Войти
Закрыть

Пам'ятки оригінальної літератури княжої Русі-України. Києво-Печерський патерик

9 Клас , Українська література 9 клас Авраменко 2017

 

Києво-Печерський патерик

Ще однією визначною оригінальною пам'яткою давньоукраїнської писемності є Києво-Печерський патерик. Ця книга належить до житійних, тобто до творів про життя осіб, яких церква оголосила святими.

До книги ввійшли твори, присвячені історії Києво-Печерського монастиря, його ченцям, подвижникам і святим. Автори цієї пам'ятки намагалися показати читачеві всю велич духовних устремлінь своїх персонажів, їхню смиренність і жертовність, боротьбу з підступними темними силами.

Коли був написаний Києво-Печерський патерик і про що він?

Написання основного тексту пам'ятки вчені датують другою половиною ХІ — першою половиною ХІІІ ст. Воно тісно пов'язане із становленням давньоукраїнського літописання, вітчизняними оповіданнями про життя ченців, яких церква оголосила святими, а також із сюжетними мотивами з іноземних патериків. За основу твору взято листування між ченцем Києво-Печерського монастиря Полікарпом і володимиро-суздальським єпископом Симоном. Полікарп скаржиться своєму другові Симону, що в монастирі принижують і зневажають його талант. У відповідь Симон наводить кілька оповідей із життя печерських ченців, які стали святими завдяки аскетизму, смиренності й постійній праці, чим і вражає Полікарпа, який згодом доповнює листування низкою інших оповідей.

Одним із найцікавіших у Києво-Печерському патерику є оповідання «Про Прохора-чорноризця, котрий молитвою з лободи робив хліб, а з попелу сіль». У ньому автор повідав нам історію чоловіка, який прийшов із Смоленська до Києва й постригся в ченці, ігумен монастиря назвав його Прохором. Той віддав себе служінню Богові, вів аскетичний спосіб життя, відмовившись навіть від хліба. Харчувався лише лободою, яку збирав і заготовляв на цілий рік. «Бачачи ж терплячість і велику повстримність, Бог перетворив йому гіркоту на солодкість». Коли настав великий голод, Прохор наділяв хлібинами з лободи неімущих. Потім у складний час для Києва він почав роздавати попіл нужденним, у руках яких після молитви той перетворювався на сіль. Це викликало заздрість у торговців сіллю, які хотіли в цей важкий для держави час нажитися. Тож вони поскаржилися Святополкові. Князь намагався догодити торговцям, аби припинити їхні ремствування, хотів розбагатіти. Він наказав відібрати сіль у Прохора. Однак коли йому привезли сіль, то вона перетворилася на попіл. Уражений, князь засоромився скоєного й покаявся.

К. Уранов. Божа Матір Печерська з київськими святими

Художні особливості оповідання «Про Прохора-чорноризця...» типові також для релігійних творів княжої доби:

  • широке використання релігійної лексики (Бог, Отець, Господь, ігумен, євангельський, проскурки);
  • повторення службових слів («І заготовляв він собі її на рік... І так усе життя своє вдовольнявся... І прозвали його Лободником...»);
  • широке використання тропів, особливо порівнянь, символів, епітетів (солодкий, наче мед; гіркий, мов полин; хліб, сіль; преславні чудеса, небесні птахи);
  • інверсії («На неораній землі хліб несіяний був йому»);
  • урочистий тон мовлення.

«Житіє Феодосія Печерського» і «Житіє Антонія Печерського» розкривають біографічні факти засновників Києво-Печерського монастиря, а також містять цінні відомості про побут, вірування й політичну ситуацію в Русі-Україні.

Києво-Печерський патерик відіграв велику роль у розвитку українського мистецтва. Упродовж століть він зазнавав доповнень і переробок. На основі сюжетів цієї книги сформувалася багата іконописна традиція, а цикли видань патерика стали етапними віхами в розвитку української графіки. В «Історії української літератури» М. Грушевський зауважив: «Не "Слово о полку Ігоревім”, не "Закон і благодать”, не літопис, а патерик став тим вічно відновлюваним, поширюваним, а з початком друкарства — неустанно передруковуваним твором старого нашого письменства, "золотою книгою” українського письменного люду».

До речі...

Києво-Печерський патерик містить легенди й оповідання про будівництво української святині — Успенського собору Києво-Печерської лаври. Цей храм по-варварськи був зруйнований у роки Другої світової війни, як і багато інших українських святинь у період тоталітарного режиму. Саме такі пам'ятки, як патерик, несуть у вічність нашу історію й духовність.

Зображення Успенського собору в XVII ст., під час Другої світової війни й сучасний вигляд

6. Виконайте завдання.

1. Установіть хронологічну послідовність подій («Повість минулих літ»)

  • А помста княгині Ольги древлянам
  • Б розселення східних слов'ян
  • В похід Олега на столицю Візантії
  • Г пророкування Андрія Первозваного про заснування Києва

2. «Іду на ви!»— цей вислів належить князеві

  • А Святославу
  • Б Олегу
  • В Ігорю
  • Г Святополку

3. Києво-Печерський патерик належить до літератури

  • А світської
  • Б житійної
  • В літописної
  • Г юридичної

4. Прокоментуйте рядки з вірша В. Голобородька «Наша мова».

кожне слово нашої мови

записане у Літописі

тож хай знають вороги

якими словами

на самоті мовчимо

5. Доведіть, що літопис Нестора є як історичною, так і художньою пам'яткою.

6. Прокоментуйте слова Святослава: «Не осоромимо землі Руської, ляжемо тут кістьми: мертві бо сорому не мають, а якщо побіжимо, то сором матимемо; станемо ж кріпко, я перед вами піду; якщо моя голова ляже, то дбайте самі про себе».

7. Яке з повчань Володимира Мономаха ви вважаєте нині найважливішим і найактуальнішим? Аргументуйте свою позицію.

8. Перекажіть зміст оповідання «Про Прохора-чорноризця...».

9. У чому виявляються притчові ознаки оповідання? Аргументуйте свою відповідь.

10. У формуванні й становленні яких видів мистецтва важливу роль відіграв Києво-Печерський патерик?

11. Розгляньте репродукцію картини В. Слєпченка «Нестор Літописець» (с. 39) та однойменну скульптуру М. Антокольського (с. 40). Який твір мистецтва, на вашу думку, глибше передає колорит епохи й характер ченця? Аргументуйте свою відповідь.

12. Знайдіть і випишіть з оповідання «Про Прохора-чорноризця...» по 2-3 приклади художніх засобів (символи, порівняння, епітети, метафори).

7. Виконайте домашнє завдання.

  • 1. Доведіть, що «Повість минулих літ» має ознаки художнього твору (на прикладі мовних особливостей).
  • 2. Підготуйте мультимедійну презентацію про життя й діяльність князя Володимира Мономаха (за бажанням).
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Українська література 9 клас Авраменко 2017", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду