Войти
Закрыть

Єгипет — дарунок Нілу

6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019

 

Зверніть увагу!!!
 
Ви переглядаєте матеріал до підручника "Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019", якщо раптом вам потрібні ВІДПОВІДІ до цієї теми:
 
 

§ 10. Єгипет — дарунок Нілу

Що вам відомо про зображені на фотографії пам'ятки?

1. ПРИРОДА ДОЛИНИ НІЛУ

На північному сході гарячої Африки східною околицею найбільшої у світі пустелі Сахари несе свої води одна з найбільших річок у світі — Ніл. Саме в долині Нілу зародилася давньоєгипетська цивілізація.

Ніл (з єгипетської «Хапі», або «річка») — немовби затиснутий зі сходу та заходу горами й піщаними пустелями.

У Єгипті був спекотний і сухий клімат, дощів майже не було. Від спеки ґрунт покривався тріщинами, ставав твердим, наче камінь. У травні й червні із заходу віяв пекучий вітер пустелі Сахари. Південний вітер хамсин, що лютував майже 50 днів, нісся з неймовірною силою і здіймав хмари дрібного пилу та піску. Єгипетська земля оживала з розливом Нілу.

Сфінкс і піраміда в м. Гізі (сучасне фото)

Давній Єгипет

1. Розгляньте карту та поміркуйте, де було зосереджено життя людей у Давньому Єгипті.

2. Позначте на контурній карті річку Ніл, дельту Нілу (місце впадіння ріки в Середземне море формою нагадує грецьку літеру дельту — Δ).

Поміркуймо!

Уважно розгляньте ілюстрацію та прочитайте уривок з вірша української поетеси Ірини Вовк «Гімн Хапі-Нілу». Поміркуйте, яке значення в житті давніх єгиптян мала річка Ніл.

Природа Єгипту (сучасне фото)

Слава тобі, Хапі-Ніле, що з Підземного Світу виходиш,

а приходиш сюди, аби Світ Людей оживити.

Спонукаєш до цвіту майстерню освітлену Птаха,

риб володар, вожатий пернатих, о Хапі творящий,

що ячмінь сотворив ти, еммер дарував смертним людям,

що без тебе сумніють на видах і гинуть, пропащі.

Зеленій же, о Хапі, наповнюй пустелю водою,

Ти — улюбленець Сонця, веселій же благою ходою.

Ірина вовк «Гімн Хапі-Нілу» (уривок)

На підставі здобутих знань поясніть, чому давньогрецький історик Геродот назвав Єгипет «даром Нілу».

2. ЯК ЖИЛИ ДАВНІ ЄГИПТЯНИ

З VI тис. до н. е. єгиптяни почали займатися землеробством і скотарством. Скотарство розвивалося у вологій дельті Нілу. Землеробство потребувало величезних зусиль. Під час розливів деякі ділянки землі заливало водою — і рослини гнили, а на інші ділянки вода майже не доходила — і рослини засихали. Тому жителі Єгипту почали будувати загороджувальні дамби — насипи у вигляді валів із глини й очерету.

Землі, до яких не доходила вода, зрошували за допомогою каналів. Щоб звільнити землю під посіви, єгиптянам доводилося осушувати болота, вирубувати очерет. Такий спосіб ведення землеробства вчені називають іригаційним землеробством.

Варто запам’ятати!

Іригаційне землеробство — зрошувальне землеробство, що засноване на регулюванні зволоженості ґрунтів шляхом зрошення або осушення полів за допомогою різних засобів.

Води єгиптяни потребували багато: щоб зросити один гектар землі, доводилося витрачати три тисячі відер води на день. Воду з криниці або каналу підіймали за допомогою шадуфа — колодязя з механізмом для підняття води.

Шадуф (давньоєгипетський настінний малюнок)

Криниця-журавель в Україні (з фотоархіву ХХ ст.)

Поміркуйте, чому механізм колодязів-журавлів у різних народів схожий.

Розвивалося в Єгипті й ремесло. Майстри виплавляли й обробляли мідь, виготовляли знаряддя праці, зброю, глиняний посуд. Вони селилися там, де було легше обміняти свої вироби на продукти харчування. Згодом на берегах Нілу почали виникати перші міста.

Обробіток землі в Давньому Єгипті

За допомогою малюнка складіть розповідь про роботу єгипетських селян. Які знаряддя праці вони використовували? Яку роль у господарстві єгиптян відігравало скотарство?

Пізнавально й цікаво

З «Повчання Хеті, сина Дуауфа, своєму синові Пепі»

Я бачив мідника за його роботою... Його пальці були, немов шкура крокодила, і від нього тхнуло гірше, ніж від риб'ячої ікри. Кожний ремісник, що працює різцем, стомлюється більше, ніж хлібороб.

Каменяр шукає роботу по всякому твердому камінню. Коли ж він закінчує, руки його падають, і він стомлений.

Я розповім тобі ще про будівельника стін. Він постійно хворий, тому що наданий вітрам. Будує він над силу, прив'язаний до лотосів (тобто до верхівок колони у формі квіток лотоса)... весь одяг його — лахміття...

  • 1. Назвіть спеціальності ремісників у Давньому Єгипті.
  • 2. Яку роботу, на вашу думку, у Давньому Єгипті виконували жінки?
  • 3. Подумайте, чому давні єгиптяни-ремісники вимушені були виконувати таку тяжку роботу?

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

I. Знаю нове

  • 1. Дайте назву хмаринці слів. Чому автори обрали саме таку її форму?

  • 2. Які зі слів хмаринки варто вжити, розповідаючи про природні умови Давнього Єгипту, а які — про господарство його жителів?

II. Обговорюємо в групі

  • 1. Чим можна пояснити нерівномірне розселення давніх єгиптян на берегах Нілу?
  • 2. Яких рис від давніх єгиптян потребувало господарювання в умовах природи Давнього Єгипту?

III. Мислю творчо

У наш час Єгипет — популярна туристична країна. Уявіть, що ви організовуєте поїздку до неї — започаткуйте творчий проєкт «Єгипет — перлина Нілу». У своєму проєкті опишіть природу, туристичні маршрути, цікаві пам'ятки й розваги, які ви запропонували б відвідати туристам. Для виконання проєкту використовуйте ілюстрації.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Зверніть увагу!!!
 
Ви переглядаєте матеріал до підручника "Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019", якщо раптом вам потрібні ВІДПОВІДІ до цієї теми:
 
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду