Войти
Закрыть

Ліричний твір. Микола Вінграновський (1936-2004)

5 Клас

Відомий письменник, режисер, сценарист та кіноактор родом із Миколаївщини. Про своє дитинство він розповідав: «Я народився на півдні України. Встанеш — де не глянеш: степ. Я тоді не знав ні Дніпра, ні лісів, ні Десни, ні Довженка. Кози та молочай. Небо. Тато і мама. По воду ходили далеко...». За вищою освітою Вінграновський поїхав до Києва — в Інститут кінематографії. Там познайомився з одним із кращих українських кінорежисерів та письменників Олександром Довженком, про якого згадує. Коли Миколі було 25 років, він зіграв головну роль в екранізації «Повісті полум’яних літ» О. Довженка. За цю роль він отримав золоту медаль кінофестивалю в Лос-Анджелесі (США). Після закінчення університету він не лише став дипломованим режисером, а й популярним актором....

Ліричний твір. Максим Рильський (1895-1964)

5 Клас

Один з найвидатніших поетів минулого століття. Творчість його не втрачає актуальності, бо оспівує вічні цінності — правду, любов, красу. Майбутній поет ріс у родині, де панувала злагода, повага до праці та національних традицій. Крім цього, на формування хлопчика вплинуло й культурне середовище, у якому він зростав. Рильські тісно спілкувалися із родинами відомої письменниці Лесі Українки, композитора Миколи Лисенка, театрального діяча Панаса Саксаганського. Освіту Максим здобував удома. Батько навчив його не лише читати, а й любити книжку. Хлопець перечитав усе з батькової бібліотеки, що привертало його увагу. Навчаючись у Києві в приватній гімназії, жив у родині Лисенка. Там із повагою ставилися до всього українського, а це сприяло вихованню в Максима поглядів, смаків, уподобань в національному дусі. Вірші почав складати рано. Уже в 15 років Максим став автором першої поетичної збірки «На білих островах». Максим Рильський здобув літературне визнання як поет-лірик. Найбільше любив малювати художнім словом неповторні пейзажні картини, прагнув утілити у своїх творах нетлінну красу природи, передати радість від спілкування з нею....

Ліричний твір. Євген Гуцало (1937-1995)

5 Клас

Зірка — космічне тіло, що випромінює світло. Це така собі розпечена газова куля, жар і світло якої утворюється внаслідок згоряння газів. Усі зірки різні. Деякі мають набагато більше газового палива, ніж інші. Наприкінці свого існування зірки не помирають спокійно, а збільшуються і часто вибухають, поширюючи сліпуче світло навколо. Із Землі ми можемо спостерігати миготіння зірок. Проте такими їх бачимо лише ми. У космосі зірки світять, не мигаючи. Це відбувається тому, що світло, коли проходить через атмосферу, заломлюється. У прадавні часи вважали, що скільки людей живе на землі, стільки зірок сяє на небі, адже в кожної людини є своя зірка. За зміною розташування зірок люди навчилися орієнтуватися вночі. Також могли визначати сторони світу і прогнозувати погоду....

Ліричний твір. Павло Тичина (1891-1967)

5 Клас

Любити свій рідний край — це не лише захоплюватися його красою і поетично її описувати. Сьогодні це також означає не смітити і вдумливо використовувати природні ресурси. Важливо не лише викидати сміття у смітник, а й не купувати зайвого — так відходів загалом буде менше. Речами — і одягом, і побутовою технікою — треба користуватися бережно. Так вони довго не зношуватимуться і зможуть отримати друге життя, коли стануть тобі непотрібні. Також не забувай вимикати світло та електроприлади, не використовуй намарно багато води — ці ресурси можуть закінчитися....

Ліричний твір. Тарас Шевченко (1814-1861)

5 Клас

Ти вже знаєш, що художній текст може бути написаний прозовою або віршованою мовою. Пригадай, чим такі тексти відрізняються. ЛАЙФГАК Як розпізнати ліричний твір? 1. На відміну від епічних чи драматичних творів, ліричний твір написаний переважно віршованою мовою 2. У такому творі немає сюжету. А життя відображається через думки, почуття, переживання, настрій ліричного героя. Він не обов’язково має бути людиною. 3. Читач має розпізнати ці переживання за допомогою художніх засобів, які використовує автор. Їх називають тропами. Це епітет, порівняння, метафора, гіпербола, персоніфікація. Більшість із них тобі вже відомі. А що ж таке метафора та персоніфікація? Метафора — це один із основних тропів, який означає перенесення ознак чи властивостей одного предмета на інший на основі подібності. Персоніфікація — це художній засіб, у якому ознаки людини переносяться на неживий предмет чи явище. Ти вже читав/читала казки про тварин, які поводяться, як люди: вміють розмовляти, мають почуття та емоції. Це приклад персоніфікації. У віршах цей засіб теж використовують. Наприклад, явір каже, калина з ялиною виходжаючи співають....

Казки-п’єси. Микита Кожум’яка. Олександр Олесь (1878-1944)

5 Клас

Твір «Микита Кожум’яка» Олександра Олеся призначено для постановки на сцені. Його називають казкою-п’єсою. Такий твір складається переважно із реплік героїв. Це драматичний твір. У тексті немає розлогих описів, пейзажів, портретів, а письменник ніби перебуває за лаштунками. Він подає лише ремарки — короткі зауваження про зовнішність, жести, рухи персонажів, а також про декорації, пори року тощо. TЕКCT Кожне висловлювання починається з нового рядка, а перед ним указують ім’я персонажа. Якщо герой озвучує власні думки або звертається до глядачів, його висловлювання називають монологом, розмову ж двох осіб називають діалогом. СЦЕНА Важливе художнє оформлення сцени — декорації, які в кожній картині чи дії можуть змінюватися. У казках герої часто наділені надзвичайною силою. Події та явища описані так яскраво, що в них важко повірити. І в народних, і в літературних казках звичайні речі часто перебільшені. Автори це роблять зумисно — щоб привернути увагу, зробити людей чи події більш виразними. Такий художній засіб називається гіперболою. Гіпербола — художній засіб, який передбачає перебільшення рис людини, предмета чи явища....

Віршовані казки. Цар Плаксій і Лоскотон. Василь Симоненко (1935-1963)

5 Клас

Усі літературні твори за формою можна поділити на три великі групи: прозові, тобто епічні, віршовані, їх називають ліричними, і у формі п’єси — драматичні. Ти вже знаєш, що літературні казки теж можуть мати всі три форми. Із прозовими ти вже ознайомився/ознайомилася. Прозова мова подібна до тієї, якою ми спілкуємося щодня, вона не має ритмічної будови. Майбутній письменник зростав із дідусем Федором і мамою на Полтавщині. Дід замінив Василькові батька, а мама любила сина понад усе. Рідні хотіли для хлопчика нормального дитинства, хоч і припало воно на воєнні та повоєнні роки. Від дому до школи Василько ходив пішки аж дев’ять кілометрів! Проте жодні труднощі не заважали йому бути відмінником. За словами однокласників, він майже не вчив уроків, усе ловив на льоту з пояснень учителя. Нерідко уроки готував дорогою зі школи, вивчав усе, що треба. Хоча дід Федір не дуже довіряв цьому і часто всаджував Василя до столу. Школу В. Симоненко закінчив із золотою медаллю, потім навчався на факультеті журналістики Київського університету. У цей час почав писати вірші. Був дуже вимогливим до своєї творчості, бо розумів велику відповідальність перед читачами за кожне сказане слово....

Літературні казки. Мавка-вербинка. Василь Королів-Старий (1879-1941)

5 Клас

Першим вісником прибіг сам не свій — аж мордочка йому побіліла — бувалий в бувальцях чорновухий Заєць. Захекавшись, він перебіг цілим лісом і кого тільки спіткав по дорозі, перед кожним сідав на задні лапки, передніми витирав вуса, відкашлювався й пошепки говорив: — Біда, братця! Біда-а!.. Бачив я, своїми очима бачив на узліссі мисливців, собак, загонщиків... Тисячі, ти-и-сячі йдуть сюди... А в кожного по кілька блискучих рушниць... Ріжки мідяні, а торбинки величе-е-зні, мов лантухи... А собак! А собак! — тисячі!.. Тікай, братця, куди хто!.. На цих словах він відсапував й прожогом летів далі до нової зустрічі. Навіть здибавши Лисицю, що саме вилізла з нори й, приплющивши око на сонце, потягувалася зі сну, навіть перед нею був спинився на мить й гукнув: — Біда, братця!.. Мисливці на узліссі!.. Тисячі... Але ж згадав, що й від самої Лисиці йому так само може бути біда, а через те чкурнув ще дужче. Всі мешканці лісу заворушились... Хто тікав у поле, хто ховався у нору, хто шукав схови в дуплах або ж біг до очерету, що густо поріс понад болотом. А це, й справді, залунав постріл, загавкали ловецькі пси, заграли ріжки... Мавка-Вербинка, що на день ховалася у великому дуплі старої верби над болотом, прокинулась й нашорошила вуха. Серце їй болісно стислося. Багато вже разів на своєму віку чула вона те собаче гавкання, ріжки, страшні постріли... Чула й знала, що багатьом звірам та птицям вони віщують смерть. Знала й те, що ще більше буде таких нещасних, котрі довгий час конатимуть від ран, зарившися десь під кущами в листя. Будуть і такі, що вичуняють, але на все життя лишаться каліками....

Літературні казки. Фарбований лис. Іван Франко (1856-1916)

5 Клас

Існують казки, які створив не народ. Їх написали автори, тобто письменники. Такі казки називають літературними. Авторська казка хоч і має фольклорне підґрунтя, але в ній широко, а головне — оригінально змальовано художній світ. Кожний автор намагається показати власне, індивідуальне розуміння життя й світосприйняття, висловити свою оцінку подій та героїв. Персонажі казки наділені індивідуальними рисами, мають багатий внутрішній світ. У літературних казках велике значення мають засоби художньої виразності: описи природи, зовнішності персонажів, конкретніше йдеться про місце й час подій, детальніше та яскравіше змальовані предмети вжитку. Літературна казка — це художній твір фантастичного змісту, у якому зображено неймовірні пригоди вигаданих казкових героїв; має автора; часто заснований на фольклорних джерелах....

Народні казки

5 Клас

Ти вже знаєш, що казка — це один із різновидів усної народної творчості. Пригадай, хто складав казки, про що в них розповідається. Чи можуть події, зображені в казці, відбуватися в реальному житті? Український фольклор багатий не лише на прислів’я, приказки, загадки чи легенди. Найдавнішими та найпоширенішими зразками усної народної творчості є казки. Казка — це народний або літературний твір, у якому розповідається про вигадані події. Часто описують фантастичні події, висміюють ледарів, дурнів, боягузів, засуджують жадібність, жорстокість, бездушність. А ще в казках добро обов’язково перемагає зло! ГЕРОЇ Герої казок — сміливі, чесні, працьовиті, мудрі, часто наділені надлюдськими можливостями. ТЕМИ За змістом казки поділяють на три групи: ПРО ТВАРИН Мають дуже давнє походження. Їх героями є тварини, які наділені людськими якостями і поводяться як люди. У них розповідається про життя звірів та птахів, а ще вони мають виразний повчальний зміст....

Навігація