Ліричний твір. Павло Тичина (1891-1967)
- 17-01-2023, 22:18
- 321
5 Клас , Українська література 5 клас Архіпова, Січкар 2022
Вислови припущення, як слово пов'язане з темою.
НЕ БУВАВ ТИ У НАШИХ КРАЯХ!
Не бував ти у наших краях!
Там же небо — блакитні простори...
Там степи, там могили, як гори.
А веснянії ночі в гаях!..
Ах, хіба ж ти, хіба ти це знаєш,
Коли сам весь тремтиш, весь смієшся, ридаєш,
Серце б’ється і б’ється в грудях...
Не бував ти у наших краях.
Не бував ти у наших краях,
Бо відтіль не таким би вернувся!
Чув про степ, що ген-ген простягнувся? —
Єсть там люди — й зросли у степах,
Що не люблять, не вміють ридати.
Що не можуть без пісні і нивки зорати!
Тебе ж завжди я бачу в сльозах... —
Не бував ти у наших краях.
Г. Мацегора. На Україні
Працюю над текстом
• Чим захоплюється ліричний герой? За допомогою яких образів передає красу рідного краю?
• Про який край, на твою думку, розповідає письменник?
НОВЕ Й ЦІКАВЕ
Любити свій рідний край — це не лише захоплюватися його красою і поетично її описувати. Сьогодні це також означає не смітити і вдумливо використовувати природні ресурси.
Важливо не лише викидати сміття у смітник, а й не купувати зайвого — так відходів загалом буде менше. Речами — і одягом, і побутовою технікою — треба користуватися бережно. Так вони довго не зношуватимуться і зможуть отримати друге життя, коли стануть тобі непотрібні.
Також не забувай вимикати світло та електроприлади, не використовуй намарно багато води — ці ресурси можуть закінчитися.
БЛАКИТЬ МОЮ ДУШУ ОБВІЯЛА...
Блакить мою душу обвіяла,
Душа моя сонця намріяла,
Душа причастилася кротості трав —
Добридень я світу сказав!
Струмок серед гаю як стрічечка,
На квітці метелик мов свічечка.
Хвилюють, маюють, квітують поля —
Добридень тобі, Україно моя!
ЗБАГАЧУЙ МОВЛЕННЯ
Кротість — лагідність, сумирність.
Маюють — зеленіють.
Працюю над текстом
• Яку пору року описано в поезії? Які художні засоби це підтверджують?
• Як, на думку автора, впливає на людину природа? Чи згоден/згодна ти з таким баченням?
Мистецька скринька
Поезію Павла Тичини називають музикальною. Можливо, це тому, що автор часто описував у віршах звуки. Послухай пісню «Гаї шумлять» українського гурту «The doox», створену за однойменним віршем Павла Тичини. Про які звуки природи в ній йдеться?
ПОЗНАЙОМСЯ З АВТОРОМ
Павло Тичина
(1891-1967)
Видатний український письменник, родом із Чернігівщини. Він досконало грав на фортепіано, сопілці, кларнеті, писав музику. Мав гарний голос, співав у церковному хорі. А ще володів неабияким хистом до малювання. Цікавився театром.
Початкову освіту хлопчик здобув у сільській школі. Потім навчався в бурсі та духовній семінарії, але священником не став. Його приваблювала творчість.
Під час навчання в Чернігівській семінарії почав писати вірші. Завдяки його таланту все, що оточувало поета, оживало на папері — чи то за допомогою фарб і пензля, чи то барвами слова, чи намагалося сказати про себе музичними акордами.
Павло Тичина володів здатністю по-своєму розуміти й відчувати світ, відкривати в ньому щось нове, ніким не бачене. Чільне місце у творчості Павла Тичини займає тема краси рідної природи.
Мистецька скринька
За часів поета в Харкові виходив літературний альманах, тобто журнал, «Гарт». У ньому друкували свої твори відомі українські письменники, зокрема й Павло Тичина. Багато портретів митців для альманаху намалював Олександр Довженко.
Я знаю, що...
1. Павло Тичина дуже хотів співати в хорі, але не мав голосу.
- правда;
- неправда.
2. Головною думкою поезії «Не бував ти у наших краях!» є те, що для кожної людини рідний край наймиліший.
- правда;
- неправда.
3. У реченні «Добридень тобі, Україно моя!» Україно моя — це епітет.
- правда;
- неправда.
Працюю над текстом
4. Який із віршів тобі сподобався більше? Чому?
5. Яким настроєм сповнений вірш «Блакить мою душу обвіяла...»? Що означає, на твою думку, вислів «гармонія людини і природи»?
6. У якому куточку світу тобі хотілося б пожити?
Працюємо разом
7. Обговоріть, які переваги жити у вашому рідному краї. Що вам тут найбільше подобається?
Виконую складне завдання
8. Опиши улюблений куточок природи, використай у ньому епітети, порівняння, метафори.
Виконую домашнє завдання
9. Дізнайся, чи є у твоєму населеному пункті або поблизу місця, куди можна здати сміття на переробку.
Коментарі (0)