Практичне заняття. У чому особливості релігії і міфів Стародавнього Єгипту
- 25-04-2022, 22:06
- 357
6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Пометун, Мороз
§ 14. Практичне заняття. У ЧОМУ ОСОБЛИВОСТІ РЕЛІГІЇ І МІФІВ СТАРОДАВНЬОГО ЄГИПТУ
1. РЕЛІГІЙНІ ВІРУВАННЯ ДАВНІХ ЄГИПТЯН
Спираючись на зображення і текст, заповніть у зошиті таблицю.
Кожне явище природи, небесне світило єгиптяни пов’язували з окремими богами, які повсякчас були поряд із людиною, допомагаючи їй або, навпаки, караючи.
Добробут єгиптян повністю залежав від Нілу. Бога ріки звали Хапі, й усі жителі країни дуже його шанували і часто зображували у вигляді двох божеств, які символізували зв’язок між Верхнім і Нижнім Єгиптом.
Богиня неба Нут (давньоєгипетське зображення)
Бог землі Геб носив на собі рослини, що ростуть з його спини, а також із нього витікав потік чистої води. А богиня неба Нут в уявленні єгиптян була величезною прекрасною коровою. Її темне тіло вкривали зірки, які вона щодня ковтала, аби потім народити їх знову. Так єгиптяни уявляли зміну дня і ночі.
Бог мудрості й Місяця Тот мав голову священного птаха Ібіса. Це він навчив людей читати і писати; володів часом, розділивши його на роки, місяці, дні, знав йому рахунок. А богиню радості Бастет — чорну кішку — особливо поважали жінки, адже вона була заступницею їхньої вроди.
Покровителя мертвих і хранителя отрут і ліків бога Анубіса зображували у вигляді тіла людини з головою шакала. Вважалося, що він створив першу мумію і навчив людей цього ремесла. Маат — богиня правосуддя і гармонії — брала участь у творенні Всесвіту та в суді Осіріса — бога підземного царства.
У середині XIV ст. до н.е. єгипетський фараон Аменхотеп IV провів релігійну реформу: відмовився шанувати старих богів і проголосив єдиним божеством Єгипту Атона, бога життя і світла. Це була чи не перша спроба у світовій історії запровадити єдинобожжя як державну релігію. Аменхотеп IV змінив своє ім’я на Ехнатон, що означає «угодний Атону». Велику роль поряд з Ехнатоном відігравала його дружина — вродлива і розумна цариця Нефертіті.
Після смерті Ехнатона його нововведення відмінили.
Реформа — перетворення, зміна, нововведення.
1 — фараон-реформатор Ехнатон; 2 — родина Ехнатона поклоняється богу Атону; 3 — цариця Нефертіті
2. МІФИ ДАВНІХ ЄГИПТЯН
Міф (від давньогрецького — казка, переказ, оповідання) — розповідь, що відображає уявлення людей про навколишній світ і його походження, богів і героїв, місце людини у Всесвіті.
Прочитайте уривки з давньоєгипетських міфів і обговоріть у загальному колі, які явища природи та життя людей у них пояснюються.
1) Спочатку серед первісних вод безмежного Океану з’явився пагорб. То був єдиний клаптик землі посеред неозорих вод, які невідомо звідки витікали і невідомо куди текли. І от на цьому пагорбі розкрилась дивовижна квітка лотоса. Коли вона розтулила свої пелюстки, виявилося, що там було сховане мале дитя, якому судилося стати богом Сонця на ім’я Ра. Від дитини і справді йшло таке сліпуче сяйво, що Всесвіт, який досі перебував у пітьмі, враз освітився й ожив.
2) Бог сонця Ра — найголовніший з-поміж інших богів, щоночі веде жорстоку боротьбу зі змієм пітьми Апопом. Змій щовечора випиває підземні води Нілу, аби Ра на своєму човні не зміг вчасно приплисти до людей і освітити ранок. І хоча Ра щоразу перемагає, двобій постійно повторюється.
3) Осіріс був сином бога землі та богині неба. Він став першим царем у Єгипті, а його дружина Ізіда — першою царицею. Осіріс навчив єгиптян землеробству і виноградарству, будуванню міст, видобуванню мідної і золотої руди, мистецтву лікування і грамоті. В Осіріса був молодший брат Сет, бог зла і руйнувань, — володар пустелі, гарячого вітру й солоної води. Він ненавидів брата й одного разу, заманивши в пастку, вбив його. Але Осіріс воскреснув із мертвих.
Коли під впливом гарячого суховію з пустелі природа завмирала, то всі вважали це справою Сета. А коли розливалися води Нілу, зеленіли поля і дерева — це знову оживав (воскресав) Осіріс, цар і суддя в царстві мертвих.
Ра (Амон та Амон-Ра)
Лотос — водяна трав’яниста рослина, що має великі, дуже гарні квітки. У Стародавньому Єгипті вважалася священною.
Перевірте засвоєне на уроці
Продовжіть речення: «Сьогодні на уроці я навчився (навчилася) ... Тепер я знаю, що ...».
Коментарі (0)