстрації, факти з життя поета, уривки з музичних творів на слова Шевченка. Умістіть туди також твір-роздум або власні поезії (якщо ви пишете вірші) на одну із запропонованих тем:

  • 1. «Україна у творчості Тараса Шевченка».
  • 2. «Шевченко і наша сучасність».
  • 3. «Християнські ідеали у творчості Тараса Шевченка».
  • 4. «Образи майбутнього життя в поезії Кобзаря».
  • 5. «Шевченко як основоположник української літературної мови».
  • 6. «Образи великих українців у творчості Шевченка».
  • 7. «Шевченко-художник. Що можуть розповісти картини про автора?»

ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ

Про життя Тараса Шевченка й за сюжетами його творів знято багато фільмів. Роль Тараса виконували видатні актори - Амвросій Бучма, Сергій Бондарчук, Іван Миколайчук. Про життя Великого Кобзаря було написано низку п’єс: Олександра Ільченка «Петербурзька осінь», Івана Кочерги «Пророк», Юрія Костюка «Тарас Шевченко», «Слово правди» та інші. Ваше завдання - створити сценарій для фільму «Тарас Шевченко». Розподіліть обов’язки: визначте групу сценаристів, яка напише тексти сцен; режисерську групу, яка визначить особливості постановки; кастинг-директора, який запропонує акторів - виконавців ролей; костюмера, який докладно опише костюми акторів; художника-декоратора, що стане автором інтер’єрів; музичного редактора, що добере музичний супровід до фільму. Вам також потрібні будуть літературний консультант, який підкаже, які твори й коли були написані Шевченком і в яких епізодах кінокартини їх можна буде використати; історичний консультант (допоможе відтворити історичне тло картини); директор фільму, що координуватиме зусилля учасників проекту. Підготувавшись, влаштуйте обговорення (круглий стіл), куди запросіть учителів української мови та літератури, зарубіжної літератури, учнів інших класів.

Якщо у вас є паралельні класи, влаштуйте конкурс таких сценаріїв, уривки зі сценарію-переможця надрукуйте в шкільній стіннівці, надішліть на один з літературних конкурсів, що проходять в Україні. Хай вам таланить!

ДІЗНАЙТЕСЯ БІЛЬШЕ

Вшанування пам’яті Тараса Шевченка є святим обов’язком кожного українця. На державному рівні з 1918 року щорічно святкують дні Тараса Шевченка, а за рішенням ЮНЕСКО ювілеї поета відзначають у більшості країн світу.

На честь Шевченка названо університети, інститути, школи, наукові установи, театри, вулиці, пароплави тощо. У більшості міст України встановлено пам’ятники чи погруддя Кобзареві, відкрито музеї, а могилу поета на Чернечій горі проголошено національним заповідником.

Від 1962 року щорічно присуджують Державні премії України імені Тараса Шевченка в галузі літератури та мистецтва загалом.

Поцікавтеся, хто з українських письменників, художників, музикантів був удостоєний премії імені Тараса Шевченка. Підготуйте короткі повідомлення про них.

ВІДПОЧИВАЮЧИ, ВЧИМОСЯ

Нині ми слухаємо зовсім іншу музику, ніж була за часів Шевченка. Поза сумнівом, ви цікавитеся творчістю сучасних українських музичних груп. Тож спробуйте придумати сценарій музичного кліпу на будь-який з улюблених творів Шевченка, укажіть, хто із сучасних зірок міг би взяти участь у ньому. Влаштуйте вечір караоке, на якому, дібравши сучасні, актуальні музичні композиції, ви покладете на музику твори Шевченка й виконаєте їх. Адже ми переконалися: творчість поета нині актуальна як ніколи!

ПОГЛИБЛЮЄМО ЗНАННЯ, РОЗШИРЮЄМО СВІТОГЛЯД

  • 1. Зайцев П. Життя Тараса Шевченка. - К., 1994.
  • 2. Дзюба І. У всякого своя доля. - К., 1989.
  • 3. Коцюбинська М. Етюди про поетику Шевченка. - К., 1991.
  • 4. Сверстюк Є. Шевченко і час. - К., 1996.
  • 5. Пахаренко В. Незбагненний апостол. Світобачення Шевченка. - Черкаси, 1999.
  • 6. Смілянська В. «Святим огненним словом...». Тарас Шевченко: Поетика. - К., 1990.
  • 7. Шевченківський словник: У 2 т. - К., 1976-1977.
  • 8. Світова велич Шевченка: У 3 т. - К., 1964.
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Українська література 9 клас Міщенко 2017", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду