Войти
Закрыть

Римська республіка у V-I ст. до н. е. Соціальний устрій та організація влади

6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Дудар, Гук 2019

 

§ 30. Римська республіка у V-I ст. до н. е. Соціальний устрій та організація влади

Замість влади царя римляни створили нову систему управління державою, у якій риси народовладдя (демократії) поєднувалися з елементами одноосібного правління (монархії). Вибори зберігали свою важливість. Саме через систему виборів формувалася влада.

Систему управління з виборними органами влади називають республікою.

Поміркуйте, чи є республікою сучасна Україна.

Народні збори (коміції) трьох рівнів відігравали провідну роль у політичному житті. У куріальних коміціях святкували народження дітей, проводили ініціацію (посвячення) юнаків, підтверджували укладання шлюбу й оплакували померлих. Члени центуріатних коміцій ухвалювали закони, обирали чиновників, зокрема консулів, преторів, цензорів і квесторів.

Визначте, які повноваження мали різні римські чиновники.

Чому преторів, цензорів і консулів обирали по двоє?

Посадовці виконували свої обов’язки протягом року. Кожен магістрат (обраний чиновник) користувався недоторканністю. Виступ проти нього розцінювався як образа всього Риму. Охороняли представників влади ліктори.

Серед патриціїв обирали двох консулів. Вони володіли вищою цивільною і військовою владою, збирали військові легіони й очолювали їх, скликали сенат і коміції, призначали диктаторів, проводили ауспіції (ворожіння жерців на птахах). У надзвичайних обставинах сенат наділяв консулів необмеженими повноваженнями.

Судову владу очолювали двоє преторів. До повноважень одного входило вирішувати суперечки між римськими громадянами, а другий розглядав справи між громадянами й іноземцями. Претори стежили за порядком у місті та його передмістях.

Іще двоє посадовців-трибунів захищали права плебеїв. У будь-який час плебеї могли знайти захист і допомогу в їхніх оселях. Трибуни мали право скасувати рішення сенату (право вето), якщо його зміст порушував інтереси простого люду. Могли заарештувати будь-кого з чиновників, хто утискав плебеїв.

Едили стежили за проведенням суспільних ігор, наглядали за будівництвом та обладнанням храмів.

Квестори контролювали фінансові справи держави й армії.

Почесним для політика було обрання його одним із 300 сенаторів, які ухвалювали рішення, що мали підтвердити народні збори. У випадку небезпеки сенат оголошував диктатуру, а консули призначали диктатора — посадову особу, яку на шість місяців наділяли всією повнотою влади. Римлянина, якого сенатори називали ворогом народу, громадяни вбивали.

Господарство у Давньому Римі

Землеробство і війна були основними заняттями в житті Давнього Риму. На переконання римлян, легендарний Ромул вважав торгівлю недостойним заняттям, а от праця на землі загартовувала воїнів. Якщо елліни вважали почесним перемагати у спортивних змаганнях і шанували талановитих митців, то римляни удосконалювали навички верхової їзди, тренувалися у боротьбі зі списом і працювали на землі пращурів. Спершу навіть патриції займалися землеробством.

Природні умови Апеннінського півострова сприятливі для виноградарства. З часом римляни навчилися вирощувати оливи. Також вони сіяли чимало пшениці, вирощували городину, мали гарні сади. Кожен регіон славився ремісниками різних спеціальностей: Рим — текстильними та шкіряними товарами, Капуя — світильниками, Аррецій — вишуканим посудом, Падуя та Мілан — посудом, склом, вовняними тканинами.

Міські фортеці, храми, палаци, громадські споруди, водогони (акведуки), лазні (терми), каналізація, іригаційні системи вражали іноземців своєю досконалістю. Римські зброярі виготовляли найсучаснішу зброю (мечі, шоломи, щити, списи). Високого рівня досягло будівництво й утримання доріг (деякі з них збереглися до наших днів). Оброблення каменю, граніту, мармуру, а також різьба по них були предметом гордості римських майстрів.

Пригадайте, які давні цивілізації мали розвинену торгівлю.

З часом римляни активізували торгівлю. Прибутки приносив продаж товарів усередині країни. Популярністю також користувалися вироби з-за кордону: із Сирії привозили дорогі тканини, скло, ювелірні вироби; з Єгипту — лляні тканини, пшеницю, папірус; з Північної Африки — пшеницю, диких звірів, слонову кістку, золото; з Іспанії — срібло, олово, залізо, мідь; з Галлії — виноград, вино, кераміку; з Германії, Британії — рабів.

Порівняйте господарське життя Давнього Риму та Еллади.

Боротьба плебеїв і патриціїв

Постійне протистояння між патриціями і плебеями гальмувало розвиток Римської держави. Поступово плебеї розширили свої права. Окрім обрання трибунів, у 449 р. до н. е. їм вдалося змусити патриціїв ухвалити писані закони, так звані закони XII таблиць. Тексти цих законів нанесли на 12 мідних дощок, які встановили на форумі (на площі у центрі Рима). Це гарантувало поширення закону на усіх громадян.

Згідно із законами було передбачено позбавлення життя за злочини проти республіки й релігії, за чаклунство та неправдиві свідчення в суді. Надзвичайно жорстоко карали боржників — чоловік міг потрапити у рабство сам або ж віддати як компенсацію власних дітей чи дружину. Злісного боржника закон дозволяв розрубати на стільки частин, скільком кредиторам він не повернув позичене.

Пригадайте, хто запровадив перші писані закони. Чи мають вони спільні риси із законами XII таблиць?

Прочитайте текст. Поміркуйте, чому суспільна згода була важливою для державного розвитку.

Оптимати — політична верхівка суспільства у Давньому Римі (переважно рабовласники), яка виступала проти аграрної реформи.

Завоювання Римом Апеннінського півострова

Рим від самого заснування намагався захопити нові землі. Потреба в них зростала, бо кожен солдат згідно із законом мав право отримати власну ділянку. Оскільки воїнами були всі громадяни-чоловіки, то нестача землі перетворювалася на серйозну проблему.

Тому Рим розпочав боротьбу із сусідніми племенами, які жили на Апеннінському півострові. Незважаючи на дисципліновану армію, римляни не лише перемагали, а й програвали битви, поки не об’єдналися під владою Риму.

Поміркуйте, чому римляни прагнули отримати у власність земельні ділянки.

Тарентська війна (282-272 рр. до н. е.) була однією з найжорстокіших війн за панування на Апеннінському півострові. Супротивником Риму стало місто-держава Тарент, яке заснували греки-колоністи на півдні півострова. Усупереч мирній угоді римляни розташували свої гарнізони поблизу Тарента і завели флот до Тарентської затоки. Греки оголосили Риму війну і звернулися по допомогу до Пірра — царя однієї із грецьких держав під назвою Епір.

Чи знаєте ви значення вислову «піррова перемога»? Поясніть його.

Після перемоги Рим уклав союз із могутнім Карфагеном, а Пірра зрадили союзні грецькі поліси. До того ж ситуацію ускладнив напад кельтів на Елладу та Македонію. У 272 р. до н. е. Пірр, зазнавши кількох поразок, змушений був укласти мирну угоду з Римом і покинути територію Італії.

У III ст. до н. е. Рим створив сильну, дисципліновану і добре навчену армію. У ній служили усі чоловіки віком від 17 до 60 років. Ходити у походи вони були зобов’язані до 46 років. Старші воїни (ветерани) охороняли укріплення. Ухиляння від служби і зраду війська вважали страшною ганьбою.

Основним військовим підрозділом римської армії був легіон. До цього формування входило 300 кіннотників із заможних громадян і 4200 легіонерів-піхотинців. Найбідніші чоловіки служили на флоті.

Піхота шикувалася у три перші ряди. Легіонери для захисту мали великий вигнутий щит шириною 75 см і висотою понад 1 м. Також у них були обладунки для ніг, нагрудник, кольчуга вагою до 15 кг. Голову захищав бронзовий або залізний шолом. Зі зброї піхотинці мали меч і списи для метання довжиною 1,5 м і вагою 4 кг.

Легіонер-піхотинець зі списом

Поміркуйте, які особливості суспільного укладу Риму сприяли посиленню римської армії. Назвіть основні господарські заняття давніх римлян.

Прочитайте легенду про те, як гуси врятували Рим.

Виконайте онлайн-вправу.

Підсумки

Маючи розвинене господарство, римляни прагнули захопити нові землі. На початку III ст. до н. е. під владою Риму опинилися етруски, усі племена італіків, осілі на той час в Італії галли. Також римляни прагнули розширити сферу впливу на південь. Здолавши Пірра, вони відкрили шлях до нових завоювань.

Домашнє завдання

  • 1. Підготуйте коротке повідомлення про організацію римських легіонів.
  • 2. Порівняйте армію афінян та римлян.
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 6 клас Дудар, Гук 2019", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду