Войти
Закрыть

Словник термінів і понять 8 клас Борзенко, Лобусова (повторне видання) 2021

8 Клас

Автор — митець, який організовує худжній твір, а також той, від чийого імені ведеться розповідь у творі. Алегорія (інакомовлення) — утілення певної абстрактної ідеї в конкретному образі тварини, рослини або предмета. Анафора — єдинопочаток, риторична фігура, вживана на початку віршованих рядків у вигляді звукового, лексичного оптору. Афоризм — лаконічний влучний вислів. Байка — віршове або прозове алегоричне оповідання повчального змісту. Балада — ліро-епічний віршований твір фантастичного, історико-героїчного чи соціально-побутового змісту з драматичним напруженим сюжетом. Верлібр — неримований нерівнонаголошений вірш, що структурно наближає його до прози. Вільний вірш — це форма віршованого твору, усі рядки якого витримані в єдиному силабо-тонічному розмірі (здебільшого ямбічні), але довільно нерівностопні (від 1—2 до 5—8 стоп). Вічні образи — літературні образи, до яких у різні часи зверталися представники різних національних літератур. Наприклад, Прометей, Ісус Христос, Богородиця. Вічні теми — літературні теми загальнолюдського значення (життя і смерть, добро і зло, любов і ненависть, людина і природа). Гіпербола — перебільшення якостей людини, явища, предмета. Громадянська лірика — лірична творчість, у якій розглядаються патріотизм, соціальна відповідальність, громадянська позиція людини. Гумор — відображення смішного в людині й житті. Гумор частіше висловлює добродушне ставлення, не заперечує об’єкта висміювання. Діалог — розмова двох осіб у літературному творі. Драма — один із літературних родів, що змальовує дійсність через дію. Драма тісно пов’язана з театром, вона призначена для сценічного втілення. Драматизм — загострена напруженість дії в художньому творі. Думи — ліро-епічні твори переважно історичного змісту, які виконуються речитативом під акомпанемент кобзи, бандури або ліри. Епіграф — цитата, уміщена перед текстом твору або його розділами, яка визначає основну ідею чи тему твору, указує на авторську позицію....

Валентин Чемерис (1936—2016)

8 Клас

Валентин Лукич Чемерис народився 8 липня 1936 року в селі Заїчинці на Полтавщині. Після закінчення середньої школи переїхав до Дніпропетровська (тепер Дніпро), де провів майже сорок років. Письменник навчався на Вищих літературних курсах у Москві, потім працював журналістом у газеті «Прапор юності» та редактором художньої літератури у видавництві «Промінь». На початку 90-х років минулого століття В. Чемерис перебрався до Києва, працював радником в адміністрації Президента України. Пізніше перебував на різних посадах у Національній спілці письменників та в газеті «Літературна Україна». У прозовому доробку В. Чемериса чимало гумористичних, історичних та фантастичних творів: «Вибори таємного агента», «Як стати щасливим», «Еліксир для чоловіків», «Ольвія», «Смерть Антея», «Фортеця на Бористені», «Білий король детективу», «Приречені на щастя» та інші. Опрацьовуємо прочитане 1. Де й коли народився Валентин Чемерис? 2. Де письменник здобув літературну освіту? 3. Де працював Валентин Чемерис? 4. Назвіть основні твори письменника. 5. У зручній для вас формі (тексту, плану, таблиці, схеми) запишіть у зошит відомості про письменника. ПРО СЕРЙОЗНЕ З ГУМОРОМ Чи можливо про кохання писати з гумором? Здається, серйозне почуття потребує таких самих серйозних засобів вираження. Однак В. Чемерис доводить своїм читачам, що історія кохання може мати й гумористичний «супровід». Усе тому, що герої його повісті «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» — люди дуже молоді й життєрадісні. Їм нема коли сумувати — вони сповнені оптимізму, що не дозволяє опускати рук навіть у безнадійних ситуаціях....

Український гумор

8 Клас

Письменники давно помітили, що сміх позитивно впливає на духовне здоров’я людини й усього народу. Наприклад, автор «Тореадорів з Васюківки» Всеволод Нестайко за посередництвом одного зі своїх героїв зазначив: «Веселі, дотепні люди — дуже, по-моєму, потрібні для життя, потрібніші за серйозних, поважних і суворих. Бо серйозні й поважні тільки наказують та покрикують. А якийсь жартун скаже дотепне слово, і одразу легше працювати людям, і робота спориться, коли серед людей веселий чоловік». Своє почуття гумору ми можемо розвивати за допомогою літератури, адже читання гумористичних творів — це своєрідна сміхотерапія, що лікує від гострих нападів серйозності. Відомо, що гумор є різний: витончений і плаский, вульгарний і вишуканий. Існує також і національний: скажімо, англійський або український. Як і кожна людина, народ теж має своє неповторне «почуття гумору». Про український сміх пишуть, що він не злостивий, здебільшого добродушний. Навіть у дуже скрутні періоди своєї історії українці знаходили привід для сміху. Він підтримував людей у різних життєвих ситуаціях, а декому допомагав побороти відчай і страх. Драматург Лесь Подерв’янський влучно визначив наше ставлення до сміху: «Українці сміються часто-густо над самими собою, що дуже привабливо і симпатично. І це є ознакою сили й душевного здоров’я. Адже кожен психіатр знає, що людина, схильна до самоіронії, — здорова людина»....

Юрій Винничук (нар. 1952)

8 Клас

Юрій Павлович Винничук народився 18 березня 1952 року в Івано-Франківську. Вищу освіту здобув на філологічному факультеті місцевого педагогічного інституту за спеціальністю «учитель української мови і літератури». Згодом Ю. Винничук переїхав до Львова. Щоб заробити на життя, працював вантажником, художником-оформлювачем. Упродовж кількох років він входив до творчого колективу естрадного театру «Не журись», писав сценарії та пісні для вистав. Частину життя письменник присвятив журналістській діяльності в газетах «PostПоступ» та «Гульвіса». Юрій Винничук відомий прозовими творами «Місце для дракона», «Ласкаво просимо в Щуроград», «Діви ночі», «Мальва Ланда», «Весняні ігри в осінніх садах», «Танґо смерті», «Аптекар», «Нічний репортер» та ін. Він є автором краєзнавчих книжок «Легенди Львова», «Кнайпи Львова», «Таємниці львівської кави», упорядником антології української фантастики «Огненний змій» та міфологічної енциклопедії «Книга бестій». Україна і світ Твори Юрія Винничука перекладалися у Великій Британії, Аргентині, Білорусі, Канаді, Німеччині, Польщі, Сербії, США, Франції, Хорватії, Чехії. За творчі досягнення Юрія Винничука двічі визнавали лауреатом премії «Книга року Бі-Бі-Сі» (у 2005 і 2012 роках). Опрацьовуємо прочитане 1. Коли народився Юрій Винничук? 2. Де він здобув освіту? 3. Які факти свідчать про популярність творів Юрія Винничука? З якими творами письменника ви знайомі? 4. У зручній для вас формі (тексту, плану, таблиці, схеми) запишіть у зошит відомості про письменника....

Володимир Дрозд (1939—2003)

8 Клас

Володимир Григорович Дрозд народився 25 серпня 1939 року в селі Петрушин на Чернігівщині. Після закінчення школи працював у районній газеті. Вищу освіту він здобув на факультеті журналістики Київського університету. Володимир Дрозд автор численних творів різних жанрів: поезій, новел, оповідань, повістей, романів. Читацьке визнання дістали його прозові твори «Ирій», «Катастрофа», «Самотній вовк», «Спектакль». Знайшли своїх читачів й романи-біографії письменника: «Ритми життя», «Дорога до матері», «Добра вість». За роман «Листя землі» Володимира Дрозда відзначено Державною премією імені Тараса Шевченка. Помер Володимир Дрозд 23 жовтня 2003 року. Актуальна цитата «...уся цінність оповідання «Білий кінь Шептало» в тому, що воно — над часами й ідеологіями, оскільки жодною мірою не втратило своєї актуальності: суспільство завжди насторожено (а то й вороже) ставиться до тих, хто чимось вирізняється з-поміж інших, хто бунтує й обстоює свою винятковість...»...

Ніна Бічуя (нар. 1937 р.)

8 Клас

Повість «Шпага Славка Беркути» вперше була опублікована в далекому 1968 році. Однак це не означає, що проблеми, які колись хвилювали українських підлітків, втратили свою актуальність. Щоправда, сучасні школярі дечого з того, про що згадується в повісті, вже зовсім не знають. Скажімо, у школах давно не використовуються чорнильниці, натомість учні все частіше задіюють комп’ютери, планшети та електронні книжки. Пережитком минулого став і так званий товариський суд, який влаштовують у школі над головним героєм повісті. Ще за радянських часів такі суди діяли в багатьох установах, зокрема й у школах. Вони розглядали порушення дисципліни, громадського порядку, могли виносити попередження або догани. Часто справу заводили за поданням міліції. Товариські суди були виборними органами, до яких входили шкільні активісти, котрих підтримувала адміністрація. Вони мали впливати на порушників шляхом загального осуду. У більшості випадків такі суди, хоч і називалися товариськими, лишалися байдужими до реальних проблем конкретних людей. У повісті «Шпага Славка Беркути» формалізмові «товариського суду» протиставляються нормальні людські стосунки, в основу яких покладено довіру, дружбу та взаємну підтримку. Пишучи про життя школярів, авторка звернулася до важливої проблеми — неминучості суду власного сумління, який є дієвим засобом формування відповідальної молодої людини....

Олександр Довженко (1894—1956)

8 Клас

Олександр Петрович Довженко народився 29 серпня (10 вересня) 1894 року в селі Сосниці на Чернігівщині в сім’ї селян. Його дитячі роки пройшли в мальовничій місцевості поблизу Десни. «Далека красо моя! — зізнавався митець. — Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у незабутні роки твою м’яку, веселу, сиву воду, ходив босий по твоїх казкових висипах, слухав рибальських розмов на твоїх човнах і казання старих про давнину...» Навчався О. Довженко в Сосницькій школі та Глухівському вчительському інституті. У цей час познайомився з українською літературою, яку студенти читали потай від викладачів. Закінчивши інститут, учителював у Житомирі. Після повалення російського самодержавства в 1917 році О. Довженко переїхав до Києва, працював учителем та паралельно навчався в Комерційному інституті, слухав лекції в Українській академії мистецтв. Під час громадянської війни митець зі зброєю в руках захищав Українську Народну Республіку. Побував у полоні, лише дивом урятувався від загибелі. Після війни жив і працював у Варшаві й Берліні, майже рік навчався у школі відомого німецького художника Віллі Геккеля. Улітку 1923 року О. Довженко оселився в Харкові — на той час офіційній столиці України. Там він опанував професію художника-ілюстратора й карикатуриста, публікував свої твори під псевдонімом Сашко. Потім митець захопився кінематографом, у 1926 році переїхав до Одеси, працював режисером на місцевій кіностудії. Згодом його фільми здобули світове визнання....

Михайло Коцюбинський (1864—1913)

8 Клас

Михайло Михайлович Коцюбинський народився 5 (17) вересня 1864 року у Вінниці в сім’ї службовця. Початкову освіту здобув у містечку Бар, потім навчався в Шаргородському духовному училищі на Вінниччині. Тоді захопився літературою, почав планувати власне літературне майбутнє. Через складні родинні та матеріальні обставини не зміг потрапити до університету. Брак систематичних знань надолужував шляхом самоосвіти. Усе життя навчався, самотужки вивчив дев’ять мов. Ретельна підготовка допомогла скласти іспит на право працювати народним учителем. У цей час Михайло Коцюбинський зближується з «Братством тарасівців». Це була організація молодих інтелігентів, які обстоювали українські національні інтереси. Письменник мав активну громадянську позицію, своєю працею сприяв розвитку національної культури. Через це перебував під негласним наглядом поліції. Після нетривалого періоду вчителювання М. Коцюбинський став співробітником філоксерної комісії. Вона займалась організацією боротьби зі шкідником винограду — філоксерою. Декілька років письменник жив у Бессарабії, у Криму. Після п’яти років у філоксерній комісії М. Коцюбинський деякий час працював журналістом у Житомирі. Згодом переїхав до Чернігова, де обіймав різні посади в земстві, тодішньому органі місцевого самоврядування. Письменник також брав активну участь у культурному житті міста, влаштовував літературні вечори. Хвороби легень, серця змушували М. Коцюбинського виїздити на лікування до Італії. Після загострення хвороби 12 (25) квітня 1913 року письменник пішов із життя....

Прозова творчість українських письменників

8 Клас

Усім відомо, що автора віршів називають поетом, а того, хто пише оповідання, романи й повісті, — прозаїком. Читачам, як правило, не потрібна спеціальна підготовка, щоб відрізнити прозу від вірша. Віршова мова наділена ритмом, тоді як у прозі ритмічна організація дуже слабо виражена — це і становить головну відмінність між двома різними формами художнього мовлення. Ми помічаємо різницю між поезією і прозою навіть візуально, оскільки існує давня традиція графічного виділення віршової мови на книжковій сторінці. Здебільшого епічні твори мають саме прозову організацію. Епічний рід літератури передбачає відображення дійсності у вигляді розгорнутої авторської розповіді про важливі життєві події. Використовуючи саме прозову форму, письменникові набагато легше здійснити масштабний художній задум, який передбачає всебічне висвітлення й осмислення життєвих процесів. Українська проза має давню історію. Вона виникла ще за часів Середньовіччя. Першим її зразком є літопис «Повість минулих літ...». У XIX столітті з’явилася нова українська проза. Її засновником став Григорій Квітка-Основ’яненко, автор багатьох повістей та оповідань про життя й побут українського селянства. Його традиції розвивали Марко Вовчок, Пантелеймон Куліш, Іван Нечуй-Левицький, Панас Мирний, Іван Франко, Ольга Кобилянська....

Іван Карпенко-Карий (1845—1907)

8 Клас

Іван Карпович Тобілевич народився 17 (29) вересня 1845 року в слободі Арсенівка на Херсонщині в багатодітній сім’ї управителя поміщицького маєтку. Його батько, Карпо Адамович Тобілевич, мав дворянське коріння, мати, Євдокія Зіновіївна Садовська, походила з простого селянського роду. Коли хлопцеві виповнилося одинадцять років, він вступив до Бобринецького повітового училища, після закінчення якого служив на різних посадах: починав писарем і канцеляристом, згодом був судовим та поліцейським чиновником. Довголітня обтяжлива служба задля хліба щоденного не надто приваблювала Івана Тобілевича, однак вона збагатила його цінним життєвим досвідом, що пізніше неабияк прислужився в роботі над драматичними творами. Іще за часів свого навчання І. Тобілевич захопився театром, мріяв про акторське майбутнє. Залишивши службу та вступивши до театральної трупи, він обрав творчий псевдонім Карпенко-Карий. Перша частина псевдоніма походить від батькового імені (Карпенко — син Карпа), а друга — від прізвища персонажа з драми Тараса Шевченка «Назар Стодоля», хороброго козака Гната Карого. За участь у політичній діяльності І. Тобілевич потрапив на заслання до Новочеркаська. Маючи вдосталь вільного часу, він із головою поринув у творчу працю. Відбувши заслання, митець повернувся в Україну й оселився на власному хуторі Надія. Тривалий час Іван Тобілевич успішно поєднував працю актора й драматурга. Він не лише зіграв на сцені чимало різних ролей, а й написав п’єси «Мартин Боруля», «Сто тисяч», «Хазяїн», «Сава Чалий», що стали класикою української літератури й театру. Загалом письменнику належить авторство вісімнадцяти драматичних творів....

Навігація